اورکلاک SSD زیر سایه اینتل - تکفارس 
اورکلاک SSD زیر سایه اینتل - تکفارس 

اورکلاک SSD زیر سایه اینتل

میلاد کرمانشاهی
۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - 17:55
اورکلاک SSD زیر سایه اینتل - تکفارس 

اینتل برنامه های زیادی برای نمایشگاه Intel Developer Forum امسال دارد که در سان فرانسیسکو برگزار شده است. معرفی سری Bay Trail Atom Z3000 و بحث پیرامون پلتفرم Ivy Bridge-E بخشی از این برنامه ها محسوب می شود. با این حال یکی از هیجان انگیزترین برنامه های اینتل معرفی ابزار جدیدی برای اورکلاک SSD می باشد که برای PAX Prime در نظر گرفته شده است.

اینتل از کارایی اورکلاک SSD در نمایشگاه PAX Prime رونمایی می کند

اول از هر چیز بهتر است به این موضوع اشاره کنم که اورکلاک SSD نه تنها روی پلتفرم Ivy Bridge-E بلکه در سایر پلتفرم های اینتل از طریق ابزار Intel XTU می تواند انجام شود، به همین دلیل Extreme Tuning Utility تبدیل به ابزاری اساسی برای اورکلاکرها شده است. در نمایشگاه PAX Prime اینتل از ابزار جدید خود برای اورکلاک SSD رونمایی کرد.

a11

SSD استفاده شده برای اورکلاک در PAX Prime در بردارنده کد SSDSC2BB480G4 : BTWL3070050Z480QGN می باشد که نشان دهنده حرفه ای بودن این محصول است. این SSD از سری S3500 و با ظرفیت ۴۸۰ گیگابایت می باشد که برای شرکت ها و ادارات در نظر گرفته شده است. چیپست های NAND فلش به کاررفته در این محصول ۲۰ نانومتری بوده و کمی هم توسط اینتل شخصی سازی شده است. اینتل قصد دارد به زودی با راه اندازی خط تولید سری K از SSD های خود محدودیت حافظه را کنار گذاشته و ظرفیت های مختلفی به کاربران ارائه دهد. تا پیش از این پسوند K را فقط در پردازنده های سری Core i5/i7 این شرکت دیده ایم که در مفهوم قفل باز بودن پردازنده می باشد.

نسخه به روز شده و جدید Intel XTU مجهز به قابلیت و امکانات جدیدی می باشد که به کاربران اجازه می دهد SSD خود را به صورت دستی اورکلاک کنند. کاربران هم چنین قادر خواهند بود فرکانس کنترلر SSD را به مگاهرتز تنظیم کنند و حالت های مصرفی (منظور مصرف برق می باشد) مختلفی برای SSD تعیین کنند که شامل سه حالت محدود، عادی و نامحدود می باشد. قابلیت جدیدی هم اضافه شده است که از طریق آن می توان فرکانس باس تراشه های NAND فلش را روی ۸۳ (فرکانس پیش فرض) و یا ۱۰۰ مگاهرتز تنظیم کرد. توضیحات هر قابلیت که به Intel XTU اضافه شده است به شرح زیر می باشد:

Controller Frequency: فرکانس میکرو کنترلر SSD های انحصاری اینتل را تنظیم می کند.

Power Mode: محدودیت های پاور را برای مدل های انحصاری اینتل تنظیم می کند.

NAND Frequency: فرکانس باس NAND را برای SSD های انحصاری اینتل تنظیم می کند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت Intel XTU که از اورکلاک SSD پشتیبانی می کند مجهز به دو قابلیت عمده شده است.  نخست قابلیت افزایش فرکانس باس NAND از ۸۳ به ۱۰۰ مگاهرتز می باشد و دوم قابلیت افزایش فرکانس میکرو کنترلر از ۴۰۰ مگاهرتز پیش فرض به ۶۲۵ مگاهرتز هست.

در زیر می توانید نتایج اورکلاک SSD اینتل را مشاهده کنید.

SSD در تنظیمات پیش فرض

a1
a2
SSD در فرکانس های ۸۳ و ۶۲۵ مگاهرتز

a3

SSD در فرکانس های ۱۰۰ و ۶۲۵ مگاهرتز

a4
a5

همانطور که می بینید کارایی در حر ملاحاظه ای افزایش یافته است ولی در نهایت این خود کاربران می باشند که باید قضاوت کرده و تصمیم بگیرند. اینتل هم چنین از حاظران در نمایشگاه PAX Prime دعوت کرد که در یک نظرسنجی شرکت کرده و پاسخ دهند که به کدام یک از سه مقوله عمر SSD، محافظت از اطلاعات و سرعت SSD اهمیت می دهند. انتخاب اورکلاکر ها مشخص است چرا که اطلاعات برای آن ها چندان اهمیتی ندارد و اورکلاک برایشان یک سرگرمی محسوب می شود. هر چه امکانات XTU بیشتر باشد همان قدر هم برای کاربران بهتر است ولی باید صبر کرد و دید که قیمت این سری از SSD های جدید اینتل چقدر خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید