Qualcomm امید دارد که MediaTek را در جنگ پردازشگر گوشی ها شکست دهد - تکفارس 
Qualcomm امید دارد که MediaTek را در جنگ پردازشگر گوشی ها شکست دهد - تکفارس 

Qualcomm امید دارد که MediaTek را در جنگ پردازشگر گوشی ها شکست دهد

یاشار فتحعلی زاده
۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - 02:14
Qualcomm امید دارد که MediaTek را در جنگ پردازشگر گوشی ها شکست دهد - تکفارس 
کافیست تا نگاهی به مشخصات گوشی های موجود در بازار بی اندازید، تا مشاهده کنید که تعداد زیادی از گوشی ها، از پردازشگر های Qualcomm استفاده می کنند. برای مثال پردازشگر Snapdragon 810 که این روز ها شمار استفاده از آن در گوشی های هوشمند رو به افزایش است. برای مثال، می توان به پرچم داران جدید سونی که امروز رسما از آن ها رونمایی شد، اشاره کرد. گوشی های جدید سونی یعنی مدل های مختلف Xperia Z5، همه از پردازشگر Snapdragon 810 استفاده می کنند. حتی گفته شده که خیلی از سازندگان گوشی، منتظر عرضه Snapdragon 820 هستند، تا یک خط تولید جدید از گوشی های قدرتمندشان را شروع کنند. یکی از این سازندگان، کمپانی Xiaomi است که گفته شده قرار است در گوشی هوشمند Xiaomi Mi 5 از آخرین چیپست ساخته شده توسط Qualcomm یعنی چیپست Snapdragon 820 استفاده کند.
طبق گفته ها، چیپست Snapdragon 820 قرار است که از واحد پردازشگر مرکزی های ۶۴-بیت Kyro استفاده کنند. Kyro که ساخت خود Qualcomm می باشد، از تکنولوژی ۱۴ نانومتری FinFET در ساخت آن استفاده شده و می تواند تا سرعت ۲.۲GHz را پشتیبانی کند. با توجه به گفته های Qualcomm، این واحد پردازشگر مرکزی جدید می تواند تا دو برابر عملکردی که چیپست Snapdragon 810 داشت، ارائه دهد.
برای اطلاع شما باید بگویم که رقیب اصلی Snapdragon 820، چیپست Helio X20 ساخت MediaTek می باشد، که از واحد پردازشگر مرکزی Tri-Cluster استفاده می کند. Helio X20 دارای دو هسته ARM Cortex-A72 می باشد، که به وسیله آن ها می تواند از پس وظایف سنگین بر بیاید و همچنین از دو دسته چهار هسته ای ARM Cortex-A53 استفاده می کند. یک دسته چهار هسته ای با سرعت ۲GHz برای کار هایی متوسط استفاده می شود و دسته دیگر با سرعت ۱.۴GHz برای کار های سبک استفاده می شود. با این حساب باید گفت که Helio X20 با یک واحد پردازشگر مرکزی ده هسته ای عرضه خواهد شد.
Snapdragon 820 برای Qualcomm از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می خواهد از مشکل گرمایشی که Snapdragon 810 دارد، عبور کند. یکی از قدم های مهمی که باید بردارد، باز گرداندن اعتماد و استفاده سامسونگ از Snapdragon 820 در Galaxy S7 می باشد. به خاطر شایعاتی که گفته می شد Snapdragon 810 با مشکل گرمایشی رو به رو است، سامسونگ تصمیم گرفت تا در ساخت Galaxy S6 از چیپست Exynos 7420 که ساخت خود سامسونگ است، استفاده کند. باید صبر کرد و دید که آیا Qualcomm می تواند در این نبرد پیروز میدان باشد یا خیر.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.