فوق العاده گران قیمت،نادر و سریع! | نگاهی بر کارت گرافیک GeForce GTX 690 - تکفارس 
فوق العاده گران قیمت،نادر و سریع! | نگاهی بر کارت گرافیک GeForce GTX 690 - تکفارس 

فوق العاده گران قیمت،نادر و سریع! | نگاهی بر کارت گرافیک GeForce GTX 690

erfanjr
۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - 20:22
فوق العاده گران قیمت،نادر و سریع! | نگاهی بر کارت گرافیک GeForce GTX 690 - تکفارس 

در یک حرکت غیر منتظره،انویدیا (Nvidia) فرصت را غنیمت شمرد و سری جدیدی در میان کارت های ویدئویی ۶۰۰ خود قبل از عرضه آن ها معرفی کرد. این کارت گرافیک ها از دو جی پی یو Kepler GK 104 ساخته شده اند که می توان گفت پرچم دار جدید انویدیا در کارت های ویدئویی دارای پردازنده دوگانه (Dual-GPU) می باشند و از تمامی معیارها یک غول در میان کارت گرافیک ها به حساب می آیند.

قرار دادن دو پردازنده GK 104 که به صورت قدرت کامل خود کار می کنند به مانند این است که انویدیا بخواهد دو کارت گرافیک GTX 680 را به صورت SLI (به معنای قرار دادن پل ارتباطی و استفاده از دو کارت گرافیک در یک سیستم) در یک کارت گرافیک جای دهد که قدرت این را دارا می باشد و می توان گفت GTX 690 بی نقص می باشد. مصرف این کارت گرافیک بسیار کمتر از دو کارت گرافیک GTX 680 به صورت SLI بوده و به مانند آن سریع است که قیمت آن ۹۹۹$  (۹۹۹ دلار) بوده که گران ترین کارت انویدیا تا به حال می باشد.

بعد از رونمایی انویدیا از این کارت گرافیک،حدس زده می شد که GTX 690 می تواند به یک کارت گرافیک خوب تبدیل شود و خوب عمل نماید،اما آیا واقعا انویدیا می تواند از پس این چالش بر آید؟

gtx690geforce

همان طور که قبل تر نیز اعلام شد،انویدیا با کارت گرافیکی جدید خود که GTX 690 نام دارد،قصد دارد که کارت گرافیک تکی را ارائه دهد که قدرت دو کارت گرافیک GTX 680 را داشته باشد. این به مانند کاری بود که آن ها قبل تر با GTX 590 انجام دادند که سرعتش به صورت قابل توجهی کمتر بود. از آن جایی که پردازنده گرافیکی GK 104 کوچک تر است و مصرف آن نیز به مراتب کمتر است،دیگر لازم نیست که انویدیا از چیپ ها برای بهینه سازی کارت خود استفاده کند. اگر بخواهیم نتیجه را بگوییم،انویدیا نسبت به سال های قبلی پیشرفت کمی داشته است. (از کارت های GTX 295 به GTX 590 سریع تر پیشرفت داشته و مدت زمان کمتری را در برگرفته است.) از آن جایی که گفته شد GK 104 کوچک تر از دیگر پردازنده های گرافیکی است،این بدان معناست که این پردازنده گرافیکی به مانند GPU غول پیکر و عظیم GF110 نیست.

در هر صورت،در کارت گرافیک GTX 690 ما به سرعت ساعت ها و حافظه های آن توجه می کنیم که عبارتند از:

  • قدرت ساعت کلی: ۹۱۵MHz
  • سرعت ساعت با افزایش دادن: ۱۰۱۹MHz
  • حافظه ساعت داخلی: ۶٫۰۰۹GHz

در کل این کارت گرافیک از قدرت بالایی برخوردار می باشد که به مراتب کوچک تر و کم مصرف تر از دو کارت گرافیک GTX 680 است و حال باید دید که رقیب انویدیا یعنی AMD چگونه به مقابله با رقیب خود برای نسل بعدی می پردازد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.