گوشی جدید سونی: اکسپریا زد۲ (Xperia Z2) (قسمت دوم) - تکفارس 
گوشی جدید سونی: اکسپریا زد۲ (Xperia Z2) (قسمت دوم) - تکفارس 

گوشی جدید سونی: اکسپریا زد۲ (Xperia Z2) (قسمت دوم)

sepehr.shahi
۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - 17:48
گوشی جدید سونی: اکسپریا زد۲ (Xperia Z2) (قسمت دوم) - تکفارس 

اگر قسمت اول این نوشته حال شما را گرفت اصلاً نگران نباشید!

همراه ما باشید با قسمت دوم نگاهی بر Xperia Z2.

شرکت سونی روی اکسپریا زد۲ (Xperia Z2) بلندگو های استریو نسب کرده است. این بلندگو ها هنوز نسبت به بلندگو های BoomSound شرکت HTC ضعیف به نظر می رسند اما بی شک نسبت به تک بلندگوی مدل Z1 برتری دارند. بلندگوی مدل قدیمی به زمانی که گوشی را در دست می گرفتید به سادگی مسدود می شد. اما اکنون بلندگو های نسب شده روی Z2 رو به جلو قرار گرفته اند و به سختی مسدود می شوند، که این خود برگ برنده ای برای شرکت سونی است.

تصویر

display-630

 

اگر قسمت اول این نوشته حال شما را گرفت اصلاً نگران نباشید! از اینجا به بعد بیشتر ابعاد مسئله مثبت خواهند بود و تصویر این گوشی نیز احتمالاً درخشان ترین بخش آن است. تصویر مشکل دار مدل Z1 که به من اجازه نمی داد آن را به شما توصیه کنم اکنون در مدل Z2 با چیزی بی نهایت بهتر جایگزین شده: صفحه ای کاملاً جدید ۱۰۸۰ پیکسلی که روشنایی خیلی بهتر، کنتراست بهتر و زوایای دیدی بهتر دارد. این تفاوت کاملا مشخص و دل انگیز است اما در عوض تصویر “تریلومینوس” (Triluminos)، کمتر سونی وار است.

سونی سازنده ای است که همیشه راه خود در راستای آفرینش تصویر را خودش گام زده است، تا جایی که تلویزیون ها و حتی گوشی های سونی رنگ های سرزنده و مشکی های عمیق را که کمپانی هایی مانند سامسونگ دنبالشان هستند کنار گذاشته اند تا تصاویری دقیق تر و طبیعی تر بسازند. در Z2 اما به نظر می رسد که سونی متوجه این نیاز تجاری شده که چیزی بیشتر شبیه به تولیدات حریفانش و متناسب تر با خواسته های خریداران عرضه کند. من چند نفری را (راستش یک نفر را) می شناسم که واقعاً از تصویر Z1 لذت می برند و احساس می کنم که با شنیدن اخبار این تغییرات اوقاتشان کلی تلخ شود، اما از نظر من این نوسازی خیلی هم خوب است. حالا ما تصویری داریم که حداقل با دیگر ال سی دی های پرطرفدار برابری می کند.

نرم افزار

screenshots

 

اولین بار که گوشی را روشن کنید، صف همیشگی برنامه های اجتماعی و رسانه ای سونی جلویتان ظاهر خواهند شد، که من حدس می زنم اولین چیزی که هر کاربر با شروع شخصی سازی تلفن همراه خود پاک می کند همین ها باشند. زمانی که دوخت و دوزتان تمام شد (احتمالاً با جایگزین کردن کیبورد فابریک با چیزی بهتر و عوض کردن تصویر پس زمینه که بیش از حد پلی استیشن وار است) دیگر نرم افزار ها و پوسته ی سونی مزاحمتان نخواهند شد.

بخواهید یا نخواهید رد پای سازنده در تجربه ی آندرویدی شما احساس خواهد شد، و باید بگویم که این زیبا سازی به نظر کمی قدیمی می رسد. با وجود اینکه HTC و Samsung به تازگی پوسته ی خود را نوسازی کرده اند و Apple نیز کاری مشابه انجام داده، آیکون ها، فونت ها و … سونی انگار که در سال ۲۰۱۲ گیر کرده اند.

دسترسی به تنظیمات هم کمی کهنه به نظر می رسد: شما باید “پایین-کش” نوتیفیکیشن ها را باز کرده، “تنظیمات سریع” را انتخاب کنید و به صورت سنتی به کار خود بپردازید. این بدان معنیست که دسترسی به تنظیماتی مانند روشنایی و وای-فای به اندازه ی چند ضربه ی اضافی طول خواهد کشید.

یکی دیگر از نرم افزار هایی که رسماً مزاحم اوقات شریف است “تازه چه خبر” (What’s New) نام دارد که کارش خوراندن محتوا و محصولات  جدید (و اکثراً پولی) امپراطوری موزیک و ویدیو و گیم سونی، به شما است. ممکن است که گاه و بی گاه به عنوان یک اپلیکیشن به کارتان بیاید اما به عنوان ویجت زیاد بدرد بخور نیست و در واقع مزاحم کسانی که از Google Now استفاده می کنند هم می شود. حالا به جای کشیدن دست رو به بالا که در گوشی Z1 شما را به رابط کاربری گوگل متصل می کرد، باید دست خود را رو به بالا کشیده و سپس به سمت راست ببرید تا “تازه چه خبر” را فعال نکنید.

البته با تمام اینها، اگا شما یکی از هواداران سونی هستید، دسترسی آسان به اکوسیستم سونی در مدل Z2 چیز خوبی برایتان خواهد بود. مخصوصاً اگر می خواهید مثلاً دسته ی PS3 خود را به گوشی متصل کنید تا چند بازی آندروید را بازی کنید و یا می خواهید صفحه ی موبایلتان را به تلویزیون هوشمند سونی با استفاده از NFC متصل کنید این نرم افزار به کارتان خواهد آمد. بازار یا همان استورِ پلی استیشن موبایل البته، هنوز بی زرق و برق و خالی از بازی های خاص است.

دوربین

 

 

street-630

 

عکاسی آرام

دوربین ۲۰ مگا پیکسلی Z2 همان دوربین گوشی Z1 است و این نکته ی خوبی است. همین کافی است که بگویم کیفیت آن نسبت به دوربین ها سنتی بهنترین کیفیتی است که روی یک گوشی آندروید استاندارد گیرتان می آید. این بدان معناست که اگر خانه را بدون دوربین عکاسی تان ترک کرده اید هنوز می توانید با Z2 یک عکس با کیفیت قابل قبول بگیرید.

تصویر برداری پرملات Z2 فقط وابسته به رزولوشن بالایش نیست، بلکه به اندازه ی حسگر آن نیز مربوط می شود: با سایز ۱/۲.۳ اینچی اش، این تراشه می تواند بیشتر از تمام رقبای آندرویدی اش نور به درون خود بمکد. به همراه عکس های JPEG بزرگش تا سقف ۹ مگابایت، این دوربین عکس ها را با پارازیت کمتر و حس دیجیتالی بودن کمتری به شما ارائه می کند که کمتر در دوربین های موبایل مشاهده می شود.

market-630

با اینهمه قدرت تصویری، اپلیکیشن دوربین ای گوشی واقعاً نیازی به کوهی از اِفِکت ها و کلک های عکاسی ندارد اما به هر حال آنها را در اختیار شما قرار می دهد. ای افکت ها شامل “دی فوکوس پس زمینه” هم هست که تقلیدی تو خالی از کاری است که HTC One M8 با “حسگر عمق” خود انجام می دهد.

در کل من امیدوار بودم که سونی بیشتر از این روی انعطاف پذیری اپلیکیشن دوربین خود و سازگاری اش با عکاسی دستی تمرکز کند، درست مانند کاری که نوکیا در چند سال گذشته انجام داده است. کنترل کردن سرعت بسته شدن شاتر و کارهایی همانند این اصلاً آسان نیست و تقریباً باید از فکر ابراز خلاقیت با اپلیکیشن فابریک دوربین در بیایید. تنها تنظیماتی که می توانید سریعاً دستکاری شان کنید “توازن سفیدی” (White Balance) و یکی دوتای دیگر هستند. سونی باید ابزار پس-تولیدی خود را نیز بهتر می کرد چون آنکه در دسترس قار داده بسیار پایه ای است. این فقط باعث می شود که ما جای دیگری به دنبال ابزار عکاسی خود برویم.

تصویر برداری

افکت های غیر ضروری سونی در تصویر برداری این گوشی هم دخیل هستند. حال ما گزینه ی “فیلم برداری ۴K” را داریم که تعداد کمی از انسان ها که دسترسی به پخش ۴K دارند می توانند از آن بهره ببرند.

خبر خوب اینکه با اینکه خیلی نگران آن بودم، سونی در ۴K با ایجاد تراکم بیش از حد، سرعت اطلاعات را نابود نساخته  و فیلم گرفته شده خراب نمی شود. این دوربین به ازای هر دقیقه فیلم برداری با دقت تصویر ۳۸۴۰×۲۱۶۰، حدوداً ۴۵۰ مگابایت اطلاعات ذخیره می کند که معادل ۷.۵ مگابایت بر ثانیه است. این تقریباً چهار براربر سرعت ذخیره ی اطلاعات در تصویر برداری Z1 است و مناسب با چهار برابر شدن رزولوشن نیز هست. به بیان دیگر، تصاویر گرفته شده با فناوری ۴K هم رده ی همان کلیپ های ۱۰۸۰ پیکسلی هستند که به آنها عادت داریم و در زمان هایی که به آن نیاز باشد رزولوشن بالاتری هم دارند.

با وجود این حقیقت که تقریباً غیر ممکن است انگشت سبابه تان را از لنز دور نگاه دارید، اگا قصد دارید از Z2 برای فیلم برداری به صورت جدی استفاده کنید توصیه می کنم یک پایه دوربین خوب به همراه میکروفون استریوی جدید سونی، STM10 برای خود تهیه کنید.(قیمت: ۳۰ یورو معادل ۵۰ دلار آمریکا)

کارایی و عمر باتری

در جدول پایین از سمت راست، Xperia Z1، Xperia Z2 و HTC One M8 با هم مقایسه شده اند.

Quadrant 2.0۱۹,۱۰۰۲۲,۱۴۵۲۵,۵۴۸
Vellamo 2.0۱,۵۹۷۲,۸۹۱۱,۸۰۴
AnTuTu 3.2۳۲,۵۷۴۲۹,۳۷۷۳۰,۱۰۰
SunSpider 1.0 (Chrome browser)۹۳۵۷۶۲۷۷۲
GFX Bench T-Rex Offscreen (fps)۲۷.۲۲۳۲۸.۲
GFX Bench Manhattan Offscreen (fps)۱۱.۸N/A۱۱.۱
CF-Bench۳۶,۶۹۹۳۱,۷۰۲۳۸,۵۲۶
Minion Rush median frame rate*۳۱۳۱۲۸
Minion Rush battery drain (% per hour)*۲۲۲۴۲۲
Battery rundown test۱۳.۵۱۲.۵۱۱.۵

گوشی Xperia Z2 بسیار از پردازشگر به روز شده اش، SnapDragon 801 بهره می برد. در جدول بالا چند عدد دیده می شوند که به مزاج خوش نمی آیند. مخصوصاً Quadrant و SunSpider که نمرات پایینی دارند. اما تفاوت های دیگر میان Z2 و HTC One M8 با توجه به این حقیقت که M8 برنامه ریزی شده تا نمرات خود را با حالتی به نام “عملکر بالا” به نمایش بگذارد قابل توجیه اند. پس می توان گفت که سونی به سادگی مانند رقیبش سر به سر ساعت نمی گذارد. به طور کلی نمرات Z2 همه خوب بوده اند و نمرات گِیم Z1 اگر از M8 بهتر نباشد همرده با آن هستند.

در ادامه، با اضافه شدن باتری ۳۲۰۰mAh جدید، استقامت گوشی بسیار افزایش پیدا کرده و حال احتمالاً بهترین در میان گوشی های پرطرفدار همرده خود است. می گویم “احتمالاً” چون این چیز ها به فاکتور های زیادی از قبیل تعداد دفعات شارژ شدن و مقدار استفاده ی شما از ویژگی های ذخیره باتری بستگی دارد. استقامت Z2 وقتی در حالت استندبای قرار دارد خیلی خوب است اما داغ می شود و در بعضی مواقع اگر کار های سخت از آن بخواهید بلاستفاده است. ممکن است بعضی کارها باعث شود باتری ناگهان کما خالی شود اما اگر در طول روز از آن استفاده کنید، عصر همان روز معمولاً بیشتر از یک سوم باتری برایتاب باقی مانده است. طول عمر باتری این گوشی ۱۳ ساعت و ۳۰ دقیقه ی کامل است که سه ساعت و نیم از Galaxy S5 بیشتر است.

جمع بندی

end-lead-630

من خیلی از بدی ها و خوبی های Xperia Z2 گفتم، اما می توانم همه را برایتان به خلاصه نیز بگویم.

قسمت بد اینکه، من به شخصه این گوشی را نمیخرم، اگر دوربین Z2 به همراه پردازشگر قوی اش را بخواهم برای ورژنی کوچکتر از این جت دستی صبر خواهم کرد.(که البته ساخت آن هنوز به طور رسمی تأیید نشده است ولی می توان آن را در افق دید چون از سری Z1 استقبال خوبی شد.) من اگر قصد خرید “فبلت” (Phablet = Phone-Tablet) داشته باشم یک Galaxy Note 3 می خرم یا برای Note 4 صبر خواهم کرد. و اگر چیزی بخواهم که فبلت نباشد و از جنس اعلا باشد، احتمالاً HTC One M8 را خواهم خرید.(M8 قیافه ای فریبنده تر و طراحی زیبا تر دارد به همراه رابط کاربری بهتر و اپلیکیشن های فابریک عالی، مخوصاً در بخش دوربین.)

بی پرده تر، می توانم ببینم که سونی با ارائه ی Z2 قصد داشته چه چیزی را خلق کند و همچنین می توانم بگویم که در بخش هایی که بیشتر از بقیه اهمیت داشته اند موفق بوده است. خیلی ها آن بیرون هستند که از تصویر زیبای آن، باتری پر استقامتش و طراحی گرانیت وار آن لذت خواهند برد و این ویژگی ها خواه ناخواه به سایز گوشی مربوط می شوند. اگار فکر می کنید شما هم یکی از این افراد هستید نگران نباشید، خرید خود را انجام دهید و بدانید که خریدی مطمئن بوده است. این بهترین گوشی ساخته شده توسط شرکت سونی است و بی شک میان سه گوشی برتر آندروید که اکنون در بازا هستند جای دارد.

پایان.

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.