کوه امکانات | پیش نمایش Apple TV - تکفارس 
کوه امکانات | پیش نمایش Apple TV - تکفارس 

کوه امکانات | پیش نمایش Apple TV

وحید درگایی
۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - 14:00
کوه امکانات | پیش نمایش Apple TV - تکفارس 

این جعبه جدید، به اختصار “Apple TV” نامیده می شود و در روز ۹ سپتامبر در کنفرانسی که در سالن بیل گراهام و در شهر سان فرانسیسکو برگزار شد، معرفی شد. این دستگاه صحنه ی سالن را با آیفون های جدید و آیپد جدید تقسیم کرده بود. مدیر عامل اپل، آقای تیم کوک نیز در هنگام معرفی این تلویریون هوشمند این جمله را بیان کرد که آینده تلویزیون های هوشمند در  برنامه هایش است و نه چیز دیگری.

Apple TV جدید در دو مدل قرار است راهی بازار شود؛ یکی مدل ۳۲ گیگابایتی که با قیمت ۱۴۹ دلار به فروش می رسد و مدل دیگر که حافظه داخلی اش ۶۴ گیگابایت است و قیمتی ۱۹۹ دلاری دارد. این دو دستگاه قرار است در ابتدا در آمریکا و سپس چندین کشور دیگر عرضه شوند. اپل تی وی نسل قدیم در همان قیمت ۶۹ دلار باقی می ماند. هنوز انگلستان و استرالیا قیمت های خودشان برای این دستگاه را اعلام نکرده اند ولی به نظر می رسد برای انگلستان ۹۵ پوند و ۱۳۰ پوند قیمت های این دستگاه برای نسخه های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی هستند و برای استرالیا ۲۱۰ دلار و ۲۸۵ دلار قیمت های مناسب در نظر گرفته شده اند.

Capture 3

علاوه بر برنامه ها و قابلیت های جدیدی که به این تلویزیون هوشمند اضافه شده است چندین بهبود پیش بینی شده دیگر نیز برای این دستگاه اتفاق افتادند که می توان از جمله آن ها  به یک اپ استور تمام عیار اشاره کرد که به گفته تیم کوک می توان خیلی روی پیشرفت آن حساب باز کرد، سیری با قابلیت های جدید که قابلیت تشخیص صدا را دارد و می تواند برای شما اپل تی وی را جست و جو کند و در کنار آن یک ریموت کنترل یا کنترل از راه دور که همراه با تاچ پد با این تلویزیون عرضه شده است.

بازی ها و برنامه ها در راه Apple TV

برای همه کاملا مشهود است که مهم ترین اتفاق در معرفی اپل تی وی، معرفی اپ استور این دستگاه بود. اپ استوری که حالا خیلی از شرکت ها مانند اپل گوگل، ماکروسافت و …. در حال ارائه آن برای دیگر دستگاه هایشان از جمله تبلت ها و اسمارتفون هایشان هستند.

در حال حاضر، همین اپل تی وی موجود اپلیکشن های زیادی را با خود دارد و اپل در نظر دارد که آن ها را برای نسل جدید نیز انتقال دهد. همچنین اپل به کاربرانش اجازه می دهد تا اپ استوری که برای آن ها نشان داده نی شود را شخصی سازی کنند که این قابلیت را داشته باشند اپ هایی را برای خود حذف کرده یا ستاره دار کنند. همچنین اپل در نظر دارد پروژه ای به نام ” اپلیکیشن های جهانی ” را  آغاز کند که در آن کاربر می تواند با یک اپل آیدی وقتی اپلیکیشنی را خریداری می کند هم از طریق آیپد و آیفون به آن دسترسی داشته باشد و هم از طریق اپل تی وی خودش آن را نصب و اجرا کند.

Capture

این تلویزیون هوشمند قرار با سیستم عاملی با نام TVOS عرضه شود که اپل در این باره نیز به گسترش دهندگان قول داده که نوع ساخت اپلیکیشن یا به زبان دیگر زبان این سیستم عامل بسیار شبیه به iOS است و نیازی به نگرانی نیست و شما می توانید با همان شکلی که برای آیفون ها وآیپد ها اپلیکیشن سازی می کردید برای این دستگاه نیز این کار را انجام دهید.

این کمپانی در زمان کنفرانس نیز برخی از این اپلیکیشن ها را روی صحنه نیز نمایش داد و از جماه آن ها می توان به Gilt اشاره کرد که یک سایت خرید است. همچنین بازی های زیادی نیز به نمایش گذاشته شدند که می توان به Guitar Hero,disney infinity ….. اشاره کرد.

یا توجه به معرفی بازی هایی برای این تلویزیون هوشمند، در بعضی جهات، انتظار یک کنترلر هوشمند نیز میرفت ولی این شرکت راه گوگل و آمازون را در قبال نکسوس پلیر و فایر تی وی را در پیش نگرفت و چنین کنترلری را با تلویزیون ارائه نداد. بازی با تلویزیون از طریق تاچ پد ریموت کنترل قابل انجام است و سنسور حرکتی این ریموت کنترل به شما این اجازه را می دهد که مانند Nintendo Wii Controller از آن استفاده کنید.

رابط کاربری درون دستگاه به طور کامل بازطراحی شده است و ازین به بعد شما با رابط کاربری جدیدتری کار خواهید کرد. قسمت مجزای دسترسی به فیلم ها وجود دارد و برای خرید برنامه های تلویزیونی و یا آهنگ ها از طریق iTunes می توانید دست به این اقدام بزنید. چیزی که در این کنفرانس برای اپل تی وی بسیار نبودنش را می شد حس کرد، برنامه ی دسترسی سریع به ویدئو های آمازون بود که انتظار می رود در ماه های آتی به آن اشاره شود.

apple-event-sept9-2015-appletv-3357

سیری: جست و جو و کنترل از طریق صحبت کردن

این قضیه نیز مشخصه جدید و انقلابی ای نیست که اپل با استفاده از آن بتواند مانوور زیادی بدهد زیرا که کنترل از طریق صدا یا وویس سرچ در Roku 3 و Amazon Fire TV نیز وجود دارد ولی به طور کلی وجود سیری عامل دلگرم کننده ای است که وجودش یقینا از نبودنش بهتر است. با زدن دکمه ای که در خود ریموت کنترل تعبیه شده و در زیر آن قرار گرفته است و صحبت با میکروفونی که روی ریموت قرار گرفته می توانید از قابلیت های سیری استفاده کنید. همچنین اپل قابلیت امنیتی را نیز به این کنترل صدا اضافه کرده و فقط با شناختن و شناسایی کردن شما می شود این قفل امنیتی را گشود.

Capture 1

البته در دمویی که اپل به ما نشان داد قابلیت های خیلی بیشتری در وویس سرچ گنجانده شده بود، به طور مثال گفتن عبارتی مانند “فیلم های اکشن را به من نشان بده” بایستی لیستی از فیلم های اکشن موجود را برای شما آماده کرده و برای شما نمایان کند. همچنین اپل این آپشن را برای دستگاه قرار داده وقتی شما متوجه دیالوگی نمی شوید از دستگاه بخواهید که با شنیدن جمله “او چه گفت؟” فیلم را به عقب بازگرداند و دوباره آن قسمت از ویدئو را برای شما نمایان کند.

همچنین اپلیکیشن هایی که در آن ها می توانید جست و جوی تان را انجام دهید نیز آماده شده اند و به طور کامل با دستگاه همگام سازی شده اند. اپلیکیشن هایی مانند Netflix,Hulu,HBO,Showtime در حال حاضر با دستگاه هماهنگ هستند. شما می توانید یک مورد یا چند مورد را به صورت همزمان انتخاب کنید تا در آن ها جست و جویتان را انجام دهید.

صفحه لمسی کنترل از راه دور؛ مانند آیفون در تلویزیون هوشمندتان بچرخید

در نمایش دستگاه، آقای ادی کو این موضوع را مطرح کرد که وقتی شما آیفونتان را در دست میگیرد و به صورت مستفیم با اپلیکیشن هایتان در ارتباط اید چرا در تلویزیون ازین نوع رابطه استفاده نکنیم؟ ما می خواهیم همان تجربه ای را که هنگام استفاده از آیفون بدست می آورید در Apple TV نیز در اختیار داشته باشید.

برای تحقق این گفته ها از آقای ادی کو، ریموت کنترل تلویزیون هوشمند اپل در قسمت بالای خود مجهز به قسمتی لمسی شده است. اپل می گوید که جهت یابی و جست و جو در تلویزیون اپل با تاچ پد این ریموت کنترل بسیار ساده شده است و شما می توانید همانند گردش در آیفون در تلویزیون تان نیز به جست و جو بپردازید. هنوز به این موضوع اشاره نشده که از تکنولوژی فورس تاچ در این تاچ پد استفاده شده یا نه ولی به احتمال زیاد جواب ما منفی است.

apple-event-sept9-2015-appletv-3369

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، رابط کاربری داخل دستگاه نیز تغییراتی داشته است و در یک جنبه که مربوط به تاچ پد ریموت می شود این تغییرات باعث راحتی از بابت گردش در این محیط جدید شده می شود که در استفاده اول سریعا شما را به یاد آیفونتان می اندازد.

کنترل جدید از طریق بلوتوث کار می کند و این قضیه را که حتما می بایست به سمت خود جعبه آن را نشانه می گرفتید را کنار زده است. همچنین برای کم و زیاد کردن صدا نیز می توانید از طریق میکروفون ریموت به دستگاه دستور دهید. لازم به ذکر است که ریموت دستگاه شارژی و بار هر بار شارژ تا ۳ ماه از شارژ مجدد بی نیاز می شود. با اینکه کنترل اپل بسیار هوشمند است ولی هنوز فاصله بسیاری تا تبدیل شدن به گزینه ای دارد که قرار است ریموتی همه کاره باشد.

بدنه ضخیم تر، سخت افزار قوی تر

این دستگاه از لحاظ طراحی همانند نسل قبل خود است ولی با این تفاوت که ۰.۴ اینچ از نسل قبل بلند تر شده است و وزنش نیز ۵.۴ اونس افزایش یافته است. در پشت دستگاه ، قسمت اتصالات تغییری نکرده و همانند قبل است. دستگاه از پورت HDMI ای بهره می برد که می تواند کیفیت ۱۰۸۰p را برای ما به ارمغان بیاورد. برخلاف Nvidia Shield، تلویزیون هوشمند اپل توانایی پخش ویدئو های ۴K را برای ما ندارد.

همچنین در کنار پورت HDMI شما پورت USB-C را می بینید. این دستگاه برخلاف نسل قبلی و حاضر در بازار، از خروجی Audio به تنهایی ساپورت نمی کند و یک ناامیدی برای افرادی که از پخش کننده های صوتی نسل قدیم که HDMI را ساپورت نمی کنند به شمار می آید.

75b6b7fc-01e7-43a7-81f7-8bbddefb0fb5800

اپل تی وی جدید ، از چیپست دو هسته ای A8 بهره می برد که ساخته‌ی خود شرکت است و قبل ازین دستگاه در iPhone 6 و iPhone 6 Plus استفاده شده بود و می توان آن را خیلی فوی تر از A5 بکار رفته در دستگاه کنونی دانست. این افزایش قدرت، طبیعتا اجازه مانوور بیشتر در زمینه حافظه داخلی را نیز می دهد که نسبت به نسل قبل که ۸ گیگابایت بیشتر حافظه داخلی نداشت به شدت مشهود است.

پس از بررسی های ما در نسخه دموی این دستگاه این نکات و نتیجه گیری ها استخراج شد که آن ها را در قسمت زیر مشاهده می کنید:

” تلویزیون هوشمند اپل حس آشنایی را برای ما به ارمغان می آورد، حسی همانند Amazon’s Fire TV و یا Android TV. قابلیت سرچ از طریق سیری نیز ما را فقط به یاد یک چیز می اندازد آن هم تکنولوژی ای است که پیشتر گوگل و آمازون آن را کاوش کرده و به چنین نتایجی دست یافته اند. نتایجی مانند “به ما فیلم های کمدی دهه ۷۰ را نشان بده” که بسیار شبیه به قابلیت های کنونی سیری است. ولی ریموت کنترل جدید قدم بزرگی است. کلید های اضافه شده بسیار مناسب هستند، تاچ پد اضافه شده در بالای زیموت بسیار مناسب برای گردش در Apple TV است و در بازی ها نیز بسیار خوب و کارآمد نشان می دهد. من آسفالت ۸ را به همراه دقت بسیار زیادی توانستم بازی کنم و آن هم فقط به لطف تاچ پد ریموت بود.

رابط کاربری همه چیز است، ریموت کنترل جدید و قابلیت های اضافه شده در تلویزیون که به کمک آن می آیند مهم ترین تغییرات ایجاد شده در سری جدید اپل تی وی هستند. این ترکیب خارق العاده نیست ولی با قطعیت می توان آن را یک برگ برنده برای اپل دانست.

اینکه چقدر اپلیکشن های اپل برای این تلویزیون خوب کار کنند تماما بستگی به مقدار سرمایه گذاری اپل بر روی این بخش دارد و همچنین بازی هایی که با ریموت کنترل ما به خوبی همگام سازی شده باشند می توانند قدم بزرگی را در این نسل اپل تی وی بردارند. ولی به طور کلی ، همه ی مشخصات این تلویزیون هوشمند در کنار هم را نمی توان خارق العاده خواند ولی می توان به آن یک خوش آمد خوب گفت چرا که واقعا دستگاه خوبی است.”

۴ سوال درباره ی تلویزیون جدید اپل

۱. چه موقع ما سرویس تلویزیونی برای این تی وی را دریافت خواهیم کرد؟

در کنفرانس برگزار شده به این موضوع اشاره نشد که چه موقع ما می توانیم سرویس شبکه ای اپل تی وی را دریافت کنیم و اولین کانال های تلویزیونی را دریافت کنیم که قرار است با تلویزیون های کابلی به رقابت بپردازند، شایعاتی که حول این موضوع در جریانند به ما می گویند که در سال ۲۰۱۶ این سرویس به شکل کاملی در اختیار ما قرار می گیرد.

۲.بازی ها چه حسی به ما منتقل می کنند؟

هنوز قسمت بازی ها اینقدر کامل نشده تا آن را واقعا یک قسمت مجزای بازی بدانیم و اصلا حسی را که Amazon Fire TV و Google Nexus Player به ما منتقل می کنند را به ما منتقل نمی کند. سوال اصلی این است ، چقدر پروژه این سرویس برای اپل جدی است؟

۳. آیا اپلیکیشن های بسیار مهم به این تلویزیون خواهند آمد؟

همانطور که می دانید هنوز این دستگاه از بحران کمبود اپلیکیشن بهره می برد و سوال مهمی که در ذهن ما ایجاد می شود این است که اپل چه تدابیری را برای آوردن بهترین اپلیکیشن هایش از دستگاه های iOS ایش به TVOS اندیشیده است؟

۴. آیا قسمت سرچ این دستگاه توانایی جست و جوی پیشرفته را نیز دارد؟

این یک سوال مهم است که آیا سیری به این سطح از فهم و درک رسیده است که بر اساس معیار های خاص و مهم جست و جو هایش را مرتب سازد؟ همانطور که می دانید وفتی به دنبال اپلیکیشنی می گردیم در بعضی اوقات ممکن است هیچ اطلاعاتی راجع به آن نداشته باشیم و یک جست و جوی بد می تواند به شکل بدی ما را در تله بیاندازد و ما را مجبور به کرایه یا اپلیکیشن اشتباه بکند. پس باید منتظر عملکرد سیری در این معقوله باشیم.

از صبر شما تا پابان مقاله متشکریم.

با تکفارس ، اخبار تکنولوژی را لحظه ای دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید