نگاهی بر ویندوزفون ۸.۱(WindowsPhone 8.1) (قسمت اول) - تکفارس 
نگاهی بر ویندوزفون ۸.۱(WindowsPhone 8.1) (قسمت اول) - تکفارس 

نگاهی بر ویندوزفون ۸.۱(WindowsPhone 8.1) (قسمت اول)

sepehr.shahi
۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - 12:44
نگاهی بر ویندوزفون ۸.۱(WindowsPhone 8.1) (قسمت اول) - تکفارس 

آندروید، آی او اس، ویندوز فون. هرکدام از این پلتفرم ها بالاخره از یکجا کار خود را شروع کردند. و هیچ کدامشان در اول کار خود ایده آل نبودند. خوشبختانه هر سیستم عامل با هر بار که عرضه می شود کمی بزگتر می شود. مسلماً ویندوزفون هم با آخرین نسخه ی خود،یعنی ۸.۱ بود که به جمع بزگسالان پیوست.

حتی قبل از این هم ویندوزفون مشکلات کمی داشت و ویندوزفون ۸.۱ همان جاهای خالی را نیز به خوبی پر کرده است. به طور دقیق تر، “نوتیفیکیشن سنتر” بسیار زیبایی به آن اضافه شده و قابلیت “سوییپ” برای کیبورد آن در نظر گرفته شده و مهمتر از همه، این سیستم عامل اکنون مجهز به “کورتانا” است. یک دستیار مجازی که با دستیارانی مانند سیری، گوگل نَو و سامسونگ اس وویس، برابری کند. این بروز رسانی واقعاً جالب توجه است و با اینکه بی نقص نیست، مشخص است که ویندوزفون از این پس میان بزرگسالان این صنعت جای دارد.

کورتانا

cortana1

ویندوزفون قابلیت جستجو را از همان اول داشت اما این دستیار های مجازی ماند سیری و غیره بودند که با سنگین کردن کفه ی ترازو باعث شدند  جستجوی صوتی مایکروسافت قدیمی به نظر برسد. به همین خاطر مایکروسافت در آپدیت ۸.۱ کورتانا را معرفی کرد و با این کار ویندوزفون را به عصر جدید وارد ساخت.

همنام با دستیارِ مورد اعتماد “مستر چیف” در بازی “هالوُ” ، کورتانا به شما کمک می کند هرآنچه در یک گوشی دنبالش هستید را انجام دهید. فکرش را بکنید: برنامه ریزی قرار ملاقات ها، با خبر کردن شما از زمان پروازهایتان، گفتن وضعیت آب و هوا، راهنمایی شما در مسیر، تایپ پیامک ها، باز کردن اپلیکیشن ها و انجام تنظیمات گوشی، همه و همه را کورتانا برایتان انجام می دهد. او حتی جوک هم تعریف می کند و در جواب به سؤال های احمقانه، پاسخ های خنده داری می دهد. اما اینها را همه ی دستیاران مجازی دارند. پس بیایید به سراغ قابلیت های عجیب و غریب کورتانا برویم.

اولاٌ، کورتانا دقیقاٌ مانند دستیاری زنده، دفترچه ای دارد که در آن اطلاعاتی که از شخصیت شما کسب می کند را یادداشت می کند. او در مورد تمایلات غذایی شما، نیازهای مسافرتی، برنامه ی روزمره خبر دارد و داستان خبری که علاقه به پیگیزی اش را دارید در  منوی ی خانه “کاشی زنده”(Live Tile) به نمایش می گذارد.

مورد جالب توجه دیگری که در کورتانا دیده می شود این است که می تواند در مورد آدم خاصی چیزی را به شما یادآوری کند. مثلاً اگر می خواهید قولی را که به مادرتان داده اید فراموش نکنید به کورتانا دستور دهید که هر دفعه که مادرتان تماس می گیرد این قضیه را روی صفحه ی گوشی به شما یادآوری کند. بعلاوه اگر می خواهید در مکان های عمومی و جایی که قصد ندارید مزاحم اطرافیانتان شوید از کورتانا استفاده کنید می توانید درخواست خود را به جای بیان لفظی، برای کورتانا بنویسید.

cortana2

کورتانا همچنین قابلیت برنامه ریزی چیزی به نام “ساعات سکوت” (Quiet Hours) را دارد. این ورژن مایکروسافتی همان برنامه “مزاحمم نشو” (ِDo Not Disturb) است که شما می شناسید و با رد موقتی تماس ها و پیام های شما، در زمان هایی  که می خواهید استراحت کنید گوشی را اداره می کند. اگر می خواهید در آن زمان ها تماس های افراد خاصی را دریافت کنید، فقط کافیست به کورتانا بگویید آنها را وارد “دایره ی نزدیکان” شما بکند.(یا اگر مایلید به صورت دستی اینکار را انجام دهید.)

ویندوزفون موقعیت یاب جفرافیایی را هم ساپرت می کند و کورتانا نیز از این قابلیت بهره می برد. پس اگر بعد از یک روز کاری حوس پیتزا کرده اید، به کورتانا بگویید زمان برگشتن به خانه وقتی از کنار پیتزا فروشی نزدیک خانه تان می گذرید به شما یاد آوری کند که قصد داشتید خرید کند.

با اینکه کوتانا همیشه به گوش نیست، شما با یک قدم او را به خدمت می گیرید: گرفتن کلید جستجو شما را به این سرویس متصل می کند و میکروفون را به صورت خودکار روشن می کند. اگر مایلید که دستورتان را تایپ کنید نیز این امکان فراهم شده.

 مایکروسافت ادعا دارد که کورتانا متن را هم درک می کند.، یعنی اگر بر فرض “سه شنبه یک قهوه بخوریم” را در یکی از پیامک های دریافت شده ببیند به شما کمک می کند تا آن را در تقویمتان ثبت کنید. البته این دقیقاٌ همان جاییست که کورتانا عیوب خود را نمایان می کند. وقتی به کورتانا گفته شود که دو زنگ اخبار را، یکی برای ۵ دقیقه ی آینده و دیگری برای ۱۵ دقیقه ی آینده تنظیم کند، این کار را می کند اما اگر از او بخواهند که هردو آلارم را خاموش کند گیج می شود.

وقتی به کورتانا گفتند که آلارم بعدی را خاموش کند، متوجه نمی شد و به جای ۱:۳۹ بعد از ظهر دنبال ۱:۳۹ بامداد می گشت.(بدون اینکه گوینده مشخص کند که کدام را می گوید خودش نتیجه گیری کرده بود) البته خود گوشی درخواست می کرد که از کوتانا دقیقاً ۱:۳۹ بعد از ظهر” را بخواهیم. این یعنی گوشی به اندازه ی کافی باهوش هست که این را بفهمد اما کورتانا این هوش را به دلایل نامعلومی ندارد. در مواقع دیگر نیز وقتی با کورتانا مکالمه ای را آغاز می کردند امکان داشت که اشتباهاً به جستجو در شبکه از طریق Bing بپردازد.

اینها یادآور این هستند که کورتانا هنوز در مرحله ی بتا قرار دارد ولی حداقل پایه ی خوبی برای شروع دارد. نه تنها کورتانا در مورد علائق شما اطلاعات کسب می کند بلکه به صورت ممتد به سرور های بینگ متصل است و خود را به روز رسانی می کند. این بدان معنیست که هرچه تعداد مشترکان کورتانا بیشتر باشد او باهوش تر هم می شود. شما هم نیازی نیست برای استفاده از محارت های جدید کورتانا منتظر آپدیت رسمی بنشینید.

قدرت این گوشی در دیکته کردن درخواست های شما فوق العاده است البته به جز اندک زمان هایی که کورتانا کمی گیج می شود. مطمئن نیستم که کورتانا به همین خوبی روی گجت های ارزان تر که پردازنده های ضعیف تری دارند جواب می دهد یا نه، اما “لومیا آیکون” ئرخواست ها را با سرعت بالایی پردازش می کند. اکنون تنها چیزی که باقی مانده است اصلاح روش های کورتانا برای ارتباط با مشترک خود و فهمیدن متن نوشته شده است.

اَکشِن سِنتر (Action Center)

wp_ss_20140414_0004

ویندوزفون از زمان عرضه به کاربران اجازه داده است که با استفاده از کاشی ها از نوتیفیکیشن های (Notification) خود تنها با یک نگاه مطلع شوند اما این پاسخ مناسبی برای مشکلی بزرگتر نبوده است: چگونه می توان بدون خارج شدن از یک اپلیکیشن و یا باز کردن قفل صفحه، این کار را انجام داد؟ عجیب است که مایکروسافت پیدا کردن راه حلی برای این مشکل را ۴ سال به درازا کشانده اما نهایتاً با ارائه ی چیزی به نام “اکشن سنتر” (Action Center) که یک نوع منوی نوتیفیکیشن است این مهم را به انجام رسانید. با صرف نظر از دیرکرد آن، به نظر خود من از اکشن سنترِ iOS بسیار بهتر است ولی هنوز به پای آندروید نمی رسد.

اجزای تشکیل دهنده ی اکشن سنتر عبارتند از: چهار فضای خالی در بالا برای میان بر هایی که به دلبخواه انتخاب شان می کنید. از اینجا می توانید به تنظیمات روشنایی صفحه، حالت پرواز؛ بلوتوث،قفل چرخش صفحه نمایش، به اشتراک گذاری اینترنت و ساعات سکوت دسترسی پیدا کنید. همچنین اگر گوشیتان کلید “شاتِر” روی بدنه اش تعبیه نشده، یک میان بر دوربین بسیار بدرد بخور است و تنظیمات وای-فای و وی-پی-ان نیز قابل دسترسی اند. برای دسترسی به بیشتر این تنظیمات،استفاده از اکشن سنتر بسیار مناسب تر از گذاشتن کاشی شان روی صفحه ی شروع است و زمان شما نیز با منوهای اضافه هدر نمی رود. در ادامه منوی وضعیت گوشی مثل قدیم همان بالای صفحه جای دارد و حالا وضعیت باتری و تاریخ را نشان می دهد که بسیار به کار می آیند. از آنجا همچنین می توان تمام نوتیفیکیشن ها را پاک کرد یا مستقیماً به منوی تنظیمات رفت.

actioncenter2

در رابطه با خود نوتیفیکیشن ها، به سادگی یک کلیک می توانید آنها را باز کنید یا با کشیدن دست روی صفحه آن ها را پاک کنید. شما میتوانید انتخاب کنید که مستقیما به یک نوتیفیکیشن خاص دسترسی پیدا کنید (برای مثال یک ایمیل) یا اینکه آن اپلیکیشن خاص را باز کنید. یکی از نقوص این سیستم این است که اگر یک ایمیل خاص را باز کنید نمیتوانید در صندوق نامه یا اینباکس خود به جلو و عقب بروید و حتماً باید اپلیکیشن را بسته، و دوباره باز کنید.

اکشن سنتر ویندوزفون چند برتری نسبت به همتای خود در iOS دارد. در iOS از هیچ گونه میان بر یا کاشی بهره مند نیست، به علاوه شما می توانید با کشیدن دست نوتیفیکیشن ها را حذف کنید، یا آنها را در لحظه با برنامه ها یا کاشی های مربوطه هماهنگ (Sync) نمایید ( که این یکی از کمبودهای جدی iOS است.) و در ادامه باید گفت که منوی وضعیت نوتیفیکیشن های جدید شما را نمایش خواهد داد. با این وجود، iOS هنوز سربرگ ها را ساپرت می کند که در فرضاً در سربرگ “امروز” قرارهای ملاقات شما، وضعیت آب و هوا و اخبار بازار سهام را نمایش می دهد اما این امکان در ویندوزفون وجود ندارد.

actioncenter3

این اکشن سنتر هنوز جلوی آندروید حریف مناسبی نیست ولی با تشکر از سازنده ای که می خواهد متفاوت با دیگران عمل کند تعداد انگشت شماری از مدل های منوی نوتیفیکیشن موحود است ولی پایه ی همه ی آنها یکی است. نه تنها می توانید نوتیفیکیشن ها را بکشید، بلکه می توانید یکی از آنها را با استفاده از دو انگشت بزرگ تر کنید و همچنین می توانید مستقیماً از همان منو، جواب یک ایمیل را بدهید و یا آن را پاک کنید. البته همین الان نگران این نباشید که چگونه این دو سیستم عامل را مقایسه کنید، اما بدانید که به عنوان ورژن ۱.۰ ، مدل ویندوزفون بسیار لذت بخش طراحی شده و این برتری بسیار مهم برای کمپانی مایکروسافت محسوب می شود و فقط کمی دیگر کار نیاز دارد تا در بحث نوتیفیکیشن، پیروز بازار باشد.

به امید دیدار تا قسمت بعدی و نگاهی به دیگر ابعاد این سیستم عامل جذاب.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.