ایمن سازی داده های بزرگ(قسمت اول): - تکفارس 
ایمن سازی داده های بزرگ(قسمت اول): - تکفارس 

ایمن سازی داده های بزرگ(قسمت اول):

عرفان رحیمی
۷ آبان ۱۳۹۳ - 12:11
ایمن سازی داده های بزرگ(قسمت اول): - تکفارس 

در روزهای قبل و سالهای گذشته که بحث هایی مربوط به ذخیره سازی داده ها به صوت clouding و یا ابری مطرح نبود ایمن سازی داده ها و ایجاد امنیت برای دسترسی به داده بسیار ساده تر بود اما رفته رفته و با گذر زمان اقداماتی عظیم در برابر ایمن سازی داده های بزرگ در بحث ذخیره سازی ابری داده ها رخ داد که حتما هم باید این اتفاقات و ایمن سازی ها رخ دهد چرا که با اضافه شدن به حجم داده ها قطعا فکر هکرهای بزرگ هم بیشتر برای رسیدن به این داده ها باز تر می گردد و طبیعتا میزان امنیت را باید بالا برد.
اما امروزه در داده های ذخیره شده در دیتاسنتر ها نوع های مختلفی وجود دارد که خوب البته هر کدام هم نیاز به یک سبک برقراری امنیت دارد و البته که امنیت داده های یک سازمان بزرگ بسیار مهمتر است از اطلاعاتی که به صورت عمومی برای مردم در محیط وب قرار داده می شود ولی در کل امنیت اطلاعات داخل پایگاه داده ها نکته مهم و کاربردی است.
اما همانگونه که مسئله دسترسی به داده ها برای داده های کوچک مهم است همین موضوع هم برای دسترسی به داده های بزرگ هم مهم و حیاطی می باشد که درز کردن اطلاعات یک سازمان می توان خسارات جبران ناپذیری را به یک سازمان و یا یک برند وارد کند.
اما این درز اطلاعات زمانی بیشتر خطرناک می شود که فرض کنید سازمان بزرگی را مدیریت می کنید و روزانه اطلاعات محرمانه زیادی به پایگاه داده شما وارد می شود که باید از آن ها حفظ و نگه داری کنید و اینجاست که افراد سودجو با روش های گوناگون به اطلاعات محرمانه شرکت و یا برند شما دست پیدا کرده و برای رقیبان شما آن اطلاعات را ارسال می کنند و می توانند ضربه سنگین و غیر قابل جبرانی را وارد کنند.
اما هنوز که هنوز است سازمان هایی وجود دارند که محدوده اتصالات پایگاه داده خود را به شبکه اینترنت متصل نکرده اند و فقط در محدوده همان سازمان قابل دسترسی است و به هیچ عنوان درگاهی برای دسترسی از طریق اینترنت وجود ندارد که خوب البته با وجود اینترنت هک راه دور هم مطرح می گردد و اگر این موضوع فقط در محدوده یک سازمان خاص باشد احتمال دسترسی به اطلاعات کم تر می گردد.
اما در کنار صحبت پیرامون cloding computing و با مطرح شدن شبکه های بزرگ اجتماعی در سطح وب مشکلات جدیدی را برای امنیت اطلاعات بوجود آورده اند و الان دیگر در محیط وب قرار داریم و طبیعتا صیانت از اطلاعات دیگر به مسئله مهمتری تبدیل شده است. از سوی دیگر در زمان های قبل داده ها به صورت یک فایل ساده و در محیط یک سازمان رد و بدل می شد اما الان دیگر سبک تفاوت کرده و به طور کلی نگه داری اطلاعات به سوی قرار گرفتن بر روی وب پیش می رود و بیشتر از نگه داری اطلاعات در سطح اینترنت استفاده می گردد که البته برای کاربران هم به صرفه تر است و سود آن بسیار بیشتر از ضرر آن است.
بنابراین ارتباطات فقط به شبکه های داخلی کوچک سازمان ها خلاصه نمی شود و بسیار وسیع تر و به خصوص در سطح وب کاربرد می یابد.
اما یکی از برگ برنده و نکات مهمی که حتما باید به هنگام کار با محیط پایگاه داده به آن دقت کنید مسئله اعتبارسنجی داده هاست و اینکه داده ها از کجا و توسط چه افرادی قرار است تا به پایگاه داده ما وارد شود و تمامی موارد امنیتی از قبیل اینکه نوع فرمت داده و یا نوع داده چیست و اینکه آیا به این داده بد افزاری متصل شده است یا نه و این موارد را با استفاده از امنیت زبان های برنامه نویسی حتما و حتما باید کنترل کرد و سپس مجوز ورود به پایگاه داده را به اطلاعات خود داد.
برگرفته از بزرگراه رایانه

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.