مشکل بازیافت زباله ی وسایل الکترونیکی در قاره ی سبز - تکفارس 
مشکل بازیافت زباله ی وسایل الکترونیکی در قاره ی سبز - تکفارس 

مشکل بازیافت زباله ی وسایل الکترونیکی در قاره ی سبز

سعید فضل اله زاده
۹ شهریور ۱۳۹۴ - 01:17
مشکل بازیافت زباله ی وسایل الکترونیکی در قاره ی سبز - تکفارس 

هرگاه نام قاره‌ی سبز به میان می‌آید، مطئنا نام پاکی، سرسبزی، هوای خوب و تمیز و بسیاری از صفت های دیگر در ذهن ما نقش می‌بندد. اگر از بُعد بازیافت وسایل نیز به آن ورود کنیم، حتما به خودمان می‌گوییم همیشه کالا ها در این قاره بازیافت می‌شوند، کالا هایی همانند زباله های بیمارستانی، وسایل برقی، لوازم خانگی، قطعات خودرو و بسیاری از لوازم دیگر، اما اخیرا سایت engadget مطلبی به نقل از سایت های رویترز و economictimes منتشر کرده که در آن نشان می‌دهد این قاره‌ی سبز به اهداف خود در بازیافت لوازم برقی نرسیده است. با ما همراه باشید.

احتمالا همه ی ما و شما می‌دانیم که وسایل برقی کهنه و قدیمی نیاز به بازیافت دارند و ما آن ها را به افراد دیگری می‌سپاریم که آن ها این وسایل را به شرکت های مربوطه برای انجام امر بازیافت ببرند. فارغ از کشور عزیز مان ایران، آیا در اروپا واقعا چنین چیزی انجام می‌پذیرد و تمامی وسایل برقی بازیافت می‌شوند؟ یا اینکه این وسایل کهنه و قدیمی به کشور های فقیر و قاره ی فقیری چون آفریقا فرستاده می‌شوند؟ ارائه‌ی پاسخ قطعی به این سوال، واقعا مشکل است، چرا که این ها جزو سیاست های کلان اتحادیه‌ی اروپا است و شاید افراد عادی از آن آگاهی نداشته باشند، اما به نظر می‌رسد سازمان ملل و پلیس اینترپل از آن آگاهند.

سازمان ملل و پلیس اینترپل در طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که زباله‌ی وسایل برقی تولید شده در اروپا در سال ۲۰۱۲، معادل ۹.۳ میلیون تن بوده است که از این میان، تنها ۳۵ درصد آن، یعنی ۳.۲ میلیون تن، به درستی بازیافت شده‌است و در چرخه ی بازفراوری و تولید قرار گرفته‌است. باقی این زباله ها که حدود ۶.۱ میلیون تن بوده‌اند، یا به خوبی بازیافت نشده‌، یا مدفون یا در محلی روی هم انبار شده‌ و یا به کشور های دیگر صادر شده‌اند. نکته ای که شاید هیچ یک از ما انتظار آن را از اتحادیه‌ی اروپا نمی‌داشتیم، همین نکته‌ی ارسال این اشیا به کشور های دیگر بوده‌است.

معضل دفن اینگونه زباله ها به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه این عمل ممکن است حتی باعث تولید سم در خاک و در نتیجه مرگ موجودات زنده ی زیر خاکی شود. مساله‌ی قرار دادن این زباله ها روی هم در مکانی ناکجا آباد و حتی کجا آباد، باعث می‌شود تا به مرور زمان، بو های بدی از آن منطقه به مناطق اطراف ساطع شود که نتیجه‌ی نهایی آن باعث دور شدن جمعیت از منطقه و تبدیل آن منطقه به جایی لم یزرع می شود.

اما نقش اتحادیه‌ی اروپا در این زمینه چیست و چه کار هایی می‌تواند و باید انجام دهد؟ کارشناسان و محققان عقیده دارند که همکاری بین نیروی انتظامی و نهاد های مربوطه باید بیشتر و بهتر شود، آن هم به یک دلیل، حفظ محیط زیست. این سازمان های مربوطه باید با پلیس همکاری کنند، چرا که در غیر این صورت ممکن است با شرایط سختی، چون دریافت جریمه بابت فروش فلزات قدیمی و قراضه مواجه خواهند شد.

درخواست از تمامی کارخانه ها برای تعویض ماشین آلات و قطعات کهنه با نو، مسلما کار سخت و دشواری خواهد بود، چرا که برای تمامی این کار ها باید تسهیلات در نظر گرفت. در غیر این صورت اگر صاحب کارخانه تسهیلاتی مشاهده نکند، قطعا به کار با لوازم کهنه ادامه می‌دهد.

اتحادیه‌ی اروپا تنها بخشی از این مشکل تولید زباله های برقی است، چرا که سهم ایالات متحده در این زمینه از قاره‌ی اروپا بیشتر است. و درخواست تمامی سازمان های جهانی از این دو منطقه، تولید کمتر زباله های برقی است. هرچه مصرف بهتر و بهینه‌تری داشته باشیم، هم ما زندگی بهتری خواهیم داشت و هم فرزندان و آیندگان.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.