دنیای حسگرها: - تکفارس 
دنیای حسگرها: - تکفارس 

دنیای حسگرها:

عرفان رحیمی
۹ آبان ۱۳۹۳ - 12:46
دنیای حسگرها: - تکفارس 

 

حتما با حسگر ها آشنایی دارید و می دانید که استفاده از آن ها در دنیای امروز علم و تکنولوژی چه قدر می تواند در امور مختلف فعالیت های بشری از جمله پزشکی و صنعت و .. کاربرد فراوان داشته باشد و بتواند حتی در استفاده از وسایل هم به صرفه تر باشد.

اما به تازگی این سنسور ها هم از اینترنت دور بی خبر نمانده و سنسورهای متصل به اینترنت می توند نقش بسیار مهم و کلیدی را در بازار جهانی ایفا کند. این نوع تکنولوژی برای بست دادن و گسترش دادن شبکه های M2M نیز بسیار کاربردی و مهم است و می تواند یک عامل مهم و کلیدی در این امورد باشد.

اما اگر بخواهیم یک مثال از استفاده سنسورها در دنیای امروز بگوییم باید گفت می توان آن ها را در استفاده از بنگاه های تجاری نام برد به این صورت که می توان تعداد تماس های مربوط به درخواست نگهداری یک بنگاه تجاری را کاهش داد.

بنابراین از الن به بعد هر کدام از این بنگاه های تجاری نه تنها می توانند از موقعیت محصولات خود با خبر شوند بلکه می توانند وضعیت هر یک از آن ها را هم در نظر گیرند و از وجود آن با خبر شوند.

منظور این است که فرض کنید یک فروشگاه زنجیره ای در یکی از شهرها مشغول فعالیت است و با استفاده از این تکنولوژی علاوه بر اینکه می تواند تعداد مثلا پاکت های شیر خود را در آمار خود ثبت کند می تواند درجه حرارت آن ها را برای کنترل کردن و عدم رسیدن به درجه قرمز در نظر گیرند و با استفاده از سنسورهای متصل به اینترنت می توان حتی قبل از رسیدن تاریخ انقضای هر یک از محصولات برای آنها فکری کرد و آمار تمام آن ها را پیش از خرابی ثبت کرد.

از جمله حوزه ها ی دیگری را که می توان برای این سنسور های متصل به اینترنت نام برد می توان به فشار و درجه حرارت و تابش امواج و مغناطیس و … اشاره کرد.اما نکته قابل توجه اینجاست که آیا یک کاربرد بدون واسطه برای استفاد از سنسورها وجود دارد؟

به عنوان مثال فرض کنید که در یک کارخانه روغن در حال داغ شدن است که می توان با استفاده از این سنسورها کاری کرد که اگر درجه حرارت آن به یک درجه قرمز رسید سنسور هشدار دهد و به کارگران بفهماند که دیگر وقت آن رسیده است که باید حرارت این روغن را پایین آورد.

اما هدف اصلی ما در این مقاله آن است که در مورد نقش های مهم و اساسی این سنسورهای متصل به اینترنت و نقش آن در شبکه های M2M و INTERNET OF THINGS و اینکه چگونه می توان این سنسور را در این وسایل گنجاند صحبت کرد.

باید توجه داشته باشید که سنسورها به صورت کلی اشیای جدیدی نیستند ولی تکنولوژی پیشرفته ای در آن ها به کار برده شده است. بعضا ما تکنولوژی های دورن سنسورها را یک تکنولوژی یکپارچ می دانیم در حالی که واقعا این موضوع صادق نیست. در واقع سنسوره های متصل به اینترنت خود متشکل از سنسورها و ورودی هایی هستند که روال تجاری , برنامه های زیست محیطی و یا هر تعداد چیز دیگری را در بر می گیرد.

اما اگر بخواهیم مثال هایی دیگر و ملموس تر برای استفاده سنسورها مطرح کنیم باید گفت که در مانیتورینگ زمین لرزه و همچنین چگونگی حرکت اتومبیل ها و افراد کاربرد فراوانی دارد .

یکی از تحلیل گران ارشد معتقد است که واقعا سنسورها چیز های جدیدی نیستند اما چیزی که جدید است این است که وندور ها سرویس های خود را در سنسورها می پیچد. اما بسیاری در برابر استفاده از سنسورها واکنش نشان داده اند چرا که استفاده از سنسور ها باعث جمع آوری اطلاعاتی می گردد که برای صاحبان کالاها بسیار مفید بوده و با استفاده از آن ها می توانند کسب و کار خود را با قدرت بیشتری مدیریت کنند.

برگرفته از بزرگراه رایانه

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.