استفاده ی دانشمندان از گوشی های هوشمند برای دیدن میزان آلودگی هوا - تکفارس 
استفاده ی دانشمندان از گوشی های هوشمند برای دیدن میزان آلودگی هوا - تکفارس 

استفاده ی دانشمندان از گوشی های هوشمند برای دیدن میزان آلودگی هوا

سعید فضل اله زاده
۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - 23:56
استفاده ی دانشمندان از گوشی های هوشمند برای دیدن میزان آلودگی هوا - تکفارس 

مصداق ضرب المثل “هر که بامش بیش، برفش بیشتر” توسط محققان شهر San Diego ایالات متحده توسط گوشی های هوشمند به حقیقت پیوسته است، چرا که هر چه گوشی هوشمند تر و سنسور های موجود در آن بیشتر باشد، ایده های جدید تری برای استفاده از آن ها به ذهن بشر می رسد و اپلیکیشن های جذاب تری تولید می کند. در راستای همین ایده ها و استفاده های جدید، دانشمندان این شهر در کشور آمریکا از گوشی های هوشمند برای دیدن میزان آلودگی هوا استفاده می کنند. با ما همراه باشید.

امروزه استفاده ی ما از حقیقتی به نام دستگاه های هوشمند، کاملا تعریفی جا افتاده است و هیچ کسی منکر نقش مفید این گوشی ها و دستگاه های هوشمند نیست و استفاده ی روزمره و عادی از این دستگاه ها سبب شده است تا عادی ترین کار های یک انسان، مانند حساب ریاضیات ساده و مشاهده ی تقویم را نیز با این دستگاه ها انجام دهیم. اما آیا تا به حال به استفاده های دیگری که می توان از این دستگاه ها داشت، اندیشیده اید؟ احتمالا بله. استفاده های دیگری که در حال حاضر در گوشی های نسل جدید مانند سامسونگ گلکسی اس ۶، اس ۶ اج و نوت ۵ دیده ایم. میزان ضربان قلب، حسگر چشمی که با برداشتن چشم از صفحه نمایش، خاموش می شود و فشار خون که می توان با دستگاه های نام برده انجام داد.

این کار برای کاربران سامسونگ شاید کاری بسیار عادی و روزمره به نظر برسد، اما اگر به آن ها بگوییم از این گوشی ها می توان میزان آلودگی هوا را دید، شاید تعجب کنند و بگویند این امکان ندارد و سنجش میزان آلودگی هوا، کاری فراتر از داشتن یک گوشی هوشمند است و نیازمند تجهیزات خاصی است، اما دانشمندان شهر San Diego ایالت کالیفرنیا از گوشی های هوشمند به عنوان وسیله ی سنجش میزان آلودگی هوا و کیفیت هوا استفاده می کنند، البته با استفاده از یک قطعه ی مخصوص. بنابراین از گوشی های هوشمند می توان میزان آلودگی هوا را مشاهده کرد، به شرطی که سنسور CitiSense در آن قرار داشته باشد.

1-smallportabl

همایشی که در سال ۲۰۱۲ در San Diego تحت نام Wireless Health برگزار شد، اعلام کرد که میزان آلودگی هوا را در برخی مناطق، مانند جاده های اصلی، بسیار زیاد اعلام کرد که دلیل آن نیز استفاده ی زیاد مردم از وسایل حمل و نقل شخصی، نه عمومی، است. هم چنین در بخش دیگری از این همایش اعلام شده است که میزان تولید آلودگی هوا، نه تنها به مکان که بلکه به زمان نیز مرتبط است.

صبح هنگام، زمانی که پروفسور Charles Elkan با ماشین به محل کار خود می رفت، تعداد افرادی که از سنسور CitiSense آگاهی داشتند، بسیار کم بود؛ اما غروب و در ساعات اوج ترافیک، هنگامی که با شتاب به خانه برمیگشت، تعداد افراد مطلع، بسیار افزایش یافته بود. این دانشمند در ادامه ی صحبت های خود افزود که به زودی این سنسور ها در گوشی های هوشمند تعبیه خواهند شد و مردم نیز در هر زمانی قادر خواهند بود تا میزان آلودگی هوا را ببینند.

هدف اصلی این پروژه، ساخت و توسعه ی یک شبکه ی بی سیم است که در آن صد ها سنسور محیطی در نقاط مختلف تعبیه شده است این شبکه ی وابسته به تلفن های همراه، اطلاعات را برای تجزیه و تحلیل به نزد رایانه های مرکزی، محققان، سازمان های سلامت عمومی و نهایتا به جامعه ارسال می کند. در حال حاضر، قیمت هر سنسور، تقریبا ۱۰۰۰ دلار است که با تولید انبوه، مطمئنا قیمت آن کاهش خواهد یافت. Grisworld تا به حال ۲۰ عدد از این حسگر را تولید کرده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید