به زیبایی یک رویا | نقد و بررسی تبلت Microsoft Surface 3 - تکفارس 
به زیبایی یک رویا | نقد و بررسی تبلت Microsoft Surface 3 - تکفارس 

به زیبایی یک رویا | نقد و بررسی تبلت Microsoft Surface 3

یاشار فتحعلی زاده
۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - 12:30
به زیبایی یک رویا | نقد و بررسی تبلت Microsoft Surface 3 - تکفارس 

در سال ۲۰۱۲ مایکروسافت همه را با معرفی تبلت جدید خود که بر پایه سیستم عامل جدید این کمپانی یعنی Windows RT طراحی شده بود، سورپرایز کرد. این برای اولین بار بود که ما مایکروسافت که یک کمپانی بود که بیشتر بر توسعه و ساخت نرم افزار ها تمرکز داشت، را دیدیم که قصد دارد با عرضه یک پرچم دار به بازار تبلت ها وارد شود، آن هم تبلتی که تماما ساخت خود مایکروسافت بود. متاسفانه وقتی تبلت Surface RT در اواخر سال ۲۰۱۲ عرضه شد، آن چنان که انتظار میرفت خوب ظاهر نشد. تبلت به شدت کند بود و استفاده از آن کمی با اعصاب بازی میکرد. به علاوه آن، خود سیستم عامل Windows RT هم از خیلی از امکاناتی که در تبلتهایی که در آن از Windows 8 استفاده شده بود بهره نمیبرد، که میتوان به عدم توانایی اجرای اپلیکیشن های دسکتاپ اشاره کرد. در کنار Surface RT، مایکروسافت، Surface Pro را معرفی کرد که دارای سیستم عامل Windows 8 Pro 64-bit بود و به همراه ultrabook-class داخلی و همینطور صفحه ای با رزولوشن بالا عرضه شد. البته قیمت آن هم دو برابر مدل قبلی بود و در آخر باز نتوانست با رقیب پر فروش خود یعنی iPad مقابله کند.

01

هر دو تبلت Surface RT و the Surface 2 با اینکه سخت افزار خوبی داشتند نتوانستند از موفقیت آن چنانی برخوردار بشوند. اوایل سال ۲۰۱۵ بود که هر دو مدل به همراه سیستم عامل Windows RT به طور کامل از رده خارج شدند. با درسی که مایکروسافت از Windows RT گرفت، این کمپانی خط تولید تبلت Surface را با محصولی جدید که انتظار میرود باعث جلب توجه مشتریان بشود، آپدیت کرد. مایکروسافت به جای اینکه از تبلتهایی که بر پایه ARM باشند به سراغ سوکتهای x86 رفت و در آخر محصول نهایی آنها یعنی Surface 3 ساخته شد که به شدت زیبا و چشم نواز است.

 Surface3S-15

Surface 3 طراحی نسبتا شبیه Surface Pro 3 که سال پیش عرضه شد دارد، البته کمی کوچکتر می باشد. بدنه این تبلت از آلیاژ منیزیم   مباشد که به تبلت یک زیبایی خاصی میدهد. صفحه نمایش این تبلت ۱۰.۸ اینچ میباشد که مانند نمونه قبلتر از خود دارای نسبت ابعادی ۳:۲ است. این تبلت دارای سوکت چهار هسته ای اینتل Atom Cherry Trail و به همراه آن ۴ گیگا-بایت رم و پورت USB دارد. بدنه فلزی تبلت Surface 3 یکی از قسمتهای مورد علاقه من میباشد. این بدنه نه تنها باعث میشود که احساس کنید دستگاه محکمی دارید بلکه یک برتری نسبت به تبلتهایی که از پلاستیک یا از جنسهای دیگر ساخته شده اند داراست. در کنار آن، بدنه مات این تبلت باعث میشود که اثر انگشت شما بر روی بدنه باقی نماند.

Surface3S-9

Surface3C-7

باید طراحی این تبلت را ستود. طراحی زیبا که معلوم است بر روی آن به خوبی کار شده است. نداشتن زوایه در گوشه های تبلت نیز یکی از زیبایی های این تبلت است که باعث شده تبلت خوش دست باشد و به راحتی بتوان از آن استفاده کرد. البته چند قسمت از این تبلت وجود دارد که از فلز ساخته نشده است. قسمتهایی که مخصوص دوربین و فلش ال ای دی است و دکمه های این تبلت از فلز ساخته نشده اند.

01

Surface3S-12

صفحه جلوی تبلت Surface 3 توسط شیشه Gorilla محافظت شده و حاشیه های تبلت به حالتی طراحی شده که وقتی در دستان خود نگهش میدارید، صفحه توسط دستان شما پنهان نشود. دکمه Windows در سمت راست این تبلت قرار دارد که به راحتی در دسترس است. در بالای تبلت نیز دوربین سلفی یا دوربین جلوی تبلت وجود دارد. در کنار همه اینها شما میتوانید در دو سمت تبلت بلندگوهای آن را مشاهده کنید. در سمت راست تبلت جایی است که شما میتوانید تمام پورت ها را مشاهده کنید. پورت ۳.۵ میلی-متری خروجی صدا ، یک پورت میکرو USB که برای شارژ هم استفاده میوشد ، یک پورت USB 3.0 که بتوانید دستگاه های مختلف را به این تبلت متصل کنید و یک پورت که برای انتقال تصویر صفحه شما به دستگاه های دیگر استفاده میشود.

Surface3S-6

تبلت Surface 3  دارای ضخامت ۸.۶ میلی-متر بوده و ۶۲۰ گرم وزن دارد ، که وزنی نسبتا معمولی برای تبلتهاست. طراحی دستگاه قصد ندارد آن را کوچکتر از آنچه که هست نشان بدهد ، بنابراین نسبت به رقبای خود کمی ضخیمتر است. برای مثال دو تبلت Apple iPad Air 2 و  the Sony Xperia Z4 که هر دو بر پایه ARM هستند دارای ضخامت ۶.۱ میلی-متری میباشند.

01

Surface3S-10

صفحه Surface 3  یک صفحه ۱۰.۸ اینچی ClearType Full HD Plus با پنل IPS LCD میباشد که دارای رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۸۰ است. همانطور که  قبلا گفته ایم، نسبت ابعاد این صفحه تبلت ۳:۲ مباشد که به نظر من از نسبت ابعاد ۱۶:۹ خیلی بهتر است و کار با تبلت را آسان میکند. بسته تراکم پنل این تبلت PPI 214 میباشد که تقریبا مانند Surface Pro 3 با صفحه ۱۲ اینچی و رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ میباشد. البته نمیتوان این تبلت را در یک سطح با تبلتهایی که دیده ایم قرار داد، مخصوصا با تبلتهایی که از سیستم عامل اندروید استفاده میکنند، که اکثرا دارای رزولوشن ۱۴۴۰P یا ۱۶۶۰P میباشند. برای مثال تبلت Xperia Z4 Tablet دارای صفحه ۱۰ اینچی با رزولوشن ۱۶۰۰P و ۳۰۰ PPI  میباشد و یا تبلت iPad که صفحه ۹.۷ اینچی دارد، ۲۶۴ PPI است. اما با این حال Surface 3 تصاویر ، نوشته ها و فیلمها را به خوبی نمایش میدهد.

Surface3S-17

من از رنگ و دقت صفحه شگفت زده شدم. تن رنگها به خوبی کار شده و این را میتوان در بازدید از صفحات وبسایت ها مشاهده کرد. کنتراست عالیست و سطحهای تیره هم مورد قبول هستند. البته باید گفت گاما کمی ضعیفتر از آنچه که از پنل sRGB انتظار میرود، میباشد. زاویه های دید نیز عالی میباشند و سطح روشنایی صفحه اجازه میدهد که تصویر را در هر حالتی مشاهده کرد.

تایپ کاور ، قلم Surface و ترکیب لپ تاب-تبلت

یکی از بهترین مزیتهای تبلتهای Surface مایکروسافت وجود لوازم جانبی های مختلفی است که میتوان از آنها استفاده کرد و به وسیله آنها کارایی تبلت خود را بالا برد. یکی از وسیله هایی که کاربران با آن آشنایی دارند، تایپ کاور میباشد که مایکروسافت به همراه اولین مدل تبلت Surface معرفی اش کرد. البته در کنار تایپ کاور، تاچ کاور هم معرفی شد که بعدها از رده خارج شد و دلیل آن هم این بود که تایپ کردن در آن سخت بود. تایپ کاور چندین بار اسلاح شد و حالا مدل جدیدی برای تبلت Surface 3 ساخته شده که با هم نگاهی به آن میندازیم. برای کسانی که از Surface Pro 3  و همینطور تایپ کاور آن استفاده میکردند، تایپ کاور جدید برایشان آشنا خواهد بود و فقط در اندازه آن تفاوت وجود دارد. تایپ کاور the Surface 3 دارای ۵.۲ میلی-متر ضخامت بوده و یک لایه مخافظتی به آن اضافه شده تا به صفحه آسیبی نزند. به جز دکمه های کیبورد و ترک پد که همه از پلاستیک ساخته شده اند، مابقی تایپ کاور از جنس پارچه نرم و لطیف میباشد.

Surface3S-18

جدا از باریکی تایپ کاور ، تجربه تایپ کردن نیز یک حس فوق العاده است. کیبورد با توجه به فضای کمی که هر دکمه دارد، به خوبی طراحی شده است و همین موضوع کمک میکند که به خوبی بتوان بدون تجربه بالا تایپ کرد. فاصله هر دکمه با دیگری ۱.۳ میلی-متر میباشد. البته در کنار این مسائل، نکات منفی هم وجود دارد که از ارزش این تایپ کاور می کاهد. تاچ پد در خیلی موارد کمک میکند اما خیلی کوچک است و سیستم کلیک کردن هم که مایکروسافت استفاده کرده ضعیف عمل میکند و رضایت بخش نیست. طبیعتا همه دوست دارند که ردیف کلیدهای F را مشاهده و استفاده کنند تا کارشان راحت تر باشد اما بخاطر کمبود فضا از این کلیدها استفاده نشده است.

01

Surface3S-4

نوار مغناطیسی که باعث میشود تایپ کاور به تبلت متصل بشود محکم و قویست و با اینحال به راحتی میتوان متصل و جدایش کرد، که یک روش عالی برای اتصال را ارائه میدهد. البته یک نوار مغناطیسی دیگر نیز وجود دارد که به جلوی تبلت متصل میشود و باعث میشود تایپ کاور بالا بیاید و یک تجربه تایپ کردن عالی را به کاربران ارائه بدهد. این همان مکانیزمی است که در تایپ کاور تبلت Surface Pro 3 استفاده شده بود.

یکی دیگر از ابزارهای جانبی که شما میتوانید در کنار تبلت the Surface 3 داشته باشید، قلم این تبلت میباشد که فوق العاده حساس و دقیق است و به فشار هم حساس میباشد و برای طراحی و نقاشی، ابزاری کارآمد است. قلم نسبتا بزرگ میباشد و یک باطری AAAA در داخل آن به کار رفته است و با این حال بازهم به راحتی میتوان نگهش داشت و از آن استفاده کرد.

Surface3S-20

قلم این تبلت سه دکمه دارد که دو عدد آن در بدنه قلم قرار گرفته و برای راست کلیک و پاک کردن از آنها استفاده میشود و دیگری در سر این قلم قرار داده شده و با فشار دادن آن به صورت اتوماتیک OneNote باز میشود، یا با دوبار فشار دادن آن یک عکس از صفحه گرفته میشود. هر سه دکمه به خوبی مورد استفاده قرار میگیرند و میتوان به راحتی از آنها استفاده کرد. این قلم به وسیله بلوتوث به تبلت متصل میشود.

متاسفانه یک نکته منفی در مورد این قلم وجود دارد و آن هم این است که نمیتوان در هیچ قسمتی از تبلت آن را قرار داد و جایی برای آن درست نشده است. البته خود قلم یک حلقه دارد که میتوان از ان برای اتصال به تبلت استفاده کرد اما باید گفت به راحتی گم میشود.  مایکروسافت یک حلقه به قیمت ۴.۹۹ دلار میفروشد که به تایپ کاور وصل میشود و میتوان قلم را  به ان متصل کرد اما باید گفت این کار باید در خود تبلت صورت میگرفت.

Surface3S-19

خب حالا میرسیم به قسمت ترکیب لپ تاپ-تبلت. در کنار قلم و تایپ کاور میخواستیم بدانیم آیا از این ترکیب میتوان استفاده کرد تا به شما تجربه داشتن یک لپ تاپ را بدهد یا خیر. مایکروسافت تا به حال در این امر نتوانسته موفق باشد و آن هم بخاطر پایه و کاورهاست که تبلت را نگه میدارند. بعد از اینکه از Surface 3 برای چند هفته استفاده کردیم، این موضوع برای ما روشن شد که مایکروسافت درباره این امر ضعیف عمل میکند. اگر به تبلت باشد باید گفت مایکروسافت در ساخت این تبلت به خوبی عمل کرده اما کمی در ترکیب پایه و تایپ کاور عملکرد ضعیفی دارد و نقطه ضعف این امر پایه تبلت است. پایه برای موقعیت های مختلف به خوبی طراحی نشده و فقط سه حالت وجود دارد و این یعنی شما نمیتوانید مانند یک لپ تاب از آن استفاده کنید. در بعضی موقعیت ها پایه به خوبی عمل میکند اما در بعضی زاویه ها دوست دارید که پایه بتواند به راحتی آن زاویه دید را ساپورت کند.

Surface3S-22

دقیقا مشکل از وقتی شروع میشود که بخواهید از این ترکیب بر روی زانوان خود استفاده کنید. برخلاف لپ تاب که به راحتی با زاویه دید شما تنظیم میشود و میتوانید به راحتی تایپ کنید، این ترکیب کمی شما را آزار میدهد.

عملکرد

از Surface 2 تا Surface 3 ، مایکروسافت کاملا سخت افزار تبلت هایش را تغییر داده است. این کمپانی به طور کامل سخت افزار ARM را کنار گذاشته و از سخت افزارهای اینتل استفاده کرده است. در این تبلت از ویندوز ۸.۱ استفاده شده که به راحتی قابل آپگرید به ویندوز ۱۰ میباشد. Surface 3 مجهز به یک Intel Atom x7-Z8700 شده است که در آن از سوکت جدید ۱۴ نانو-متری اینتل  Cherry Trail استفاده میکند. چیپها به خوبی آپگرید شده اند و همین باعث شده که شاهد هسته های CPU سریعتری باشیم، در کنار آن از مدیریت مصرف انرژی بهتر و گرافیک با سرعت بیشتری دارد که به طور کامل ۶۴-بیت را ساپورت میکند.

Atom x7-Z8700 از چهار هسته Airmont CPU که در ۱.۶GHz با یک توربو فرکانس ۲.۴GHz کلاک شده اند، استفاده میکند. سوکت همراه با ۲ مگا-بایت کش L2 و یک کنترل کننده مموری دوئل LPDDR3 که پهنای ۲۵.۶ GB/s را در اختیار قرار میدهد و پردازشگر واحد گرافیکی نسل هشتم HD اینتل که در CPU های Broadwell خود استفاده کرده اند، دارد. واحد پردازشگر گرافیکی در این سوکت بین ۲۰۰ تا ۶۰۰MHz کلاک شده است.

مایکروسافت گفته که Surface 3 بیش از ۸۰ درصد عملکرد بهتری از Surface Pro 3 با استفاده از پردازشگر Intel Core i3  دارد، که خود این یک دستاورد بزرگیست.

01

Surface 3 با دو SKU همراه خواهد بود که یک مدل همراه با ناند ۶۴ گیگا-بایتی و دارای ۲ گیگا-بایت رم میباشد و دیگری یک مدل ۱۲۸ گیگا-بایتی با ۴ گیگا-بایت رم است. انتظار میرود که همه Surface 3 ها دارای ۴ گیگا-بایت رم باشند که برنامه های x86 دسکتاپ را اجرا کنند. Surface 3 یک وای فای ۸۰۲.۱۱a/b/g/n/ac ، بلوتوث ۴.۰ ، یک دوربین سلفی یا دوربین جلو ۳.۵ مگا-پیکسلی و یک دوربین ۸.۰ مگا-پیکسلی در عقب تبلت دارا میباشد. باید گفت سرعت تبلت قابل قبول و خوب میباشد. بارگذاری برنامه ها واقعا سریع است و سرعت مرورگرها در گشت و گذار در اینترنت عالیست و در زمان تست ما ، هیچ برنامه ای نبود که حس کنیم Surface 3 را در زمان اجرا به زحمت انداخته است. در مقایسه با مدلهای قدیمی اش که برپایه ARM ساخته شده بودند، Surface 3 واقعا سریع است.

Surface3C-11

با توجه به مشخصات Surface 3 ، برای تست از بعضی برنامه ها استفاده کردیم تا سرعت اجرای آنها را بسنجیم. طبیعتا Surface 3 دستگاهی نیست که بخواهیم با آن برنامه هایی مانند فتوشاپ یا برنامه های ادیت ویدیو ها را  تست یا کار کنیم، اما وقتی تست کردیم نسبتا عملکرد خوبی داشت، البته نباید انتظار بالایی داشت و همه این ها به خاطر محدودیت های CPU است. برای مثال در زمانی که در برنامه ها از فایلهایی با حجم بالا استفاده میکردیم، میشد کاهش سرعت و افت عملکرد را حس کرد.

بازی ها در Surface 3 به خوبی عمل میکنند و باید گفت از این لحاظ رضایت ما را جلب کرد. تقریبا بازی های زیادی را که در Windows Store موجود بود، تست کردیم و باید گفت بازی ها خیلی خوب در این تبلت اجرا میشوند. ساده ، روان و لذت بخش.

البته شما با تشکر ویژه ای از ویندوز ۸ میتوانید بازی های مختلف را نصب و اجرا کنید. البته باید گفت Surface 3 در مقابله با بازی هایی که به گرافیک بالا نیاز دارند، شکست میخورد و قدرت اجرای آنها را ندارد. اما میتوانید از بازیهای کامپیوتر که نیاز به سیستم قوی ندارند، لذت ببرید. البته بهترین مکان برای خرید و اجرای بازی ها همان Windows Store  میباشد که خیالتان راحت است بازی ها به راحتی اجرا میشوند.

Surface3Chart-1

Surface3Chart-3

Surface3Chart-5

Surface3Chart-8

Surface3Chart-9

Surface3Chart-10

Surface3Chart-11

Surface3Chart-12

در کل ما ۳۰ تا ۴۰ درصد بهبود عملکرد CPU را در مقایسه با نسل قبل سوکتهای اینتل مشاهده میکنیم که خود این موضوع شگفت انگیز است. عملکرد گرافیک نیز همانطور که مشاهده میکنید، پیشرفت داشته است. به هر حال، ما عمل کرد پرچم دار سوکت Cherry Trail  را مشاهده میکنیم که تقریبا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بهتر از Haswell عمل میکند.

Surface3Chart-1

Surface3Chart-7

همانطور که مشاهده میکنید سرعت ناند Surface 3 نا امید کننده بود و از دیگر لپ تاب ها و تبلتها غقب ماند.

عمر باتری

داخل Surface 3 یک باتری ۲۸ Wh وجود دارد که برای یک تبلت با این اندازه نسبتا معمولیست. Surface Pro 3 با یک باتری بزرگتر ۴۲ Wh به بازار روانه شده بود، که برای Intel Haswell CPU بخاطر مصرف بیشتر انرژی و صفحه بزرگتری که آن تبلت داشت ، مناسب بود. با این حال مایکروسافت گفته که باتری تبلت Surface 3 میتواند به راحتی تا ۱۰ ساعت در حالت اجرای ویدیو ، کار کند. در طول آزمایش ما که چند هفته از تبلت Surface 3 استفاده کردیم، عمر باتری به نظرمان قابل قبول بود. میتوان گفت با هر بار شارژ باتری، تبلت Surface 3 میتواند مصارف روزانه شما را تامین کند. برای مثال در زمان استفاده من، میتوانستم به طور میانگین ۷ ساعت بین هر شارژ از این تبلت استفاده کامل کنم.

Surface3Chart-7

Surface3Chart-14

در کل باید بگویم میزانی که خود مایکروسافت گفته میتوان از تبلت در حالت پخش ویدیو استفاده کرد، در حالتی بوده که از یک فیلم با کیفیت پایین و همینطور صفحه ای نسبتا تاریک و کم نور استفاده شده است. در زمانی که من استفاده کردم با تنظیمات دلخواهی که مابقی تبلت ها را تست کرده ام، در حدود سه ساعت باتری تبلت کمتر از ۱۰ ساعتی که مایکروسافت قولش را داده بود ، دوام آورد و باید گفت نسبت به مابقی تبلتها هم کمی ضعیف بود.

در حالتی که از وای فای برای وبگردی استفاده میکردیم نیز، باز هم عملکردی ضعیف داشت. در این حالت تبلت Surface 3 توانست در حد ThinkPad Helix دوام بیاورد.

در کل اگر میخواهید از این تبلت استفاده کنید باید همیشه مکان نزدیکترین پریز برق برای شارژ Surface 3 را حفظ کنید. باید گفت در کنار تبلت Surface 3 ، شارژر ۱۳W micro-USB این تبلت دوست صمیمی شما خواهد شد.

جمع بندی

بعد از اینکه از تبلت Surface 3 برای چند هفته استفاده کردیم، به نظر منطقی رسید که مایکروسافت دیگر از Windows RT استفاده نکرد و آن را با ویندوز Windows 8.1 جایگزین کرد. به لطف Windows 8.1 تبلت Surface 3 سریعتر و بهتر عمل میکند.

بدنه کاملا فلزی و شکیل این تبلت واقعا چشم نواز و از مزیتهای خوب این تبلت است و باید گفت تبلت Surface 3 با طراحی زیبایی که دارد به بهترین و زیباترین تبلتی که برپایه سیستم عامل ویندوز کار میکند، تبدیل شده است.

Surface3Chart-14

عملکرد و توانایی این تبلت نیز قابل قبول میباشد. شاید این تبلت برای کسانی که میخواهند کارهای حرفه ای مانند کارهای سنگین فتوشاپ یا ادیت ویدیوها و یا برنامه هایی که به پردازش سنگینی نیاز دارند، انجام بدهند، مناسب نباشد. اما برای کسانی که کارهای ساده ای مانند وب گردی و استفاده از برنامه های ساده و یا بازی های کم حجم میخواهند انجام دهند، تبلتی خوب و ارزشمند است.

تایپ کاور میتواند تجربه فوق العاده ای را برای کسانی که علاقه به تایپ دارند به ارمغان بیاورد، البته اگر با پایه این تبلت مشکلی نداشته باشند. قلم تبلت نیز عالی عمل میکند و میتواند یک تجربه عالی برای شما باشد.

البته در مورد ترکیب لپ تاب-تبلت باید گفت فراموشش کنید. در بعضی شرایط واقعا با اعصاب شما بازی خواهی کرد.

Surface3S-3

قیمت تبلت Surface 3 در دو مدل میباشد. یکی مدل ۴۹۹ دلاری که دارای ۶۴ گیگا-بایت فضای ذخیره سازی و ۲ گیگا-بایت رم است و مدل دیگر به قیمت ۵۹۹ دلار که دارای فضای ذخیره ۱۲۸گیگا-بایتی و ۴ گیگا-بایتیست. قیمت این تبلت نسبتا معقول است البته در مقایسه با تبلتهای دیگر. البته این قیمت جدا از تایپ کاور است و برای آن باید ۱۳۰ دلار پرداخت کنید.

اگر تبلت Surface 3 به همراه تایپ کاورش به قیمت ۵۰۰ دلاربه فروش میرسید، میشد آن را به همه پیشنهاد داد. اما در مجموع خرید هر دو با هم ۶۳۰ دلار برای شما تمام میشود که کمی گران است.

نکات

طراحی فلزی شکیل و زیبا

تایپ کاوری که تجربه خوبی در تایپ کردن به شما میدهد

داشتن پورت USB

عملکرد سخت افزاری نسبتا مناسب

قلم Surface فوق العاده است

با نصب ویندوز ۱۰ این تبلت بهتر هم خواهد شد

نکات

تایپ کاور جداگانه به قیمت ۱۳۰ دلار فروخته میشود

برای استفاده به عنوان یک لپ تاب مناسب نیست

عمر کوتاه باتری

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید