بازی با طعم B85 - تکفارس 
بازی با طعم B85 - تکفارس 

بازی با طعم B85

میلاد کرمانشاهی
۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - 17:33
بازی با طعم B85 - تکفارس 

این که اینتل چیپست Intel B85 Express را برای کاربرد اداری طراحی کرده است درست، ولی دلیل نمی شود که نتوانیم با آن به بازی کردن بپردازیم! چیپست B85 خلاصه شده ی چیپست میانه H87 و چیپست گرانقیمت Z87 می باشد که با کمترین امکانات ممکن، پیشرفته ترین تکنولوژی موجود را با خود به همراه دارد. امکانات ملایم B85، آن را به مناسب ترین گزینه برای سیستم های اداری تبدیل کرده است چرا که قابلیت های اضافی مخصوص بازی و اورکلاک را که ادارات احتیاجی به آن ها ندارند، در آن حذف شده و در نتیجه قیمت مناسب تری دارد. ولی گاهی وقت ها می توان بر روی چنین پلتفرمی، بهترین تجربه بازی را داشت. با ما همراه باشید.

همیشه محصولات گران قیمت نیستند که بازار فروش بهتری دارند بلکه برای محصولات ارزان قیمت سرو دست بیشتری می شکند مخصوصا هنگامی که این سخت افزار ارزان قیمت، خاص هم باشد. مادربرد جدید گیگابایت هم یکی از همین گزینه هایی است که برای گیمرهای کم بودجه ای مثل ما طراحی شده است ولی ظاهر حرفه ای آن آبروی هر گیمری را می تواند حفظ کند.

G1.Sniper B5 مادربرد زیبا و خوش قیمت گیگابایت می باشد که در بردارنده چیپست B85 هست. این مادربرد هم چنین اولین برد B85 هست که تحت برند G1-Killer این شرکت ساخته شده است. عبارت G1.Sniper در نام برد تضمینی بر امکانات و ظاهر برد می باشد حتی اگر چیپست به کار رفته در آن B85 باشد.

a1

مادربرد G1.Sniper B5 مبتنی بر سوکت LGA 1150 بوده و میزبان نسل چهارم پردازشگرهای اینتل می باشد. مدار رگولاتور هایبرید PWM آن ۲+۴ فاز می باشد که ۴ فاز آن برای پردازنده در نظر گرفته شده است. البته چنین مداری برای مادربرد B85 بسیار مناسب است چرا که این چیپست قابلیت اورکلاک پردازنده را ندارد. با این حال به لطف فناوری Turbo Boost 2.0 اینتل افزایش فرکانس جزئی برای پردازشگر در حالت پایه در نظر گرفته شده است که در صورت نیاز فرکانس پایه توسط برد به طور هوشمندانه تا حد تعیین شده افزایش می یابد. ۲ فاز دیگر نیز برای اورکلاک رم ها طراحی شده است. این برد با ۴ اسلات DDR3 از ۳۲ گیگابایت رم در ولتاژ ۱٫۵ ولت پشتیبانی می کند. فرکانس پشتیبانی شده برای رم در وبسایت سازنده ۱۳۳۳/۱۶۰۰ مگاهرتز ذکر شده است ولی به احتمالا بتوان به فرکانس های بالاتر از آن هم نیز رفت. به دلیل این که این برد هنوز در هیچ وبسایتی تست نشده است نمی توان در این زمینه نظر قطعی داد.

شرکت گیگابایت برای کاهش نسبی قیمت ترجیح داده است که از مجموعه قطعات Ultra Durable 4 Plus در این برد بهره ببرد که یک عقبگرد محسوب می شود چرا که در انواع Z87 از Ultra Durable 5 Plus استفاده شده است. با این حال UD4 هم کار خود را به خوبی انجام می دهد و از لحاظ حفاظت بسیار کارامد می باشد. مجموعه قطعات UD4 شامل ماسفت های با مقاوت کم تر می باشد که باعث می شود نسبت به ماسفت های عادی خنک تر باشد. ICهای مقاوم در برابر تخلیه الکتریکی و جریان بالای برق نیز از دیگر امکانات UD4 محسوب می شود. استفاده از Glass Fabric در ساخت برد نیز منجر به محافظت از برد در رطوبت بالا می شود. هم چنین هو پورت USB نیز فیوز اختصاصی خود را دارد تا در صورتی خرابی مشکلی برای سایر اتصالات پیش نیاید.

a4

اسلات های گرافیکی در نظر گرفته شده برای برد یک اسلات PCIe 3.0 x16 به همراه یک اسلات PCIe 2.0 x16 می باشد که در حالت x4 کار می کند. هر چند فناوری SLI در سری B85/H87 به هیچ وجه پشتیبانی نمی شود ولی کراسفایر AMD در دسترس می باشد. این برد نیز از کراسفایر پشتیبانی می کند ولی به دلیل x4 بودن اسلات دوم اندکی افت کارایی مشاهده خواهد شد. با این حال اصولا چیز نگران کننده ای نیست چرا که اگر فردی بودجه کراسفایر کردن دو کارت گرافیک را داشته باشد سراغ برد های گرانقیمت تر می رود.

a2

در قسمت صدا گیگابایت از چیپست Realtek ALC892 (با کیفیت خروجی صدای ۱۱۰ دسیبلی SNR) به همراه سیستم صوتی AMP-UP خود بهره گرفته است. این سیستم صوتی شامل تقویت کننده های آنبرد (OP-AMP)، سوکت OP-AMP، خازن های صدای طلایی Nichicon MUSE و محافظ نویز صدای اختصاصی می باشد. سیستم تقویت کننده آنبرد AMP-UP مجهز به سوکت OP-AMP می باشد که به کاربر امکان غیرفعال کردن این قابلیت و استفاده از تقویت کننده های جانبی را می دهد. ۹ عدد خازن اعلای Nichicon MUSE هم در کنار چیپست صدا قرار گرفته اند و سوکت OP-AMP یاد شده نیز دقیقا اندکی بالاتر از این خازن ها تعبیه شده است. این برد هم چنین مجهز به محافظ نویز صدا می باشد که همانند مرزی بین قطعات صوتی و سایر قطعات کشیده شده است. هنگام روشن شدن سیستم این مرز با نور سبز رنگی کاملا مشخص می شود. اتصالات بخش صوتی شامل خروجی های طلایی صدای ۷٫۱ کاناله به همراه اتصال SPDIF می باشد.

a54

در بخش ذخیره سازی این برد مجهز به ۴ اتصال SATA 6Gb/s (سفید رنگ) و دو اتصال SATA 3Gb/s (مشکی رنگ) می باشد. هدرهای آن هم شامل هدر USB 3.0 و USB 2.0 ، هدر پورت های سریالی و موازی و هم چنین هدر صوتی می باشد. اتصالات خروجی به وسیله کنترلر iTE مدیریت می شوند. علاوه بر اتصالات یاد شده، ۲ عدد پورت USB 3.0، چهار عدد پورت USB 2.0 به همراه پورت HDMI و دو اتصال PS/2 برای ماوس و کیبرد در نظر گرفته شده است. شایان ذکر است که این اتصال HDMI از بیشینه رزولوشن ۴۰۹۶x2160p پشتیبانی می کند. برای صرفه جویی بیشتر در هزینه پورت شبکه Intel Gigabit Ethernet در نظر گرفته شده است که قابل قبول است.

a546

قابلیت های نرم افزاری و مدیریتی که برای این برد در نظر گرفته شده است بایوس جدید @BIOS با رابط بهتر،  EZ Tune و EZ Setup به همراه USB Blocker می باشد که بسیار سودمند هستند. بخش EZ Tune با رابط کاربری بسیار جالب، محیطی حرفه ای برای تحت کنترل گرفتن سیستم مادربرد می باشد.

قیمت این مادربرد هنوز اعلام نشده است ولی در خرده فروش های مختلف مجازی این برد از قیمت ۱۲۵ دلار تا قیمت ۱۴۴ دلار قابل دسترس است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید