Z87 Deluxe/Quad – اولین برد مجهز به تاندربولت ۲ - تکفارس 
Z87 Deluxe/Quad – اولین برد مجهز به تاندربولت ۲ - تکفارس 

Z87 Deluxe/Quad – اولین برد مجهز به تاندربولت ۲

میلاد کرمانشاهی
۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - 00:52
Z87 Deluxe/Quad – اولین برد مجهز به تاندربولت ۲ - تکفارس 

بالاخره اسوس پس از کار بر روی پروژه تاندربولت و ساخت کارت های توسعه این فناوری تصمیم گرفت پا را فراتر گذاشته و فناوری تاندربولت را رسما وارد زیربنای مادربردهای نسل جدید بکند. مادربرد Z87-Deluxe/Quad اولین مادربرد در جهان است که مجهز به فناوری Thuderbolt 2 اینتل می باشد.

Z87-Deluxe/Quad مبتنی بر سوکت LGA 1150 و دربردارنده چیپست Z87 می باشد. این برد مجهز به دو عدد پورت تاندربولت ۲ می باشد که اجازه می دهد تا ۱۲ دستگاه (Device) به صورت همزمان به آن متصل شوند. هر پورت پهنای باندی بالغ بر ۲۰ گیگابیت در ثانیه را ارائه می کند و به صورت عقب گرد با تاندربولت نسل پیشین سازگار است.

a1

جو هسی (Joe Hsieh) نائب رئیس شرکت اسوس و مدیر بخش مادربرد و سیستم های دسکتاپ این شرکت در باره این برد اذعان کرد:

Z87-Deluxe/Quad سازگاری های پرشماری دارد. انواع تست های شازگاری در زمینه بایوس، صوت و ویدئو روی این برد انجام شده است تا از کیفیت و طراحی آن اطمینان حاصل شود. ثبت رکوردی همانند “اولین مادربرد مجهز به تاندربولت ۲” چیزی است که نشان می دهد اسوس این فناوری تازه را وارد نسل های بعد خواهد کرد، که همواره این چنین بوده است.

دو برابر تاندربولت بیشتر و پشتیبانی از رزولوشن ۴K

فناوری تاندربولت نسل اول ۴ کانال انتقال دیتای مجزا داشت (دو تا Upstream و دو تا Downstream) که حداکثر پهنای باند ۱۰ گیگابیت (Gbit) بر ثانیه را ارائه می کرد. در فناوری نسل دوم این چهار کانال به صورت ۲ کانال دو جهته ادغام شده اند که حداکثر پهنای باند ۲۰ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می کنند، یعنی چیزی بیش از ۴ برابر پهنای باند USB 3.0. به همراه پورت DisplayPort 1.2 فناوری تاندربولت امکان انتقال ویدئوهای با رزولوشن بسیاری بالای ۴K2K (دقیق تر ۴۰۹۶x2160p و ۳۸۴۰x2160p) به صورت همزمان فراهم می کند و این در حالی است که این فناوری هم چنان ظرفیت پشتیبانی از سایر ابزارهای وابسته به پهنای باند همانند هارد دیسک را دارد. علاوه بر آن پورت HDMI که در این برد تعبیه شده است به معنای امکان استفاده همزمان از ۳ مانیتور ۴K2K می باشد.

تاندربولت ۲ هم چنین از اتصالات زنجیر وار ۶ تایی پشتیبانی می کند به این صورت که هر کدام از دو پورت موجود قادرند همزمان به ۶ ابزار جداگانه متصل باشند. وجود دو عدد پورت یعنی پشتیبانی از ۱۲ ابزار جداگانه به صورت همزمان و این به معنی خلوت تر شدن میز کار و عدم استفاده از هاب های متعدد می باشد.

نرم افزارهای اختصاصی

Z87-Deluxe/Quad هم چنین دربردارنده تعدادی از فناوری های اختصاصی اسوس می باشد. فناوری ساخت Dual Intelligent Processors 4 با بهینه سازی ۴ راهی (شامل TPU، EPU، Fan Xpert 2 و مدار DIGI+ Power) به همراه نرم افزار مدیریت کاربرپسند کار را برای کنترل کارایی و سرمایش جهت افزار بازده، راحت تر کرده است. بایوس UEFI جدید اسوس هم با رابط کاربری مدرن تر کنترل کامل برد را در اختیار کاربر قرار می دهد.

این برد ابزار NFC EXPRESS اسوس را نیز به همراه خود دارد که یک دریافت کننده NFC و کنترلر عالی می باشد. شما به سادگی می تواند عملیات عمومی رایانه خود را با استفاده از اسمارت فون و تبلت مجهز به NFC انجام دهید.  NFC امکان وارد شدن به ویندوز ۸ بدون وارد کردن رمز عبور و همچنین اجرای چندین برنامه موبایل به صورت همزمان را فراهم می کند. برنامه های رایگان Wi-Fi GO و NFC Remote هم جهت همزمان سازی بی سیم عکس ها و ویدئوها روی PC و کنترل PC از طریق موبایل را به صورت آسان تر فراهم می کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید