دیسک درایو خود را مدیریت کنید:(قسمت اول) - تکفارس 
دیسک درایو خود را مدیریت کنید:(قسمت اول) - تکفارس 

دیسک درایو خود را مدیریت کنید:(قسمت اول)

عرفان رحیمی
۱۶ آذر ۱۳۹۳ - 12:15
دیسک درایو خود را مدیریت کنید:(قسمت اول) - تکفارس 

 

یکی از مهمترین بخش های کامپیوترها دیسک های ذخیره سازی داده آن ها محسوب می گردد که خواه از نوع مغناطیسی ویا از نوع ssd باشند در هر دو صورت نگهداری و روند کار کردن با این دیسک ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این قسمت از کامپیوترها دربردارنده سیستم عامل و نرم افزارها و فایل های شخصی مانند عکس ها و ویدئو و اسناد و…. می باشد که داده ها را در خود ذخیره می کند پس لازم است تا بدانید که چگونه از دیسک خود محافظت کنید:

در ابتدا یک کاربر کامپیوتر باید بداند که خطاهای دیسک خود چیست و در صورت روبرو شدن با آن ها به سرعت بتواند عکس العمل لازم را در برابر رفع خطای مورد نظر انجام دهد و خاطاهای کوچک را که باعث بروز اختلالات کوچک در روند کارکرد کامپیوتر می گردد را به حداقل رساند.

یکی از اقداماتی که باید در ابتدای راه اندازی یک دیسک انجام دهید بحث پارتیشن بندی دیسک های مغناطیسی و یا ssd است چرا که بخش بندی دیسک باعث می گردد تا میزان فضای مورد نیاز بین دیسک تقسیم شده و در این صورت میزان آسیب پذیری داده ها به کمترین حد خود برسد و به شیوه ای کارآمدتر و با سرعت بیشتری به بارگذاری داده برای کاربران عمل کند.

همیشه سعی کنید تا از پر کردن فضای دیسک خود از فایل های بی مصرف و پوچ که فقط فضا را از دیسک شما می گیرند پرهیز کنید در ضمن این نکته را فراموش نکنید که فایل های حجیم بی مصرف علاوه بر اینکه فضای دیسک شما را به سرعت در بر می گیرد باعث می گردد تا سرعت یافتن نوع فایل مورد نظرتان را هم کاهش دهد.

دیسک ها به طور کلی یک قطعه کلیدی در کامپیوتر محسوب می گردد و باید با خطاهای آن آشنا شد و اقدامات لازم را در برابر آن انجام داد. بگذارید ببینیم که چگونه باید با این خطاها رفتار کرد:

بررسی خطاها:

دیسک هایی که از آن ها صحبت می کنیم صدها هزار فایل را شامل می شوند و اگر بدانید که سیستم عامل باید چه تعداد از فایل ها را مدیریت کند واقعا شگفت زده خواهید شد.اگر علاقه به این دارید که بدانید چه تعداد فایل روی دیسک خود دارید دکمه های R و پنجره را فشار دهید و وارد بخش کامنت ها شوید.پس از تایپ عبارت dir/s هزاران فایلی خواهید دید که روی دیسک شما قرار دارد.پس از اینکه این فرآیند به اتمام رسید تعداد فایل های ویندوز شما را به صورت یک عدد در پایین صفحه نشان می دهد. خود ویندوز به تنهایی دارای ۵۰۰۰ فایل می باشد ولی اگر فایل های دیگری هم در کامپیوتر خود داشته باشید تعداد این فایل ها به صدها هزار می رسد.

یکی از بزرگترین و رایجترین مشکلاتی که روی دیسک شما به هنگام نوشتن اطلاعات رخ می دهد بروز مشکلاتی در منبع تغذیه برق لپ تاپ و یا pc شما است که سبب به وجود آمدن یک شوک در دیسک های مغناطیسی می گردد.

خاموشی بی مورد و ناگهانی کامپیوتر شما می تواند در دراز مدت باعث ایجاد باگ هایی در سیستم عامل شما گردد و روند اجرای ویندوز شما را دچار مشکلاتی بزرگ کند که شاید خود ویندوز از پس برطرف کردن این مشکلات برنیاید.

دیسک های درایو معمولا دارای خطاهایی هستند اما برخی از این خطاها آن چنان محدود و اندک است که ویندوز آن ها را نادیده گرفته و روند اجرای سیستم عامل به صورت نرمال ادامه می یابد.ممکن است سیستم عامل شما دارای مشکلات کوچکی باشد و رفته رفته این مشکلات روی هم انباشته شده و باعث می گردد تا تبدیل مشکلات جدی و بزرگی برای اطلاعات شما گردد.

بنابراین توصیه می شود مرتب خطاهای دیسک خود را در نظر داشته باشید و در صدد رفع آن برآیید چرا که در صورت زیاد شدن این خطاها بروز مشکلات ویندوزی افزایش می یابد.

پنجره Explorer خود را باز کرده و از قسمت سمت چپ computer را انتخاب نمایید. روی دیسک درایو آن راست کلیک کرده و گزینه properties را انتخاب نمایید. در تب tools روی error ckeching کلیک نمایید.اگر از ویندوز ۷ یا ویستا و یا xp استفاده می کنید روی عبارت automatically fix file system error کلیک کرده و روی گزینه start کلیک نمایید.

گاهی اوقات به دلیل ایجاد برش های کوچک روی دیسک شما خواندن اطلاعات با مشکل روبرو می گردد که با استفاده از دکمه scan for and … می توانید سکتور به سکتور دیسک خود را اسکن کنید و با علامت گذاری که سیستم برای شما انجام می دهد باعث می گردد تا به هنگام نیاز دوباره به اطلاعات آن قسمت از روی قسمت های برشدار عبور کرده و بقیه اطلاعات را بخواند.

اگر قصد استفاده از این امکان را دارید بدانید که بیش از چندین ساعت به طول می انجامد.

برگرفته از : بزرگراه رایانه

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید