روش های ناب برای ذخیره سازی دادها: - تکفارس 
روش های ناب برای ذخیره سازی دادها: - تکفارس 

روش های ناب برای ذخیره سازی دادها:

عرفان رحیمی
۱۲ آبان ۱۳۹۳ - 20:27
روش های ناب برای ذخیره سازی دادها: - تکفارس 

 

اطلاعات و داده های هر کسی برای آن شخص و یا آن سازمان بسیار مهم است و نگهداری آن هم امری بسیار مهم و قابل توجه است که خیلی از افراد به این موضوع دقت نمی کنند و ما باید بدانیم که اطلاعات خود را بر روی چه دیوایسی ارسال می کنیم و آیا امنیت حفظ اطلاعات آن دیوایس بالا هست یا خیر و اینکه آیا طول عمر اطلاعات ما تا چه اندازه ای دوام می آورد؟

قطعا نگهداری اطلاعات بر روی یک دی وی دی تفاوت بسیار زیادی با نگهداری بر روی یک هارد اکسترنال و یا نگداری بر روی ابر دارد.حال در این مقاله سعی شده تا توصیه هایی مهم برای نگهداری و کار با دادها به شما گفته شود تا بتوانید با دید بازتری نسبت به اطلاعات خود توجه کنید.

اولین نکته ای که باید با دقت فراوان به آن بنگریم این است که حتما پس از ذخیره سازی اطلاعات خود به فکر بک آپ گرفتن و داشتن یک نسخه اضافی تر باشیم و همیشه سعی کنیم این کار را در مدت زمان های کوتاهی برای دادهای خود انجام دهیم .

اشیاد با خود بگویید که بر روی چه دیوایسی باید بک آپ داشته باشیم و در جواب باید گفت که مهم نیست که چه وسیله ای برای ذخیره سازی دادها در دسترس خود دارید مهم این است که در درجه اول بک آپ داشته باشید و خوب اینکه روی چه وسیله ای بک آپ اطلاعات خود را داشته باشیم خود امری جاگانه است که در مراحل بعدی باید به آن پرداخته شود البته که سعی کنید روی دیوایس های جداگانه اطلاعات خود را چند بار و در چند مکان مختلف ذخیره کنید مثلا  هم روی یک هارد اکسترنال و هم روی دی وی دی و یا فلش و….

همیشه باید گزینه ها و استراتژی های ذخیره سازی خود را بررسی کنید و همیشه نیاز های خود را در برابر الزامات در نظر بگیرید

مثلا به جای آن که تلاش کنید تا یک استراتژی DEDUPLICATION برای حفظ و ذخیره سازی داده های خود به مدت طولانی داشته باشید سعی کنید که از روش DFD یا همان DATA FOOTPRINT REDUCTION استفاده کنید.

همیشه زمانی که به فلسفه نگداری اطلاعات خود فکر می کنید این نکته را هم در نظر داشته باشید که بک آپ های خود را بر روی D2D یا همان DISK TO DISK که کار با نوارها را حذف می کند و بیشتر به بحث ذخیره سازی مدرن داده ای می پردازد و همچنین در مقایسه با نوارهای مغناطیسی قدیمی سرعت بازیابی و انتقال داده ها را به شدت افزایش می دهد قرار دهید.

دیگر نکاتی که باید به آن دقت شود سعی کنید در دستگاه هایی که امکان بک آپ را به صورت خودکار فرآهم می کند حتما از این ویژگی استفاده کنید چرا که این موضوع سبب می شود تا بدون آنکه ما دخالتی در زمان و نوع بک آپ بکنیم خود سیستم با بهترین زمان و در نظر گرفتن نوع بک آپ به این موضوع می پدازد و البته که نباید ذخیره سازی ابری را که در مقالات پیش به آن پرداختیم فراموش گردد.

یکی از کارشناسان در عرصه فناوری اطلاعات توصیه مهمی در رابطه با ذخیره سازی اطلاعات دارد و آن هم این موضوع است که زمانی که در حال ایجاد یک ساختار ذخیره سازی برای دادها هستید آن را از نظر وع دیوایس و ظرفیت و میزان انرژی و کارآیی اقتصادی و انعطاف پذیر بودن و قابل انطباق بودن و… بنگرید. برای این موضوع به سال های پیش از ساخت این وسیله برگردید و با تحقیق و پرس و جو در مورد نوع و برند و … نوع وسیله ذخیره سازی اطلاعات خود را برای اطمینان بخش بودن آن دستگاه ذخیره سازی بالا ببرید.

یک شرکت و یا یک سازمان بزرگ برایش مهم نیست که چه میزان پرسنل برای کار کردن دارد البته که این موضوع که بتواند اطلاعات خود را به نحو احسنت نگداری کند از همه چیز برایش واجب تر است به خصوص اگر دارای یک دیتاسنتر بزرگ باشد که در این حالت اگر از اطلاعات خود بک آپ داشته باشد به راحتی می توان حتی در صورت نابودی دیتاسنتر خود اطلاعات را به سرعت برگرداند ولی اگر هیچ اقدامی برای بک آپ اطلاعات خود نداشته باشد قطعا هزینه وخسارت زیادی را در برابر نابودی دیتاسنتر خود خواهد داشت.

یکی دیگر از روش هایی که بسیار در امر ذخیره سازی داده ای و صرفه جویی در هزینه و زمان مهم است این است که همیشه و هر از چند گاه یک باری سعی کنیم که اطلاعات خود را خانه تکانی کنیم و آن هایی که اصلا به دردمان نمی خورند را حذف کنیم البته که این کار ساده زمانی که اطلاعات کم باشد آسان است اما تصور کنید یک دیتاسنتر عظیم که حجم دستگاه ها و داده های ان به اندازه یک ورزشگاه باشد موضوع حذف اطلاعات غیر ضروری کاری بسیار دشوار و غیر قابل انجام است پس حتما قبل از اینکه اطلاعاتتان به این اندازه گسترش یابد به این موضوع نهایت دقت را داشته باشید.

بسیاری از کمپانی ها هنوز هم در مورد ذخیره سازی داده ها به صورت ابری و این نوع ذخیره سازی داده ای مشکل دارند چرا که معتقد اند این روش هنوز ایمن نیست در صورتی که باید این اعتقاد را به دست فراموشی سپرد و این موضوع را در نظر داشته باشند که افرادی که این نوع سرویس ها را ارائه می دند خود دارای هزاران کارمند و برنامه نویس حرفه ای هستند که روزانه و حتی ساعت به ساعت ایمنی و مورد اعتماد بودن این نوع سرویس ها را از نظر ایمنی چک می کنند و دیگر راهی برای نگرانی داد ها وجود ندارد و این روش امروزه به یکی از بهترین روش های ذخیره سازی داده ها بدل شده است که روز به روز هم سویس دهنده ها در این زمینه افزایش می یابد البته سعی کنید از سرویس دهنده های معروف مانند گوگل و مایکروسافت در این زمینه استفاده کنید.

 

برگرفته از : بزرگراه رایانه

 

images (1)

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید