تحلیل مبحث هکینگ در سیستم های الکترونیکی: - تکفارس 
تحلیل مبحث هکینگ در سیستم های الکترونیکی: - تکفارس 

تحلیل مبحث هکینگ در سیستم های الکترونیکی:

عرفان رحیمی
۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - 20:07
تحلیل مبحث هکینگ در سیستم های الکترونیکی: - تکفارس 

مبحث هک و جدی گرفتن اون به عنوان یک موضوع بسیار مهم و کاربردی می تواند جلوی بسیاری از خسارت های بزرگ را بگیرد.

امروزه با ماشینی شدن و پیش رفتن زندگی افراد در امر تکنولوژی و وارد شدن حریم خصوصی افراد به محیط های تکنولوژی بحث حفاظت از داده ها و جلوگیری از ورود به حریم های غیر مجاز امری بسیار مهم و قابل تامل است .

البته تکنولوژی که ما از آن صحبت می کنیم به موبایل و تبلت و… ختم نمی شود بلکه می توان به حفاظت از داده ها در ماشین آلات و اتوماسیون صنعتی هم اشاره کرد.

 

images (1)

 

البته باید علوم مهندسی کامپیوتر و برق را با هم ترکیب کرد تا بتوان به این علم و جلوگیری از هک شدن اطلاعات پاسخ مثبت داد البته این علم را الکتروهک می نامند و در کشور ما به آن توجه بسیار اندکی میشه گرچه خسارت های جبران ناپذیری در رعایت نکردن اصول ایمنی وارد می شود امید است با همت و تلاش مسئولین و نخبگان کشور عزیزمان ایران در علم الکتروهک بیشتر پیش رفته تا جلوی افراد سودجو و هکری که به راحتی هر چه تمام تر اطلاعات مهم را می ربایند گرفته شود.

در ابتدا باید بگویم که هر سیستم سخت افزار و یا نرم افزاری که وظیفه بررسی یا کنترلی را بر عهده دارد با خطر هک ممکن است روبه رو گردد. از جمله آن ها می توان به PLC ,AVR,MINI  و…. اشاره کرد که برای حفظ آن باید همت زیادی به خرج داد.

به عنوان مثال PLC ها سری دستگا ها یی هستند که می توانند تاسیسات کنترلی را شامل شوند و حتی وظیفه کنترل سیستم های یک ساختمان بزرگ را بر عهده گیرند و یا از آن مهمتر بخواهند که کنترل سیستم های بزرگ و حساس یک نیروگاه هسته ای را داشته باشند.

یا مثلا AVR ها بیشتر وظیفه کنترل حمل و نقل و ترافیک شهری را بر عهده دارند وبیشتر سیستم های امنیتی و ترافیکی پلیس در سطح شهر از این گونه تجهیزات استفاده می گردد.



163233

با توجه به این موارد می توان دریافت که حفظ اطلاعات این سیستم ها چه میزان مهم است و اگر کوچکترین اطلاعات این سیستم ها دچار تهدید شود خسارات زیادی را برای دولت و مراکز و مردم حاصل می کند.

یک مثال جالب و تعجب برانگیز یکی از حملات سایبری کرمی بود که ایالت آمریکا روانه سیستم های کنترلی در نطنز کرد و قصد آن ایجاد اختلالات و عدم ارسال اطلاعات را به مرکزی در خارج از کشور داشت که البته با تلاش مداوم نخبگان ایرانی جلوی این کرم خطرناک گرفته شد و این امر سبب شد که اهداف شوم را برکنار کند.

 

 

 

 

 

برگرفته از: offlinemag

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.