آیا باید حافظه‌های SSD را Defrag کرد؟ - تکفارس 
آیا باید حافظه‌های SSD را Defrag کرد؟ - تکفارس 

آیا باید حافظه‌های SSD را Defrag کرد؟

کسری نراقی
۵ بهمن ۱۳۹۳ - 20:42
آیا باید حافظه‌های SSD را Defrag کرد؟ - تکفارس 
یکی از سؤالات اساسی که در میان بسیاری ‌انجمن‌ها و کاربران مطرح می‌شود، این است که آیا حافظه‌هایی از نوع SSD را می‌توان یا باید مانند HDD از پراکندگی داده‌ها نجات داد یا به اصطلاح Defrag کرد یا نه؟ اساسا در برخورد با این موضوع، دو پاسخ متفاوت داده شده است. بگذارید نگاهی به این موضوع داشته باشیم و پاسخی برای آن به شما ارائه کنیم. 

به گزارش «تابناک»، قطعا باید گفت، ‌حافظه‌های SSD یا Solid State Drive‌ها سخت‌افزارهایی بی‌نظیر هستند. اگر به تازگی از HDD به SSD کوچ کرده باشید، قطعا قبول می‌کنید که جادوی سرعت را در ‌‌نهایت دیده‌اید. این افزایش سرعت از بوت ویندوز گرفته تا اجرای برنامه‌ها قابل شهود است و همه چیز به نظر چست و چابک می‌رسد.

البته زمانی که نسل اول این حافظه‌ها روانه بازار شد، سیکل نوشتاری محدود آن‌ها یکی از مشکلات اساسی بود و به همین ترتیب، مشکلات Firmware نیز به آن افزوده شده بود؛ اما با ورود نسل جدید از این درایو‌ها، هم مشکل سیکل نوشتن محدود تا حدی حل و رفع شده (هر چند هنوز به قوت خود باقی است) و هم Firmware‌های به‌روز گشته منجر به SSD‌هایی با عمر بالا‌تر و سریع‌تر شده‌ است.

آیا باید حافظه های SSD را Defrag کرد؟

همزمان با این تحولات، سیستم عامل ویندوز نیز ابزارها و امکاناتی را برای بهبود و رسیدگی به این درایوها ارائه کرده است؛ برای نمونه، ویندوز ۷ ابزار TRIM را معرفی نمود و ویندوز ۸ نیز با مجموعه ای از تنظیمات مخصوص به بهینه‌سازی SSD روانه بازار شد.

آیا باید حافظه های SSD را Defrag کرد؟

اما با همه این تحولات، هنوز یک پرسش اساسی درباره این درایو‌ها مطرح است و بحث‌های بسیاری نیز پیرامون آن می‌شود. اینکه آیا حافظه SSD نیازمند Defragmentation است یا خیر؟

عقل جمعی و خرد متعارف بر این است که این دسته از حافظه‌ها نباید Defrag شوند. این نهی بر اساس همان واقعیت است که SSD ها سیل نوشتاری محدود دارند و عملیات Defrag ‌روی این درایوها منجر به بر هم خوردن محدودیت و در نتیجه نوشته شدن خارج از سیکل بر روی SSD و در نتیجه آسیب به آن می‌شود.

اما نکته اینجاست، اگر از یک سیستم با SSD و سیستم عامل ویندوز ۸ استفاده کنید، درمی‌یابید‌ در مواردی عملیات Defrag بر روی SSD انجام میشود. همچنین اگر گزارش‌هایی از سیستم خود بگیرید ـ برای مثال از Check Boot Speed در اینجا – متوجه می‌شوید ‌این گزارش شامل اطلاعات آخرین Defrag نیز می‌شود.

آیا باید حافظه های SSD را Defrag کرد؟

هم‌اکنون پرسش اصلی این است که آیا Defrag کردن SSD عملیاتی مخرب است یا نه؟ و اگر این کار باعث تخریب SSD می‌شود، چرا ویندوز ‌‌خودکار و در زمان‌هایی اقدام به Defrag SSD می‌کند؟

در پاسخی که مایکروسافت برای «اسکات هانسلمن» از اعضای پلتفرم وب مایکروسافت فرستاده است –اینجا – تأیید شده که ویندوز ۸ در برخی موارد، اقدام به Defrag کردن SSD می‌کند و اتفاقا این کار را با مقصود نیز انجام می‌دهد.

در واقع اگر امکان Volume Snapshot در ویندوز ۸ و بالاتر فعال باشد، سیستم عامل در ۲۸ روز یک بار SSDرا Defrag می‌کند و از آنجا‌ که Volume Snapshot امکانی است که توسط System Restore استفاده می‌شود، در نتیجه به شکل پیش فرض فعال است.

ویندوز چنانچه یک درایو به شدت Fragment و پراکنده باشد، اقدام به Defrag آن می‌کند تا سرعت خواندن و نوشتن روی ‌درایو افزایش یابد. همچنین اگر درایو به سر‌حد نهایی پراکندگی داده‌ها رسیده باشد، خطاهای بسیاری در آن رخ داده که این موضوع هنگام نوشتن ‌روی درایو مشهود است.

اما باید مشکل اساسی را ‌در سیستم نوشتار فایل و داده جستجو کرد که تا کنون مایکروسافت راهی جزDefrag برای حل این موضوع پیدا نکرده است؛ به عبارت دیگر، موضوع Defrag کردن SSD یک موضوع با دو پیامد است: اگر Defrag نشود، نوشتن داده‌ها بر روی آن پس از مدتی با خطا روبه‌رو خواهد شد و آسیب‌های دیگری نیز به دنبال خواهد داشت؛ از سویی Defrag کردن آن به معنی شکستن محدودیت نوشتار SSD و باز هم افزایش احتمال آسیب است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.