مقایسه ی OnePlus One و Google Nexus 5 - تکفارس 
مقایسه ی OnePlus One و Google Nexus 5 - تکفارس 

مقایسه ی OnePlus One و Google Nexus 5

alierna
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - 15:56
مقایسه ی OnePlus One و Google Nexus 5 - تکفارس 

گوشی های بزرگ و جذابی در حال عرضه شدن هستند. یکی از این دستگاه ها گوشی هوشمند ارزان قیمت و بسیار قدرتمند OnePlus One است. حال در این مطلب ما این گوشی را با Nexus 5 گوگل و الجی مقایسه می کنیم. وجه تشابه هر دو گوشی قیمت پایین در کنار سخت افزاری قدرتمند است. با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید تا از تفاوت ها و شباهت های این دو گوشی هوشمند با خبر شوید

سیستم عامل:

بر روی کاغذ سیستم عامل هر دو گوشی OnePlus One و Google Nexus 5 یکی است. هر دو گوشی از سیستم عامل Android KitKat ۴.۴.۲ استفاده می کنند. با این حال گوشی Google Nexus 5 از نسخه ی اصلی و دست نخورده ی اندروید استفاده می کند ولی گوشی OnePlus One از سیستم عامل بسیار محبوب CyanogenMod 11S استفاده می کند. CyanogenMod 11S یک نسخه از اندروید است که توسط گروهی از برنامه نویسان دستکاری شده و بهینه سازی های بسیاری بر روی آن انجام شده است. قابلیت هایی که این نسخه از سیستم عامل ارائه می دهد بسیار بیشتر از نسخه ی اصلی و دستکاری نشده ی سیستم عامل اندروید است. این نسخه از سیستم عامل ها بر خلاف رابط های کاربری سامسونگ و HTC دستکاری زیادی نشده اند و ظاهری شبیه به سیستم عامل اصلی و دست نخورده ی اندروید دارند.

 

طراحی:

طراحی هر دو دستگاه بسیار ساده و زیبا است. اما نمی توان گفت آنها بهترین طراحی بازار را دارند. هر دو گوشی پلاستیکی بوده و صفحه نمایش شیشه ای بزرگی در جلوی خود می بینند. گوشی Nexus 5 به لطف صفحه نمایش کوچکترش، کمی کوچکتر از OnePlus One است. با این حال بخاطر لبه های تختش، کمی بزرگتر به نظر می رسد. با این حال تفاوت آنچنانی در قطر این دو گوشی وجود ندارد. ولی طراحی بهتر OnePlus One با وجود قطر ۸.۹mm آن باعث شده که این گوشی باریکتر از Nexus 5 با قطر ۸.۶mm به نظر برسد.

پس از گرفتن هر در گوشی در دست می توان دید که گوشی Nexus 5 بسیار خوش دست تر است و بدون تلاش می توان تمامی قسمت های صفحه نمایش آن را لمس کرد. کار با یک دست با گوشی OnePlus One کمی مشکل و خارج از قاعده است. این مشکل به دلیل بزرگتر بودن این گوشی به وجود آمده است. برای مثال هنگام پیام دادن یا نوشتن متن باید از دو دست خود کمک بگیرید.

OnePlusOne-HandsOn-06-580-90 Nexus5-HandsOn-01-580-90

صفحه نمایش:

صفحه نمایش Nexus 5 شرکت گوگل ۴.۹۵ اینچی است و رزلوشن آن True HD است. این صفحه نمایش از فناوری IPS+ technology استفاده کرده و چگالی پیکسلی بسیار عالی ۴۴۵ پیکسل در هر اینچ را دارا می باشد. OnePlus One صفحه نمایشی ۵.۵ اینجی دارد که بسیار بزرگتر از گوشی Nexus 5 است. این صفحه نمایش رزلوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ داشته و از نوع IPS است. چگالی پیکسلی این صفحه نمایش ۴۰۱ پیکسل در اینچ است که مقداری از Nexus 5 کمتر است. با این حال این چگالی پیکسلی بسیار عالی بوده و با چشم عادی و بدون ابزار امکان دیدن تفاوت آن وجود ندارد.

OnePlusOne-HandsOn-16-580-90

قدرت:

اگر از نظر قدرت دو گوشی را مقایسه کنیم، می بینیم که OnePlus One بسیار قدرتمند تر است. این گوشی از پردازنده ی چهار هسته ای Snapdragon 801 با کلاک ۲.۵ گیگاهرتز استفاده می کند. همچنین این گوشی ۳ گیگابایت رم داشته و چیپ گرافیکی آن Adreno 330 است که در گوشی های قدرتمندی مانند Samsung Galaxy S5 و  Sony Xperia Z2 استفاده شده است. از طرفی دیگر ۶ ماه از عمر گوشی Nexus 5 در بازار گذشته است و سخت افزار آن چندان به روز نیست. این گوشی از پردازنده ی چهار هسته ای قدیمی تر، ولی بسیار قدرتمند Snapdragon 800 با کلاک ۲.۳ گیگاهرتز استفاده می کند. رم این گوشی ۲ گیگ بوده و پردازنده ی گرافیکی آن همان Adreno 330 GPU است که در گوشی OnePlus One استفاده شده است. هر دو دستگاه بسیار قدرتمند هستند و از نظر سرعت و روان بودن رابط کاربری و برنامه ها به هیچ وجه مشکلی به وجود نمی آورند. با این حال پردازنده ی OnePlus One جدیدتر بوده و استفاده ی بهتری از باتری دارد. همچنین قدرت آن مقداری بیشتر از پردازنده ی موجود در Nexus 5 است.

OnePlusOnevsNexus5-578-80

دوربین:

یکی از مشکلاتی که گوشی Nexus 5 از ابتدا با آن روبرو بود، کیفیت بسیار پایین دوربین آن بود. بر روی کاغذ دوربین ۸ مگاپیکسلی این گوشی به نظر خوب و کافی می رسد. اما در عمل تصاویر به دست آمده توسط دوربین این گوشی هوشمند بسیار بی کیفیت و ضعیف هستند. با اینکه در به روزرسانی های بعدی کیفیت دوربین این گوشی تا حدی بهبود یافت، اما هنوز هم کیفیت دوربین یکی از نقاط ضعف گوشی Nexus 5 است. گوگل در نسخه های جدید سیستم عامل که برای این گوشی عرضه کرده است، قابلیت Lens Blur را به نرم افزار دوربین آن اضافه کرده است. این قابلیت به طور گسترده ای به پرچمدار های جدید بازار اضافه شده است. از طرف دیگر دوربین گوشی OnePlus One بسیار راضی کننده است. این گوشی هوشمند از دوربینی ۱۳ مگاپیکسلی استفاده می کند. دوربین این گوشی با دو فلش LED همراه شده است. سنسور استفاده شده در دوبینی این گوشی Sony Exmor است. همین مساله باعث شده عکس های گرفته شده با این دوربین بسیار با کیفیت باشند. این دوربین ۱۳ مگاپیکسلی توانایی فیلمبرداری با کیفیت ۴K را خواهد داشت. نکته ی جالب این گوشی وجود دوربین ۵ مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری Full HD در جلوی آن است. دوربین جلویی Nexus 5 تنها یک دوربین ۱.۳ مگاپیکسلی است.

OnePlusOne-HandsOn-08-580-90

باتری:

OnePlus One صفحه نمایشی بزرگتر از Nexus 5 دارد. همچنین قدرت سخت افزاری این گوشی از Nexus 5 بیشتر است. تمامی این مسائل به ما می گوید که این گوشی مصرف باتری بیشتری نسبت به Nexus 5 خواهد داشت. با این حال بزرگتر بودن این گوشی باعث بزرگتر شدن باتری نیز شده است. این گوشی از باتری ۳۱۰۰ میلی آمپری استفاده می کند. این باتری بزرگ به همراه پردازنده ی بهینه شده ی Qualcomm Snapdragon 801 عملکردی خوب و قابل قبول را از خود نشان می دهد. گوشی Nexus 5 به علت کوچکتر بودن قاب این گوشی از باتری کوچک تری با ظرفیت ۲۳۰۰ میلی آمپر استفاده می کند. عمر باتری در این گوشی بسیار معمولی بوده است. امیدواریم که عملکرد باتری OnePlus One بسیار بهتر از این گوشی باشد.

OnePlusOne-HandsOn-12-580-90

فضای ذخیره سازی:

هیچ کدام از دو گوشی مورد بحث از کارت های حافظه پشتیبانی نمی کنند. شما مجبور هستید که با فضای داخلی که موقع خرید انتخاب می کنید سر کنید. البته گزینه های فضای ابری مانند Google Drive و Dropbox  همیشه موجود است که در ایران امکان استفاده ی بهینه از آنها وجود ندارد. گوشی Nexus 5 در دو مدل ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی عرضه می شود. البته ۴ گیگابایت از فضای گفته شده برای سیستم عامل استفاده می شود و امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. OnePlus One هم دو انتخاب برای ما قرار داده است. این گوشی در دو نسخه ی ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی عرضه می شود. نکته ی جالب اختلاف قیمت بسیار کم بین این دو نسخه است. برای همین انتظار می رود که فروش نسخه ی ۶۴ گیگابایتی بسیار بیشتر از نسخه ی ۱۶ گیگابایتی باشد.

Nexus5-HandsOn-08-580-90

قیمت:

همانطور که دیدیم هر دو گوشی OnePlus One و Google Nexus 5 بسیار قدرتمند و با کیفیت هستند. با این حال قیمت ارائه شده برای هر دو گوشی بسیار پایین و قابل خرید است. نسخه ی ۱۶ گیگابایتی گوشی Nexus 5 قیمتی ۳۴۹ دلاری دارد و نسخه ی ۳۲ گیگابایتی آن ۳۹۹ دلار است. همچنین OnePlus One نسخه ی ۱۶ گیگابیتی قیمتی معادل ۲۹۹ دلار داشته و نسخه ی ۶۴ گیگابایتی آن ۳۴۹ دلار است. در واقع می توان گفت که جدا از با کیفیت تر بودن گوشی OnePlus One، نسخه ی ۶۴ گیگابایتی این گوشی هم قیمت نسخه ی ۱۶ گیگابایتی Google Nexus 5 است.

موجود بودن:

گوشی Nexus 5 شش ماه پیش معرفی شده و هم اکنون در سراسر دنیا موجود است. با این حال گوشی OnePlus One به تازگی معرفی شده و به زودی به بازار خواهد آمد. هنوز خبری از زمان عرضه ی جهانی این گوشی منتشر نشده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید