یک گام مثبت | پیش نمایش iPhone 6S Plus - تکفارس 
یک گام مثبت | پیش نمایش iPhone 6S Plus - تکفارس 

یک گام مثبت | پیش نمایش iPhone 6S Plus

پدرام علی نیا
۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - 10:00
یک گام مثبت | پیش نمایش iPhone 6S Plus - تکفارس 

هیچ چیزی مانند رونمایی از یک آیفون جدید همه را به کار وا نمی‌دارد! بصورت مختصر آیفون ۶ اس پلاس هرآنچه را که برای بدست آوردن سهم فروش از بازار فبلت های شرکت های رقیب و همچنین تبلت‌ها از جمله آیپد اپل، نیاز است را داراست. به هرحال، ما یک بررسی اولیه از مشخصات آیفون ۶ اس پلاس انجام خواهیم داد، بیشتر با توجه به پیشرفت هایی که در صفحه نمایش اسمارت‌فون، پردازنده و اجزای دوربین، رخ داده است. این ها بخش هایی است که اپل روی آن‌ها تاکید داشته و همه ی ما می‌دانیم که آیفون ۶ اس پلاس یک نمونه موفق و ارتقا یافته نسبت به نسل پیشین خود است.

طراحی

چیز زیادی در سطح آیفون تغییر نکرده است از زمانیکه آیفون ۶ پلاس یک نسخه بزرگ شده از آیفون ها را نشان داد، که به نازکی بدنه و گوشه‌های گرد خود می‌بالید. در این سری اپل به استفاده از آلومینیوم سری ۷۰۰۰ بجای آلومینیوم آنویدیزه شده که معمولا در ساخت بدنه استفاده می شود، تاکید دارد. آنویدیزه کردن باعث افزایش مقاومت ماده در برابر خوردگی و سایش با اضافه کردن یک لایه اکسید به سطح بیرونی آن است. در ترکیب با رنگ، این فرآیند همچنین برای رنگ آمیزی فلزات هم استفاده می‌شود.

آلومینیوم سری ۷۰۰۰، در هرصورت یک آلیاژ متفاوت است، که از ترکیب آلومینیوم، روی و منیزیم برای دوام و استحکام بالاتر، ساخته می شود، اما کارکردن با این ماده سخت‌تر است. اپل دستورالعمل را به روش های غیرمتعارفی تغییر داده است. ساخت یک ماده ۶۰% قوی‌تر از اکثر آلومینیوم ها و دارای یک سوم چگالی فولاد ضدزنگ. این ماده همچنین در ساخت نسخه ی اسپورت ساعت اپل و آیفون ۶ اس، استفاده شده است. خوشبختانه، این ماده می تواند باعث شود این فبلت در برابر آسیب هایی مانند خمیدگی و مانند آن مقاوم‌تر باشد.

با داشتن اندازه های ۵.۴۴در ۲.۶۴در ۰.۲۷ اینچ (۱۳۸.۱ در ۶۷در ۶.۹ میلی‌متر)، آیفون ۶ اس هم اندازه ی نسل پیشین خود است. این اندازه مطمئنا یک سایز معقولانه برای یک اسمارت فون است، حتی با اینکه نسبت صفحه نمایش به بدنه ۶۶ درصدی، دقیقا نمونه یک طراحی کارآمد نیست.

1

نمایشگر

اگر مبحث حساسیت به فشار صفحه نمایش را کنار بگذاریم (به آن هم می‌پردازیم)، صفحه نمایش آیفون ۶اس پلاس واقعا تغییری با مدل قبلی خود نکرده است. یک پنل ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰در ۱۹۲۰، که یک تراکم پیکسلی کافی و مناسب ۴۰۱ پیکسل در اینچ را ارائه می دهد. این صفحه نمایش یک نمونه ی خوب از یک صفحه IPS LCD خوب است، حتی اگر مشخصات آن با مشخصات ویژه ی صفحات Quad-HD سامسونگ و ال جی برابری نکند، بدون در نظر گرفتن صفحه نمایش ۴K اسمارت فون سونی اکسپریا زد ۵ پرمیوم. درحالیکه اندازه‌های دقیق نمایشگر را نمی‌ دانیم، آنچه از صفحه نمایش‌های اپل انتظار داریم— یک دمای رنگ متناسب، توازن رنگی خوب، گاما تقریبا عالی، و زوایای دید فوق العاده است. این خصوصیات هستند که یک نمایشگر با کیفیت بالا را تشکیل می دهند و نه شمار پیکسل‌های بالا یا محدوده ی رنگی گسترده.

اما حالا در مورد تکنولوژی Force Touch که پیشتر اشاره کردیم. این فناوری قبل‌تر در ترک‌پد مک بوک و ساعت اپل هم وجود داشت، این تکنولوژی برپایه ی الکترود‌های کوچکی است که دور صفحه نمایش را احاطه کرده اند که به کاربران اجازه می دهد تا به انتخاب خودشان یک ضربه آهسته، یک فشار، ویا یک فشار عمیق تر را وارد کنند و بتوانند کارهای مختلفی انجام دهندو کنترل بیشتری روی اعمال داشته باشند. در ساعت اپل، دیدیم که چگونه فشارمحکم روی صفحه‌اش گزینه‌های بیشتری را نمایش داده و اجازه انجام اعمال مختلفی را به کاربر می‌داد. در حال حاضر، این تکنولوژی در حال استفاده شدن توسط دیگر سازندگان، مانند هوآوی نیز هست، اما بعنوان یک آیتم جدید در صفحات واکنش گرا مانند صفحات چند لمسی، پتانسیل استفاده برای ساختن سنسور اثرانگشت و دیگر عناصر واکنش گرای درون صفحه را دارد. بطور بالقوه این مورد این امکان را در اختیار اپل قرار می‌‌دهد تا بالاخره یک روز از دست دکمه‌ی Home خلاصی یابد، البته این در حالتیست که کنارگذاشتن یک آیتم دائمی، نیاز به تصمیم گیری جدی دارد.

2

پردازنده و حافظه

آیفون ۶اس پلاس یک ارتقا سخت افزاری بزرگ را در قالب یک چیپست A9 جدید و افزایش میزان حافظه ی رم به ۲ گیگابایت، نشان می‌دهد. چیپست A9، که توسط سامسونگ و کارخانجات TSMC ساخته می‌شود، هنوز به خوبی جزئیاتش مستند نشده. اما درهرصورت می‌دانیم که این چیپ با فناوری ۱۴ یا ۱۶ نانومتری ساخته شده، درمقابل فناوری ۲۰نانومتری چیپ A8 و A8X. با توجه به این موضوع A9 دارای ترانزیستور‌های بیشتری، در همان مساحت برابر با A8 است، که بصورت نظری پیش بینی می‌شود راندمان بهتر ، قدرت و کارایی بالاتری را نشان خواهد داد.

بعضی بنچمارک‌های زود منتشر شده از یک منبع چینی نشان می‌دهد که A9 حدود ۱۹% بهتر از A8 عمل می‌کند، و همچنین ۶% افزایش راندمان نسبت به حالت تک هسته ای چیپ A8X دیده شده، در مقابل یک افزایش راندمان ۶۹% نسبت به حالت چند هسته ای A8 (8% نسبت به A8X)دیده شده است. که یک افزایش یکنواخت در قدرت پردازشی چیپ است، همانطوری که از اپل انتظار می‌رود. همچنین در مورد A9 شنیده شده که بر پایه ی طراحی ۴هسته ای است، با دوهسته دارای فرکانسی برابر ۱.۷ گیکاهرتز و دو هسته دارای فرکانس ۱.۲گیگاهرتز. چیپ A8X پیشتر از یک طراحی سه هسته ای بهره می‌برد، که این موضوع جهش در تعداد هسته‌های چیپ A9 را واقعی تر جلوه می‌دهد و میتوان به واقعی بودن چنین طراحی بیشتر اعتماد کرد.

از نگاهی دیگر، چیپ اپل A9 می‌تواند در زمره ی دستگاه‌هایی مانند آی مک‌های ۲۰۰۹، مک بوک پرو‌های ۲۰۱۰، و مک بوک ایر‌های ۲۰۱۱، از نظر راندمان پردازشی قرار گیرد، صد البته با بازدهی بالاتر بعلت نیاز نداشتن به سیستم خنک کننده خارجی. درهر صورت تمامی‌این ها تفکرات ما براساس اطلاعات موجود است، پس تا منتشر شدن اطلاعات و جزئیات دقیق تر کمی‌بیشتر منتظر بمانید!

در مورد حافظه، آیفون ۶اس پلاس با ظرفیت‌های ۱۶، ۶۴ و یا ۱۲۸ گیگابایتی منتشر خواهد شد. آیفون هنوز هم از تکنولوژی نیمه هادی eMMC استفاده می‌کند، پس انتظار سرعت خواندن و نوشتن مشابه یک حافظه ی SSD را نداشته باشید.

a9

دوربین

طراحی دوربین آیفون ۶اس پلاس تقریبا دارای یک طراحی قدیمی بود، بنابراین یک ارتقا در این بخش واقعا نیاز بود. یک دوربین عقب ۱۲ مگاپیکسلی(در مقایسه با ۸مگاپیکسل قبل) و یک ارتقا چالش‌برانگیز به ۵ مگاپیکسل در دوربین جلوی گوشی(از ۱.۲مگاپیکسل قبل) از موارد قابل اشاره هستند. در کنار پیشرفت کیفیت تصاویر، قابل توجه ترین موردی که به این دوربین اضافه شده قابلیت ضبط ویدئو ۴K(3840 در ۲۱۶۰ ) می‌باشد، که دوربین آیفون را از این نظر در برابر پرچمداران اندرویدی دارای این قابلیت قرار می‌دهد.

سنسور‌های تصویر برداری ۱۲ مگاپیکسلی ساخته سونی می باشند، و تابه الان چیز زیادی درباره ی آنها نمی دانیم، بغیر از آن این سنسور‌ها تکنولوژی زیرپیکسل‌های RGBW را ترکیب کرده تا بازدهی بهتری در شرایط نور کم داشته باشند. این تکنولوژی از زیرپیکسل های سفید(W) بیشتری استفاده می کند، که این زیرپیکسل‌ها درکنار زیرپیکسل های RGB جای گرفته اند، تا کوچکی پیکسل ها را از نظر اندازه جبران کنند. ما در عمل چنین سنسوری را در گوشی هوآوی پی ۸ نیز دیده بودیم، و از بین تمام سناریوهایی که برای این دوربین شنیده بودیم، از همین مورد راضی هستیم. درهرصورت RGBW به خودی خود برای یک نتیجه عالی در عکاسی درنظر گرفته نشده. این مورد تنها یکی از مواردیست که در اپل برای ایجاد نتیجه بهتر در الگوریتم های دوربین ساخته شده است.

یک تفاوت چشمگیر میان آیفون ۶ پلاس و رقیب هموطنش اضافه شدن لرزشگیر اپتیکال است. در نمونه بزرگتر هنگام عکس گرفتن لرزشگیر اپتیکال فعال می‌شود، اما در حین فیلم برداری لرزشگیر نرم افزاری شروع بکار می‌کند. احتمالا در مورد آیفون ۶ اس پلاس هم قضیه به همین صورت است.

camera-large

عمر باتری

آیفون ۶اس دارای یک باتری با ظرفیت ۲۹۰۰-۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی است .نسل قبلی آیفون که توانست عمری حدود ۵ ساعت و ۲۲ دقیقه داشته باشد، که از نتیجه راضی کننده گلکسی اس ۶ ادج پلاس، کمتر است، اما هنوز هم میتواند برای اکثر افراد راضی کننده باشد. متاسفانه، آیفون ۶اس نتوانست به دلایلی به فناوری شارژ سریع اندروید دست یابد. شاید اپل راضیست، شاید پروژه شارژ سریع و یا شارژ بی سیم برای چیزی با ارزش تر تکمیل شود تا نمونه کاربران آیفون. درهر صورت تکنولوژی شارژ سریع تقریبا جزو موارد بالای لیست انتظارات ما از آیفون قرار دارد، و همچنین هر اسمارت‌فون گرانقیمت دیگری که در راه است!

نتیجه گیری

آیفون ۶ اس پلاس با آن چیزی که از ارتقاهای این دستگاه با توجه به استاندارد های اپل انتظار داشتیم، فاصله دارد. ارتقای سخت افزار و قدرت دوربین قابل قبول است، اضافه شدن قابلیت Force Touch می‌تواند تجربه کاربری خوبی را ایجاد کند، بدون در نظر گرفتن بدنه کلاسیک اپل با جلادادگی (خوشبختانه)، این دستگاه برای کاربران و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن یک تکنولوژی جدید به حساب می‌آید که می‌توانند به آن فکر کنند. در نهایت آیفون ۶ اس پلاس یک ارتقای سالانه خوب نسبت به نسل پیشین خود است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.