دیسک درایو خود را مدیریت کنید:(قسمت دوم) - تکفارس 
دیسک درایو خود را مدیریت کنید:(قسمت دوم) - تکفارس 

دیسک درایو خود را مدیریت کنید:(قسمت دوم)

عرفان رحیمی
۱۹ آذر ۱۳۹۳ - 19:29
دیسک درایو خود را مدیریت کنید:(قسمت دوم) - تکفارس 

 

در پست قبلی توضیحاتی را پیرامون چگونگی بررسی خطاهای بوجود آمده در دیسک های خود بیان کردیم و مطرح کردیم که دیسک ها در ممکن است رفته رفته دچار خطاها و ارورهایی گردند که باید به رفع آن ها پرداخت و اگر در مورد رفع خطاهای آن چاره ای اندیشیده نگردد اطالعات شما در امان نخواهد بود و حتی ممکن است آسیب های جدی به اطلاعات ذخیره شده شما وارد گردد.

اما یکی دیگر از ابزار های مهم و کاربردی که شرکت مایکروسافت آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد ابزار check disk است که اطلاعات مهم و زیادی را در مورد ارور ها و سلامت دیسک شما بیان می کند.

این ابزار لیستی از تست های انجام گرفته روی دیسک و همچنین فایل هایی که دارای ارور بوده اند و تعداد فایل ها و فضای استفاده شده از دیسک را نشان می دهد. این ابزار زمانی سودمند تر می گردد که بخواهید گزارش دقیقی از عملکرد و سلامت دیسک خود بدانید.

s.m.a.r.t یا همان فناوری پایش و تحلیل و گزارش دهی خودکار در تمامی درایو ها وجود دارد و دقیقا همان کاری را انجام می دهد که نام آن نشان می دهد.این برنامه در واقع دیسک شما را در نظر گرفته و رفتار های آن را مورد بررسی قرار می دهد و زمانی که به موارد خاصی رسید آن ها را به عنوان گزارش ذخیره می کند.

یافتن اطلاعات کلی در مورد دیسک امری بسیار مهم است اما این نکته را هم باید بدانید که ابزار فوق چندان هم ساده نیست. اگر هر چند وقت یکبار برنامه را اجرا کنید در صورتی که تعداد خطاها در حال افزایش باشد آمار و ارقام به سمت بدتر شدن پیش می رود.

ابزار دیگری که از آن برای تشخیص و رفع خطاهای احتمالی در هارد دیسک ها استفاده می گردد Acronis Drive Monitor نام دارد که اطلاعات بدست آمده از s.m.a.r.t را بررسی می کند با این حال آن را نمایش نمی دهد و در عوض در پشت سیستم قرار می گیرد و شروع به کار  کردن می کند و زمانی که مشکل و یا اروری رخ داد آن را به عنوان یک پیام در اختیار کاربر قرار می دهد. حتی می توانید آن را به گونه ای تنظیم کنید که به هنگام ایجاد مشکل در دیسک آن را به ایمیل شما پیام دهد.

اما این نکته را هم باید بدانید که در مواردی که خطای دیسک قابل ملاحظه باشد این ابزار کار نمی کند زیرا باعث می گردد تا ویندوز از عملکرد خود بازایستد و ادامه روند انجام نگردد.اما پیش از اینکه به مسائل پیچیده تری در مورد خطاها و مشکلات هارد دیسک برخورد کنید شما را از طریق ایمیل با خبر می سازد.

اما شاید با خود بگویید که هارد های ssd دیگر هیچ مشکلی را شامل نمی شوند اما این را بدانید که این نوع هارد ها و هارد های معمولی هر دو به وسیله فایل سیستم کار می کنند و در واقع به هنگام بروز مشکل همین فایل سیستم است که مشکل پیدا می کند و در واقع به ندرت مربوط به مشکلات سخت افزاری می شود.

اندازه گیری عملکرد

این نکته که چرا اینقدر هارد های ssd به محبوبیت خاصی در بین کاربران خود رسیده است به این خاطر است که درایو های مکانیکی از نظر عملکرد خود با محدودیت هایی روبرو هستند. یکی از این نوع محدودیت ها این است که کامپیوتر باید برای اینکه اطلاعات را از هارد های مکانیکی دریافت کند باید سرعت خود را به شدت کاهش دهد و البته اگر این اتفاق نمی افتاد و مجبور به کاهش سرعت نبودند آنگاه سرعت کامپیوترها به میزان قابل توجهی افزایش می یافت.

حال باید در نظر داشت که درایو موجود در پی سی شما تا چه اندازه سریع یا کند است؟

ابزارهای گوناگونی برای اندازه گیری این قابلیت وجود دارد که از جمله آن می توان به HD tune اشاره کرد. البته یک نسخه پیشرفته تر از این نرم افزار هم وجود دارد ولی نسخه رایگان برای بررسی سطح عملکرد سیستم شما کفایت می کند.

جالب است بدانید که اطلاعاتی که از این نرم افزار به دست آمده برای یک دستگاه چندان مفهوم خاصی ندارد و برای اینکه به نتایج بهتری برای نتیجه برسید باید این امتحان را بر روی چندین pc انجام دهید.از جمله سایت هایی هم موجود است که از طریق آن می توان به تست هارد پرداخت و یکی از آن ها bit.ly/1yALqgl نام دارد.

برگرفته از : بزرگراه رایانه

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.