دانشمندان معتقدند آلزایمر ممکن است از طریق تزریق منتقل شود - تکفارس 
دانشمندان معتقدند آلزایمر ممکن است از طریق تزریق منتقل شود - تکفارس 

دانشمندان معتقدند آلزایمر ممکن است از طریق تزریق منتقل شود

پدرام یزدی‌پور
۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - 12:20
دانشمندان معتقدند آلزایمر ممکن است از طریق تزریق منتقل شود - تکفارس 

در طول کالبدشکافی هشت نفر مبتلا به یک بیماری نادر مغزی پزشکان متوجه اتفاق عجیبی شدند. شواهدی از تغییرات مانند بیماری آلزایمر در مغز شش تن از بیماران بود. این موضوع عجیبی است چون آنها بین ۳۶ تا ۵۱ سال سن داشتند و برای این گونه تغییرات بسیار جوان بودند. دانشمندان بر اساس یافته‌هایشان استدلال می‌کنند که این اولین بار است که بیماری آلزایمر به طور مستقیم منتقل شده است.
باقی دانشمندان اما، به این موضوع شک دارند. بیماران در این مطالعه یک بیماری با عنوان پریون به دست آوردند که به علت وجود یک پروتئین بسیاری از انواع هم گونه خود را دچار اختلال می کند این موضوع رخ داد و منشا این پروتئین تزریقی بود که در دوره جوانی داشتند.
گروهی از محققین به رهبری جان کولینگ متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه لندن نشان داده اند که تزریقاتی که آنها داشته اند بذر آلزایمر را کاشته است.
شش تن از افرادی که کالبدشکافی شدند نشانه ای از وجود ته نشین‌های نشاسته‌ای در مغز خود داشتند که مشخصه ی ساخت سلولهای مغزی مبتلا به بیماری آلزایمر می‌باشد. بر طبق نتایجی که در سایت nature منتشر شده است، در چهار نفر از آن افراد پلاکهای آمیلویید گسترده شده بودند.
افرادی که کالبدشکافی شان در امروز بررسی می‌شود در میان گروهی از افراد بودند که بیماری creutzfeldt-Jakob را از جسد انسان هایی که دهه‌ها قبل هورمون HGH را داشته اند، گرفتند.
از ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۵ کودکان کوتاه قد می‌توانستند تزریق hgh ساخته شده توسط غده هیپوفیز اجساد را دریافت کنند اما متاسفانه غده‌های هیپوفیز آلوده به cjd بیماری پریون را به این کودکان منتقل کردند. این بیماری برای تعدادی از این افراد بین ۵ تا ۴۰ سال بعد پیشرفت کرد. طوری که ۴۵۰ مورد در سال ۲۰۱۲ از این بیماری گزارش شد. هر دوی پریون و آلزایمر بدون علائم بالینی رشد می‌کنند. پریون به مدت طولانی مشابه آلزایمر در نظر گرفته می‌شده است. یک موضوع مهم، فرم سرسخت توده ی بتا آمیلویید در مغز است؛ هر چند هنوز معلوم نیست که آیا بتا آمیلویید عاملی برای آلزایمر باشد. مطالعات قبلی در موش نشان داده‌اند که بتا آمیلویید میتواند مانند پریون بروز پیدا کند. این حتی زمانیکه پروتئین misfolded که قبلا گفتیم، به شکم موش به جای تزریق مستقیم به مغزش انجام شد، نتیجه داد.
به علت اینکه پاتولوژی بتا آمیلویید رایج است و در غده ی هیپوفیز یافت می شود کولینگ باور دارد که همان پروتئین غیر طبیعی که برای ساختن هورمون hgh برداشته شد، عفونت را در بیماران کالبدشکافی شده برای گزارش از بین برد.
آقای کولینگ در کنفرانس مطبوعاتی اذعان کرد : با توجه به اینکه ما به دنبال توضیحات دیگری بوده‌ایم و به نتیجه ای خاص نرسیدیم ما فکر می‌کنیم که محتمل ترین توضیح این است که آماده سازی های هورمون رشد با چیزی که این افراد در زمان کودکی با آن درمان شدند و بعلاوه، آلوده شدن به پریون cjd و دانه های بتا آمیلویید منجر به آلزایمر شده است. البته ممکنه پاسخ این باشه که داشتن دو نوع بیماری در مغز، آلزایمر را بدتر می‌کند. برخی عوامل خطر ژنتیکی احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را در میانسالی افزایش می‌دهد؛ ولی آزمایش ژنتیک آنها را بعنوان نفوذی در یافته های امروز رد کرد زیرا اکثر افراد مبتلا به آلزایمر در سن ۶۵ سالگی به بالا هستند.
دین هارتلی مدیر طرح های علمی آلزایمر افزود، ممکنه به این خطر باشه که وجود creutzfeldt-jakob روند پیشرفت آلزایمر را سرعت بخشیده باشد. یا جواب میتونه این باشه که وجود دو بیماری در مغز آلزایمر را بدتر کند ولی خیلی زود است که ادعا کنیم یافته ها چه مفهومی دارند.
شرکت های داروسازی که هدف خود را تولید آمیلویید برای درمان آلزایمر قرار داده‌اند، تاکنون موفقیت قابل توجهی نداشته اند.
پروفسور دیوید آلسوپ در ایمیلی می‌گوید: در این مقاله هیچ مدرکی بر اثبات این حدس وجود ندارد. هیچ مدرکی در دست نیست که آلزایمر بتواند از یک فرد به فرد دیگری منتقل شود و یا اینکه دلیلش استفاده از وسایل استفاده آلوده پزشکی باشد.
مسعود حسین پروفسور دانشگاه آکسفورد گفت : آنها گروه نادری از افراد دارای cjd را مطالعه کرده‌اند و این موضوع قطعا ثابت نمی کند که آلزایمر مسری است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.