مشکل RTC ویندوز ۸ رفع شد - تکفارس 
مشکل RTC ویندوز ۸ رفع شد - تکفارس 

مشکل RTC ویندوز ۸ رفع شد

میلاد کرمانشاهی
۵ شهریور ۱۳۹۲ - 00:30
مشکل RTC ویندوز ۸ رفع شد - تکفارس 

هفته گذشته، سایت دست آوردهای اورکلاک، HWBot نتایج ارسال شده از رایانه های مجهز به ویندوز ۸ را ممنوع کرد چرا که این سیستم عامل فرکانس لحظه ای (Real-time Clock) را نمی تواند درست مدیریت کند و این راه را برای کلاهبرداری هموار می کند.

مدتی پس از این واقعه مشخص شد که این باگ ویندوز ۸ روی پردازنده های اینتل تاثیر شدیدتری نسبت به پردازنده های AMD دارد و همین موجب شد HWBot برای پردازنده های AMD استثنا قائل شود. آنالیزهای بعدی آقای کریستین نی (Christian Ney) که یکی از اورکلاکرهای Ocaholic می باشد ریشه این باگ را مشخص کرده و برای آن راه حل و یا به اصطلاح Fix ارائه کرد.

a1

کریستین نی در این زمینه با فرانک دلاتره (Frank Delattre) سازنده CPU-Z همکاری داشته است. CPU-Z ابزاری است که ۴ تایمر سیستم را به صورت لحظه ای فراخوانی می کند که عبارتند از ACPI، HPET، RTC و QPC. در فرکانس باس پایه برای پردازنده های اینتل (۱۰۰ مگاهرتز) هر چهار تایمر رقم پایداری را ثبت می کنند، با این حال هنگام تغییر این فرکانس از طریق نرم افزارهای مربوط (برای مثال از ۱۰۰ به ۹۵ مگاهرتز) دو تایمر RTC و QPC فرکانس پایین تری را ثبت می کنند و قادر به تشخیص فرکانس لحظه ای نیستند.

علیرغم این فقدان، در صورت تغییر فرکانس از طریق بایوس چنین مشکلی پیش نمی آید و سیستم بر پایه فرکانس تعیین شده بوت می شود. آن طور که از نتایج این تست مشخص است ویندوز ۸ به جای ACPI یا HPET از یک تایمر داخلی استفاده می کند. هر چند این باگ مشکلی برای پردازنده های AMD ایجاد می کند ولی در ظرایط خاصی می تواند گریبا گیر این پردازنده ها هم بشود.

بر اساس یافته های فعلی راه حلی برای رفع این باگ در نظر گرفته شده است که از طریق خط دستوری تنظیمات مورد نظر را اعمال می کند. بنابراین HWBot هم طی روز های آتی ویندوز ۸ را از حالت تعلیق در خواهد آورد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.