بررسی HTC One mini - تکفارس 
بررسی HTC One mini - تکفارس 

بررسی HTC One mini

امین حسین پور
۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - 19:01
بررسی HTC One mini

اچ تی سی وان مینی گوشی که همان بدنه آلومینیومی، دوربین اولتراپیکسل و اسپیکرهای BoomSound را یدک می کشد و با افتخار می تواند نام پدر را با خود داشته باشد. در مینی اندازه صفحه نمایش از ۴.۷ اینچ به ۴.۳ اینچ کاهش یافته است و دارای حداکثر تفکیک پذیری ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل می باشد که تراکم پیکسلی ۳۴۲ppi را به وجود می آورد…که از Retinaی آیفون بهتر است. One mini کوچتر از پدر خود می باشد و این به معنی فضای کوچک تر برای متعلقات گوشی می باشد. One mini دارای باتری با ظرفیت ۱۸۰۰ میلی آمپر می باشد که ۵۰۰ میلی آمپر کمتر از One می باشد. چیپ ست مورد استفاده نیز Qualcomm Snapdragon 400 به همراه پردازنده دو هسته ای با فرکانس کاری ۱.۴ گیگاهرتز ( به طور معمول این فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز می باشد)، پردازنده گرافیکی Adreno 305 و یک گیگابایت رم می باشد.

gsmarena_001

در زیر می توانید به نقاط قوت و ضعف این گوشی نگاهی بیندازید.

نقاط قوت

بدنه آلومینیومی

پشتیبانی از شبکه های نسل چهارم موبایل

صفحه نمایش ۴.۳ اینچی اچ دی با محافظ صفحه نمایش Gorilla Glass 3

چیپ ست Qualcomm Snapdragon 400 با پردازنده دو هسته ای، پردازنده گرافیکی Adreno 305 و یک گیگابایت رم

دوربین اولتراپیکسل به همراه فلش LED

ضبط ویدئویی فول اچ دی با صدای استریو و HDR

دوربین دوم ۱.۶ مگاپیکسلی با ضبط ویدئویی ۷۲۰p

بلندگوهای BoomSound استریو

بلوتوث استریو نسخه ۴

نقاط ضعف

دوربین در شرایط نوری خوب عملکرد ضعیفی دارد

عدم وجود تثبیت کننده تصویر اپتیکال که در One وجود داشت

عدم وجود درگاه کارت حافظه خارجی

عدم وجود NFC

باتری غیر قابل تعویض توسط کاربر

محتویات داخل جعبه

HTC One mini همانند پدر خود دارای همان متعلقات یکسان می باشد. یک شارژر جمع و جور به همراه یک کابل mivroUSB، یک ابزار برای خارج کردن سیم کارت و یک هندزفری یک تکه.

بررسی HTC One mini

وان مینی دارای ابعادی برابر با ۱۳۲ در ۶۳.۲ میلی متر و ضخامتی برابر با ۹.۳ میلی متر دارد. وزن وان مینی نیز ۱۲۲ گرم می باشد که در مقایسه با پدر خود ۲۱ گرم سبک تر می باشد. در طراحی این مدا همانند نسخه اصلی از آلومینیوم استفاده شده است که حس خوبی را به کاربر القا می کند. تفاوتی که بین پدر و پسر وجود دارد نوار پلی کربناتی است که کناره های گوشی را پوشانده است. این نوار در مین ضخیم تر بوده و همه قسمت کناره گوشی را پوشش می دهد. شاید در روی کاغذ مینی از پدر خود چندان کوچک نباشد ولی وقتی گوشی را در دست می گیرد متوجه می شوید که مینی به مراتب جمع و جورتر می باشد. در قسمت پایینی گوشی کلیدهای خازنی برگشت و هوم به چشم می خورند همانند نسخه اصلی. اسپیکرها نیز در بالا و پایین قسمت جلویی گوشی قرار دارند. در قسمت بالایی گوشی کلید پاور به همراه خروجی ۳.۵ میلی متر قرار دارد. در قسمت پایینی پورت میکرو یو اس بی به همراه میکروفون گوشی به چشم می خورد. درگاه سیم کارت در قسمت چپ و کلیدهای کنترل ولوم نیز در قسمت راست گوشی قرار دارند. اما می رسیم به قسمت پشتی جایی که دوربین اولتراپیکسل به همراه فلش LED و لوگوی htc و پایین تر از آن beats به چشم می خورد.

بررسی htc one mini

بررسی HTC One mini

gsmarena_012

gsmarena_009

gsmarena_011

gsmarena_016

همانطور که گفته شد وان مینی دارای صفحه نمایش ۴.۳ اینچی با رزولوشن ۷۲۰p و از نوع Super LCD2 می باشد. شاید صفحه نمایش مینی به اندازه وان واضح و شفاف نباشد ولی در این اندازه صفحه نمایشی خوب به شمار می رود. زاویه دید و رندر رنگ های صفح نمایش وان مینی بسیار خوب می باشد. وان مینی توازن رنگ سفید بهتری نسبت به وان دارد. میزان روشنایی وان مینی نیز نسبت به وان بیشتر بوده و کنتراست تصویر نیز بسیار خوب می باشد. صفحه نمایش وان مینی نسبتا بازتابنده بوده و خوانایی صفحه نمایش در زیر نور آفتاب را کمی دچار مشکل می کند.

وان مینی دارای باتری لیتیوم پلیمر ۱۸۰۰ میلی آمپر می باشد که چندان پرقدرت نیست ولی عملکرد خوبی دارد و شما را راضی نگه خواهد داشت. در زیر می توانید تصویری را که تست باتری وان مینی را در سه زمینه مکالمه مداوم، وب گردی و تماشای ویدئو نشان می دهد مشاهده کنید.

gsmarena_002

امتیازات وان مینی در بنچمارک های مختلف به شرح زیر می باشد:

Benchmark Pi: 293

Linpack: 320

Geekbench 2: 1417

AnTuTu: 11434

Quadrant: 6048

GLBenchmark 2.5: 15

GlBenchmark 2.7: 5.6

همچنین وان مینی در بازی Epic Citadel که بر پایه آنریل انجین ۳ می باشد توانست فریم ریت ۵۶ را به دست آورد که نشان از قدرت خوب وان مینی در اجرای بازی ها دارد. در نهایت باید بگوییم که وان مینی به اندازه پدر خود قوی نیست (که طبیعی است) ولی این بدان معنی نیست که در کار با این گوشی به مشکلی بر خواهید خورد. تنها مشکل را شاید بتوان رم یک گیگابایتی دانست که ممکن است برای مالتی تسکرها چندان خوش آیند نباشد.

وان مینی از سیستم عامل اندروید ۴.۲.۲ به همراه رابط کاربری Sense 5 بهره می برد که مطمئنا زیباترین رابط کاربری در بین شرکت هایی است که از رابط کاربری اختصاصی خود برای اندروید استفاده می کنند هر چند کسانی که با این رابط کاربری تا کنون کار نکرده اند شاید کمی سردرگم شوند ولی بدان عادت می کنند. ویدئو پلیر وان مینی دارای ظاهری ساده بوده و از افزونه صدای بیتس و زیرنویس نیز پشتیبانی می کند. قابلیتی که در وان وجود دارد و با استفاده از آن می توان ویدئوهای ۶۰ فریم بر ثانیه را به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه و slow motion تماشا کرد در اینجا وجود ندارد (البته بعد از به روز رسانی HTC One به اندروید ۴.۲ این قابلیت دیگر در این گوشی نیز وجود ندارد). هر چند ویدئو پلیر در پخش بعضی فرمت ها مشکل دارد ولی در کل خوب بوده و ویدئوهای ۱۰۸۰p را حتی با فرمت mkv پخش می کند. موزیک پلیر وان مینی یک موزیک پلیر سفارشی می باشد و امکانات خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهد. افزونه صدای بیتس در اینجا نیز وجود دارد و لذت گوش کردن به موسیقی را به همراه بلندگوهای BoomSound دو چندان می کند. تنها موردی که در اینجا بسیار توی ذوق می زند عدم وجود اکولایزر می باشد. رادیو اف ام نیز وحود دارد واز RDS نیز پشتیبانی می کند.

gsmarena_054

کیفیت صدای وان مینی همانند پدر خود فوق العاده بوده وتحسین هر کسی را برمی انگیزد. وان مینی هنگامی که آن را به یک آمپلی فایر خارجی وصل می کنید صدای فوق العاده خوب و شفافی را به نمایش می گذارد. فقط در هنگام اتصال هندزفری تداخل استریو به مقدار بسیار کمی زیاد می شود ولی چندان بر کیفیت صدا تاثیر گذاز نیست.

gsmarena_a001وان مین همانطور که اشاره شد از همان دوربین اچ تی سی وان البته بدون تثبیت کننده تصویر اپتیکال استفاده می کند. کیفیت تصاویر گرفته شده با وان مینی به خصوص در شرایط نوری کم خوب می باشد ولی در تصاویر گرفته شده در شرایط نوری خوب هنگام زوم کردن در تصاویر نویز دیده می شود. هرچند استفاده از فناوری اولتراپیکسل باعث بهبود کیفیت عکس ها در شرایط نوری کم می شود ولی رزولوشن پایین تر به معین جزئیات کمتر نیز می باشد. تولید و رندر رنگ ها نیز خوب و مناسب می باشد. می توانید در زیر نمونه تصاویر گرفته شده با وان مینی را مشاهده کنید. (برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی آن ها کلیک کنید.) لازم به ذکر است که تصویر اول در شرایط نوری کم و بدون استفاده از فلش گرفته شده است.

gsmarena_005

gsmarena_003

gsmarena_007

دوربین وان مینی توانایی ضبط ویدئویی ۱۰۸۰p را داراست و امکان استفاده از HDR در اینجا نیز وجود دارد ولی با فعال سازی حالت HDR فریم ریت به ۲۸ فریم بر ثانیه افت می کند. به علاوه وان مینی توانایی فیلم برداری به صورت ۷۲۰p و با فریم ریت ۶۰ فریم بر ثانیه را نیز داراست. امکان قفل کردن فوکوس نیز در حالت فیم برداری وجود دارد. ویدئوها با فرمت MP4 وبا بیت ریت ۲۰ مگابیت بر ثانیه ضبط می شوند. صدا نیز به صورت استریو و با بیت ریت ۱۹۲ کیلوبیت بر ثانیه ضبط می شود. جزئیات ویدئوها خوب است ولی رنگ ها بیش از اندازه اشباع می شوند. شما می توانید از اینجا نمونه ای از ویدئو ضبط شده توسط وان مینی را دانلود و مشاهده کنید.

در نهایت باید یگوییم که وان مینی جز آن دسته اسمارت فون هایی است که قصد دارد امکانات بزرگ گوشی های رده بالا را در خود جمع کند و در این راه نیز موفق بوده است هر چند دارای ضعف هایی نیز می باشد. بزرگ ترین و اصلی ترین رقیب وان مینی را می توان گالاکسی اس۴ مینی دانست که آن نیز نقاط ضعف و قوت خود را دارد ولی در نهایت تصمیم با شماست که کدام یک را انتخاب کنید البته انتخاب های دیگری همانند Motorola Droid mini و Sony Xperia V نیز وجود دارند.

در آخرین کلام باید بگوییم که امیدواریم در این بررسی توانسته باشیم شما را در انتخاب یا عدم انتخاب این گوشی راهنمایی کنیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید