تست باتری گوشی های موجود در بازار ( قسمت سوم ) - تکفارس 
تست باتری گوشی های موجود در بازار ( قسمت سوم ) - تکفارس 

تست باتری گوشی های موجود در بازار ( قسمت سوم )

علیرضا
۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - 06:40
تست باتری گوشی های موجود در بازار ( قسمت سوم ) - تکفارس 

تست باتری گوشی های موجود در بازار ( قسمت سوم )

یکی از اصلی ترین گزینه ها در حین فرآیند خرید اسمارت فون ها عملکرد باتری آن ها می باشد. خرید بهترین و قوی ترین اسمارت فون ها هم با بازده پایین باتری به هیچ وجه توصیه نمی شود. لذا تصمیم گرفتیم تا در سلسله مقالاتی نتایج بررسی های انجام شده بر روی باتری های گوشی های موجود در بازار را که در آزمایشگاه های معتبر GSMArena صورت گرفته است را به اطلاع شما نیز برسانیم. در ابتدا تصمیم من این بود که نتایج حاصل از بررسی گوشی های روز را قرار دهم اما بعد با توجه به این نکته که اولا زمان انجام این تست ها با زمان ورود گوشی ها به کشور ما اغلب دچار فاصله زیادی است و دوما با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و بازار نابسامان ارز توان خرید بسیاری از گوشی های مدل روز برای اکثریت فراهم نیست تصمیم گرفتم تا این بررسی ها را از گوشی های قدیمی تر شروع کنیم که هم در بازار کشور ما موجود می باشند و هم اینکه گوشی هایی با قیمت های مناسب تر نیز در بین آن ها دیده می شود و دست کاربران برای خرید بازتر می باشد و سپس به گوشی های روز بازار و مدل های جدید تر برسیم. در هر قسمت ما به بررسی تست های باتری  ۲ گوشی در سه قسمت ” مدت زمان دوام باتری در مکالمه، مدت زمان دوام باتری در وب گردی و مدت زمان دوام باتری در پخش ویدئو” می پردازیم. با تک فارس و این سلسله مقالات همراه باشید.

مجموعه سوم : تست باتری گوشی های  Samsung I9103 Galaxy R و BlackBerry Bold 9790

 

تست باتری گوشی  Samsung I9103 Galaxy R

Samsung I9103 Galaxy R به صفحه نمایش ۴.۲ اینچی با رزولوشن ۸۰۰ در ۴۸۰ مجهز می باشد. پردازنده این گوشی هوشمند بر مبنای فن آوری Cortex-A9 و مدل Nvidia Tegra 2 با فرکانس کاری یک گیگاهرتز و چیپست گرافیکی ULP GeForce می باشد و در نهایت یک گیگابایت نیز حافظه رم دارد. سیستم عامل این اسمارت فون اندروید با ویرایش نان زنجفیلی (v2.3.3) می باشد و در نهایت باتری این اسمارت فون مدلی ۱۶۵۰ میلی آمپری می باشد. البته همانطور که می دانید با آپدیت نسخه اندروید بهبود های زیادی در عملکرد گوشی اتفاق می افتد و مسلما یکی از نتایج این آپدیت ها نیز بهبود وضعیت باتری می باشد. نسخه حاظر در این تست مجهز به همان ویرایش اولیه نان زنجفیلی می باشد.

i9103

همانطور که در تست ها مشاهده می کنید مدت زمان دوام باتری در مکالمه نه ساعت و چهل دقیقه است که نتیجه ای فوق العاده می باشد. در اصل در صورتی که گوشی هایی مثل Motorola DROID RAZR MAXX و کلا خانواده Maxx های موتورولا را کنار بگذاریم این کهکشانی در این قسمت حتی رتبه تک رقمی هم در بین سایر گوشی های اندرویدی می گیرد. حالا Galaxy R با روحیه از نتیجه تست قبلی به تست بعدی یعنی مدت زمان دوام باتری در وب گردی وارد می شود و همانند سایر هم قطاران اندروییدی خودش نتیجه متوسطی می گیرد! پنج ساعت و هفت دقیقه Galaxy R را تقریبا در میانه جدول قرار می دهد. در بخش مدت زمان دوام باتری در پخش ویدئو نتیجه برای  Galaxy R کمی مناسب تر از نتیجه قبلی است و Galaxy R موفق می شود زمان شش ساعت و بیست و یک دقیقه را برای خود ثبت کند. بر اسا نتایج این تست ها Samsung I9103 Galaxy R گوشی مورد قبولی است و میتواند نیازهای کاربران را نسبتا به طرز قابل قبولی برآورده کند. در نهایت در صورتی که به طور متوسط روزانه حدود یک ساعت با گوشی خود هر یک از ۳ فعالیت مورد نظر را انجام دهید Samsung I9103 Galaxy R حدود سی و شش ساعت برای شما شارژ نگه می دارد که زمانی متوسط و معمولی می باشد.

تست باتری گوشی  BlackBerry Bold 9790

BlackBerry Bold 9790 به صفحه نمایش ۲.۴۵ اینچی با رزولوشن ۴۸۰ در ۳۶۰ مجهز می باشد. پردازنده این گوشی هوشمند مدل Marvel Tavor MG1 با فرکانس کاری یک گیگاهرتز می باشد و خبری از چیپست گرافیکی در آن نیست. در نهایت ۷۶۸ مگابایت نیز حافظه رم دارد. سیستم عامل این اسمارت فون BlackBerry OS v7.0 می باشد و در نهایت باتری این اسمارت فون مدل  Li-Ion (JM-1)  ۱۲۳۰ میلی آمپری می باشد درست همانند گوشی BlackBerry Curve 9380 که قبلا بررسی کردیم.

bold9790

همانطور که در تست ها مشاهده می کنید مدت زمان دوام باتری در مکالمه دقیقا پنج ساعت می باشد که از این قسمت گوشی نه تنها نمره قبولی نمی گیرد و باعث خشم کاربرانی که بیشترین کاربردشان با گوشی مکالمه است می شود ، بلکه ما تشخیص می دهیم گوشی باید به چند کلاس قبل تر ارجاع داده شود تا پایه باتری آن به کل تعویض گردد!!! لازم به ذکر است گوشی در میان هجده مورد تست شده با افتخار هجدهم شد! اما زمانی که نوبت به تست دوم یعنی مدت زمان دوام باتری در وب گردی می رسد این اسمارت فون باز هم بسیار ضعیف ظاهر می شود (انتظار داشتید به خاطر “اما”ی اول جمله بگوییم قوی؟ نخیر!). مدت زمان چهار ساعت و دو دقیقه بهترین نتیجه برای این گوشی می باشد. لازم به ذکر است که درست است که در تست قبلی گلکسی نکسوس از یان هم بدتر نتیجه گرفت اما چهار ساعت هم به هیچ وجه برای کسی که از اسمارت فون خودش برای اتصال به اینترنت استفاده می کند به هیچ وجه قابل قبول نیست. البته صعو چند پله ای نسبت به تست اولی که آخر شد باز جای امیدواری دارد! در بخش مدت زمان دوام باتری در پخش ویدئو BlackBerry Bold 9790 باز هم کمی پیشرفت نسبت به قبل کرده است اما در نهایت همچنان به امید روزهای بهتر است! BlackBerry Bold 9790 در این قسمت توانست میزان زمان پنج ساعت و چهل و هفت دقیقه را برای خود ثبت کند که با کمی ارفاق به خاطر پیشرفتش در هر تست می توانیم لقب متوسط را به آن اعطا کنیم. مشخصات مدل BlackBerry Bold 9790 به وضوح قوی تر از BlackBerry Curve 9380 می باشد اما باتری مورد استفاده در این گوشی ها یکی است در نتیجه از همان اول هم کمی مشخص بود که این گوشی به هیچ وجه نمی تواند در حد مدل قبلی که مورد بررسی قرار دایدم عمل کند. اگر تمایل به خرید مدلی از بلک بری را دارید به هیچ وجه به این مدل فکر نکنید. در نهایت زمان استند بای گوشی نسبت به خرابکاری هایی که در دو تست از سه تست قبلی انجام داد عددی مورد قبول بود (نسبت به نتایج تست ها). در صورتی که به طور متوسط روزانه حدود یک ساعت با گوشی خود هر یک از ۳ فعالیت مورد نظر را انجام دهید BlackBerry Bold 9790 حدود سی و پنج ساعت برای شما شارژ نگه می دارد که زمانی قابل قبول و راضی کننده برای BlackBerry Bold 9790 می باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.