با ACM بیشتر آشنا شویم - تکفارس 
با ACM بیشتر آشنا شویم - تکفارس 

با ACM بیشتر آشنا شویم

عرفان رحیمی
۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - 12:49
با ACM بیشتر آشنا شویم - تکفارس 

اول باید یه توضیح کوچک در مورد مسابقه بزرگ ACM  بدم .این مسابقه هر ساله برگزار میشه که شامل تعدادبسیار زیادیبرنامه نویس است که با رقابتی تنگاتنگ به حل مسائل مطرح شده توسط علم برنامه نویسی می پردازند این مسابقه در سال ۱۹۷۶ برای اولین بار توسط شرکت عظیم ACM  برگزار شد و رفته رفته آنقدر طرفدار پیدا کرد که شمار شرکت کنندگان در این مسابقه به ۳۰۰۰ تیم از بهترین دانشجویان ۶۷ کشور سراسر دنیا رسید .

 

البته این گستردگی در سال ۱۹۹۷ به قدری زیاد شد که شرکت IBM  به عنوان اسپانسر و حامی مالی این سری مسابقات برنامه نویسی شد و حمایت خودش را در جهت اجرای هر چه تمام تر برنامه ها اعلام کرد.

از سال ۱۹۹۵ کم کم قاره آسیا وارد شد و آمادگی خود را برای شرکت در ACM    اعلام کرد و پس از ۴ سال کشور ایران به جمع برنامه نویسان قهار پیوست. اما برگزاری این مسابقات به مدت حدود ۵ ساعت به طول می انجامد و جمع کسیری از بهترین برنامه نویسان کشورهای دنیا گرد هم جمع می شوند و با همفکری و کمک یکدیگر شروع به حل مسائل برنامه نویسی می کنند. سطح علمی این سوالات متفاوت است و تعدادی از آن ها هم به گونه ای طراحی شده که اصلا قابل حل نیست و واقعا باید زمان زیادی را برای تحلیل آن صرف کرد.

 

acm_01

یکی از جالبترین شگردهای این مسابقات برای امتیازدهی و اعلام نمرات و عملکرد تیمهای برنامه نویس این است که برای هر سوال از یک بادکنک رنگی با رنگ های متفاوت استفاده می شود تا وقتی یک گروه توانست به سوالی پاسخ درست دهد بادکنک مربوط به آن سوال در بالای سر آن گروه نصب گردد و به دیگران اعلام می کند که این گروه به امتیاز این سوال دست یافته است نماد چراغ در این مسابقه هم به معنای create  است.

درواقع نوع سوالات به این گونه است که شرکت کنندگان باید سوال مورد نظر را با دقت خوانده و پس از حل آن با زبان های برنامه نویسی خروجی را در مانیتور نمایش دهند البته کد نوشته شده توسط تیم برای داوران ارسال می شود و آن ها پس از بازبینی و تحلیل کد نمره و امتیاز لازم را به گروه اعلام می کنند.

امتیازدهی هم به این صورت است که داوران پس از اینکه کدها را بررسی کردند , برنامه نوشته شده جواب مورد نظر را بدهد یک بادکنک به نشانه امتیاز جدید برای گروه ثبت می شود و در صورتی که برنامه حاوی خطا و اشکالی باشد و آن جور که باید و شاید جواب صحیح را نمی دهد به گروه وقت دوباره ۲۰ دقیقه ای داده می شود و سپس کد ها دوباره جهت بررسی به داوران ارسال می شود.

 

 

برگرفته از : offlinemag

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.