آن روی سکه در شبکه های اجتماعی - تکفارس 
آن روی سکه در شبکه های اجتماعی - تکفارس 

آن روی سکه در شبکه های اجتماعی

رسول خردمندی
۶ اسفند ۱۳۹۲ - 11:04
آن روی سکه در شبکه های اجتماعی

مهم نیست درباره شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک چه نگرشی دارید، باید قبول کنید که فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی جزوی از ابزارهای بی نظیر شبکه جهانی اینترنت می باشد. در میان شبکه های اجتماعی مختلف در چند سال اخیر، سایت فیس بوک توانسته کاربران را با دوستان و خانواده خود در سرتاسر دنیا ارتباط دهد. با این حال، در این مقاله قصد بر اینست آن روی سکه این شبکه اجتماعی بررسی شود.

کاربر با ثبت نام در فیس بوک، خود را در برابر ریسک های متعددی قرار می دهد. در سال ۲۰۰۸، سایت های تویتر و فیس بوک توانسته اند بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را به خود جذب کنند که این رقم جای تحسین دارد. در حال نگارش این مقاله، بیش از ۱ بیلیون کاربر نیز در این شبکه های اجتماعی حضور دارند. این پیشرفت و موفقیت چشمگیر فقط مختص به فیس بوک و تویتتر نیست بلکه سایت Linkedin نیز از ۳۳ میلیون کاربر به ۲۲۵ میلیون و سایت اینستاگرام نیز از مرز ۱ میلیون به ۱۵۰ میلیون کاربر رسیده است. به عبارتی دیگر، در یک دقیقه، صد هزار تویت جدید و هزاران اکانت جدید در سایت Linkedin ساخته می شود!

security-lifecycle-graphic

بهشتی برای هکرها:

متاسفانه اینکه بگوییم همه در یک سایت همانند فیس بوک هستند، دلیلی عقلانی نیست که بگوییم کاربر از امنیت ۱۰۰% برخوردار است. امسال سال خوبی برای هکرها در فیس بوک بود. رقمی نزدیک به ۶ میلیون کاربر به خاطر یک باگ امنیتی آلوده شده و اطلاعات شخصی خود را در معرض دید هکرها  در عموم قرار دادند. بنا بر داده های آماری موثق، ۸ میلیون حساب کاربری و رمز عبور از سایت های Linkedin، eHarmony و Last.Fm دزدیده شده و بر روی سایت هکرهای روس آپلود شد. همچنین قریب به ۲۵۰ هزار اکانت تویتر در سال گذشته هک شده است.

اکانت های جعلی در سرتاسر شبکه های اجتماعی همانند قارچ رشد کرده اند. همه ما در فیس بوک و یا تویتر شاهد کاربرهایی بوده بوده ایم که خود را شخصیت مهمی در دنیای امروزی معرفی کرده اند. در ماه اول سال ۲۰۱۳، ۷.۲ درصد پروفایل های شبکه های اجتماعی جعلی بوده است. می توان بزرگترین هک در سال گذشته را به هکرهای فیس بوک نسبت داد که با طراحی بدافزار سعی کرده اند تا با معرفی قابلیت جدیدی به نام Dislike، اطلاعات کاربران را از آنِ خود سازند که تقریبا موفق هم شدند! به گونه ای که مارک زوکربرگ، صاحب اصلی سایت فیس بوک در اعلامیه ای رسمی در سایت فیس بوک اعلام کرده که دکمه ای به نام Dislike به هیچ عنوان صحت ندارد و مواظب هکرها باشید.

iStock_000005814537XSmall Network Security

قبل از کلیک، کمی فکر!

بارها این جمله را از دوستان و رسانه ها شنیده اید که قبل از کلیک بر روی هر لینکی در دنیای مجازی، کمی تفکر کنید بلکه شاید با کلیک بر روی لینک مشخص شده، به سیستم و امنیت شما لطمه زده شود. قبل از اینکه عکس و اطلاعات شخصی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید کمی فکر کنید. بر طبق آماری که در یک مطالعه بالینی انجام شده است، ۱۰% از کاربران شبکه های اجتماعی از اینکه اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته اند، احساس ناخشنودی داشته اند. قریب به ۳۰% محل زندگی خود را در دنیای مجازی به اشتراک گذاشته و نزدیک به ۴۰% از کاربران شبکه های اجتماعی، پروفایلشان در معرض دید همگانی و عموم است.

بهتر است که هر از گاهی به تنظیمات و اخبار جدید امنیتی شبکه اجتماعی خود رجوع کنید تا امنیت خود در فضای مجازی را در سطح قابل قبولی نگه داشته باشید. به اشتراک گذاری پست های متعدد به کسی آزار نمی رساند ولی این امکان را فراهم می سازد تا شخصیت و رفتار شما برای هکرها هویدا شده و از شناسه شما برای راهبرد اهداف خود استفاده سازند. بارها و بارها توصیه شده که بر روی کلیک های مشکوک کلیک نکنید. هکرها با ساخت لینک های جعلی سعی در دسترسی به اطلاعات شخصی شما را دارند.

چند توصیه نهایی:

* همیشه سعی کنید رمزهای عبور متشکل از اعداد، سمبول ها و حروف برای حساب های کاربری خود انخاب کنید. برای ساخت بهترین رمزهای عبور که غیرقابل کرک شدن باشد می توان از نرم افزارهای password manager و LastPass 3.0 استفاده کرد.

* هر از چند مدت سعی کنید از اطلاعات خود Back up بگیرید.

* حتما بر روی سیستم شخصی خود آنتی ویروس نصب کنید و با دسترسی به اینترنت آن را آپدیت کنید تا در برابر ویروس های جدید، سیستم شما را غیر قابل نفوذ سازد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سلام آقای رسول خردمندی…
    خیلی دنبال پیدا کردن یه راه ارتباط بودم با شما… با آدمی که خیلی از ما و گیمفایی ها بهش مدیونن و مدیونیم…
    آقا رسول شما یه آدم بزرگی بودی که گیمفا و کاربراش خیلی مدیونتن…
    منم که الآن شدم جزء تحریریه سایت گینفا همش از خودم یه سوال رو میپرسم…
    سوالی که هر بار که مجله های گیمفا پلاس رو باز می کنم از خودم میپرسم…
    سوالی که خیلی وقت ها اعصابمو خورد می کنه…
    سوالم اینه: هیچ وقت هم براش جوابی پیدا نکردم…: حامد افرومند ها. دانیال نوروزی ها. رسول خردمند ها. کجا رفتند؟ چرا رفتند؟
    چه قدر خوب می شد اگر هنوز هم یکی از نویسندگان خوب سایت رسول خردمندی بود…