با HDR آشنا شوید | نسل جدید سینما و تلویزیون - تکفارس 
با HDR آشنا شوید | نسل جدید سینما و تلویزیون - تکفارس 

با HDR آشنا شوید | نسل جدید سینما و تلویزیون

یاشار فتحعلی زاده
۴ شهریور ۱۳۹۴ - 23:09
با HDR آشنا شوید | نسل جدید سینما و تلویزیون - تکفارس 

ویدیو با محدوده دینامیکی بالا بزرگترین اتفاقیست که بعد تبدیل کیفیت به HD، بر فیلم ها و برنامه های تلویزیونی افتاده است، اما HDR چیست؟

باید گفت خیلی از ما به تازگی از قدرت و کیفیت رزولوشن  ۴K UHD آگاه شده ایم و از تلویزون یا مانیتور هایی که ۴K هستند، استفاده می کنیم و حال، تکنولوژی یک قدم جلوتر از ماست و از ما می خواهد تا با HDR آشنا شویم، جادوی جدیدی که چشمانمان را با قدرت خود مسحور خواهد کرد. HDR چیزی است که شما باید در مورد آن بدانید، زیرا انقلاب بعدی تصاویر با کیفیتی منحصر به فرد می باشد، چیزی مانند عبور از تصاویر استاندارد به تصاویر HD. محتوا و همینطور دستگاه هایی که با HDR سازگار می باشند، روز به روز در حال افزایش هستند. LG قرار است که از اولین تلویزیون های سازگار با HDR در نمایشگاه IFA که هفته بعد برگزار خواهد شد، رونمایی کند، تا از قافله عقب نماند و بتواند با پنل های HDR سامسونگ رقابت کند. در کنار آن آمازون پرایم ویدیو هم شروع کرده به عرضه محتویات HDR، آن هم به صورت جهانی. با پیوستن Netflix هم به جمع ساپورت کنندگان HDR و همینطور عرضه Ultra HD Blu-ray که قابلیت ذخیره محتویات HDR را دارد، ما به زودی شاهد دستگاه های متعددی خواهیم بود که می توانند محتویات رو به رشد HDR را نمایش دهند. این یعنی رفته رفته باید در زمینه محتویات دیداری،خود را برای یک استاندارد پیشرفته جدید آماده کنیم.

xxl_LG_OLED-970-80

HDR چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده داشته باشیم، HDR یعنی یک روش که بتوان به مقیاس بیشتری در کنتراست و رنگ در تصاویر متحرک رسید. این یعنی داشتن یک محدوده بیشتری از رنگ ها، که همراه خود، رسیدن به کنتراست بهتری نیز خواهند داشت. البته این موضوع تاکنون بیشتر در عکاسی مشاهده شده است، جایی که از چند تنظیمات نوردهی استفاده می شود تا چند تصویر جداگانه گرفته شود و بعد آن ها را در یک تصویر خیره کننده ترکیب کنند و این یعنی رسیدن به جزئیات بیشتر در عناضر روشن و هم در عناصر تاریک یک تصویر. این ایده در اصل همان ایده تصاویر متحرک قدیمی بود. البته در آن زمان خیلی سخت بود تا بتوان تصاویر متعددی را در هر ثانیه ثبت کرد. اما در HDR تصاویر با محدوده رنگ گسترده تری ثبت می شوند، که این یعنی منابع HDR، فقط رنگ های سیاه را سیاه تر یا رنگ های سفید را سفید تر نمی کند، بلکه دارای محدوده تعریف رنگ گسترده تری نیز می باشد.

xl_Samsung65JS9500Front-1-650-80ایده HDR این است که ویدیو هایی را بسازند که بتواند بیشتر از آنچه را که چشم در یک خط قادر به مشاهده آن است، به تصویر بکشد. این موضوع ساده ای است، فرض کنید در یک روز روشن، شما بر روی صندلی در اتاق خود نشسته اید و از پنجره بیرون را تماشا می کنید. حالا گوشی خود را بردارید و آن را در حالت دوربین قرار دهید، سپس گوشی را به سمت پنجره بگیرید. شما جزئیات بیشتری از فضای بیرون پنجره مشاهده کنید، البته فضای اتاق شما تاریک تر شده و جزئیات کمتری قابل مشاهده می باشد. حالا تنظیمات نقطه کانونی خود را مانند فضای اتاق خود کنید، البته این کار را وقتی انجام دهید که پنجره در فریم باشد. مشاهده می کنید که جزئیات اتاق شما بیشتر شده و این در حالیست که جزئیات پنجره به خاطر بیشتر شدن روشنایی، کمتر شده اند. این کاری است که چشمان شما وقتی محدوده گسترده ای از رنگ ها را ثبت می کنند، نمی توانند انجام دهند. این اجازه می دهد تا سازندگان فیلم محتویاتی با هایلایت های روشن تر بسازند، آن ها می توانند محتویاتی طبیعی تر بسازند که بیشتر شبیه به دنیای اطراف ما باشد، چیز هایی مانند انعکاس و هاله نور و چیز های دیگر که ما هر روزه ان ها را مشاهده می کنیم.

xl_Dolby Cinema-650-80هر چه که ما بیشتر به رزولوشن طبیعی تصاویر می رسیم این موضوع منطفی به نظر می رسد که آن ها جزئیات رنگ و کنتراست بیشتری داشته باشند. این کار باعث می شود که تصاویر Ultra HD  ساخته شده طبیعی تر و زنده تر باشند و با تصاویر مصنوعی خداحافظی کنیم. HDR به شما تضمین می کند که تصاویری با رنگ های دقیق تر مشاهده کنید، که از محدوده رنگ بیشتری بهره می برند. پس به جای این که تصاویر تابش خورشید را مشاهده کنید که همه رنگ های روشن را به سفید تبدیل کرده اند، شما می توانید رنگ زرد را از نارنجی تشخیص دهید. HDR به شما تجربه تماشای فوق العاده ای با رنگ های بیشتر، هایلایت های روشن تر، کنتراست بهتر و سایه ای با جزئیات بیشتر ارائه می دهد.

کجا می توان ویدیو های HDR را مشاهده کرد؟

خب در حال حاضر محتویاتی که در برپایه ۴K ساخته شده باشد خیلی کم است، این موضوع وفتی به ویدیو های HDR می رسد، بدتر هم می شود. البته در حال حاضر دو شرکت Dolby و IMAX به دنبال وادار نمودن سازندگان فیلم هستند، تا شروع به ساخت محتویات، پروژکتور ها و دوربین های سازگار با HDR کنند. ساخت دوربین های سازگار با HDR برای رسیدن به کیفیت واقعی، امری حیاتی می باشد.

Stuart Bowling از دالبی گفته است که:

“در دالبی ما زمان زیادی را صرف متقاعد کردن سازندگان فیلم میکنیم. باید گفت که هر سازنده فیلمی که ما با آن ها همکاری می کنیم، عاشق این تکنولوژی شده اند و علاقه دارند تا ببینند که چه کار هایی می توانند با آن انجام دهند.”

البته سینماهای  HDR نیز فوق العاده کم می باشند.

Mozart-in-the-Jungle-Picrow-Amazon-Studios-15
هم آمازون و هم نتفلیکس در حال قرار دادن ویدیو های HDR در خروجی ویدیو های استریم خود هستند. با آغاز کار آمازون پرایم این سرویس HDR را بدون افزایش قیمتی برای مشتریان خود قرار داده تا استفاده کنند. در حال حاضر تنها یک سریال به نام Mozart in the Jungle و قسمت اول Red Oaks است که می توان به صورت HDR دمشاهده کرد، البته در آینده گفته شده تعداد محتویات بیشتر هم خواهد شد.

Jay Marine یکی از مسئولین بخش اروپا Amazon Instant Video گفته :

HDR تجربه ای عالی و شگفت انگیز برای مشاهده تصاویر خیره کننده می باشد و ما خوشحالیم که سریال اصلی ما، Mozart in the Jungle و قسمت اول Red Oaks را با کیفیتی بی نظیر آماده برای مشاهده کرده ایم.

نتفلیکس نیز در تلاش است تا HDR را به استریم خود اضافه کند. van der Helm از نتفلیکس گفته:

با تصاویر ۴K ما رزولوشن مورد نیاز خود را داریم. حالا زمان برای رسیدن به پیکسل بهتر است، نه پیکسل بیشتر، تا به بینندگان خود تجربه ای بهتر بدهیم. استفاده از HDR یعنی رسیدن به یک تعریف بهتر و متفاوت تر از رنگ ها در تصاویر.

بعضی از سریال های ساخته شده توسط نتفلیکس در حال فیلمبرداری با HDR می باشند مانند مارکو پولو. بنابراین وقتی شروع به استریم فرمت HDR کردند، محتویاتی قابل عرضه باشد. اما راه دیگری نیز برای استفاده از HDR وجود دارد.

xl_Technicolor-650-80

Technicolor در حال کار بر روی یک استاندارد باز است که می تواند عمق رنگ و کنتراست ویدیو هایی با محدوده استاندارد یا SDR  را افزایش دهد. سیستم جدید اجازه دسترسی زمان واقعی به اطلاعات رنگ ها در یک ویدیو می دهد، این یعنی دسترسی مستقیم به کنترل هایلایت ها، نور کم، و تن متوسط از یک تصویر متحرک. اگر این پردازش عملی شود و بتواند چیزی تقریبا نزدیک به یک منبع HDR واقعی بدهد، این کار باعث می شود که کمبود محتویات HDR حل شود. به علاوه آن با عرضه دیسک های نوری Ultra HD Blu-ray که می توانند HDR را ساپورت کنند، می توانیم شاهد ریمستر عناوین متعددی در UHD 4K باشیم و همینطور عناوینی که با back-rendered به HDR تبدیل شده اند.

چه چیزی نیاز دارید تا بتوان ویدیوی های HDR را تماشا کنید؟

متاسفانه به یک تلویزیون جدید نیاز دارید. البته باید گفت تلویزیون هایی هستند که این فرمت را پشتیبانی می کنند. اگر از آن دسته افراد خوش شانسی هستید که تلویزیون سری JS9000 یا JS9500 سامسونگ را دارید، بنابراین می توانید عناوینی که با فرمت HDR ساخته شده اند را مشاهده کنید. البته چند تلویزیون سونی نیز وجود دارند که با عرضه آپدیت، دارندگان این تلویزیون ها می توانند عناوین HDR را تماشا کنند. با رسیدن نمایشگاه سالانه IFA شاهد معرفی تلویزیون جدیدی خواهیم بود که می توانند از HDR پشتیبانی کنند.

xl_LG_OLED_HDR-650-80

ال جی در حال حاضر محدوده جدیدی از تلوزیون های خود را که از پنل ۴K OLED که HDR را ساپورت می کند، معرفی کرده است(the LG 65EF9500، LG 55EF9500 و LG 55EG9200)، که گفته شده در هفته های آینده آماده خواهد شد. با قرار دادن HDR و عملکرد بهتری در استفاده از رنگ و کنتراست پیشرفته از OLED، عملا به ما نشان می دهد که ال جی در نبرد تلویزیون های برتر از سامسونگ جلوتر است. در آخر باید گفت از همه این حرف ها نتیجه می توان گرفت که دیگر آخرین سال های Ultra HD می باشد و خود را باید آماده چیزهای بهتری کنیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید