کوالکام پردازنده های ۶۴ بیت Snapdragon 810 و ۸۰۸ را معرفی کرد - تکفارس 
کوالکام پردازنده های ۶۴ بیت Snapdragon 810 و ۸۰۸ را معرفی کرد - تکفارس 

کوالکام پردازنده های ۶۴ بیت Snapdragon 810 و ۸۰۸ را معرفی کرد

alierna
۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - 00:40
کوالکام پردازنده های ۶۴ بیت Snapdragon 810 و ۸۰۸ را معرفی کرد - تکفارس 

شرکت کوالکام پردازنده های جدید خود را معرفی کرد. به نظر می رسد این پردازنده ها در بسیاری از گوشی های پرچمدار و میان رده ی سال آینده استفاده خواهند شد.

هر دو پردازنده ی Snapdragon 810 و ۸۰۸ از نظر قدرت بسیار بهینه و بهتر شده اند. همچنین قابلیت های مربوط به تصاویر سه بعدی و نسل چهارم شبکه های مخابراتی، LTE بسیار بهتر شده است. هر دوی این پردازنده ها ۶۴ بیت بوده و به جای معماری مخصوص خود کوالکام، یعنی Kraits از معماری ARM Cortex A5x استفاده می کنند. معماری جدید این چیپ ست ها بسیار به معماری پردازنده های مخصوص سامسونگ، یعنی Samsung Exynos های چهار و هشت هسته ای نزدیک است.

با این وجود این پردازنده ها اولین پردازنده های ۶۴ بیتی کوالکام نیستند، اولین پردازنده های ۶۴ بیت این شرکت Snapdragon 410، Snapdragon ۶۱۰ و Snapdragon ۶۱۵ بودند.

Snapdragon 810

این پردازنده به عنوان جانشینی برای Snapdragon 805 و گل سرسبد پردازنده های این شرکت معرفی می شود. این پردازنده از چهار هسته از نوع Cortex-A57 و چهار هسته از نوع Cortex-A53 بهره می برد. پیش از این در پردازنده ی Snapdragon 805 از Cortex-A15 a و A7 استفاده می شد. A57  باعث افزایش کارایی ۲۵ درصدی گوشی می شود اما مصرف باتری آن ۲۰ درصد بیشتر است. اما با این حال این پردازنده باعث افزایش مصرف باتری نخواهد شد. زیرا معماری استفاده شده در این پردازنده ۲۰nm خواهد بود. مدل قبلی این پردازنده، یعنی Snapdragon 805 معماری ۲۸nm داشت که خود همین مساله ۲۰ درصد مصرف را بالا می برد.

gsmarena_001 (4)

تمامی هسته های این پردازنده توانایی کار همزمان را خواهند داشت. تنها یک تفاوت در نحوه ی کار این پردازنده وجود دارد. همانطور که می دانیم هسته های این پردازنده در دو دسته گروه بندی می شوند. پردازنده های در این دو گروه حتما باید در یک فرکانس کار کنند اما با این حال این دو گروه می توانند فرکانس متفاوتی داشته باشند. در معماری Krait که مخصوص خود کوالکام است هر هسته می توانست به طور جداگانه فرکانس خاص خود را داشته باشد.

این پردازنده ی جدید از چیپ GPU  بسیار جدید Adreno 430 استفاده می کند که ۳۰% قوی تر از مدل قبلی خود، Adreno 420 است و از مدل Adreno 330 به میزان ۴۰ % قوی تر است. چیپ های گفته شده در پردازنده های Snapdragon 800/801 استفاده می شود. به طور کل می توان گفت که نسل جدید پردازنده های این شرکت ۸۰ درصد سریعتر هستند.

gsmarena_002

 

این پردازنده دارای H265/HEVC encoder است. ISP این پردازنده از پردازش ۱۴ بیتی تصویر بهره می برد. هر دو مورد گفته شده باعث بهتر شدن کیفیت دوربین خواهد شد. پهنای باند ۲۵.۶GB/s یکی دیگر از قابلیت های مهم این پردازنده است.

 

Snapdragon 808

این پردازنده از هسته هایی با معماری A57/A53 استفاده می کند. این پردازنده ی شش هسته ای از دو هسته از نوع Cortex-A57 و چهار هسته از نوع Cortex-A53 استفاده می کند. این معماری هوشمندانه در قدرت و سرعت این پردازنده بسیار تاثیر می گذارد. این پردازنده هم از GPU جدیدی بهره می برد.این چیپ گرافیکی جدید Adreno 418 نام دارد. این پردازنده ی گرافیکی از Adreno 420 ضعیفتر بوده اما از Adreno 330 به میزان ۳۰% قوی تر است.

هر دوی این پردازنده ها در نیمه ی اول ۲۰۱۵ به بازار عرضه خواهند شد.

 

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.