۲۱ نکته کلیدی برای تبدیل شدن به یک فریلنس موفق – قسمت اول - تکفارس 
۲۱ نکته کلیدی برای تبدیل شدن به یک فریلنس موفق – قسمت اول - تکفارس 

۲۱ نکته کلیدی برای تبدیل شدن به یک فریلنس موفق – قسمت اول

محمد گورانی
۳۰ آبان ۱۳۹۲ - 19:38
۲۱ نکته کلیدی برای تبدیل شدن به یک فریلنس موفق – قسمت اول - تکفارس 

در ابتدا به کلمه “فریلنس” اشاره ی مختصری می کنیم. معادل فارسی این کلمه آزاد کار می باشد و به این معنی می باشد که در این نوع کار ها شما خودتان رئیس خودتان هستید و خودتان هستید که قوانین و ضوابط شغلتان را مشخص می کنید. هیچ کسی نمی تواند شما را مجبور به انجام کاری کند و هیچ پیش شرطی برای شما وجود ندارد. شما بصورت آزاد کار خواهید کرد و از انجام کار ها بصورت پروژه ای درآمد کسب کنید. این نوع کار ها مزایا و معایب بسیاری دارند که در این جا مورد بحث ما نیستند. در این مقاله نکاتی طلایی و ضروری برای بودن یک فریلنس موفق که به آن ها احتیاج داریم ذکر شده اند که مطالعه آن ها به موفقیت هر
چه بیشتر شما کمک خواهد کرد.

تبدیل شدن به یک فریلنسر به معنای این است که شما می توانید روز ها و زمان فعالیتتان را خودتان مشخص کنید ولی در عین حال برای اینکه به مشکلاتی برخورد نکنید، به یک نظم و برنامه خاص احتیاج دارید. شما رئیس خود هستید، اما باید بتوانید به خوبی قوانینی را برای خود وضع کنید تا با مشکل مواجه نشوید. بسیاری از نکته هایی که قصد گفتنشان را در ادامه مطلب داریم، بسیار ابتدایی و قابل لمس هستند و حتی ممکن است که اکثر آن ها را بدانید. ولی این نکته را فراموش نکنید که به خاطر سپردن آن ها و از همه مهمتر، عمل کردن به آن ها بسیار مهم ولی همیشه به آن آسانی که شما فکر می کنید نیست.
برای افراد مختلف قوانین مختلفی وجود دارد که باید توسط خود فرد با توجه به شرایط کاری، اخلاق و حتی توان فردی تدوین شود. اما قوانین و نکاتی کلی وجود دارد که اجرای آن ها بدون شک به فریلنسر ها برای موفقیت بیشتر کمک می کند. با ما همراه باشید با ۱۲ نکته طلایی برای موفقیت در فریلنسینگ.

1

۱- یک برنامه بازاریابی/تجاری تدوین کنید

تدوین کردن برنامه بازاریابی و یا همان خط مشی فعالیت های شما اولین چیزی است که باید در نظر داشته باشید. حتی بهتر است که یک کاغذ در روبروی خودتان قرار دهید و هرچه که در این مورد در ذهنتان وجود دارد را بر روی آن پیاده کنید. این بخش را کاملا جدی بگیرید، در مورد آن تحقیق کنید و چالش ها و مشکلات موجود بر سر راه خود را بیابید. با افراد با تجربه مشورت کنید و با کمک گرفتن از منابع مختلف، راه حلی برای چالش های احتمالی پیدا کنید. این امر به شما کمک می کند حین قرار گرفتن در مشکلات و بحران ها، به جای تصمیم گیری عجولانه و اکثرا اشتباه، کاملا اصولی و طبق برنامه ای از پیش تعیین شده عمل کنید و مشکلات را با موفقیت و با بازده ای مناسب پشت سر بگذارید.توجه داشته باشید که تعداد کمی از افراد بدون برنامه به انسان هایی موفق تبدیل شدند ولی تمام انسان های موفق همراه با برنامه پیش رفته اند.

2

۲- روزهای پیش روی خود را برنامه ریزی کنید

در آخرین ساعت های هفته و یا در شروع هفته، زمانی را در نظر بگیرید و در آن زمان هفته پیش روی خود را برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی کردن و پیش رفتن طبق برنامه بسیار آسان تر از این است که با مشکل کمبود وقت مواجه شوید و برای تحویل پروژه ی خود در زمان مقرر مجبور به افزایش ساعات کاری خود شوید. افزایش ساعات کاری روزانه در آخرین روزهای تحویل پروژه می تواند سایر کارهای روزمره شما را مانند استراحت، تفریح و یا حتی زمان تخصیص داده شده به خانواده تان را از شما بگیرد و این مسئله می تواند از لحاظ روحی شما و یا سایر افراد خانواده تان را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. راه دیگر این است که قید تحویل به موقع پروژه را بزنید که این مورد هم در حد بسیاری به اعتبار شما لطمه وارد می کند و می تواند آینده شغلی شما را خدشه دار کند.

 

3

۳- از نرم افزارهای مجانی استفاده کنید

شروع فعالیت به صورت فریلنسر می تواند شما را با چالش های مختلفی مواجه کند و یکی از مهم ترین چالش های پیش روی شما نرم افزارهایی است که شما می خواهید از آنها استفاده کنید. اگر تا بحال این کار را نکرده اید، به دنیای اپن-سورس یا همان متن باز، پای بگذارید و از سیستم عامل ها و نرم افزارهای متن باز و مجانی استفاده کنید. اگر هم با این مورد کنار نمی آیید، می توانید از نرم افزارهای مجانی بر روی ویندوز و یا مک خود استفاده کنید. مجانی بودن همیشه به معنای بد بودن و یا قدرتمند بودن نمی باشد و همیشه نرم افزارهایی وجود دارند که در عین مجانی بودن، امکانات بسیار زیادی را به شما ارائه می دهند. استفاده از نرم افزارهای پولی بصورت غیر قانونی و کرک شده به هیچ عنوان توصیه نمی شود. این خود نوعی بی احترامی به همکاران خود می باشد. اگر شما یک توسعه دهنده نرم افزار باشید، چگونه انتظار دارید که بقیه از برنامه شما بصورت قانونی استفاده کنند وقتی که شما آن برنامه را توسط وسیله هایی کرک شده و غیر قانونی ساخته اید؟ پس حداقل در کسب و کار خود، زحمات دیگران را هدر ندهید و برنامه ها و ابزارهای مورد نیاز را خریداری کنید.

4

۴- یک لوگوی چشم نواز طراحی کنید

برای اینکه حرفه ای به نظر برسید و نظر مشتریان بالقوه ای را که به دنبال افراد و شرکت هایی هستند که پروژه شان را انجام دهند، به سمت خود جلب کنید احتیاج به یک لوگو ی کار آمد و حرفه ای دارید. وقتی میخواهید برای خود یک برند تولید کنید، لوگو نقش بسزایی در این امر دارد. تمامی شرکت ها و برندهای مطرح در زمینه های مختلف، از لوگوهایی با مفهوم و زیبا بهره می برند که ما اکثر آنها را به همرا لوگوی آنها می شناسیم. در واقع لوگوی شماست که به یک برند تبدیل می شود و با دیدن آن همه به یاد شرکت و خدمات شما می افتند. اگر در طراحی لوگو مهارت کافی را ندارید، مقداری برای کسب و کار خود پول خرج کنید و کار طراحی لوگو را به فردی ماهر در این زمینه واگذار کنید. شما می توانید از لوگوی خود در وبسایت، روی کارت ویزیت و … استفاده کنید و رنگ و لعابی حرفه ای معابانه به کسب و کار خود بدهید.

 

5

۵- نه گفتن را بیاموزید

اگر شما وقت کافی برای انجام پروژه ی دیگری را در آن لحظه ندارید، و یا اینکه مهارت کافی برای تحویل پروژه با تمامی موارد دلخواه کارفرما را ندارید، بسیار مهم است که آمادگی این را داشته باشید که به آنها بگویید نه.

علت رد کردن همکاری را به آنها توضیح دهید و با آنها صادق باشید چرا که در این شرایطی که عده ی زیادی فقط به فکر سود کردن خودشان می باشند، افراد تحت تاثیر صداقت شما قرار خواهند گرفت و در آینده به شما درخواست همکاری جدید خواهند داد و یا حتی ممکن است که انجام پروژه شان را به آینده موکول کنند تا انجام آن را به شما محول کنند. این عمر به شما کمک می کند که با صداقت و قاطعیت خود نه تنها افراد جدید را تحت تاثیر خود قرار دهید، بلکه با موقع تحویل دادن پروژه های قبلی به یک محبوبیت برای برند خود در طول زمان دست بیابید و این در حالی است که با کار بیش از حد سایر اعمال روز مره تان را تحت تاثیر کار قرار نداده اید. در غیر اینصورت نه تنها مشتریان قدیم خود را حفظ نخواهید کرد، بلکه شرکت خود را در پیش مردم بد نام خواهید کرد

طبق تجربه بنده این بخش کاملا پر بازده می باشد زیرا مشتریانی که قصد همکاری با بنده را داشتند، از نا رضایتی آنها از بی صداقتی بقیه افراد و شرکت ها در مورد وقت خالی شان بسیار ناراحت بودند و اعتماد کردن به بنده را مشکل توصیف می کردند. ولی وقتی با صداقت بنده در این مورد روبرو شدند، بسیار خوشحال شدند و خواستار همکاری های دیگر در آینده که در حیطه مهارت های بنده بودند، شدند

 

6

 

۶- یک وبسایت/ وبلاگ برای کسب و کار خود بسازید

کمتر کسانی از ما هستند که از اهمیت وبسایت مطلع باشند.از آنجایی که تمامی برندها و شرکت های بزرگ و مطرح، دارای یک وبسایت برای معرفی و اطلاع رسانی درباره خدمات و حتی تماس با مشتریان می باشند، وجود وبسایت برای کسب و کار شما می تواند به افزایش قدرت و اعتماد سازی برند و شرکت شما کمک کند و یا به قول خودمان کلاس کاری شما را بالا ببرد. از اینها گذشته یکی از بزرگترین راه های تبلیغات در سال های گذشته تبلیغات اینترنتی می باشد که یکی از این راه ها ایجاد وبسایت برای شرکت و یا گروه می باشد. با ساختن وبسایت شما یکی از بزرگترین روش های تبلیغات را مورد استفاده قرار داده اید و این در حالی است که برای این کار ممکن است هزینه ای به مراتب کمتر نسبت به سایر روش ها صرف کرده باشید. پس از ساختن سایت/وبلاگ غافل نشوید.

7

۷- وبسایت خود را مرتبا بروز رسانی کنید

وبسایت خود را مرتبا بروز رسانی کنید !!!
برای افزایش ارزش وبسایت خود، مرتبا مطالب جدید درآن قرار دهید. اخبار و اطلاعیه های مرتبط با فعالیت ها و شرکت خود را بر روی آن قرار دهید. هیچ چیزی مایوس کننده تر از این نیست که کاربری به سایت شما مراجعه نماید و با سایتی مواجه شود که تاریخ آخرین مطلب موجود در آن به چندین ماه و حتی سال های پیش بر می گردد. علاوه بر بحث کاربر پسندی، برای مبحث سئو ) SEO – ) علمی است که به بهینه سازی وبسایت و افزایش رتبه وبسایت در موتورهای جستجو می پردازد – نیز بروز بودن وبسایت بسیار اهمیت دارد. برای موتورهای جستجو از جمله گوگل بسیار اهمیت دارد که وبسایت شما بروز باشد و این بروزرسانی به صورت مرتب انجام گیرد. درواقع موتور های جستجو بسیار پیشرفته شده اند وقصد دارند که بهترین نتایج ممکن را به کاربر نشان دهند. در ضمن نکته ی دیگری که اهمیت دارد مداوم بودن این بروز رسانی است. باید بروزرسانی را طبق برنامه و بصورت مداوم انجام دهید. درغیر این صورت، وبسایت شما از چشم موتور جستجوگر خواهد افتاد و جلب کردن اعتماد دوباره موتور جستجو بسیار سخت و حتی در اکثر مواقع غیر ممکن است.

8

۸- خدماتی مجانی در وبسایت خود قرار دهید

در وبسایت خود خدماتی را به صورت مجانی در اختیار کاربر قرار دهید. مجانی بودن برخی از امکانات در وبسایت یک شرکت می تواند در معرفی شرکت و خدمات شما به بسیاری از افراد، کمک بسزایی کند. برای مثال سایت هایی هستند که خدمات مجانی را از سراسر اینترنت جمع آوری می کنند و آنها را در غالب خبرنامه هایی به کاربرانشان ارسال می کنند و یا افرادی که از خدمات مجانی شما استفاده کرده اند، آن را به سایر دوستان و اقوام خود معرفی می کنند. این بازدیدها به معرفی برند شما کمک می کند و به شما این فرصت را می دهد که نام برند شما را در ذهن با خاطره ای خوش که می تواند مطلبی جهت یادگیری و یا خدمتی بصورت رایگان باشد ثبت کند.و البته می تواند به معرفی محصولات و کالاهای شما به آنها انجامد.

بنده به شخصه تجربه این قسمت را دارم. پس از قرار دادن مطالبی آموزشی بصورت رایگان و همچنین انجام بخشی از خدماتبصورت رایگان، بازدید روزانه وبسایت پس ازحدود ۶ ماه به بیش از ۵ برابر رسید.

این هدیه ها می تواند مطالبی آموزشی در زمینه فعالیت شما باشد و یا مثلا برای یک طراح وبسایت، قرار دادن تعدادی Sample و یا نمونه کدهایی از جاوا اسکریپت و یا دکمه های رنگی و… باشد. این هدایا بسته به زمینه فعالیت و همچنین خلاقیت شما می تواند بسیار متفاوت باشد.

 

9

۹- از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

شبکه های اجتماعی که امروزه افراد زیادی در آنها با یکدیگر رابطه دارند! از آنها غافل نشوید. فرقی نمی کند که در چه کشوری زندگی می کنید، از شبکه های اجتماعی برای معرفی خودتان، خدماتتان و کارهایتان بپردازید. به افرادی که به خدماتتان احتیاج دارند متصل شوید در مورد خدماتتان به آنها بگویید. در پیج های مختلف به معرفی خودتان بپردازید، در بحث های مرتبط با برندتان مشترک شوید و در مورد خودتان تبلیغ کنید. از هر جایی در شبکه های اجتماعی برای تبلیغ کردن استفاده کنید ولی حواستان خوب جمع باشد که در این شبکه ها اسپم ممنوع است. اسپم نکنید و در انجام کارهای فوق افراط نکنید. تجربیات شخصی بنده نشان داده است که اکثر مشتریان افراد فریلنس تازه کار از طریق شبکه های اجتماعی جلب خدمات اینگونه افراد می شوند. پس بر روی این بخش سرمایه گذاری (منظور سرمایه گذاری زمانی است و نه مالی! ) ویژه ای انجام دهید.

 

10

۱۰- متحدانی را برای خود پیدا کنید

در سراسر وب همکاران بسیاری برای شما وجود دارند که در واقع همه شما با هم رقیب هستید و هر کدام بر این سعی دارید که مشتریان را به سمت خود جلب کنید. اما به نفع شماست که در بین رقیبان خود به دنبال دوستانی بگردید.داشتن دوستانی که در عین دوستی همکار نیز هستند مزیت های بسیاری دارد. برای مثال شما در زمانی که مشتریان زیادی به سمت شما سرازیر می شوند اما از لحاظ زمانی و یا مهارت قادر به انجام پروژه ی آنها نمی باشید، و مجبور به رد کردن پیشنهاد آنها می باشید، می توانید دوست همکارتان را به وی معرفی کنید و یا بصورت قرارداری با دوستتان همکاری کنید و یا بالعکس در شرایطی مشابه برای دوستتان، انجام پروژه را وقتی که شما پروژه ای در دست ندارید و در اصطلاح بیکار هستید، به شما می سپارد که این هم به نفع شما و هم به نفع دوستانتان می باشد. در واقع فریلنس های موفق همیشه نوعی رفاقت را در کنار رقابت با یکدیگر خواهند داشت.

11

۱۱- برای روزهای بارانی پس انداز داشته باشید

یکی از بزرگترین دردسرهای فریلنس بودن، نبود حقوق ثابت است که البته بسیاری این را یکی از مزیت های این کار می دانند. ممکن است برای مدتی پروژه های متععدی به شما محول شده است و از انجام آنها پول خوبی به جیب زده باشید، اما ماه های بدی نیز وجود دارد که به ندرت یک یا دو پروژه به شما سپرده شده است و حتی ممکن است برای چندین ماه پیاپی کسی برای انجام پروژه با شما تماس نگیرد.در این وضعیت چه خواهید کرد؟؟؟

یکی از بزرگترین چالش های فریلنسرها همین می باشد. پس پیشنهاد ما برای شما این است که به هر قیمتی که شده، مقداری از درآمدهای حاصله از پروژه های خود را در یک حساب جداگانه پس انداز کنید و خود را مقید بدانید که تا موقع احتیاج به آن حساب مراجه ننمایید. اگر این کار را انجام ندهید، در صورت بروز مشکلی برای شما، فریلنس بودن خود را مایع ننگ می دانید و احتمالا مدتی بعد آن را رها خواهید کرد.

 

12

۱۲- خلاق باشید

راه های زیادی برای خلاق بودن وجود دارد، خلاق بودن در جذب مشتریانی جدید و یا استفاده از تجهیزات و یا محیط کارتان به بهترین نحو ممکن. مثال های متععدی برای خلاق بودن وجود دارد مثلا اگر توان خرید یک کامپیوتر جدید را ندارید، کامپیوتر فعلی خود را ارتقا دهید و یا اگر شما نمی توانید یک مکان مجزا برای کارتان پیدا کنید، یکی از اتاق های موجود در خانه تان را باز چینی کنید. یک محصول یا خدمتی جدید به لیستتان اضافه کنید و از دوستان و آشنایانتان بخواهید که به شما در مورد کارتان نظرهایی بدهند و به شما بگویند که چگونه سرویسی مد نظرشان است و اگر قرار باشد با شما همکاری کنند، چه انتظاراتی از شما به عنوان کارفرما دارند؟ راه های بسیاری وجود دارند که می توانید با تفکر آنها را پیدا کنید و به کار خود خلاقیت ببخشید.

 

 بسیار خب! به پایان قسمت اول رسیدیم، منتظر قسمت بعدی مقاله باشید.

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.