پردازنده Power8 – معجون جدید IBM - تکفارس 
پردازنده Power8 – معجون جدید IBM - تکفارس 

پردازنده Power8 – معجون جدید IBM

میلاد کرمانشاهی
۵ شهریور ۱۳۹۲ - 20:31
پردازنده Power8 – معجون جدید IBM - تکفارس 

کنفرانس Hot Chip فقط مربوط به مایکروسافت و Xbox One نبود بلکه شرکت های نام آشنای دیگری هم در این رویداد حضور داشتند. در طی این کنفرانس IBM از فرصت استفاده کرد و از معماری پردازنده Power8 – که قدرتمندترین گزینه موجود برای سرورها و دیتاسنتر های ابری می باشد – رونمایی کرد. با قدرتی دو برابر بیشتر از چیپست نسل Power7، این چیپست جدید با قدرت پردازش فوق العاده، رونق تازه ای به بازار تجارت خواهد داد.

جزئیات معماری HPC پردازنده Power8

اطلاعات فنی که در این کنفرانس مطرح شد، نشان می دهد که Power8 مجهز به ۱۲ هسته پردازشی و SMT هشت راهی می باشد که نسبت به SMT چهار راهی Power7 پیشرفت قابل توجهی داشته است. قطعه های Power8 که قدرتمندترین پردازنده فعلی IBM محسوب می شود روی قطعه دای ۲۲ نانومتری با مساحتی بالغ بر ۶۵۰ میلی متر مربع چیده شده و مبتنی بر فناوری سیلیکون روی عایق (silicon-on-insulator) ساخته شده است.

a1

Power8 مجهز به ۱۶ مسیر اجرایی می باشد و برای هر هسته آن ۶۴K کش اطلاعات و ۳۲K کش فرمان در نظر گرفته شده است. البته در زمینه کش، IBM سنگ تمام گذاشته است چرا که علاوه بر موارد ذکر شده ۵۱۲ کیلوبایت حافظه سطح دوم SRAM برای هر هسته، ۹۶ مگابایت حافظه eDRAM مشترک به عنوان حافظه سطح سوم و هم چنین ۱۲۸ مگابایت eDRAM به عنوان حافظه سطح سوم در نظر گرفته شده است. البته این eDRAM که با نمونه مشابه در پردازنده های Haswell تفاوت داشته و خارج از قطعه دای جاسازی شده است.

پاتریک مورهد (Patrick Moorhead) تحلیلگر Moor Insights & Strategy در این باره می گوید:

اکوسیستم کلی پردازنده های Power، حامیان بسیاری همانند Freescale، AppliedMicro، Xbox و PlayStation را از دست داده است، بنابراین این بسیار حائز اهمیت است که Power8 بتواند جایگاه خود را پیدا کند. رقابت با AMD و اینتل بدون شک چالش بزرگی خواهد بود ولی IBM برای آینده کاری خود روی پردازنده های Power سرمایه گذاری می کند. به عقیده ما IBM از بازار سرور X86 خارج خواهد شد و با فروش خط تولید خود به Lenovo، پردازنده Power8 را به عامل موفقیتی در آینده تبدیل خواهد کرد.

a2

این چیپست پهنای باندی بالغ بر ۲۳۰ گیگابایت بر ثانیه ارائه می کند. در زمینه کنترل تغذیه، میکرو کنترلری بر روی چیپست در نظر گرفته شده است که مسئول به جریان در آوردن برق و ولتاژ لازم در پردازنده می باشد و علاوه بر آن هر هسته سهم خود را از مدار رگولاتور (VRM) خواهد داشت که گامی مشابه پردازنده های Haswell محسوب می شود.

a3

همراه با طراحی عظیم آن، چیپست Power8 از CAPI (سرنام Coherently Allocated Processor Interface) استفاده خواهد کرد. وظیفه CAPI کوتاه سازی آدرس های مربوط به حافظه CPU و کمک پردازنده های خارجی نظیر انویدیا Tesla و Knight’s Landing & Ferry اینتل می باشد. اطلاعات خاصی راجع له توان مصرفی (TDP) این چیپست در دسترس نیست ولی انتظار می رود فناوری ۲۲ نانومتری توان مصرفی آن را دور و بر ۲۰۰ وات و متمایل به پایین، نگهدارد.

a4

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.