نگاهی دقیق تر به کمپانی بلک بری و محصولاتش (ریم سابق) - تکفارس 
نگاهی دقیق تر به کمپانی بلک بری و محصولاتش (ریم سابق) - تکفارس 

نگاهی دقیق تر به کمپانی بلک بری و محصولاتش (ریم سابق)

علیرضا
۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - 09:38
نگاهی دقیق تر به کمپانی بلک بری و محصولاتش (ریم سابق) - تکفارس 

نگاهی دقیق تر به کمپانی بلک بری و محصولاتش (ریم سابق)

همانطور که در جریان هستید و از وب سایت تک فارس نیز مطلع شده اید کمپانی بزرگ و صاحب نام ریم، دقیقا هفت روز پیش (یعنی ۳۰ ژانویه امسال) با برگزاری کنفرانسی بزرگ معادلاتی تازه در دنیای تلفن های هوشمند نوشت. معادلاتی که در همه آن ها این شرکت نیز حظور دارد، آن هم حظوری پر رنگ و البته شاید خطرناک برای رقبایی همچون گوگل و اپل و سامسونگ. تصمیم گرفتم تا بررسی و نگاهی دقیق تر از جنس نگاه تک فارسی ها! به این کنفرانس و مسائل و مربوط به آینده این شرکت و محصولاتش داشته باشیم.

پرده اول : ریم مرد ، بلک بری متولد شد !

کمپانی RIM صاحب سیستم عامل BlackBerry و گوشی هایی که تحت نام BlackBerry تولید می شوند همزمان با کنفرانس و معرفی محصولات جدیدش با شعار “یک برند ، یک پیمان” رسما اعلام نمود که نام کمپانی از RIM (مخفف Research In Motion) به نام BlackBerry (همانند محصولاتش ) تغییر خواهد کرد.

مدیر عامل کمپانی BlackBerry یعنی جناب آقای “تورستن هینز” در این کنفرانس و مراسم کمپانی اعلام نمود که “ما شرکت را از نو ساخته ایم و می خواهیم این را در برند خودمان برای همگان به نمایش بگذاریم. یک برند. یک پیمان. مشتریان ما از محصولات بلک بری استفاده می کنند، کارمندان ما نیز برای نام و کمپانی بلک بری کار می کنند و در نهایت سهامداران ما نیز از جمله صاحبان بلک بری هستند.”

پرده دوم: نیم نگاهی به اسمارت فون های جدید بلک بری

اولین تلفن تمام لمسی کمپانی بلک بری با سیستم عامل جدید یعنی بلک بری ۱۰ گوشی BlackBerry Z10 می باشد. BlackBerry Z10 در دو رنگ سیاه و سفید، با نمایشگر ۴.۲ اینچی از نوع IPS LCD و مجهز به رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۶۸ و تراکم فوق العاده ۳۶۵ پیکسل بر هر اینچ ساخته شده. دکمه ای در جلوی دستگاه وجود ندارد و از این نظر گوشی شبیه به نکسوس ها یا دیگر گوشی های بدون کلید سخت افزاری اندرویدی در جلو می باشد. دکمه روشن و خاموش گوشی در بالای دستگاه قرار گرفته است و در کنار آن پورت ۳.۵ میلی متری هدفون نیز دیده می شود. مثل همیشه و مطابق معمول اکثر گوشی ها در قسمت کنار و سمت راست تلفن نیز دکمه های تنظیم صدا قرار دارند. در کناره سمت چپ گوشی هم پورت های Micro HDMI و Micro USB قرار گرفته اند.

پردازنده دستگاه مدل ۲ هسته ای با فرکانس کاری ۱.۵ گیگاهرتزی است و بر اساس اطلاعات منتشر شده از نوع پردازنده های Krait کمپانی کوالکوم می باشد. از دیگر مشخصات فنی دستگاه می توان به موارد معمولی همچون وای – فای، جی پی اس، بلوتوث نسخه ۴، NFC و انواع سنسورها از جمله شتاب سنج، مغناطیس سنج، ژیروسکوپ و سنسور نور اشاره نمود.

z10

مشخصات فنی BlackBerry Z10:

– نه میلی‌متر قطر گوشی و حدود ۱۳۵ گرم وزن گوشی

– صفحه نمایش ۴.۲ اینچی WXGA (رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۶۸ پیکسل) و تراکم پیکسلی حدودا ۳۵۵ پیکسل در هر اینچ

 – پردازنده دو هسته ای  MSM8960 Krait با فرکانس کاری ۱.۵ گیگاهرتزی برای هر هسته پردازنده و چیپست گرافیکی Adreno 225

 – دو گیگابابت حافظه رم

 – دوربین پشتی هشت مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری فول ال چی دی ( رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰) و ۳۰ فریم بر ثانیه، به همراه یک دوربین جلویی دو مگاپیکسلی

 – ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت افزایش از طریق اسلات microSD تا حداکثر ۶۴ گیگابایت

 – پورت های Micro HDMI و Micro USB

 – پشتیبانی از بلوتوث نسخه چهارم و دیگر تکنولوژی های ارتباطی همچون NFC و GPS

 – سیستم عامل جدید و تازه معرفی شده BlackBerry 10

 – مجهز به کیبورد پیشرفته لمسی (اولین گوشی تمام لمسی شرکت بلک بری می باشد)

 – باتری ۱۸۰۰ میلی‌آمپری

تلفن‌ لمسی بلک ‌بری زد ۱۰ عالی می باشد ولی همانطور که احتمالا می‌ دانید وجود صفحه کلید QWERTY کامل شناسنامه کمپانی RIM سابق و بلک بری کنونی است. به همین دلیل بلک‌ بری تلفن Q10 خود را با تجهیز به صفحه کلید QWERTY عرضه کرده است. در کنار صفحه کلید کامل، Q10 به یک صفحه نمایش لمسی مربعی ۳.۱ اینچی با رزولوشن ۷۲۰ در ۷۲۰ پیکسل مجهز شده است که تراکم پیکسلی حدودا ۳۲۸ پیکسل در هر اینچ را نتیجه می دهد. سیستم‌عامل جدید بلک بری یعنی بلک بری ۱۰ نیز در این اسمارت فون دیده می شود. محل قرار گیری کلید ها و پورت ها نیز دی این گوشی همانند BlackBerry Z10 می باشد.

کاور پشتی اسمارت فون Q10 از جنس الیاف شیشه و فیبر کربنی ساخته شده است که بنابر گفته های آقای “هینس” نسبت به پلاستیک نازک‌تر، سبک‌تر و محکم‌تر می‌باشد. همچنین در زیر یان کاور باتری ۱۸۰۰ میلی آمپری گوشی قررا گرفته است.

q10

مشخصات فنی BlackBerry Q10:

– ۱۰.۴ میلی متر قطر گوشی و ۱۳۹ گرم وزن گوشی

– صفحه نمایش ۳.۱ اینچی Super AMOLED همراه با رزولوشن ۷۲۰ در ۷۲۰ پیکسل و تراکم پیکسلی حدودا ۳۲۸ پیکسل در هر اینچ

 – پردازنده ۲ هسته ای TI OMAP 4470 با فرکانس کاری ۱.۵ گیگاهرتزی برای هر هسته و چیپست گرافیکی PowerVR SGX544

– دو گیگابابت رم

– دوربین پشتی هشت مگاپیکسلی به همراه یک دوربین جلویی برای برقراری تماس های تصویری

– ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت افزایش از طریق اسلات microSD تا حداکثر ۶۴ گیگابایت

– پشتیبانی از بلوتوث نسخه چهارم و دیگر تکنولوژی های ارتباطی همچون NFC و GPS

– سیستم عامل جدید و تازه معرفی شده BlackBerry 10

– کیبورد کامل QWERTY

– باتری ۱۸۰۰ میلی آمپری

پرده سوم : آنچه خوبان همه دارند!

هر چقدر هم که بر روی سخت افزار و امکانات  یه گوشی یا تبلت کار شود اگر در شرایط کنونی از ساپورت قوی نرم افزاری برخوردار نشود آن محصول قطعا یک محصول مرده می باشد. مسلما سران بلک بری نیز به این مسئله توجه دارند. بنابر این بلک بری نیز همانند گوگل و اپل فروشگاه اختصاصی BlackBerry World را راه اندازی نموده است و در همان روز اول به بیش از ۷۰ هزار برنامه و بازی کاربردی و مهم تجهیزش نموده است تا علاوه بر این که لقب بزرگترین کاتالوگ اپلیکیشن افتتاحیه پلتفرم ها به بلک بری تعلق بگیرد ، بهترین توجیه و دلیل را نیز برای مشتاقان خرید این ۲ گوشی به کاربران بدهد. برترین برنامه های اجتماعی همچون فیسبوک و توییتر ، اپلیکیشن های خبری مهم و بازی های ارکید و جذابی همچون Where’s My Water ، Plants vs. Zombies و Angry Birds Star Wars از جمله این مجموعه برنامه ها و بازی ها می باشند.

world

به نظر شما بلک بری در این رقابت بزرگ و سخت شانسی در مقابل گوگل ، اپل و مایکروسافت دارد؟ آیا محصولات جدید بلک بری را در کشورمان با حمایت و گارانتی اصلی خواهیم دید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید