اخبار اکتساب نوکیا به وسیله ی مایکروسافت - تکفارس 
اخبار اکتساب نوکیا به وسیله ی مایکروسافت - تکفارس 

اخبار اکتساب نوکیا به وسیله ی مایکروسافت

sepehr.shahi
۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - 15:52
اخبار اکتساب نوکیا به وسیله ی مایکروسافت - تکفارس 

چیزهایی که باید بدانید.نوکیا همیشه سازنده ی تلفن همراه نبوده است. قبل از وارد شدن به صنعت بی سیم، نوکیا طعم تولیدات کاغذ، کفش و تایر را نیز چشیده است. از امروز به بعد، دوره ی جدیدی در زندگی این شرکت آغاز خواهد شد که با بلعیده شدن بخش تجهیزات و سرویس هایش توسط کمپانی مایکروسافت در معامله ای هفت میلیارد دلاری شروع شده است. خبر ها همه جا پخش شده است اما اطلاعات کمی در رابطه با تغییراتی که پیوند میان این دو شرکت به ارمغان می آورد موجود است. هیچ کدام از طرفین از نظر قانونی حق افشای اطلاعات در رابطه با ای معامله ی غول آسا را ندارند.

امروز دست مایکروسافت روی سویچ است و نوکیا هم می تواند کارت ویزیت هایش را عوض کند. اما این فقط شروع یک پروسه ی بلند مدت است که در آن این دو کمپانی بالاخره یکی خواهند شد. احتمالاً تا چندین ماه آینده نیز همچنان سؤالات زیادی باقی خواهند ماند اما مدیران شرکت ها اعلام کرده اند که انجام این نوع عملیات ها زمان زیادی می برند تا به نتیجه برسند. اما اکنون چه چیز هایی باید راجع به این ادغام بدانیم؟

قضیه از چه قرار است؟

IMG_9846

مایکروسافت بخش تجهیزات و سرویس ها ی نوکیا را در دست خواهد گرفت که شامل گجت های هوشمند و گوشی های موبایل می شود. به کلام دیگر، سری های لومیا (Lumia)، آشا (Asha) و اکس (X) از این به بعد زیر چتر مایکروسافت خواهند بود. تیم های طراحی، زنجیره ی تغذیه ای، لوازم جانبی، روابط با سازندگان و بیشتر واحد های سازنده ی نوکیا و تأسیسات آزمایشگاهی اش هم همه در جبهه ی مایکروسافت جای دارند؛ به علاوه بیشتر سرویس های کمپانی نوکیا مانند “میکس رادیو” (MixRadio) بازار (Store) و غیره. البته نهاد اصلی نوکیا جزوی از این معامله نیست و مایکروسافت موافقت کرده که تا ۱۰ سال به آن مجوز ساخت و فروش بدهد.

مایکروسافت همچنین توافقات آی-پی (IP) و هرگونه قرارداد شخص ثالثی که به “تجهیزات نوکیا” (Nokia’s Devices) مربوط شود را کنترل می کند. سیمبین (Symbian) نیز به علاوه ی هر نوع شراکتی که نوکیا با کوالکوم (Qualcomm) یا دیگر کمپانی های سازنده ی سیلیکون در این دسته بندی قرار می گیرند. و اگر برای شما سؤال است باید بگویم که واحد تصویر سازی نوکیا نیز زیر دامن مایکروسافت خواد رفت.

از آنجایی که مایکروسافت حقوق نام های لومیا و آشا را ازآن خود کرده است، این کمپانی فعلاً از آنها سود خود را خواهد برد. هرچیزی که نوکیا قصد ارائه ی آن در آینده را داشت همچنان عرضه خواهند شد مگر اینکه مایکروسافت تصمیم بگیرد محصول خاصی را وِتو کند. یک موبایل مایکروسافتی واقعی حداقل تا ۱۰ ماه آینده دیده نخواهد شد. چون معمولا رساندن یک گجت از تولید به عرضه ماه ها طول می کشد.

استفن ایلاپ (Stephen Elop)، مدیر عامل اسبق نوکیا، اکنون معاون گروه گجت های مایکروسافت است  و مستقیماً به مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا ندلا (Satya Nadella) گزارش خواهد داد. در این مقام او به تمامی محصولات سخت افزاری مایکروسات نظارت خواهد کرد: موبایل ها، تبلت ها، سورفیس (Surface)، اکس باکس و محصولات حساس به پیکسل (کینکت) و حتی لوتزم جانبی آنها. به علاوه ۲۵۰۰۰ کارمند نوکیا نیز به مایکروسافت منتقل خواهند شد.

چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

مایکروسافت و نوکیا رفقای شفیق یکدیگر بودند اما مجبور بودند که به عنوان دو کمپانی مجزا عمل کنند. حتی با اینکه این دو شرکت دفعات زیادی با هم همکاری کرده اند اما هنوز مجبور بودند که پروسه ی پیشرفت خود را جدا جدا طی کنند: هر دو کمپانی منابع خود، ابزار خود و رمز و راز های فرهنگی و تجارتی خود را داشتند که ناکارامدی های بسیاری را پیش می آورد. با پیوستن نوکیا به خانواده، میاکروسافت می تواند از روز اول هم روی نرم افزار کار کند و هم روی سخت افزار، که در تئوری، فرایند ساخت، تولید انبوه و فروش یک موبایل یا تبلت را بسیار مؤثر تر خواهد کرد.

به علاوه مایکروسافت ادعا دارد که با بدست آوردن فهمی بهتر از کارکرد نرم افزار و سخت افزار با یکدیگر، می تواند این درک را به شراکت هایش با دیگر کمپانی ها بسط دهد.

چه بر سر گوشی من خواهد آمد؟

buildlive_1204

 

اگر صاحب یک گوشی نوکیا هستید هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. موبایل شما به طوری مرموز از کار نخواهد افتاد و منفجر هم نمی شود!  حتی اگر هم بشود مایکروسافت به تمامی گارانتی ها پایبند است. در وبلاگ خود، ایلاپ تکرار کرد که تعهدات خود مبنی بر ادامه ی پشتیبانی از گوشی های ویژه، همچنین سری های لومیا، آشا و اکس را زیر پا نخواهد گذاشت. ای کاش که او کمی واضح تر سخن می گفت اما به احتمال زیاد منظورش این است که مایکروسافت راه فعلی ساخت و پشتیبانی گجت ها و آپدیت های نرم افزاری را ادامه خواهد داد. این که آیا این کمپانی بعداً استراتژی خود را تغییر خواهد داد یا نه بحثی کاملاً متفاوت است، اما مشترکان کنونی گوشی های نوکیا تغییری در گجت های خود به عنوان بخشی از این اکتساب نخواهند دید.

دارندگان دیگر گوشی های تحت ویندوزفون نیز همچنین تفاوتی احساس نخواهند کرد. در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد تا فکر کنیم مایکروسافت همکاری های خود با دیگر کمپانی ها را ناگهانی و با جادو و جمبل قطع کند! وقتی Surface ارائه شد همچین اتفاقی نیافتاد و در واقع مثل اینکه مایکروسافت در حال گسترش روابطش با دیگر کمپانی ها است، که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

شرکای مایکروسافت چه نظری دارند؟ 

جدا از چیزی که مطبوعات عمومی می گویند، بیشتر شرکای مایکروسافت نظری در رابطه با این مالکیت جدید نداده اند و من حدس می زنم که احساسات آنها تلفیقی از مثبت و منفی است. گزارشات می گویند که سامسونگ در ماه گذشته به گوگل پیوست و دلیل خود را بالا رفتن نرخ امتیازان نوکیا زیر پرچم مایکروسافت اعلام کرده بود؛ در واقع امتیاز همیشه بحثی مهم بوده و همیشه هم بای خواهد ماند. به هر حال تعدادی کمپانی خود را در جبهه ی ویندوزفون جای داده اند که شام ال جی (LG) زد تی ای (ZTE)، لنووُ (Lenovo) و چندین کمپانی ساخت گوشی از هندوستان می شود، که این یعنی شرکای مایکروسافت به جای ابراز ناراحتی از این واقعه استقبال هم می کنند.

شاید این شرکت ها فقط در مورد ایده ی جدید ویندوزفون خوشبین هستند و منتظرند ببینند که بعد از ادغام امروز، چه اتفاقی خواهد افتاد. در واقع تعداد کمی از کمپانی ها نقشه های خود را آشکار ساخته اند و رودخانه ی شایعه همچنان خشک است. البته با فراموش نکنید که نگاه داشتن همچون شراکتی برای روز مبادا فکر بدی نیست. اگر هرکدام از شرکای مایکروسافت (به جز سامسونگ) این نگرانی را دارند که با عدالت با آنها برخورد شود، هنوز هیچ چیز در مورد آن نگفته اند. البته این چیز جدیدی نیست، از آنجایی که نوکیا از همان سال ۲۰۱۱ که شروع به پشتیبانی از سیستم عامل ویندوزفون کرد فرزند خلف مایکروسافت بود، پس با این دید چیز زیادی از آن موقع تغییر نکرده.

آینده چطور به نظر می رسد؟

مایکروسافت می گوید که آینده روشن است. اما در واقع، ادغام دو شرکت معمولاً پر دردسر تر از آن چیزِ تر و تمیزی است که مطبوعات به شما می خورانند. معمولاً همچین کاری همراه با تعدیل نیرو، و مشکلات پشتیبانی از مشتریان است. پس سخت است باور کنیم همه چیز به همان سادگی که طرح ریزی شده پیش برود.

همچنان که جزئیات بیشتری از این معامله رو می شود، دو قسمت هست که توجه من را به خود جلب خواهد کرد. اولی درون سازمانی است: آیا مایکروسافت همه ی ۲۵۰۰۰ نفر کارمند را به صورت بلند مدت نگاه خواهد داشت یا آنطور که معمول است شروع به تعدیل نیرو می کند؟ قسمت دوم پشتیبانی از گجت ها است: با اینکه مایکروسافت می گوید تمام دارایی های نوکیا را پشتیبانی خواهد کرد، آیا در نهایت تولید سری X را که با سیستم عامل گوگل کار می کند متوقف خواهد کرد؟ آیا گوشی های لومیا زودتر از بقیه آپدیت های ویندوزفون را دریافت خواهند کرد یا اینکه مایکروسافت عدالت را میان شرکایش حفظ خواهد کرد؟ هنوز سؤال های زیادی وجود دارد و حالا که نوکیا بخشی از “یک مایکروسافت” (One Microsoft) است زمان آن فرا رسیده که مایکروسافت شروع به پاسخ دادن کند.

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید