پنهان نگاری به روش آقای ربات - تکفارس 
پنهان نگاری به روش آقای ربات - تکفارس 

پنهان نگاری به روش آقای ربات

پدرام علی نیا
۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - 13:53
پنهان نگاری به روش آقای ربات - تکفارس 

به احتمال زیاد تا به الان در مورد سریال Mr Robot چیزهایی به گوشتان خورده و یا حتی ممکن است از بینندگان پر و پاقرص این سریال باشید، در هر صورت این سریال در مورد دنیای تکنولوژی و مبحث امنیت شبکه است و همین موضوع باعث شده تا مورد توجه بسیاری از افرادی که علاقه مند به این موارد هستند قرار گیرد و این افراد به سمت این سریال جذب شوند.

در این سریال بازیگر نقش اصلی که با نام الیوت ایفای نقش می کند، در نقش یک هکر است که سعی در ایجاد تحول در نظام اقتصادی کشورش و ایجاد دنیایی بهتر برای زندگی دارد، که در این میان با مشکلاتی هم روبروست، از جمله مشکلات روانی وی.

الیوت در طول این سریال با کمک توانایی هایی که دارد همه ی اطرافیان خود از جمله خودش را هک کرده و اطلاعاتی را بدست می آورد که به او کمک می کند تا بتواند در دنیای خاص خودش از آن ها استفاده کند. الیوت اطلاعاتی را که بدست می آورد در سی دی هایی رایت کرده و روی آن ها نام گروه های موسیقی قدیمی را می گذارد.

2

اما دلیل این کار چیست؟

در حقیقت الیوت تنها فایل های موزیک را درون این سی دی ها رایت می کند و اطلاعات محرمانه او درون این فایل های موسیقی مخفی شده اند. این عمل به این خاطر است که اگر کسی بخواهد اطلاعات او را بدست بیاورد در طول جستجو خود قطعا با فایل های صوتی روی سی دی های آرشیو شده او کاری ندارد و یا حتی اگر این سی دی ها را مورد بررسی قرار دهد چیزی جز چند فایل موزیک پیدا نمی کند.

3

کاری که الیوت انجام می دهد پنهان نگاری (Steganography) نام دارد، فرآیندی که طی آن اطلاعات را درون فایل های دیگری، بطور معمول فایل های چند رسانه ای مثل فایل صوتی، ویدئو و یا تصاویر، مخفی می کنند.

از این روش برای ارسال اطلاعات بصورت مخفیانه میتوان استفاده کرد که در این حالت فقط فرد ارسال کننده و دریافت کننده می توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند و دیگر افراد تنها یک فایل معمولی چندرسانه ای را می بینند.

در این سریال الیوت از نرم افزاری به نام DeepSound استفاده می کند که می تواند اطلاعات را درون فایل های صوتی ذخیره کند. البته نرم افزار های دیگری هم برای این کار وجود دارند از جمله:

BitCrypt

AudioStegano

MP3Stego و …

نرم افزار DeepSound برای سیستم عامل ویندوز توسعه پیدا کرده است، برای دانلود آن به وب سایت این نرم افزار به آدرس: http://jpinsoft.net/DeepSound رفته و آخرین نسخه آن را دانلود می کنیم.4

سپس نرم افزار را نصب کرده و اجرا می کنیم (امکان دارد در حین نصب آنتی ویروس این نرم افزار را به عنوان ویروس شناسایی کند اما در حقیقت مشکلی نیست و اجازه ادامه نصب را بدهید.)

بعد از اجرای نرم افزار با پنجره ای مانند تصویر زیر، روبرو خواهیم شد:

5

بخش سمت چپ این پنجره نشان دهنده ی ساختاری درختی از دایرکتوری های شما در درایو انتخاب شده از منو بالای آن است که می توانید با کلیک روی آن منو، درایو های دیگری را انتخاب کنید.

این بخش سمت چپ در اصل برای انتخاب فایل هایی است که می خواهید اطلاعات را درون آن ها ذخیره کنید بعنوان مثال یک فایل موزیک.

در منو بالا گزینه Settings وجود دارد که با کلیک بر روی آن پنجره ی زیر باز می شود:

6

در این بخش می توانید تنظیمات نرم افزار را انجام دهید. گزینه اول مربوط به تعیین زبان نرم افزار است که سه گزینه دارد: زبان پیش فرض سیستم، انگلیسی، اسلواکی.

گزینه دوم برای تعیین محل فایل خروجی است، یعنی فایلی که اطلاعات درون آن مخفی شده.

گزینه سوم مربوط به فرمت فایل خروجی است در این منو سه فرمت وجود دارد، اول به دلیل اینکه این نرم افزار تنها امکان مخفی کردن اطلاعات در فایل های صوتی را دارد ، فرمت های این منو تنها برای فایل های صوتی است و مورد دوم این است که این سه فرمت شامل: wav  flac و ape است. همانطور که مشاهده می کنید گزینه mp3 در این منو حضور ندارد و دلیل آن احتمالا این است که فایل های mp3 بصورت فشرده شده هستند.

گزینه بعدی موجود در این بخش مربوط به بررسی خودکار برای نسخه های جدیدتر نرم افزار است.

گزینه پنجم برای این است که فایل مخفی شونده با الگوریتم AES 256-bit کدگذاری شود که می توان گفت قوی ترین الگوریتم کدگذاری موجود در حال حاضر است. پس از انتخاب این گزینه یک فیلد مخصوص رمز عبور نمایش داده می شود، که این رمز عبور برای نمایش فایل های مخفی شده نیاز است. هر چه رمز طولانی تر و پیچیده تر باشد، کدگذاری قوی تر است.

گزینه پایانی هم مربوط به کیفیت فایل خروجی است.

خب برای پنهان سازی اطلاعات درون فایل های صوتی ابتدا از بخش سمت چپ یک فایل صوتی را انتخاب می کنیم، توجه داشته باشید که قبلا گفتیم که امکان استفاده از فایل هایی با فرمت mp3 وجود ندارد، من یک فایل با فرمت wav را انتخاب می کنم:

7

همانطور که می بینید در بخش سمت راست میزان فضای موجود برای پنهان سازی اطلاعات را نشان می دهد.

سپس بر روی گزینه Add files از منو بالا کلیک می کنیم و فایل مورد نظر برای پنهان شدن را انتخاب می کنیم، من دراینجا یک فایل نوت با فرمت txt را انتخاب کردم.

8

و در آخر روی گزینه Encode از منو بالا کلیک می کنیم.

در این حالت در محلی که مشخص کرده بودیم فایل صوتی ما ساخته می شود که هیچ تفاوت خاصی با فایل های صوتی دیگر ندارد و اگر حتی فردی بداند که فایلی درون آن مخفی شده تنها با داشتن رمز عبوری که ما در نظرگرفته ایم قادر به دیدن این اطلاعات خواهد بود.

پس از این کار الیوت این فایل های صوتی را درون یک سی دی ذخیره کرده و درون آلبوم خود نگه داری می می کند. اما برای خارج کردن اطلاعات پنهان شده و نمایش آن ها باید فایل صوتی را درون نرم افزار انتخاب کرده و گزینه Extract secret files را از منوی بالا انتخاب کنیم و سپس با وارد کردن رمز عبور می توانیم اطلاعات پنهان شده را مشاهده کنیم و با کلیک بر روی فایل، فایل با نرم افزار مناسب خودش باز شده و نمایش داده می شود.

9

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • نکویی گفت:

    سلام
    متأسفانه این روش فقط میتونه فایلها را از افراد معمولی مخفی کنه. افرادی که تخصص دارند با توجه به حجم اشغال شده در CD به راحتی متوجه می شوند که این CD فقط یک CD آهنگ معمولی نیست! و کاربرد چندانی ندارد