بررسی تخصصی مادربورد گیمینگ MSI Z87-GD65 - تکفارس 
بررسی تخصصی مادربورد گیمینگ MSI Z87-GD65 - تکفارس 

بررسی تخصصی مادربورد گیمینگ MSI Z87-GD65

Lightning
۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - 12:46
بررسی تخصصی مادربورد گیمینگ MSI Z87-GD65

امروزه بازی های کامپیوتری از یک تفریح به یک صنعت تبدیل شده اند . بازار بزرگی که این صنعت به خود اختصاص داده است هر تولید کننده ای را وسوسه می کند که وارد آن شود و از سود سرشار آن منفعتی کسب کند . ولی یک مشکل نه چندان کوچک در این بین وجود دارد و آن عبارتست از اینکه این بازار فقط مختص حرفه ای هاست ! در واقع فقط تولید کنندگان بزرگ و قوی می توانند در این بازار عرض اندام کنند چرا که کسب موفقیت در این بازار مستلزم داشتن دانش بالا و کیفیت ساخت عالی است .

در میان بزرگان صنعت گیمینگ ، شرکت MSI مدت هاست که به صورت حرفه ای برروی این نوع محصولات تمرکز کرده است . نوت بوک های گیمینگ این شرکت سال هاست گل سرسبد نوت بوک های گیمینگ دنیاست . کارت های گرافیک MSI هم که از دیر باز جزو بهترین کارت های گیمینگ بوده است . از این رو در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تخصصی مادربورد های گیمینگ MSI به نام Z87-GD65 بپردازیم.

بررسی مادربورد Z87-GD65

بررسی تخصصی مادربورد گیمینگ MSI Z87-GD65

Killer E2200 : این تکنولوژی هوشمند برای حداکثر رساندن راندمان شبکه در بازی های آنلاین و انتشار سریع و بدون تاخیر  صوت و تصویر به صورت Stream در محیط شبکه است . در کاربردهای ذکر شده ، سرعت کارت شبکه حرف اول را می زند . در بازی های سنگین که به صورت شبکه ای و بین چند نفر بازی می شود اگر انتقال اطلاعات توسط کارت شبکه با لحظه ای تاخیر صورت بگیرد احتمال اینکه شما مورد اصابت حریف قرار بگیرد و اصطلاحا Game Over شوید بالا بالا می رود . بنابراین این تکنولوژِ به صورت هوشمند بر ترافیک انتقالی از کارت شبکه نظارت کرده و بین اطلاعاتی که توسط بازی باید منتقل شود و اطلاعاتی که توسط سایر برنامه ها باید منتقل شود تمایز قائل شده و الویت را به اطلاعات گیم می دهد . در این صورت گیمر از حداکثر توان کارت شبکه خود استفاده می کند و سایر برنامه ها موجب کاهش پهنای باند او نمی شوند .

بررسی تخصصی مادربورد گیمینگ MSI Z87-GD65

Audio Boost : چیپ صوتی جدید Realtek ALC1150 خروجی صوتی با کیفیت بالا و ۷٫۱ کاناله را ارایه می کند . در طراحی مادربورد Z87-GD65 بخش مربوط به صدا از سایر بخش ها جدا شده است نویز کاهش یابد و صدای صاف و شفافی تولید شود و تداخل کاهش یافته و پایداری سیستم بالا رود . ضمنا از یک آمپلی فایر برای تقویت امواج صوتی استفاده شده و از خازن های صوتی پیشرفته در کنار سوکت های با روکش طلا برای افزایش کیفیت صدا استفاده شده است .

Sound Blaster Cinema : شنیدن صدای دشمنان ، در گیر و دار جنگی مهیب و پر سر و صدا در کنار انفجارهای مهیب کاری نیست که از عهده هر سیستم صوتی برآید . با استفاده از تکنولوژی پیشرفته بکار رفته در این مادربورد Z87-GD65 که با کمک Sound Blaster معروف میسر شده است ، شنیدن هر صدای حتی اگر بسیار ضعیف باشد ، امکان پذیر است . فقط یادتان باشد که برای این منظور با ید از هدفون استریو استفاده کنید . این قابلیت که با استفاده از تکنولوژی SBX Pro Studio فراهم شده است گوش شما را به یک ابزار جنگی در میدان نبرد تبدیل می کند .

بررسی تخصصی مادربورد گیمینگ MSI Z87-GD65

VGA Boost : امکان منحصر به فردی است که تنها در مادربورد های گیمینگ MSI دیده می شود . با استفاده از این قابلیت جالب وقتی یک کارت گرافیک گیمینگ MSI را بر روی مادربرد گیمینگ این شرکت نصب می کنید به دلیل تغیراتی که این شرکت در اسلات PCI – Express مادربورد و در کارت گرافیک گیمینگ خود داده است ، در صورت نیاز ولتاژ بالاتر و جریان بیشتری از مادربورد به کارت گرافیک منتقل می شود و در حالت اوج فشار پردازشی بر روی کارت گرافیک منجر به افزایش راندمان آن نسبت به مادربورد های که فاقد این قابلیت هستند ، می گردد .

Super RAID : با استفاده از قابلیت Super RAID  شرکت MSI می توانید هرد دیسک ها ، SSD ها ، mSATA خود را ترکیب کرده و یکدرایو فوق العاده سریع بدست آورید . در این صورت لود کردن سیستم عامل و اجرای گیم ها و بخش ویدیوها بسیار سریعتر خواهد شد . در این حالت می توانید از مزایای یک درایو بزرگتر و البته سریعتر لذت ببر ید بدون اینکه در گیر مشکلات رایج ساختن RAID شوید .

Gaming Device Port : یک گیمر همواره به دنبال Frame Rate بالاتر و تاخیر کمتر است اما چرا باید از ماوس های قدیمی استفاده کند ؟ مادربورد Z87-GD65 برای این قسمت هم فکری کرده است . این مادربورد از یک پورت مخصوص برای اتصال ماوس استفده کرده است که زمان پاسخ ماوس را از ۸ میلی ثانیه در مادربورد های معمولی به یک میلی ثانیه کاهش می دهد ! این قابلیت منجر به افزایش قابل توجه عکس العمل ماوس در گیم ها می شود . استفاده از یک لایه طلا در پورت های PS/2 و USB منجر به افزایش سرعت و دوام بیشتر شده و اعتماد به نفس شما را در LAN Party ها افزایش می دهد !

قطعات با استاندارد MILITARY CLASS 4 : مرحله بعدی در زمینه کیفیت بالای قطعات بکار رفته در این مادربورد کسب درجه نظامی کلاس ۴ است . استفاده از خازن های HI-C که بسیار کوچک اما کارآمد هستند از یک طرف و استفاده از آلومینیوم در طراحی هسته خازن های موسوم به Dark CAP از طرف دیگر در کنار پیش بینی فضای کافی در اطراف پردازنده برای نصب فن های بزرگ موجب صرفه جویی در مصرف انرژی تا ۹۳ درصد می شود . استفاده از سوپر چوک های فریت که از هسته ای با جنس فریت ( هیدراکسید آهن ) ساخته شده اند موجب می شود که نسبت به رقبا در دمای به مراتب پایین تری حتی تا ۳۵ درجه کار کنند و تا ۳۰ درصد ظرفیت بالاتری داشته باشند و تا ۲۰ درصد انرژی کمتری مصرف نمایند .

OC GENIE 4 : OC GENIE 4 اولین اورکلاکینگ سخت افزاری ساخته شده بر روی خود مادربورد در جهان می باشد . در نسخه چهارم این تکنولوژی راندمان به مراتب بالاتری بدست می آید .دکمه OC GENIE 4 همان کاری را می کند که شما انتظار دارید ولی این بار با کنترل بیشتری بر نحوه اورکلاک . فقط کافیست که این دکمه را فشار دهید تا سیستم شما اورکلاک شود ! اگر سوییچ OC-MODE را از حالت Turbo به حالت  Gaming تغییر وضعیت دهید و سپس دکمه OC GENIE را بزنید کلیه تنظیمات سیستم در جهت انجام گیمی بهتر اورکلاک می شود . برای آنهای که از اورکلاک بیشتر سر در می آورند هم تنظیمات تخصصی OC GENIE قابل تغییر است .

Click Bios 4 : این مادربوذد از آخرین بایوس UEFI که بر اسا ویندوز ۸ طراحی شده است استفاده می کند . در کنار آن عملکرد سریع تر ، اجرای سبک تر و پشتیبانی بهتر از ماوس و مجموعه قابل توجهی از امکانات جدید نیز ارایه شده است . از جمله ویژگی های جدید می توان به Hardware Monitor اشاره کرد که به صورت گرافیکی عملکرد کلیه فن ها و قطعات اصلی سیستم را نمایش می دهد . ویژگی دیگر Board Explorer است که به صورت تصویری تمامی کانکتورهای مادربورد را به همراه قطعاتی که به آنها متصل هستند را نمایش می دهد و و در صورتی که یکی از قطعات جانبی مشکل داشته باشد آن را مشخص می نماید . ویژگی دیگر OC Profile Preview است که امکان سوئیچ بین ۸ پروفایل اورکلاک میسر می شود .

Multiple Graphics Card :

OC GENIE 4 به گونه ای طراحی شده است که امکان گردش هوای مناسب در حالت استفاده از چند کارت گرافیک به خوبی مقدور باشد و لذا احتمال مواجه شدن با مشکل افزایش حرارت وجود ندارد .

Lucid Virtu MVP 2 : توسط این تکنولوژی جالب امکان استفاده از قدرت گرافیکی چیپ گرافیک داخل پردازنده های اینتل در کنار گرافیک اصلی سیتم فراهم می شود . در این صورت چیپ گرافیکی پردازنده اینتل به کمک کارت گرافیک اصلی آمده و موجب افزایش راندمان آن می شود .

DDR3-3000 : برای رسیدن به راندمان بالا در گیمینگ نیاز است که از رم های سریع استفاده شود ، برای این منظور Z87-GD65 از استاندارد جدید DDR3-3000 هم پشتیبانی می کند .

مجموعه ای از امکانات اورکلاکینگ : z87-GD65 مجموعه ای کاملی از امکانات مورد نیاز برای اورکلاکینگ حرفه ای را برای کاربران حرفه ای فراهم آورده است .

بررسی تخصصی مادربورد گیمینگ MSI Z87-GD65

از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

Debug LED : ال ای دی های دیباگ بر روی مادربورد برای تشخیص سریع دلیل برروز مشکل در سیستم

Clear CMIS Button : تعبیه دکمه Clear کردن CMOS در پنل پشتی برای دسترسی سریع و بدون نیاز به چامپر

MultiBioss II : استفاده از ۲ بایوس تا در صورتی که به هر دلیل بایوس اول دچار مشکل شد و سیستم بوت نشد ، از بایوس دوم استفاده شود .

Easy Button 3 : تعبیه دکمه های Power برای روشن و خاموش کردن سیستم و Reset برای برای ریست کردن آن و دکمه جالب OC Genie برای اورکلاک کردن خودکار پردازنده

V-Check Points : تعبیه کانتکت هایی برای اندازه گیری ولتاژ نقاط حساس مانند ولتاژ هسته پردازنده در هنگام اورکلاک توسط کاربر از طریق مولتی متر

سخن پایانی :

Z87-GD65 یکی از بهترین مادربورد های گیمینگ بازار است که به طور تخصصی برای گیم طراحی شده است . از طراحی ویژه پورت ماوس قابلیت هایی است که در کمتر مادربوردی دیده می شود . مجموعه بی نظیر از انواع و اقسام قابلیت های گیمینگ این مادربورد را به انتخابی عالی برای گیمر ها تبدیل می کند .

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.