جنگ مگاپیکسل ها – واقعا چقدر کافی است؟ - تکفارس 
جنگ مگاپیکسل ها – واقعا چقدر کافی است؟ - تکفارس 

جنگ مگاپیکسل ها – واقعا چقدر کافی است؟

محمد قویدست
۹ شهریور ۱۳۹۳ - 12:32
جنگ مگاپیکسل ها – واقعا چقدر کافی است؟ - تکفارس 

حوزه ی جنگ مگاپیکسلی اغلب یا بهتر بگوییم تنها در گوشی های هوشمند رواج یا حتی وجود د ارد . اچ تی سی و اپل اعتقادی به اعداد ندارند هر دو پایبند به اصول افزایش کیفیت در مگاپیکسل ثایت میباشند اما شرکت هایی هم هستند که با تکیه بر سنسور های عظیم مانند ۴۲ مگاپیکسل در حوزه ی جنگ دوربین ها مقاومت میکنند مثل نوکیا و سونی که هر دو بر روی مگاپیکسل تمرکز بسیاری دارند . سری خاصی از تولید کنندگان نیز نه شور عمل کرده اند نه بی نمک ! یک مگاپیکسل نه چندان بالا و پایین با کیفیت مناسب . اما حقیقت این ارقام اعداد در چیست ؟

بسیار دیده ایم که تولید کنندگان گوشی های هوشمند با تکیه بر اعداد ارقام و مانور های تبلیغاتی فراوان و همچنین مندرج کردن چندمگاپیکسلی بودن دوربین در پشت گوشی قصد در یکه تازی در میدان دوربین های گوشی هوشمند را دارند . جنگ مگاپیکسلی در دنیای دوربین های دیجیتال تقریبا بی معنی است . بر همگان ثابت شده است که اندازه ی سنسور تایین کننده ی کیفیت عکس های ثبت شده است نه مگاپیکسل دوربین . اما بزرگتر شدن سنسور در حوزه ی گوشی های هوشمند هم جواب میدهد ؟

در هنگام خرید یک گوشی هوشمند با اعداد ارقام عجیبی رو به رو میشویم . ۴۲ مگاپیکسل که شاید در هیچ دوربین دیجیتالی پیدا نشود و یا ۲۰ مگاپیکسل هایی که با DSLR ها از نظر اعداد برابری میکنند . اما تجربه ثابت کرده است که برابری تنها از نظر اعداد است و بس !

زمانی که سونی گوشی Xperia Z1 را معرفی کرد همگان انتظار ثبت تصاویر فوق العاده ای را از سنسور ۲۰ مگاپیکسلی و با لنز تولیدی خود سونی داشتند اما حقیقت چیز دیگری بود . به کار بردن سنسوری نه چندان بزرگ و با حساسیت پایین و گشادگی تقریبا ثابت برای ۲۰ مگاپیکسلی بودن کاملا غیر منطقی و مسخره است ! نتیجه هم دقیقا چیزی مشابه دوربین های ۸ مگاپیکسلی به کار رفته در لومیا های نوکیا و شاید پایین تر هم بود .

Xperia-Z1-(10)

نوکیا شرکت دیگریست که علاقه ی عجیبی به بازی با مگاپیکسل ها دارد اما تجربه ی کار بار PureView های نوکیا چیزی درست مقابل تجربه ی کاربری با دوربین Z های سونی بود . به کار بردن سنسور های عظیم با مگاپیکس و حساسیت و گشادگی بالا در Lumia 1020 همگان را به حیرت وا داشت به حدی که این گوشی هوشمند را با دوربین های  DSLR پایین رده یکی میدانستند و هم چنین سنسور های ۲۰ مگاپیکسلی این شرکت هم به راحتی سنسور های به کار رفته در سونی Z را از دور رقابت ها بر کنار میکردند .

011

شرکت هایی نیز مانند اچ تی سی و اپل سعی در بزرگ تر کردن سنسور بدون افزایش مگاپیکسل داشتند . میتوان گفت این گونه سنسور ها نیز توانستند به راحتی سنسور های سونی  , هوآوی و مابقی کمپانی هایی را که صرفا با اعداد بازی میکنند شکست دهند . دوربین الترا پیکسل اچ تی سی وان و همچنین سنسور بزرگتر شده ی آیفون ۵ اس میتوانستند عملکرد بسیار مطلوبی را در شرایط مختلف نوری از خود نشان دهند .

HTC-One-W8

اما در این بین کمپانی هایی نیز وجود دارند که نه علاقه به بازی با ارقام دارند و نه زحمت بزرگتر کردن سنسور را متقبل میشوند . آنها مگاپیکسل مورد نیاز کافی و مطلوب با سنسور را شناخته اند و با استفاده از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری گوناگون کاری کرده اند که شما هنگم خرید از بابت دوربین خیالتان راحت باشد و همچنین این حس به شما دست ندهد که شما در حال خرید یک دوربین دیجیتال هستید ! از جمله نمونه های بسیار خوب در این زمینه میتوان به Galaxy S5 سامسونگ با موتور فوکس بسیار سریع و تشخیص رنگ های واقعی و همچنین LG G3 با فوکس لیزری بسیار دقیق اشاره کرد . این گوشی ها توانستند حد وسط اعداد را در کیفیتی بسیار بالا تر از اعداد درج شده در پشت بدنه ی رقیبان ثبت کنند .

G3_14

در پایان تمامی این حرف ها و حدیث ها و بررسی های گوناگون به این نتیجه میرسیم که دوربین یک گوشی هوشمند تنها در عمل میتواند نشان دهد که کیفیت عکس های ثبت شده توسط کاربر تا چه حد است . اعداد و ارقام و تبلیغات گوناگون هیچ یک ملاکی برای خوب بودن دوربین یک گوشی هوشمند نیست . همه ی شرکت ها دوست دارند زحمت کم خود را عظیم جلوه دهند بنابراین اعتماد بر جنگ های تبلبغاتی اشتباهی است که امیدواریم خوانندگان این مقاله گرفتار آن نشوند .

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.