مقایسه ی صفحه ی نمایش: Galaxy S5 – iPhone 5s – One (M8) – Note 3 – Nexus 5 – G2 - تکفارس 
مقایسه ی صفحه ی نمایش: Galaxy S5 – iPhone 5s – One (M8) – Note 3 – Nexus 5 – G2 - تکفارس 

مقایسه ی صفحه ی نمایش: Galaxy S5 – iPhone 5s – One (M8) – Note 3 – Nexus 5 – G2

alierna
۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - 01:12
مقایسه ی صفحه ی نمایش: Galaxy S5 – iPhone 5s – One (M8) – Note 3 – Nexus 5 – G2 - تکفارس 

یکی از مهم ترین قسمت گوشی های امروزی، صفحه نمایش آنها است. همانطور که می دانید همه ی کارها از طریق این صفحه نمایش انجام می شود و کیفیت تاثیر بسیاری در لذت کار با گوشی خواهد داشت.

حال با مقایسه ای کامل و جامع، صفحه نمایش بهترین گوشی های بازار را با هم مقایسه می کنیم. همانطور که می دانیم، پرچمدار جدید شرکت سامسونگ، Galaxy S5 از صفحه نمایش مورد علاقه ی سامسونگ یعنی Super AMOLED استفاده می کند. این صفحه نمایش دارای کنتراستی بی نظیر است و تصاویر در آن بسیار با کیفیت خواهند بود. تنها مشکل این صفحه نمایش غیر واقعی بودن رنگ ها در آن است. شدت رنگ های استفاده شده در این نمایشگر بسیار بالاتر از حد طبیعی نمایشگر های خوب بازار است. البته در پایان این انتخاب با مشتری است که از رنگ های طبیعی و واقعی لذت می برد یا از رنگ های غیر واقعی تولید شده توسط AMOLED ها.

قبل از شیرجه زدن در این مقایسه باید کمی راجع به نمایشگرهای مورد استفاده در Galaxy S5 با شما صحبت کنیم. این صفحه ی نمایشگر نسبت به قبل بسیار بهتر شده است. درست است که این نمایشگر هنوز هم از نظر رنگ بسیار عملکرد بدی دارد و جا برای پیشرفت آن بسیار است، اما دید این صفحه نمایش در زیر نور خورشید بسیار بهتر شده است. اگر شما یک صفحه نمایش با کیفیت را در کنار صفحه نمایش های AMOLED قرار دهید و فیلمی را اجرا کنید، به سرعت متوجه مشکلات رنگی این صفحه نمایش، به خصوص رنگ سبز زیاد آن خواهید شد. این مشکل بسیار حس عجیب و بدی به ما خواهد داد.

روشنایی و قابل دید بودن

01

Samsung Galaxy S5 از سیستم تنظیم نور جدیدی استفاده می کند. حال صفحه نمایش این گوشی می تواند به ۴۴۰ nit در زیر نور خورشید برسد که به ما قابلیت دید بی نقصی در زیر نور خورشید می دهد. گوشی های بسیار کمی در بازار موجود هستند که کیفیتی بهتر از این گوشی در این زمینه دارند، گوشی  iPhone 5s و صفحه نمایش ۵۰۰ nit آن در جایگاه اول در این مقایسه قرار دارد. در ادامه ی این مطلب متوجه خواهید شد که صفحه نمایش iPhone 5s به مراتب روشن تر از گوشی های مورد مقایسه است. البته گوشی های Nexus 5  و (One (M در رتبه ی بعدی پس از iPhone 5s قرار دارند. از طرفی دیگر صفحه نمایش سامسونگ می تواند به میزان بسیار زیادی نور صفحه ی خود را کاهش دهد. از این نظر این گوشی رتبه ی اول را خواهد داشت. این قابلیت در تاریکی شب و هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش گوشی بسیار تاثیر گذار و حیاتی است. پرچمدار جدید سامسونگ با عملکردی بی نظیر می تواند نور خود را تنها به۲ nit برساند. iPhone 5s با ۵ nit در رتبه ی دوم، و گوشی G2 از الجی با ۸ nit در رتبه ی سوم قرار گرفته اند.

Untitled

 

رزلوشن

03-100-crop

اخیرا بیشتر گوشی های برتر و پرچمدار بازار با رزلوشن Full HD به بازار عرضه می شوند که کیفیتی بالا و چگالی بی نظیری به ما می دهد. با توجه به این مساله، چگالی پیکسلی اکثر گوشی های موجود در این مقایسه بی نظیر است. حتی گوشی iPhone 5s که رزلوشنی کمتر نسبت به بقیه دارد، به لطف صفحه نمایش کوچکتر خود چگالی خوب، تصاویر واضح و خوانایی خواهد داشت. همانطور که در تصاویر مشخص است، صفحه نمایش های AMOLED که در گوشی های Note 3 و Galaxy S3 استفاده شده است از diamond PenTile pixel arrangement یا الماسی مانند استفاده می کنند. همین مساله باعث شده که شکل قرار گیری پیکسل ها به صورت دانه دانه در بیاید. در حالت طبیعی این شکل قرار گیری باعث به وجود آمدن مشکلاتی در تصویر و کیفیت خواهند شد. اما با توجه به رزلوشن بالای این صفحه نمایش ها، کیفیت نهایی تفاوتی با چیدمان استاندارد RGB matrix نخواهد داشت.

545

تولید و نمایش رنگ

مشکل نمایش رنگ یکی از بنیادی ترین مشکلات در صفحه نمایش های AMOLED است. اگر بخواهیم بی پرده این مساله را بازگو کنیم باید بگوییم که رنگ های تولید شده توسط این نمایشگر بسیار جیغ و زننده هستند. تعادلی بین شدت رنگ ها وجود ندارد و همه چیز نامیزان به نظر می رسد. برای مثال شدت رنگ های آبی و سبز بسیار زیاد است، در حالی که رنگ هایی مانند زرد بسیار غیر طبیعی بوده و گاها به سبزی می زند. اما با این حال کنتراست بالای این صفحه نمایش ها باعث شده طرفداران زیادی داشته باشند. حال این مشکل در صفحه نمایش های IPS LCD وجود ندارد. اما سامسونگ به دلیل چشم گیر بودن شدت رنگ این صفحه نمایش ها از آنها استفاده می کند. در واقع این مشکل، به جز در هنگام مشاهده ی فیلم، زیاد هم آزار دهنده نخواهد بود. در هنگام فیلم دیدن ممکن است رنگ پوست انسان به نارنجی بزند و پس از مدت کوتاهی متوجه شدت بیش از حد رنگ سبز و آبی شوید. در میان گوشی های مورد مقایسه iPhone 5s و Nexus 5 بهترین بالانس رنگ را دارند. صفحه نمایش iphone 5s در بالانس رنگ ها عملکرد بهتری دارد و صفحه نمایش Nexus 5 رنگ ها را بسیار واقعی تر نشان می دهد. تمامی گوشی های دیگر که در این مقایسه قرار دارند از این نظر به این دو گوشی نمی رسند.

 

زاویه دید

02

یکی از مهم ترین مشخصه های هر صفحه نمایش، قابلیت دیده شدن آن در زوایای مختلف است. همه ی ما می دانیم ندیدن محتویات تصویر و تار شدن آن در هنگام زاویه گرفتن گوشی چقدر آزار دهنده است. در این قسمت صفحه نمایش های AMOLED بسیار با کیفیت عمل می کنند. در تصویر بالا عملکرد فوق العاده ی این پنل صفحه نمایش در گوشی های Note 3 و Galaxy S5 را می بینیم. در نظر داشته باشید که زاویه ی دید در صفحه نمایش گوشی های دیگر این مقایسه هم دارای کیفیت مطلوبی هستند. اما با این حال بهتر از AMOLED ها و سامسونگ ها نیستند!

aFAF

در تصویر زیر مقایسه ی تخصیص و آماری صفحه نمایش این گوشی ها را با هم می بینیم.

aFAبیF

 

سخن پایانی

با اینکه سامسونگ به کمک Super AMOLED تواسته طرفدران زیادی را جذب کند، اما این صفحه نمایش هنوز بسیار ناقص است و راه زیادی تا کامل شدن دارد. هیچکس منکر چشمگیر بودن رنگ های این صفحه نمایش و ظاهر مجلل آن نمی شود. اما مطمئنا بعد از مدتی کاربر از رنگ های مشکل دار این صفحه نمایش حس خوبی نخواهد گرفت. یکی دیگر از قابلیت های خوب این صفحه نمایش قابلیت نمایش رنگ سیاه به بهترین حالت است. با این حال انتخاب بسیاری از کسانی که با هر دو پنل AMOLED و IPS کار کرده اند، پنل IPS است. مخصوصا کسانی که به صورت حرفه ای عکاسی می کنند و رنگ های واقعی برای آنها با اهمیت است.

در کل می توان گفت که بهترین عملکر مربوط به گوشی های iPhone 5s و Nexus 5، با صفحه نمایش IPS با کیفیتشان است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • Nima_362003 گفت:

    کاملا مشخصه که جناهی صحبت شد.نقد زمانی کارسازه که بیطرفانه باشه نه اینطور مثل شما

    • alierna گفت:

      حق با شماست. اما این مطلب ترجمه ی یک سایت بزرگ بازبینی محصولاته.. و مشکل صفحه نمایش های AMOLED چیز نا آشنایی نیست.. تقریبا هرکس دیده باششون میدونه اینو