Galaxy S5 و هرآنچه که درباره ی آن باید بدانید - تکفارس 
Galaxy S5 و هرآنچه که درباره ی آن باید بدانید - تکفارس 

Galaxy S5 و هرآنچه که درباره ی آن باید بدانید

elaheh.khajeddin
۷ اسفند ۱۳۹۲ - 19:38
Galaxy S5 و هرآنچه که درباره ی آن باید بدانید

گلکسی اس ۵ سامسونگ بالأخره معرفی شد. بسیاری از افرادی که در کنگره جهانی موبایل حضور داشتند، توانستند با این گوشی کار کنند. اگر شما هم می‌خواهید تا حدی با تجربه این افراد آشنا شوید، و ببینید آیا اس ۵ آن گوشی رؤیایی بود که کاربران شاید در خواب‌هایشان می‌دیدند، یا نه ، می‌توانید گزارش زیر را بخوانید.گلکسی اس ۵ هم اسکنر اثر انگشت دارد و هم حسگر ضربان قلب، و هم اندروید ۴.۴ کیت‌کت، به علاوه مشخصات بسیار بالا. و می‌تواند سامسونگ را همچنان در مقام اول یا نزدیک به اول بازار گوشی‌های هوشمند نگه دارد. اما طراحی قدیمی و تکراری گوشی نمی‌تواند آن‌قدری که سامسونگ انتظار دارد رقبا را از میدان به در کند.سامسونگ این بار هم نتوانسته طرفداران خود را با یک گوشی جدید و زیبا سر شوق بیاورد. افرادی که به دنبال جنس بدنه خوب و طراحی‌های جذاب هستند، مجبورند روی از سامسونگ برگردانند و منتظر معرفی آیفون ۶ اپل و گوشی آینده اچ‌تی‌سی باشند که قرار است دنباله گوشی زیبای اچ‌تی‌سی وان باشد.
طراحی: همانی که بود

سامسونگ در طراحی گلکسی اس ۵ خیلی خود را به آب و آتش نزده است. شباهت بدنه این گوشی به گلکسی اس ۴ از شباهت اس ۴ به اس ۳ هم بیش‌تر است. همان گوشه‌های خمیده و کناره‌های شیب‌دار و قاب دور براق و برجسته را دارد. دکمه خانه اس ۵ فقط کمی خمیده‌تر از دکمه تقریباً مستطیلی اس ۴ است.البته باید انصاف داد که پشت گوشی کاملاً تغییر کرده است. نقطه‌های فرورفته کوچک سرتاسر پشت گوشی را پوشانده است. گلکسی اس ۵ به غیر از سفید و سیاه، یا به قول سامسونگ مشکی زغالی و سفید براق، در دو رنگ جذاب مسی آبی روشن هم  عرضه می‌شود. البته همه اپراتورها هر چهار رنگ را نمی‌فروشند، اما حداقل سامسونگ تصمیم گرفته رنگ‌های جذابی هم به محصولاتش اضافه کند.
از این‌ها گذشته، حسی که لمس گوشی به شما می‌دهد همان حس قدیمی است: مثل پلاستیک. البته این لزوماً بد نیست، اما اگر سامسونگ به دنبال طراحی‌های شیک‌تری است، تا امروز که نتوانسته به آن‌ها برسد. پورت میکرو یواس‌بی پایین گوشی تغییر کوچکی داشته و اکنون درپوش دارد. حسگر ضربان قلب هم به خوبی در درون فلش ال‌ای‌دی دوربین جاسازی شده است.

Galaxy S5 و هرآنچه که درباره ی آن باید بدانید

Galaxy S5 و هرآنچه که درباره ی آن باید بدانید

صفحه‌نمایش گلکسی اس ۵ تنها اندکی از مدل قبلی بزرگ‌تر است: ۵.۱ اینچ در مقابل ۵ اینچ. اس ۵ هم صفحه AMOLED اچ‌دی ۱۰۸۰p دارد، بنابراین تراکم پیکسل اندکی کاهش یافته که البته به هیچ وجه قابل تشخیص نیست. گوشی به ترتیب ۱۴۲ در ۷۲.۵ در ۸.۱ میلی‌متر (معادل ۵.۵۹ در ۲.۸۵ در ۰.۳۲ اینچ) طول و عرض و قطر دارد و وزنش ۱۴۵ گرم است. به خاطر سخت‌افزارهای بیش‌تر نسبت به اس ۴ هم طول بیش‌تری دارد و هم سنگین‌تر است.

لباس‌های شنای خود را آماده کنید! چرا که بازخورد کاربران درباره گلکسی اس ۴ اکتیو باعث شد تا سامسونگ اس ۵ را ضدآب و ضدغبار کند. این گوشی استاندارد IP67 دارند یعنی می‌تواند تا نیم ساعت در حمامی به عمق ۳ فوت (بیش از ۹۱ سانتی‌متر) شنا کند.


رابط کاربری TouchWiz ظاهر جدیدی پیدا کرده

شایعه شده بود که سامسونگ رابط کاربری اندرویدی خود را به گونه‌ای بازسازی خواهد کرد، چیزی که مدت‌هاست انتظارش را داریم. اگرچه این تغییرات در واقعیت آن‌قدر گسترده نیستند، اما بالأخره ظاهر رابط کاربری عوض شده و یک بخش از آن هم کاملاً از نظر ظاهری متحول شده است.

 

سامسونگ چند منو از جمله منوی تنظیمات را در گلکسی اس 5 تغییر ظاهر داده است

Galaxy S5 و هرآنچه که درباره ی آن باید بدانید

اول از همه باید بگوییم که گلکسی اس ۵ اندروید ۴.۴ کیت‌کت دارد و همه ویژگی‌های این سیستم‌عامل را هم در خود دارد. برخی از ویژگی‌های اس ۴ مثل «تنظیمات دسترسی سریع» در بخش اعلان‌ها را هم به ارث برده است.

آن‌چه تغییر کرده خیلی بزرگ نیست، مثلاً یک پوشه خدمات گوگل روی صفحه خانه گوشی‌ای بود که برای آزمایش به ما داده بودند. آیکن‌های جدید در پانل اعلان‌ها از جمله دکمه‌های جدید دسترسی سریع برای «اتصال سریع» و «اس جستجوگر» هم دیده می‌شد. همچنین، وقتی روی صفحه خانه نیشگون می‌گیرید، صفحه‌ها به شکل چند پانل نشان داده می‌شوند نه یک شبکه. هنوز هم اگر صفحه برنامه‌ها را به سمت راست بکشید، لیست برنامه‌ها و ویجت‌ها را می‌بینید. شایعه کاهش تعداد برنامه‌های خود سامسونگ هم ظاهراً صحت نداشته است، حداقل درباره اس ۵ که این‌گونه بوده.

Galaxy S5 و هرآنچه که درباره ی آن باید بدانید - تکفارس یک بخش اما کاملاً عوض شده است: منوی تنظیمات. به جای تقسیم این بخش به چهار تب مختلف، با منویی مواجه می‌شوید که عمودی اسکرول می‌شود و آیکن‌های دایره‌ایش که پس‌زمینه مشکی دارند، در دسته‌هایی مرتب شده‌اند که به راحتی باز و بسته می‌شوند. این طراحی جدید کاملاً منحصر به فرد است، اما به نظر ما لیست بلندبالای تنظیمات اس ۵ هم بیش‌تر از تب‌های مرتب اس ۴ جا می‌گیرد و هم کاربر را کمی گیج می‌کند. ویژگی جدید دیگر هم «حالت کودکان» است که در قالبی محدود به کودکان اجازه می‌دهد تا با برنامه‌های از قبل تعیین‌شده کار کنند، اما بخش‌های دیگر گوشی از دسترس‌شان دور بماند.

سخت‌افزارهای اصلی

سامسونگ گلکسی اس ۵ را با مشخصات بسیار بالایی عرضه کرده که شایسته یک پرچم‌دار است. اولاً پردازنده چهار هسته‌ای ۲.۵ گیگاهرتزی اسنپ‌دراگون ۸۰۱ است، و بعد دوربین پشت ۱۶ مگاپیکسلی (نسبت به ۱۳ مگاپیکسل اس ۴) و دوربین جلوی ۲ مگاپیکسلی. باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپری شاید بزرگ‌ترین باتری دنیای گوشی‌های هوشمند نباشد، اما کمی از باتری ۲۶۰۰ میلی‌آمپری اس ۴ بزرگ‌تر است. البته خب صفحه اس ۵ هم اندکی بزرگ‌تر است. سامسونگ مدعی است که «حالت فوق ذخیره انرژی» وقتی باتری اندکی دارید، عمر باتری را دو برابر می‌کند. همچنین قول ۲۱ ساعت مکالمه و بیش از ۱۶ روز حالت استندبای با هر بار شارژ را داده است.

مثل سال‌‌های گذشته، اس ۵ هم در دو مدل ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی عرضه می‌شود و تا ۱۲۸ گیگابایت کارت حافظه هم می‌خورد. سایر مشخصات گوشی از این قرار است: ۲ گیگابایت رم، پشتیبانی از فناوری NFC ، یواس‌بی ۳ ، بلوتوث ۴ با مصرف انرژی کم، و برخورداری از نسل پنجم استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac برای سرعت بیش‌تر در اتصال به شبکه‌های بی‌سیم. سامسونگ می‌گوید اس ۵ حتی می‌تواند وای‌فای و LTE را با هم ترکیب کند و به سرعت دانلود بیش‌تری برسد. این سرعت روی کاغذ ۶۰۰ تا ۶۵۰ مگابیت بر ثانیه است و سامسونگ این پدیده جدید را «سرعت‌دهنده دانلود» نامیده است.

اسکنر اثر انگشت و حسگر ضربان قلب

با گلکسی اس ۵ سامسونگ بعد از مدت‌ها بالأخره به جمع اپل و اچ‌تی‌سی پیوسته و برای باز کردن قفل گوشی و پرداخت‌های همراه از اسکنر اثر انگشت استفاده کرده است. این اسکنر درون صفحه‌نمایش تعبیه شده و کمی بالاتر از دکمه خانه قرار دارد. بنابراین باید انگشت خود را بین نیمه پایینی صفحه و دکمه خانه گوشی بکشید. می‌توانید سه اثر انگشت مختلف را در دستگاه ذخیره کنید و رمز عبوری هم تنظیم کنید تا اگر نتوانستید به کمک انگشت خود وارد گوشی شوید، راه چاره‌ای داشته باشید. برای تنظیم قفل صفحه اسکنر هشت بار انگشت شما را اسکن می‌کند.

Samsung Galaxy S5 5


حدود ده بار به این روش گوشی را قفل و باز کردیم. اکثر مواقع به خوبی جواب گرفتیم، اما گاهی هم انگشتمان را نمی‌شناخت. باید انگشتتان را حدوداً در مرکز صفحه قرار بدهید، که انجام این کار با انگشت شست کمی دشوار است. پرداخت اینترنتی را روی گوشی نمونه امتحان نکردیم، اما همکاری سامسونگ با PayPal ثابت می‌کند که کاربران گلکسی اس ۵ می‌توانند پس از وارد شدن به برنامه همراه PayPal پرداخت‌های همراه خود را با اثر انگشت هم تأیید کنند.
طرفداران تناسب اندام آن‌چه به دنبالش بودند یعنی حسگر ضربان قلب را در داخل فلش اس ۵ پیدا می‌کنند… البته نه این‌که بتوانند آن را ببینند. وقتی برنامه «اس سلامتی ۳» را باز می‌کنید، حسگر فعال می‌شود و نور قرمز رنگی از خود ساطع می‌کند. انگشتتان را جلوی این حسگر نگه می‌دارید و نبضتان را می‌گیرد. برنامه اس سلامتی ۳ شامل قدم‌شمار، مربی تناسب اندام، و ردگیر تمرین هم هست.

Samsung Galaxy S5 6


عکس‌برداری و فیلم‌برداری

دوربین‌های سامسونگ معمولاً بسیار خوب هستند، به ویژه وقتی از بیرون عکس و فیلم می‌گیرید. آن‌چه عمدتاً در این دوربین‌ها ضعیف است، ضبط عکس و فیلم در نور کم است. سامسونگ طی نشستی که ما در نمایشگاه شاهدش بودیم، در این‌باره چیزی نگفت، اما بهبودهای عملکردی و پیشرفت‌های نرم‌افزاری زیادی را معرفی کرد.

یکی از این ویژگی‌ها که برای ما جالب بود، فوکوس اتوماتیک، سریع و مستقل دوربین بود: تنها در ۰.۳ ثانیه. سامسونگ می‌گوید سرعت این فوکوس سه برابر فوکوس اتوماتیک گلکسی اس ۴ است. این افزایش سرعت به خاطر استفاده از ویژگی‌ای است که سامسونگ «تشخیص مرحله» فوکوس اتوماتیک می‌نامد. این ویژگی معمولاً در دوربین‌های دیجیتال تک‌لنز بازتابی DSLR وجود دارد و اولین بار است که در یک گوشی هوشمند تعبیه می‌شود. به کمک این فناوری احتمال گرفتن عکس‌های شفاف از موضوع‌های متحرک بالاتر می‌رود.

Samsung Galaxy S5 7


یک کنترل جدید روی صفحه برنامه دوربین ظاهر می‌شود که بسیار هم کاربردی است. با زدن روی این دکمه می‌توانید بلافاصله قابلیت HDR را موقتاً فعال کنید. به این ترتیب می‌توانید نتیجه فعال کردن HDR را ببینید و در صورت تمایل آن را دائم فعال کنید. این ویژگی به لطف یک چیپ بیش‌تر در داخل دوربین می‌تواند در حالت عکس، ویدیو و حتی عکس‌های پیاپی مورد استفاده قرار بگیرد. سامسونگ همچنین مدعی است که اس ۵ از فناوری پیشرفته‌تری در HDR استفاده می‌کند که منجر به گرفتن تصاویری بهتر از گوشی‌های دیگر خواهد شد.

Samsung Galaxy S5 8

وکوس انتخابی هم یک ترفند پساویرایشی post-editing است که سامسونگ در اختیار کاربران گذاشته است: می‌توانید پس از آن‌که عکستان را گرفتید تعیین کنید که فوکوس روی کدام بخش از عکس صورت بگیرد تا مثلاً پس‌زمینه و پیش‌زمینه عکس مشخص شود. به علاوه، ابزار جدیدی به نام «سیر مجازی» Virtual Tour هم وجود دارد که تصاویری ظاهراً ۳۶۰ درجه را می‌گیرد.

اس ۵ را کجا و به چه قیمت می‌توان تهیه کرد؟

سامسونگ اس ۵ را از تاریخ ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین ۹۳) همزمان در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا به فروش خواهد رساند. در آمریکا اپراتورهای AT&T ، Sprint، T-Mobile، Verizon Wireless، MetroPCS و U.S. Cellular پذیرای این گوشی خواهند بود. اما هنوز منتظر هستیم تا جزئیاتی درباره قیمت اس ۵ منتشر شود که البته توزیع‌کنندگان باید قیمت‌های خاص خود برای این گوشی را اعلام کنند.

گلکسی اس ۵ در بازار داغ رقابت

اس ۵ شاید بهترین گوشی‌های هوشمند دنیا باشد، اما تا آن‌جا که ما دیدیم، می‌تواند اسطوره گوشی‌های پیشرفته سامسونگ را زنده نگه دارد. اگر کمی جیبتان پر باشد، اس ۵ آن‌قدر پیشرفت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته که شما را مجاب کند مدل گوشی خود را ارتقا دهید با این حال، افرادی که از تکراری بودن طراحی‌های سامسونگ خسته شده‌اند و به دنبال ظاهر و تجربه‌ای جدید از گوشی آینده‌شان هستند، آن‌قدر دلیلی ندارد که اس ۵ بخرند، البته اگر اسکنر اثر انگشت و حسگر ضربان قلب برایشان مهم نباشد. سامسونگ که شاید قربانی تبلیغات و شایعه‌های طرفداران خودش شده است، اکنون بسیاری از کاربران را متقاعد کرده که فعلاً دست نگه دارند تا اچ‌تی‌سی گوشی بعدی خود یعنی وان ۲ را معرفی کند.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.