بایوس دوگانه EVGA – اورکلاک بهتر و امن تر - تکفارس 
بایوس دوگانه EVGA – اورکلاک بهتر و امن تر - تکفارس 

بایوس دوگانه EVGA – اورکلاک بهتر و امن تر

میلاد کرمانشاهی
۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - 17:34
بایوس دوگانه EVGA – اورکلاک بهتر و امن تر - تکفارس 

دستکاری بایوس کاری است که باید با آگاهی انجام شود و در صورت وقوع اشتباه ممکن است جان سخت افزار به خطر بیفتد. این مسئله در رابطه با مادربرد آن چنان حساس نیست ولی در رابطه با کارت گرافیک مقداری تفاوت دارد. از همین رو شرکت EVGA جهت تامین امنیت بیشتر محصولات خود بایوس دوگانه جدیدی موسوم به Double BIOS را معرفی کرد که قرار است کارت گرافیک را از دستان کاربران کنجکاو و حتی حرفه ای در امان نگهدارد!

بایوس دوگانه EVGA همان Dual BIOS گیگابایت نیست و مقداری با آن تفاوت دارد ولی همین تفاوت کوچک موجب ایجاد نقش یزرگی در حفاظت کارآمدتر شده است. به عقیده ما Double BIOS هیچ گونه نقشی در زندگی گیمرهای معمولی و متوسط (مثل بنده) ندارد چرا که چنین گیمرهایی به هیچ وجه بایوس را شخصی سازی نمی کنند و خراب شدن کارت گرافیک این دسته از افراد به ندرت ریشه در خرابی بایوس دارد. از طرف دیگر اورکلاکرهای سرشناس (Kingpin) هم نیازی به چنین قابلیتی ندارد چرا که اسپانسرهای این دسته از افراد با سخاوت تمام آن ها را پشتیبانی می کنند و بعید می دانم چند روز پشت سر هم را با یک کارت گرافیک سر کنند! تنها دسته از کاربران که نیاز مبرمی به این قابلیت دارند اورکلاکر های آماتور-علاقمند (Amateur-Enthusiast) می باشند. چنین اورکلاکرهایی که میل به ثبت فرکانس های جالب توجه دارند خیلی دوست ندارند که کارت گرافیک فدای تفریح آن ها شود! اینجاست که EVGA Double BIOS وارد کار می شود تا کارت گرافیک چنین افرادی شانس بیشتری برای زنده ماندن داشته باشد. این قابلیت هنوز در اول کار است و با گذشت زمان و در طی به روز رسانی های متعدد امکانات دیگری را هم به خود خواهد دید.

a1

قبلا هم گفتم که چنین فناوری پیشتر توسط گیگابایت ایجاد شده است که Dual BIOS نامیده می شود ولی تفاوت این دو سیستم در این است که Dual BIOS گیگابایت فقط یه قابلیت امنیتی است و همین. در صورت خراب شدن بایوس اول سیستم بایوس دوتایی گیگابایت به طور خودکار بایوس دوم را فعال خواهد کرد. بایوس دوگانه EVGA با این حال دست کاربران را باز گذاشته است و اجازه شخصی سازی و همچنین سوئیچ کردن بین دو بایوس را به کاربران می دهد. محصولات EVGA که قرار است از این قابلیت پشتیبانی بکنند تمامی کارت های GTX 770، GTX 760 و GTX 780 این شرکت می باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.