با دستگاه واقعیت مجازی سامسونگ آشنا شوید - تکفارس 
با دستگاه واقعیت مجازی سامسونگ آشنا شوید - تکفارس 

با دستگاه واقعیت مجازی سامسونگ آشنا شوید

یاشار فتحعلی زاده
۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - 15:59
با دستگاه واقعیت مجازی سامسونگ آشنا شوید - تکفارس 

اگر شما صاحب یکی از گوشی های سامسونگ Galaxy S6 یا S6 Edge هستید، میتوانید با پرداخت ۲۰۰ دلار صاحب یک دستگاه واقعیت مجازی سامسونگ شوید. این دستگاه یکی از اولین دستگاه های واقعیت مجازیست که در دسترس عموم قرار گرفته است. البته مانند Oculus Rift، همه دستگاه های واقعیت مجازی از یک سری مشکل رنج میبرند، مانند لگ و ایجاد حالت تهوع و همینطور میتوان به مشتری پسند نبودن آن اشاره کرد. اما من به شخصه خواستم این دستگاه را تست کنم و از آنجایی که یک S6 Edge دارم، تصمیم گرفتم که یک عدد از این دستگاه واقعیت مجازی تهیه کنم و نتیجه استفاده از آن را به شما بگویم. بعد از چند روز استفاده ، نظر من در رابطه با واقعیت مجازی عوض شد. شاید دستگاه بی عیب نباشد، اما از امکانات زیادی بهره می برد، و همه آنها را به درستی ارائه میدهد.

باید گفت که این دستگاه واقعیت مجازی از نمونه قدیمی که برای Galaxy Note 4 عرضه شد، کوچکتر و سبکتر است. این دستگاه دارای سنسورهای حرکتی، پد لمسی، دکمه کنترل صدا و دکمه بازگشت میباشد. از دیگر مزیت های آن، شارژ کردن باتری گوشی شماست، که در نمونه اولیه این قابلیت موجود نبود.

samsung-gear-vr-2015-08-15-14

مانند دستگاه واقعیت مجازی قبلی، این دستگاه ساخته شده نیز، فقط بر روی چند گوشی که از قبل برنامه ریزی شده اند، یعنی گوشی های Galaxy S6 و S6 Edge قابل استفاده می باشد. خوشبختانه این دو گوشی از صفحات Quad HD بهره میبرند، که باعث میشود، هر اینچ ۵۷۶ پیکسل داشته باشد. همین باعث میشود که صفحه ای که تنها یک اینچ با چشمان شما فاصله دارد، تصاویری قابل قبول به نمایش بگذارد. یک جفت بلندگو در طرفین دستگاه به شما یک حس استریوستکوپیک عالی میدهد و باید گفت به شما اجازه تنظیمات گسترده ای داده شده تا آنطور که میخواهد، تنظیمات را ویرایش کنید.

samsung-gear-vr-2015-08-15-15-conan

استفاده از سیستم واقعیت مجازی شاید اینطور نباشد که فرض کنیم در دنیایی مانند ماتریکس حضور داریم، اما یک تجربه عالی را به ما نشان میدهد. مطمئنا، کمی در آعاز کار با آن گیج می شوید و احتمال دارد نور صفحه این دستگاه چشمانتان را اذیت کند، مخصوصا اگر خسته باشید. اما با تمام این مسائل، با تمام ساعاتی که از این دستگاه استفاده کردم، هیچوقت احساس سرگیجه یا سردرد نداشتم. البته امکان دارد که به خاطر سنسورهای حرکتی این دستگاه باشد، که بسیار خوب عمل می کنند و من را تحت تاثیر قرار دادند. کافیست به هرچه که علاقه دارید تا اجرا شود نگاه کنید و بعد با انتخاب آن از طریق پد لمسی که در کناره دستگاه قرار دارد، انتخاب و اجرایش کنید.

متاسفانه واقعیت مجازی از کمبود برنامه و امکانات به شدت رنج میبرد، اما این به آن معنا نیست که برنامه ای وجود ندارد. برای مثال، میتوانید فیلم های معمولی یا سه بعدی ، Oculus 360 و ویدیو های استروسکوپیک ، کلیپ های یوتوب و بازی های مختلف را مشاهده و تجربه کنید.

 

بازی هایی که من تست کردم جذابیت خاصی نداشتند و میتوان این را ضعف گوشی های هوشمند در نداشتن بازی ها با گرافیکی پرقدرت دانست. به هر حال، قرار است که تعداد زیادی بازی که با این دستگاه همخوانی دارند، در اینده عرضه شوند. بازی  Keep Talking and Nobody Explodes بی شک بهترین بازی حال حاضر است، که میتوانید آنها را تجربه کنید. اما در این بازی برای اجرا حداقل احتیاج به دو نفر یا بیشتر دارید. من یک بازی دیگر را نیز امتحان کردم که در سبک شوتر اول شخص بود به نام Protocol Zero که برای اجرا نیاز به دسته بازی Android داشت. بازی وقتی بر روی دستگاه اجرا میشود از گرافیک با رزولوشن کمی بهره میبرد تا بتواند به راحتی در دستگاه واقعیت مجازی اجرا شود، مخصوصا وقتی به حالت نگاه ۳۶۰ درجه میروید. البته باید گفت این بازی بر روی  Oculus Rift نیز قابل بازی است و از گرافیک فوق العاده بهتری آن هم بخاطر اجرای بازی در سخت افزار کامپیوتر بهره میبرد. باید گفت اجرای بازی در Oculus Rift کاملا متفاوت است، گرافیک بازی، کیفیت اجرا، کیفیت بازی ها و خیلی مشخصات مهم دیگر از نظر گیمرها قابل قبول خواهد بود.

در مورد اجرای ویدیو ها هیچ ایرادی نمیتوان یافت. باید گفت تصاویر به خوبی اجرا میشوند. با استفاده از برنامه Oculus Cinema شما در یک اتاق که یک سینمای خانگی در آن قرار دارد، قرار می گیرید و فیلم ها با کیفیت بالایی برای شما پخش میشوند. شما میتوان زمین و سقف و هرچه که در اتاق به همراه دستگاه سینمای خانگی که در اتاق وجود دارد را مشاهده کنید. البته یک ایرادی وجود دارد و آن هم این است که چرا اجازه داده نمی شود تا در حالت تمام صفحه فیلم ها را مشاهده کنیم، که از نظر من یک نقطه ضعف محسوب میشود.

samsung-gear-vr-2015-08-15-16-zero-point

ویدیو های Oculus 360 واقعا عالی هستند. از همه پیکسل ها به خوبی استفاده شده، به طوری که میتوان واقعیت را لمس کرد. البته مشکلاتی هم وجود دارد که میتوان به تغییر محل دوربین اشاره کرد، که به طور مداوم در فیلم های معمولی تغییر میکند، تا کارگردان بتواند داستان را به جلو پیش ببرد. این کار در فیلم های Oculus 360 نامطلوب است، زیرا شما احساس می کنید که یکی از شخصیت های داستان هستید، نه یک تماشاگر. برای من بهترین گزینه فیلم های ۱۸۰ درجه ای استروسکوپیک بود. با این حال، باید گفت که دیدن یک اکشن در اطراف خود آن هم به صورت سه بعدی بهتر است از تماشای یک فیلم سه بعدی معمولی.

باید گفت که در آینده فیلم های واقعیت مجازی میتوانند IMAX را از رده خارج کنند، البته اگر به خوبی ساخته شوند. هنوز سازندگان فیلم محصول درخوری برای واقعیت مجازی نساخته اند، بنابراین بیشتر از چند دمو یا فیلم هایی با کیفیت معمولی چیز دیگری نمیتوان یافت.

samsung-gear-vr-2015-08-15-07

در آخر اگر میپرسید که آیا باید این دستگاه را خرید یا خیر، باید گفت که اگر یک Galaxy S6 یا یک S6 Edge دارد و علاقه به تجربه چیزهای جدید هستید، چرا که نه!

اگر به دنبال تجربه بازی با گرافیک قوی هستید، باید صبر کنید تا Oculus Rift پا به میدان بگذارد. در مورد این دستگاه هم باید گفت گیمرهای حرفه ای Android را هیچوقت گزینه ای مناسب برای خود در نظر نمی گیرند، اما با این حال، این دستگاه با عرضه بازی های مناسب میتواند یک تجربه بازی مناسب را به شما عرضه کند. در مورد پخش ویدیو اما داستان فرق میکند و میتوان از تجربه تماشای فیلم ها با کیفیت بالا لذت برد. شما به وسیله این دستگاه میتوانید فیلم های دو بعدی و سه بعدی خود را به راحتی تماشا کنید. در کنار آن اگر Oculus 360 و فیلم های استروسکوپیک را در نظر بگیریم، تجربه دستگاه واقعیت مجازی به یک امر مهم تبدیل می شود. البته هنوز ابتدا راه هست و امکانات ، برنامه ها و بازی های کمی عرضه شده، که به مرور زمان با یک فهرست بلند بالا از امکانات جدید و نرم افزارهای مختلف رو به رو خواهیم شد.

در آخر از شما میخواهیم نظرتان را در مورد واقعیت مجازی با ما در میان بگذارید. آیا به واقعیت مجازی علاقه ای دارید؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید