میوه ممنوعه | مروری بر تاریخچه ی شرکت اپل - تکفارس 
میوه ممنوعه | مروری بر تاریخچه ی شرکت اپل - تکفارس 

میوه ممنوعه | مروری بر تاریخچه ی شرکت اپل

یاشار فتحعلی زاده
۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - 21:15
میوه ممنوعه | مروری بر تاریخچه ی شرکت اپل - تکفارس 

درود بر شما. در این مقاله قصد داریم تا با هم نگاهی به تاریخ کمپانی اپل بیاندازیم و با هم مشاهده کنیم که اپل از کجا شروع شد و چه مراحلی را پشت سر گذراند، تا به این مرحله از تکامل برسد. اپل به تازگی در کنفرانس خبری خود، محصولات جدیدش مانند سری جدید گوشی های هوشمند the iPhone 6s و iPhone 6s Plus و یا محصولات دیگرش مانند آیپد پرو و تلویزیون جدید اپل را معرفی کرد، اما در ابتدا فقط شرکت سازنده کامپیوتر بود و به این گستردگی فعالیت نمی کرد. حتما برای شما هم سوال پیش آمده که این کمپانی از کجا شروع کرد و در ابتدا چطور فعالیت می کرد. آیا کمپانی که با عرضه یک ساعت هوشمند، بازار ساعت های هوشمند را در دست خود می گیرد، شکستی هم داشته، یا از ابتدا چنین موفق عمل می کرده است. پس با ما همراه باشید، تا با هم از مطالعه تاریخچه اپل لذت ببریم.

شروع شرکت اپل

شرکت دوست داشتنی اپل در سال ۱۹۷۶ میلادی به کار خود آعاز کرد. استیو جابز و استفن وزنیاک که هر دو از کالج خارج شده بودند، به همراه دوستشان رونالد وین کمپانی به نام اپل کامپیوتر را ساختند. البته فعالیت جابز و وزنیاک به سال ۱۹۷۱ بر می گردد، جایی که آن ها برای اولین بار یک دیگر را در Hewlett-Packard ملاقات کرده بودند.

gsmarena_001

هر دو با هم شروع به کاری در سال ۱۹۷۲ کردند، که نهایت به فروش دستگاهی به نام جعبه آبی ختم شد. این دستگاه به کاربران اجازه می داد، تا به صورت غیر قانونی تماس های دوری را از طریق شبکه های AT&T داشته باشند، بدون آن که ردیابی شوند.

gsmarena_002

تقریبا کار این دو جوان یک جادو بود، که دستگاهی به ارزش ۱۰۰ دلار بسازند، که بتواند تجهیزات ۱۰۰ میلیارد دلازی در سرتاسر جهان را دور بزند و کنترلشان کند.

جابز بعد ها در سال ۱۹۹۵ در یک مصاحبه خبری گفت:

تجربیاتی مانند جعبه آبی به ما یاد داد تا به قدرت ایده ها ایمان بیاوریم. اگر ما جعبه آبی را نساخته بودیم، چیزی به نام اپل هم اکنون وجود نداشت.

جعبه آبی به شدت مورد علاقه مردم قرار گرفت، مخصوصا میان مجرمین. البته باید گفت که جابز و وزنیاک توانستند در کل به فروش شش هزار دلاری برسند. البته به خاطر فشار هایی که پلیس به جابز و وزنیاک وارد می کرد، آن ها بعد از مدتی دست از ساخت این محصول کشیدند.

در سال ۱۹۷۴ وزنیاک جابز را به کلوب کامپیوتر Homebrew که در پالو آلتو واقع شده بود، دعوت کرد. جابز هم که به تازگی از مسافرتش از هند برگشته بود، این پیشنهاد را قبول می کند. وزنیاک به جابز کمک کرد تا اولین کامپیوتر شخصیشان را در سال ۱۹۷۶ بسازند و نام آن را Apple I نامیدند.

gsmarena_003

این دستگاه جدید، که در کلوب کامپیوتر Homebrew برای اولین بار معرفی شده بود، یک کیت DIY بود، که حتی کیس هم نداشت. این دستگاه به وسیله وزنیاک طراحی و به دست خودش ساخته شده بود و فقط به کیبورد یا صفحه کلید و یک مانیتور یا صفحه نمایش نیاز داشت، تا به عنوان یک کامپیوتر کامل کار کند.

gsmarena_004

تنش های اولیه

پس از این که آتاری و اچ پی علاقه ای به  محصول جدید جابز و وزنیاک، که قیمت ۶۶۶٫۶۶ دلار برای آن مشخص شده بود، نشان ندادند، جابز و وزنیاک به همراه دوست خود رونالد وین تصمیم گرفتند تا در گاراژ جابز کمپانی خود را تشکیل دهند. کامپیوتر اپل در حدود ۵۰ واحد سفارش دریافت کرد، که هر واحد به قیمت ۵۰۰ دلار در فروشگاه Byte به فروش می رفت. فروشگاه Byte تنها فروشگاه زنجیره ای در آن زمان بود، که کامپیوتر اپل را به فروش می رساند. جدا از فشاری که هزینه ها به آن ها وارد می کرد، باز توانستند سفارش ها را تحویل دهند.

بعد از چند هفته، وین که در حدود ۱۰ درصد از سهام های کمپانی را در اختیار داشت، تصمیم گرفت تا رابطه خود را با آن ها قطع کند. او که در آن زمان کمتر از ۱۰۰۰ دلار در این شرکت سهم داشت، اگر سهام خود را نگه داشته بود، در زمان حال و حاضر می توانست ثروتی ۷۲ بیلیون دلاری داشته باشد.

پس از این که Apple-1  تبدیل به یک محصول موفق شد، وزنیاک تصمیم گرفت تا بر روی کامپیوتر Apple-II به تنهایی کار کند. او شروع به ساخت این کامپیوتر در سال ۱۹۷۶ کرد و ایده پشت این کار، ساخت یک کامپیوتر از قبل سر هم شده برای دسترسی عموم بود. اما مشکل اصلی آن ها نبود پول برای سرمایه گذاری بود.

شروع موفقیت های کمپانی

اواخر سال ۱۹۷۶ بود، که مدیر سابق اینتل به نام مایک مارکولا در حدود نود و دو هزار دلار در کمپانی جدید جابز و وزنیاک سرمایه گذاری کرد. در همان حال بود که اپل کامپیوتر از بانک در حدود دویصت و پنجاه هزار دلار وام دریافت کرد، تا به مجموع ششصد هزار دلار مورد نیاز برای فعالیتش برسد. کمپانی کم کم توانست راه خود را باز کند و در سال ۱۹۷۷ آن ها لوگوی خود را طراحی کردند.

gsmarena_005

کامپیوتر Apple-II در خرداد ماه سال ۱۹۷۷ به فروش رفت و بر روی خود برچسب قیمت ۱٫۲۹۵ دلاری داشت. این دستگاه از کیس پلاستیکی، کیبورد، ذخیره ای بر پایه نوار، منبع تغذیه و گرافیک رنگی همراه بود.

gsmarena_006

با این که این کامپیوتر یک محصول عالی بود، اما قیمت بالای آن به شدت بر روی فروش آن تاثیر گذاشت. البته موقعیت کاملا عوض شد، این اتفاق وقتی افتاد که برنامه VisiCalc معرفی شد. آن ها این برنامه را یک ورقه جادویی نامیدند، که می توانست محاسبات و محاسبات مجدد را انجام دهد.

gsmarena_007

این برنامه به صورت انحصاری برای Apple II عرضه شد و باعث شد که به مقدار زیادی سفارشات فروش Apple II بالا برود. مردم Apple II را می خریدند تا بتوانند از برنامه VisiCalc استفاده کنند. Apple II تبدیل به یک موفقیت بی نظیر برای کمپانی شد و تا ۱۵ سال بعد بیش از ۶ میلیون واحد از Apple II ساخته و فروخته شد.

در سال ۱۹۸۰ اپل Apple III را ساخت. کامپیوتر شخصی که برای مصارف کاری ساخته شده بود. اما این محصول به یک شکست تبدیل شد و در سال ۱۹۸۴ از چرخه تولید خارج گشت.

gsmarena_008۱۹۸۰ سالی بود که سهام های اپل به ارزش ۱۴ دلار به فروش رسید. در طول یک سال، ارزش سهام های اپل ۱۷۰۰ درصد رشد داشت.

جابر در مصاحبه ای در سال ۱۹۹۶ گفت:

من وقتی بیست و سه سالم بود، بیشتر از یک میلیون دلار ثروت داشتم، وقتی بیست چهار سالم شد، بالای ده میلیون دلار و وقتی بیست و چهار سالم شد، ثروتم به بیش از ده میلیون دلار رسید. هنگامی که پا به سن بیست پنج سالی گذاشتم، ثروتی بیش از صد میلیون دلار داشتم و همچنان ادامه داشت و برای من هیچوقت این موضوع با ارزش نبود، زیرا من برای پول کار نمی کردم.

ملاقات جابز با Xerox

اپل تا آن زمان فقط دستگاه هایی بر پایه متنی تولید کرده بود. با این که هر دو کامپیوتر اولیه Apple I و II موفقیت بزرگی بودند، استیو جابز به دنبال چیز دیگری در اطراف برای معرفی و استفاده از آن بود. در سال ۱۹۷۹، وقتی کمپانی داشت بر روی Lisa و Macintosh کار می کرد، جابز تصمیم گرفت تا یک ملاقات سه روزه به PARC برای دیدار از مرکز تحقیقات Xerox که در پالو آلتو واقع شده بود، داشته باشد. در عوض، اپل قرار بود ده هزار عدد از سهام خود را به قیمت هر سهم ده دلار به Xerox بفروشد.

gsmarena_009در دیداری که جابز و تیمش به مرکز تحقیقاتی Xerox  داشت، به شدت تحت تاثیر Xerox Alto قرار گرفت. کامپیوتری که رابط کاربری  گرافیکی داشت و دارای یک گجت با سه دکمه بود، که آن را ماوس می نامیدند.

gsmarena_010در بیوگرافی استیو جابز که توسط والتر ایساکسون نوشته شده است، که استیو جابز پس از مشاهده این نمونه گفته:

مانند یک حجاب از چشم من برداشته شد، من می توانستم آینده کامپیوتر ها را مشاهده کنم.

خیلی ساده می شد فهمید که جابز این تکنولوژی را در کامپیوتر های بعدی اپل می خواست و بعد از بازگشت جابز از دیدار سه روزه اش به کمپانی، هر دو تیمی که بر روی Lisa و Macintosh کار می کردند، آن چه جابز در Xerox دیده بود را به محصول خود اضافه کردند.

مشکلات جابز با پروژه Lisa و Macintosh

جابز تلاش زیادی می کرد، تا در پروزه Lisa دخالت کرده و آن طور که می خواهد پروژه پیش برود. او سعی کرد از ساختار مدیریتی کمپانی پا را فرا تر بگذارد و همین موضوع باعث ایجاد تنش میان او و مایکل اسکات شد. اسکات در آن زمان مدیر کمپانی اپل بود و با ایجاد تنش میان آن دو، جابز را از پروژه Lisa حذف کرد و در کنار آن مسئولیت R&D را نیز از جابز گرفت. پس از این تنش ها، جابز شروع به کار بر روی پروژه Macintosh کرد، اما در این پروژه نیز به مشکل برخورد. جابز با جف راسکین که مسئول پروژه بود، مشکل داشت و راسکین پس از تغییراتی که جابز در پروژه ایجاد کرد، پروژه را ترک کرد.

Lisa در سال ۱۹۸۳ غرضه شد و قیمت آن در حدود ده هزار دلار برای مشتریان تمام می شد. این کامپیوتر گران قیمت، نه تنها صفحه ای بهتر و فضای ذخیره داشت، بلکه در کنار آن ها اپلیکیشن های قابل قبولی نیز به همراه Lisa عرضه شد.

gsmarena_011

اما با این حال، Lisa شکست خورد و نتوانست علاقه کاربران را به خود جلب کند. مدل بعدی نیز که Lisa-2 نام داشت، شکست خود و اپل مجبور شد تا سری Lisa را متوقف کرده و دیگر از این سری نمونه جدیدی نسازد.

در طرف دیگر، Macintosh که خود جابز در ساخت آن دخالت داشت، در سال ۱۹۸۴ غرضه شد و تبدیل به یک موفقیت تمام شد. Macintosh از یک پردازشگر ۶۸۰۰۰ ساخت موتورولا استفاده می کرد و یک صفحه سیاه و سفید ۹ اینچی با رزولوشن ۵۱۲ در ۳۴۲ پیکسل به همراه داشت. رم این کامپیوتر ۱۲۸ کیلوبایت بود و از یک درایو فلاپی دیستک استفاده می کرد. قیمت Macintosh 2495 دلار بود.

gsmarena_012

Macintosh به خوبی توانست فروش کند و در چهار ماه اولیه عرضه اش بیش از هفتاد هزار واحد به فروش برساند، چیزی که در آن زمان یک موفقیت بزرگ بود. جدا از مشخصات و ظاهری که داشت، نحوه تبلیغ این دستگاه نیز در فروش آن بی تاثیر نبود.

جابز کمپانی که خود ساخته بود را ترک کرد

با این که Macintosh یک موفقیت بزرگ بود، اپل با تنشی جدی در مدیریت کمپانی رو به رو بود. مدیریت کمپانی در سال ۱۹۸۳ یک تغییر اساسی به خود دید. جان اسکولی از پپسی، موافقت کرد تا به عنوان مدیر عامل کمپانی اپل شروع به کار کند. استیو جابز یک نقش مهم در متقاعد کردن اسکالی برای پیوستن به کمپانی را داشت. استیو از اسکالی پرسیده بود:

آیا علاقه داری برای زمان باقیمانده زندگی ات، آب شیرین شده بفروشی؟ یا می خواهی در کنار من دنیا را تغییر دهی؟

gsmarena_013

اما جابز نمی دانست که اسکالی تبدیل به یک اپیزود غمگینی از زندگی حرفه ای او خواهد شد. در حالی که همه چیز داشت خوب پیش می رفت، شرایط بر علیه جابز شد. شیوه مدیریت آن ها، که کاملا متفاوت از قبل بود، باعث می شد که رو در رو یک دیگر قرار بگیرند. برای مثال Macintosh که در ۱۹۹۵ دلار قیمت خورده بود، با ورود اسکالی به قیمت ۲۴۹۵ دلار افزایش یافت.

حابز تیم خود را ساخته بود، تا محصولات خودش را درست کند، یعنی کامپیوتر Macintosh. تیم او ساختمان خود را داشت. او حتی یک پرچم دزدان دریایی را نیز از ساختمان خود آویزان کرده بود و گفته بود: “بهتر است که یک دزد دریایی باشی، تا یک نیروی دریایی.”

در حقیقت او یک کمپانی داخل یک کمپانی دیگر داشت. جابز در سال ۱۹۸۵ از مدیریت تیم Macintosh حذف شد. با نبود جابز کمپانی به راه خود ادامه داد و جابز نیز یک کمپانی دیگر در سال ۱۹۸۵ تاسیس کرد به نام NeXT. این کمپانی جدید، کامپیوتر هایی با قدرت عملکرد بالا تولید می کرد.

کاهش فروش محصولات اپل

در همین بین، اپل با معرفی محصولاتی مانند چاپگر لیزری و صفحه ساز، باعث فروش بیشتر Macintosh شد و اپل تبدیل به برترین در بازار DTP گشت. اما این موفقیت زمان زیادی طول نکشید و کمپانی مشاهده کرد، که در سال ۱۹۸۹ بخاطر قیمت بالای محصولاتش، شروع به افت شدیدی در فروش محصولاتش کرده است. همچنین پیدا شدن رقبای جدید در بازار DTP نیز، به کمتر شدن فروش محصولات اپل کمک کرد.

در سال ۱۹۹۰، اپل تصمیم گرفت تا سه مدل با قیمتی کم به نام های Macintosh Classic، Macintosh LC و Macintosh IIsi عرضه کند و در آخر هر سه محصول فروش خوبی داشتند.

gsmarena_014

سپس در سال ۱۹۹۱ بود که اپل محصول جدید خود به نام لپ تاپ های Powerbook را عرضه کرد.

gsmarena_015

لپ تاپ که برای بازار کاربران حرفه ای ساخته شده بود، توانست جوایز زیادی کسب کند، البته در سال ۲۰۰۶ ساخت آن متوقف شد. در دهه ۹۰ میلادی اپل محصولات دیگری نیز عرضه کرد، مانند دوربین دیجیتال، سی دی پلیر قابل حمل، بلندگو، کنسول خانگی، سرویس آنلاین eWorld و حتی تلویزیون. هر چند، هیچ کدام از این محصولات موفق نبودند. جدا از کاهش ارزش سهام کمپانی اپل و تعویض پیاپی مدیر عامل کمپانی، اپل مشاهده کرد، که چطور مایکروسافت در حال رشد می باشد و تبدیل به یک رقیب جدی و سرسخت شده است.

بازگشت استیو جابز و رسیدن اپل دوباره به روز های اوج خود

در سال ۱۹۹۶، مدیر عامل آن زمان کمپانی گیل آمیلیو تصمیم می گیرد تا NeXT را به همراه سیستم عامل موفق آن NeXTSTEP خریداری کند. یک قدم که به وسیله آن بتوان دوباره استیو جابز را به کمپانی که خود آن را تاسیس کرده بود و نقش مشاور آن را داشت، باز گرداند. سال بعد، جابز به عنوان مدیر عامل موقت انتخاب شد و آمیلیو پس از سه سال مدیر عامل کمپانی بودن، از کار برکنار شد. در همان سال، کمپانی محصول جدید خود، فروشگاه آنلاین اپل را معرفی و در سال ۱۹۹۸ iMac معرفی شد.

gsmarena_016

محصولات به خوبی خود را نشان دادند و در کنار ظاهر فوق العاده زیبایی که داشتند و نصب راحت در کنار استفاده آسان از آن ها، باعث شد تا به یک موفقیت عظیم برای کمپانی تبدیل شوند. فروش هشت صد هزار واحد از دستگاه جدید iMac باعث شد تا سود خوبی به کمپانی باز گردد.

Mac OS X ،iPod و MacBook Pro

کمپانی اپل Mac OS X را در مارس ۲۰۰۱ عرضه کرد. سیستم عامل جدید، که بر پایه BSD Unix و OPENSTEP محصول NeXT بود، قرار بود تا یک سیستم عامل پایدار، قابل اعتماد و همچنین ایمن باشد.

gsmarena_017بعد در ماه اکتبر، محصول خوش ساخت آیپاد عرضه شد. محصولی که بیشتر برای جلب رضایت جوانان، به قیمت ۳۹۹ دلار عرضه شده بود. آیپاد دستگاه قابل حملی بود، که به وسیله آن کاربران می توانستند به فایل های صوتی خود گوش دهند. این دستگاه تبدیل به یک موفقیت بزرگ برای کمپانی شد و اپل توانست بیش از یک صد میلیون دستگاه آیپاد را تا شش سال پس از عرضه اش، به فروش برساند.

gsmarena_018سپس در سال ۲۰۰۱ اپل فروشگاه هایی در کالیفورنیا و ویرجینا برای فروش محصولاتش افتتاح کرد. چند سال بعد، اپل فروشگاه آیتون را عرضه کرد، که به کاربران اجازه می داد، هر آهنگ را با قیمت فقط ۰٫۹۹ دلار خریداری کرده و دانلود کنند. نه تنها آسانی کار با آن باعث موفقیت فروشگاه آیتون شد، بلکه داشتن یک آرشیو بزرگ از آهنگ ها نیز به یکی از مزیت های عالی این فروشگاه تبدیل شده بود. محبوبیت این فروشگاه را به سادگی می توان از میزان ۵ میلیارد دانلود آهنگ در سال ۲۰۰۸ مشاهده کرد.

در سال ۲۰۰۶، اپل محصول جدیدش MacBook Pro را معرفی کرد. این دومین کامپیوتر شخصی کمپانی بعد از iMac بود، که از پردازشگر اینتل استفاده می کرد.

gsmarena_019سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ را می توان سال های طلایی اپل نامید، که با رشد ده برابری ارزش سهام کمپانی اپل رو به رو بود.

معرفی دستگاه های گوشی هوشمند و مرگ استیو جابز

موفقیت آیپاد باعث شد که شایعاتی مبنی بر عرضه یک محصول جدید توسط اپل به گوش برسد، یک گوشی هوشمند ساخت اپل. شایعات پس از مدتی به واقعیت تبدیل شدند و در سال ۲۰۰۷، کمپانی اپل گوشی هوشمند خود را به نام آیفون معرفی و سپس عرضه کرد. این گوشی هوشمند جدید از صفحه ۳٫۵ اینچی و قاب پشتی فلزی بهره می برد.

gsmarena_020این گوشی، اولین گوشی هوشمند با صفحه لمسی بود که توجه عموم را به خود جلب کرده بود. باید قبول کرد که عرضه آیفون باعث شد تا مسیر گوشی های هوشمند به کلی عوض شود و آن چه که امروز مشاهده می کنیم، به وقوع بپیوندد.

gsmarena_021

اولین نسل آیفون به همراه مدل دیگری به نام iPhone 3G در سال ۲۰۰۸ عرضه شد. این گوشی دارای قاب پشتی پلاستیکی و قیمتی ارزان تر عرضه شد. جدا از ارتباطات ۳G که این گوشی داشت، این گوشی از GPS و اپلیکیشن های ساخت شرکت های ثالت پشتیبانی می کرد. در همان سال بود که اپل تبدیل به سومین عرضه کننده گوشی های هوشمند تبدیل شد.

gsmarena_022iPhone 3GS درسال ۲۰۰۹ عرضه شد، گوشی ای که دنباله رو مدل قبلی iPhone 3G بود. تقریبا از نظر طراحی شباهت زیادی به مدل قبلی داشت، اما به لطف چیپست جدید خود، سرعت بالا تری داشت و همچنین یک دوربین ۳ مگاپیکسلی و کنترل به وسیله فرمان های صوتی، این گوشی را به فروش خوبی رساند.

gsmarena_023در همان حین بود که استیو جابز با مشکل سلامتی رو به رو شد و شش ماه نبود او در سال ۲۰۰۹ در کمپانی حس می شد. استیو جابز در ایمیلی گفته بود که توجه بیش از حد بر روی سلامتی اش، تبدیل به یک حواست پرتی نه تنها برای خود و خانواده اش، بلکه برای کمپانی اپل شده است و مانع این شده تا کمپانی بر روی محصولات خود با دقت بیشتری کار کند.

در سال ۲۰۱۰ اپل گوشی هوشمند جدیدش آیفون ۴ را عرضه کرد، که دارای طراحی های جدید سخت افزاری بود. این گوشی از یک قاب جلو که از فولاد ضد زنگ ساخته شده بود، بهره می برد و قاب پشت آن از جنس شیشه بود. در این گوشی زیبا از یک دوربین جلو یا همان دوربین سلفی استفاده شده و صفحه جلوی آن یک صفحه retina بود.

gsmarena_024در سال ۲۰۱۰ بود، که کمپانی اولین تبلت خود به نام آیپد را به قیمت ۴۹۹ دلار عرضه کرد. اولین نسل از آیپد ها دارای یک صفحه ۹٫۷ اینچی بود.

1جدید مدل آیپد نیز به نام آیپد پرو، به همراه جدید ترین آیفون ها، به تازگی معرفی شده است. آیپد پرو از یک صفحه ۱۲٫۹ اینچی Retina با ۵٫۶ میلیون پیکسل استفاده خواهد کرد.

این روند که از نظر طراحی با مدل قبلی تفاوتی نباشد و فقط سخت افزار کمی متفاوت باشد، از گوشی iPhone 3GS شروع شد و در سال ۲۰۱۱ با عرضه آیفون ۴اس ادامه پیدا کرد. آیفون ۴اس از نظر طراحی مانند طراحی مدل قبلی اش بود، ولی سخت افزار آن تقویت شده بود. در کنار آیفون ۴ اس، Siri معرفی شد. Siri یک دستیار دیجیتالی بود که قابلیت های خوبی را در اختیار کاربران می داد.

2 (2)در همان حین بود که کمپانی به جابز استراحت دیگری به خاطر سلامتی اش داده بود، با این تفاوت که این بار کمپانی به جابز استراحت نامحدود داده بود. او برای عرضه آی کلود یا به لاتین آن iCloud حضور پیدا کرد. آی کلود سرویس ابری شرکت اپل بود. در همان سال بود که کمپانی تبدیل به با ارزش ترین برند در سرتاسر جهان شد.

gsmarena_027

با این که سلامت استیو جابز رو به وخامت بود، او دوباره به عنوان مدیر عامل اپل انتخاب شد و چند ماه بعد در پنجمین روز اکتبر جان خود را به جان آفرین تسلیم کرد.

gsmarena_028

همانطور که می گویند، دنیا ادامه دارد. اپل آیفون ۵ را در سال ۲۰۱۲ عرضه کرد. این گوشی هوشمند با طراحی جدید و صفحه ۴ اینچ بزرگ تر پا به میدان گذاشته بود. آیفون ۵ از سوکت قدرتمند Apple A6 و دوربین ۸ مگاپیکسلی استفاده می کرد.

gsmarena_029 بعد از عرضه گوشی آیفون ۵، دو گوشی دیگر به نام آیفون ۵سی و آیفون ۵اس عرضه شد. آیفون ۵اس از سنسور اثر انگشت و پردازنده A7 استفاده می کرد.

gsmarena_031 پس از آن، گوشی های آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس در سال گذشته عرضه شدند. گوشی های جدید از صفحه ۴٫۷ و ۵٫۵ اینچی بهره می بردند. همچنین هر دو گوشی هوشمند از Apple Pay پشتیبانی می کردند.

gsmarena_032

اوایل امسال بود، که کمپانی رسما با عرضه ساعت اپل، به بازار ساعت های هوشمند وارد شد و باید گفت کمپانی اپل این بازار را تصاحب کرد. این ساعت زیبا دارای امکانات فوق العاده ای بود. این ساعت در سه مدل ساعت اپل، ساعت اپل اسپورت، و ساعت اپل ادیشن عرضه شد.

gsmarena_033

فقط چند روزی می گذرد که کمپانی اپل مدل های جدید آیفون ۶اس و آیفون ۶اس پلاس را با صفحات ۴٫۷ و ۵٫۵ اینچی معرفی کرده است. هر دو گوشی هوشمند  از چیپست A9 و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می کنند.  همچنین به تکنولوژی جدید لمس سه بعدی باید اشاره کرد، که در هر دو گوشی هوشمند موجود می باشد.

gsmarena_034

حرف آخر

داستان اپل از یک گاراژ شروع شد و به قدرتمند ترین و با ارزش ترین برند جهان رسید. برندی که محصولاتش همگی الهام بخش این است، که بشر به درستی در مسیر تکنولوژی قرار دارد. داستانی که قهرمان اصلی اش از نظر بنده استیو جابز است. تفاوت استیو جابز، قهرمان داستان ما با قهرمانان دیگر این است، که حتی بعد از مرگ او باز داستان ادامه دارد و روح اوست که در آثار ساخته شده توسط اپل قابل مشاهده است. جابز مردی بود که قدرت ایده ها را به دنیا نشان داد و از ساخت جعبه آبی اش تا آخرین محصولی که در ساخت آن دستی داشت، به همگی نشان داد که خلاقیت با ارزش ترین ثروتی است که یک انسان می تواند داشته باشد. حتی زندگی استیو جابز الهام بخش است، که اگر به آن چه که اعتقاد دارید، آن چه که در رویا های خود می پرورانید، فقط خودتان ایمان داشته باشید، باز دلیلی برای عقب کشیدن نیست و می توان به راهی که دوست دارید، ادامه بدهید. شاید سخت باشد اپل را بدون استیو جابز تصور کرد، اما باید قبول کرد که بلند پروازی استیو جابز هم اکنون در جوانانی که با iMac کار کرده اند، با iPod آهنگ گوش داده اند، با iPhone سلفی گرفته اند و با iPad خود، نوشته های بنده را می خوانند، وجود دارد و نخواهد مرد.

اپل بی شک از بهترین های جهان بوده و خواهد ماند. به نظر من سخت ترین وظیفه ای که سران اپل در حال حاضر دارند، نگهداری از میراثی است که استیو جابز برای آن ها باقی گذاشته است. اپل به نظر من در آینده به بازار های دیگری نیز وارد خواهد شد. فکر می کنم ورود اپل به خودرو های هوشمند ، یکی از اتفاقاتی است که در آینده خواهیم دید. البته از نظر دیگر اپل به طور نامحسوس به بازار کنسول های خانگی با عرضه اپل تی وی جدید خود وارد شده است و در آینده امکان دارد حتی یک کنسول خانگی نیز از این شرکت ببینیم و یا با موفقیت اپل تی وی، شاهد یک مدل جدید از آن باشیم که قدرت سخت افزاری برای مقابله با کنسول های خانگی داشته باشد.باید صبر کرد و دید اپل با چه ایده هایی در آینده ما را سورپرایز خواهد کرد.

امیدوارم از خواندن مقاله لذت برده باشید. تا یک دانستنی های دیگر خدا نگهدار شما.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید