چرا باید از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده کنید و آموزش استفاده از این برنامه ها - تکفارس 
چرا باید از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده کنید و آموزش استفاده از این برنامه ها - تکفارس 

چرا باید از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده کنید و آموزش استفاده از این برنامه ها

یاشار فتحعلی زاده
۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - 13:27
چرا باید از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده کنید و آموزش استفاده از این برنامه ها - تکفارس 

تعداد زیادی از مردم از رمز عبور های ضعیف استفاده می کنند و متاسفانه این رمز ها را دز سایت های مختلف نیز به کار می برند. یعنی یک رمز را در چندین حساب کاربری استفاده می کنند، که این کار واقعا خطرناک است و می تواند اطلاعات آن ها را به خطر بی اندازد. مخصوصا اگر رمز استفاده شده در یک سایت، با رمز ایمیل آن شخص یکی باشد. این کار باعث می شود، هکری که حساب آن شخص را هک کرده و در اختیار خود گرفته، به راحتی به ایمیل آن شخص دسترسی پیدا کند و فقط کافی است که اطلاعات خصوصی یا مهمی در ایمیل آن شخص باشد، تا همه آن ها در اختیار هکر قرار گیرد. خب راه چاره چیست؟ ما به شما می گوییم. بهترین راه استفاده از برنامه های مدیریت رمز عبور می باشد. برنامه های مدیریت رمز عبور، رمز عبور و حساب کاربر شما را در وبسایت های مختلف ذخیره می کنند و اجازه می دهند، که شما به راحتی و به صورت خودکار به حساب خود داخل شوید. این برنامه ها رمز عبور اصلی را از شما دریافت می کنند و آن را تبدیل به یک رمز عبور غیر قابل هک می کنند و تنها چیزی که شما نیاز دارید به یاد داشته باشید، رمز عبور اصلی شماست.

از یک رمز عبور چند بار استفاده نکنید!

استفاده از رمز عبور تکراری تبدیل به یک مشکل اساسی شده است، زیرا هر ساله رمز عبور های زیادی فاش می شود، حتی در سایت های معتبر و خارجی نیز این اتفاقات می افتد و اطلاعات هزاران کاربر به همراه رمز عبور آن ها فاش می شود. حتما می پرسید وقتی پسورد شما فاش شود، چه اتفاقی می افتد؟ باید گفت که بسته به سایتی که پسورد شما فاش شده، ایمیل شما، اطلاعات شخصی شما، حتی هویت حقیقی شما فاش می شود، جدا از این مسائل امکان دارد مشکلات دیگری نیز برای شما به وجود بیاید. برای مثال در سایتی فعالیت کاری دارید و با هک شدن شما امکان دارد موقعیت شغلی خود را از دست دهید. توصیه می کنیم در هیچ سایتی رمز عبور ایمیل خود را تکرار نکنید، کافیست که کسی به رمز عبور و حساب کاربری ایمیل شما دسترسی پیدا کند، تا بتواند به هر سایتی که شما با آن ایمیل عضو شده اید، دسترسی پیدا کند و رمز عبور آن حساب را حتی اگر متفاوت باشد، ریست کند و آن حساب کاربری را تصاحب کند. در بعضی سایت ها که فعالیتشان فروش محصولات مختلف است، نه تنها مشخصات شما، بلکه آدرس محل سکونت، آدرس محل کار، شماره تلفن منزل، شماره تلفن محل کار، شماره تلفن همراه شما و حتی اطلاعات بانکی شما مثل کارت های Paypal برای خرید های خارجی ذخیره می شود، اطلاعاتی که نباید در دسترس کسی به جز خود شما قرار گیرند.

برای جلوگیری از لو رفتن رمز عبورتان، شما نیاز به رمز های عبور خاص دارید، که به راحتی هک نشوند. اگر دقت کرده باشید، موقع وارد کردن رمز عبور، یک نوار در زیر قرار دارد، که سلامت رمز عبور شما را نشان می دهد. از ضعیف شروع شده و به قوی و در نهایت به خیلی قوی می رسد. اکثر رمز های وارد شده بین رمز عبور های ضعیف و قوی، دست و پا می زنند و به راحتی قابل هک می باشند. شما برای داشتن یک رمز عبور قوی، نیاز به استفاده از اعداد، سمبل ها و حروف بزرگ و کوچک دارید، که شاید برای شما وارد کردن و به یاد داشتن چنین رمزی سخت باشد و بعد از مدتی فراموش می کنید. واقعا هم به یاد داشتن چنین رمزی سخت است.

650x540xlastpass-sign-in.png.pagespeed.ic.XcOFplZZ3h

 استفاده از برنامه مدیریت رمز عبور چگونه است

اگر بخواهیم جواب ساده ای دهیم، استفاده از یک برنامه مدیریت رمز عبور، باعث می شود که خیال شما از رمز عبورتان راحت شود و به جای حفظ رمز عبور سخت و طولانی، به انجام فعالیت های مفید تری بپردازید. حتما از خود می پرسید که برنامه مدیریت رمز عبور چگونه کار می کند؟ به صورت ساده و خلاصه می گویم، وقتی شما به سایتی رجوع می کنید و می خواهید وارد حساب کاربری خود شوید، به جای وارد کردن رمز در سایت، رمز خود را در برنامه مدیریت رمز عبور وارد می کنید و بعد مشاهده می کنید که برنامه مدیریت رمز عبور تمام گزینه ها را خود پر کرده و شما به حساب کاربری خود می توانید وارد شوید. اگر قبلا این کار را انجام داده باشید هم دیگر نیازی به وارد کردن رمز عبور و حساب کاربری یا ایمیل ندارید و همه این کار ها را خود برنامه مدیریت رمز عبور برای شما انجام می دهد. اگر یک حساب کاربری جدید بخواهید بسازید، برنامه مدیریت رمز عبور به شما پیشنهاد استفاده از رمز های فوق العاده قوی می دهد، تا حساب کاربری شما ایمن از گزند هر هکری باشد. بنابراین شما نیاز ندارید تا به دنبال رمز عبور سختی باشید و بعد آن را حفظ کنید. همه این کار ها را برنامه مدیریت رمز عبور انجام می دهد. این برنامه حتی می تواند اطلاعاتی که شما باید برای ثبت نام وارد کنید را ذخیره و هنگام ثبت نام به جای شما وارد کند، تا ثبت نام در سایت های مختلف برای شما آسان تر شود.

650x455xlastpass-filling-password.png.pagespeed.ic.z8KXHetJVJ

چرا برنامه های مدیریت رمز عبور که برای مرورگر ها می باشند ایده آل نیستند

مرورگر های مختلف مانند کروم، فایرفاکس، واترفاکس، اینترنت اکسپلورر، اپرا و دیگر مرورگر ها دارای برنامه مدیریت رمز عبور هستند. هر مرورگر دارای یک برنامه رمز عبور است که به صورت درون ساختی همراه با مرورگر خود نصب می شود. اما قابل رقابت با برنامه های مدیریت رمز عبور نیست. فقط و فقط هم برای یک دلیل، مرورگر هایی مانند کروم و اینترنت اکسپلورر رمز عبور شما را در کامپیوترتان ذخیره می کنند و دیگر افراد می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند. مگر این که شما هارد خود را رمز گذاری کرده باشید.

فایرفاکس دارای یک قابلیت رمز عبور اصلی می باشد و به شما اجازه می دهد، با استفاده از یک رمز عبور اصلی، رمز های عبور خود را کد گذاری کنید و آن ها را در کامپیوتر خود در حالت رمز گذاری شده ذخیره کنید. با این حال، برنامه مدیریت رمز عبور مرورگر فایرفاکس نیز یک راه حل اساسی نیست. به خاطر مشکلات و کمبود قابلیت های مختلف مانند همگام سازی چند پلتفورمه باز باید به دنبال برنامه ای قدرتمند تر گشت.

650x330x20-web-generate_strong_password-PC_png-650x330.png.pagespeed.ic.QGQBQ96BYF

یک برنامه مدیریت رمز عبور قوی، به شما کمک می کند تا رمز عبور های خود را در حالت کد گذاری شده ذخیره کنید، به شما کمک می کند تا پسورد های تصادفی قدرتمندی ایجاد کنید، رابط کاربری بهتری به شما ارائه می دهد و به شما اجازه دسترسی آسان به رمز عبورتان در کامپیوتر ها، گوشی های هوشمند و تبلت های دیگر می دهد.

معرفی برنامه های مدیریت رمز عبور

650x278x12-app-Passwords-Grid-View-PC-650x278.png.pagespeed.ic.VFsKhd6MPj

اگر پس از خواندن مقاله ما، علاقه دارید تا یک برنامه مدیریت رمز عبور برای خود انتخاب کنید، باید بگویم که برنامه های مختلفی در حال حاضر موجود می باشند، اما در کل سه عدد از این برنامه ها دارای بهترین قابلیت ها هستند. هر کدام گزینه قابل قبولی می باشند و انتخاب شما بیشتر به این بر می گردد که چه قابلیتی برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برنامه مدیریت رمز گذاری Dashlane: این برنامه نسبت به بقیه جدید تر می باشد و باید گفت، هر چه سازنده این برنامه در انتخاب نام درست ضعیف بوده، اما برنامه ای ساخته که قابلیت های زیادی دارد و می تواند با تقریبا همه پلتفورم ها همگام سازی کند. از ویندوز، OS X، آیفون، آی پد گرفته تا اندروید، همه را پشتیبانی می کند. این برنامه قابلیت هماهنگی با تمام مرورگر ها را دارد و قابلیت هایی مانند آنالیز رمز عبور های شما و قابلیت تعویض خودکار رمز عبور شما، آن هم بدون این که خودتان را به زحمت بی اندازید، این برنامه را به یکی از بهترین برنامه های موجود تبدیل کرده است. یکی دیگر از خوبی های این برنامه، مجانی بودن آن است و شما در حالتی فقط باید هزینه ای پرداخت کنید، که بخواهید بین چند دستگاه قابلیت همگام سازی را فعال کنید. در این حالت باید به پرمیوم آپگرید کنید، اما می توانید به صورت مجانی این قابلیت را نیز تست کنید.

برنامه مدیریت رمز گذاری LastPass: این یک برنامه مدیریت رمز گذاری بر مبنی سرویس ابری می باشد. شما می توانید با استفاده از این برنامه، رمز های اپلیکیشن گوشی هوشمند خود و حتی برنامه های دسکتاپ خود را مدیریت کنید. این برنامه فوق العاده قدرتمند است و به شما قابلیت های زیادی را پیشنهاد می دهد. بخاطر سرویس ابری، هیچ کس قادر به دسترسی به منابع رمز های عبور شما نیست.

برنامه مدیریت رمز گذاری KeePass: شاید همه با LastPass کنار نیایند، زیرا خیلی ها با برنامه های مدیریت رمز عبور ابری راحت نیستند و این هم مشکلی نیست. KeePass یک برنامه محبوب است که می توانید رمز عبور برنامه های دسکتاپ خود را مدیریت کنید، اما با استفاده از افزونه های مرورگر ها، به شما اجازه مدیریت رمز عبور سایت ها نیز داده می شود. KeePass رمز های شما را در کامپیوتر شخصیتان ذخیره می کند و به شما اجازه می دهد تا به آن ها دسترسی داشته باشید.

3kp.png.pagespeed.ce.9IXBFmRvEv

شروع کار با برنامه مدیریت رمز عبور

اولین تصمیم اصلی که باید بگیرید، انتخاب رمز عبور اصلی شما می باشد. با این رمز عبور اصلی می توانید به همه اطلاعات و رمز های خود دسترسی داشته باشید، بنابراین باید این رمز را به خوبی انتخاب کنید. این تنها رمز عبوری است که شما باید آن را به خاطر داشته باشید و برنامه مدیریت رمز عبور شما همه رمز های دیگر را در خود ذخیره می کند. می توانید رمز عبور اصلی خود را نوشته و در جایی که مطمئن هستید کسی دسترسی به آن ندارد، قرار دهید. این را باید در نظر داشته باشید که اگر رمز عبور اصلی خود را فراموش کردید، مانند دیگران که به رمز عبور شما دسترسی ندارند، شما هم دسترسی به حساب های خود را از دست می دهید، بنابراین در حفظ این رمز اصلی کوشا باشید.

بعد از نصب برنامه مدیریت رمز عبور LastPass، این برنامه رمز های عبور ضعیف شما را شناسایی و به شما پیشنهاد می دهد تا آن ها را عوض کنید، برنامه Dashlane نیز از چنین قابلیتی برخوردار است و پسورد های ضعیف را به شما معرفی می کند.

650x361x10-app-security_score-PC_PNG-650x361.png.pagespeed.ic.rNyzapswqm

برنامه های مدیریت رمز عبور قابلیت های زیادی دارند و می توانند اطلاعات محرمانه یا خصوصی شما را نیز ذخیره و کد گذاری کنند. حتی جلوی حملات فیشینگ را نیز می گیرند. حال تصمیم با شماست، آیا علاقه دارید از این برنامه استفاده کنید، یا باز از روش سنتی رمز عبور استفاده خواهید کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.