موزیلا ۹ ساله شد/ تولد روباه مبارک ! - تکفارس 
موزیلا ۹ ساله شد/ تولد روباه مبارک ! - تکفارس 

موزیلا ۹ ساله شد/ تولد روباه مبارک !

محمدرضا قدمگاهی
۱۹ آبان ۱۳۹۲ - 21:58
موزیلا ۹ ساله شد/ تولد روباه مبارک ! - تکفارس 

دقیقا ۹ ساله پیش روباهی نرم افزاری متولد شد. آن هم در ۹ نوامبر سال ۲۰۰۴! این روباه مکار و پف کرده که کل زمین را در آغوش گرفته است همراه با کلاغ مکار ( MailZilla) و طوطی سخن گویش (ChatZilla) جای خود را در نرم افزار های اینترنتی پر کرد. آن هم نرم افزاری نیست جز Mozilla FireFOX !

در ۹ نوامبر ۲۰۰۴ نسخه یا ورژن ۱.۰ تمام نرم افزار های زیلا منتشر شد. البته در همان ابتدا لوگوی فایرفاکس یک روباه نبود بلکه یک اژدهای آتشین به عنوان آرم این نرم افزار در دسکتاپ اکثر کاربران اینترنتی قرار داشت.

در ابتدا نام این نرم افزار اینترنتی یا ابزار اینترنتی Phoenix بود و نشانه این نرم افزار پرنده معروف و ( با افتخار ) ایرانی ققنوس بود. اما بنا به سلایق سازنده این نرم افزار و کاربران اینترنتی این نرم افزار به صورت رایگان و با نشانه یک روباه نارنجی و به علاوه یک پایگاه اینترنتی برای دریافت رایگان این نرم افزار در سال ۲۰۰۴ به ثبت رسید و از همان اول این نرم افزار دریافت های بسیاری داشت.

این مرورگر یک رقابت سختی را با اینترنت اکسپلورر که ۱۰۰ میلیون دریافت را در روز اول داشت ، را برقرار کرد. این مرورگر تا سال ۲۰۰۹ بیش از ۱ میلیارد بار ( با آی پی متفاوت) دانلود شده است. تا الان و با توجه به آمار مرورگر محبوب و گوگلی ، Google Chrome با ۳۴.۶۸% کاربر در مقام اول و فایرفاکس با ۱۶.۹% و اینترنت اکسپلورر با ۱۰% به ترتیب محبوب ترین مرورگر ها چه در اسمارت فون ها و چه در کامپیوتر ها هستند. این آمار در سال ۲۰۱۳ گرفته شده است و گوگل کروم هم به علت سبک بودن اول است و فایرفاکس به دلیل حجم حامل زیادش در مقام دوم قرار دارد.

HAPPY BIRTHDAY FIREFOX !!!

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.