با کارت های تاندربولت نهایت سرعت را تجربه کنید - تکفارس 
با کارت های تاندربولت نهایت سرعت را تجربه کنید - تکفارس 

با کارت های تاندربولت نهایت سرعت را تجربه کنید

میلاد کرمانشاهی
۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - 20:29
با کارت های تاندربولت نهایت سرعت را تجربه کنید - تکفارس 

کارت های PCIe تاندربولت قرار است گذرگاهی جدید را در پلتفرم های نسل هشتم اینتل ایجاد کنند. فناوری تاندربولت (Thunderbolt) با اسم رمز قله نور (Light Peak) سرعت انتقال فراتر از تصور را از طریق پورت تاندربولت ارائه می کند. کارت های توسعه تاندربولت که بر پایه رابط PCI-Express می باشند برای مجهز کردن سیستم اینتلی شما به این گذرگاه پر سرعت در نظر گرفته شده اند.

قله نور

کارت های توسعه تاندربولت می توانند فقط یک پورت تاندربولت در اختیار هر PC اینتلی امروزی قرار دهند. شاید داشتن فقط یک پورت به دردسر نصب کردن یک کارت توسعه نیارزد ولی همین یک پورت چیزی بیش از یک پورت می باشد! تاندربولت یا قله نور قادر است سرعتی بالغ بر ۲۰ گیگابیت بر ثانیه را از طریق زمانبندی های سریع I/O تامین کند بنابراین گزینه ای ایده آل برای سیستم های SAN و سرورها محسوب می شود. تاندربولت هم چنین گزینه ای عالی برای سبکه خانگی محسوب می شود. ویژگی های فنی کارت تاندربولت توسط وبسایت VR-Zone منتشر شده است که در زیر می توانید مشاهده کنید:

a3

و همانطور که مشاهده می کنید تاندربولت برای چسپیت ها زیر قابل استفاده خواهد بود.

a2

کارت های تاندربولت با این که سرعت قابل توجهی را فراهم می کنند ولی آن چنان پروژه عظیمی نیستند و به دلیل محدودیت هایشان انتظار می رود زیر ۱۰۰ دلار قیمت داشته باشند. با این حال تاندربولت رقیب سرسختی برای USB 3.0 محسوب می شود.

تاندربولت در برابر USB 3.0

a1

تعداد سیستم هایی که مجهز به تاندربولت می باشد محدود خواهد بود و کارت تاندربولت انتخابی اقتصادی و عقلانی برای کاربران معمولی نخواهد بود. هر چند USB 3.0 هم در تمامی مادربردهای دنیا پشتیبانی نمی شود ولی با این حال رایج تر و ارزان تر است و امروزه در هر برد جدیدی حداقل ۲ تا پورت USB 3.0 تعبیه شده است. کارت تاندربولتی که در بالا مشاهده کردید متعلق به اسوس می باشد ولی فروش آن بالا نیست. فروش این کارت می تواند آینده تاندربولت ها باشد که هم اکنون مجسم شده است بنابراین اینتل باید به فکر توسعه بیشتر و بهتر آن باشد. آن چه که در این لحظه مشخض است این است که تاندربولت به پتانسیل توسعه ای در حد USB 3.0  ندارد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.