فردی که سال ها پیش فلج شده است می تواند با این دست رباتیک دوباره لمس کند - تکفارس 
فردی که سال ها پیش فلج شده است می تواند با این دست رباتیک دوباره لمس کند - تکفارس 

فردی که سال ها پیش فلج شده است می تواند با این دست رباتیک دوباره لمس کند

مجید سلیمانی
۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - 07:52
فردی که سال ها پیش فلج شده است می تواند با این دست رباتیک دوباره لمس کند - تکفارس 

محققین آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه Johns Hopkins  آزمایش موفقی بر روی دست رباتیک جدید انجام دادند. این دست که با سیم مستقیماً به مغز وصل شده است به شخص معلول کمک می کند که دوباره حس لاسمه اش را به دست آورد. این آزمایش قسمتی از پروژه بزرگ توسعه اندام جایگزین پیشرفته است که توسط آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ارتش آمریکا (Darpa) سرمایه گذاری شده است.

در این آزمایش، الکترودهایی از سوی دست مصنوعی بر روی قسمت های حسی و حرکتی مغز فرد ۲۸ ساله معلول متصل شده است. اگرچه این آزمایش تهاجمی به نظر می رسد ولی به شخص معلول اجازه می دهد که با فکرش دست رباتیک را کنترل کند. کنترل این دست رباتیک همراه با احساسی شبیه به حس انگشتان دست است و انگار که دارند لمس می شوند.

چگونه کار می کند؟ دست رباتیک مجهز به سنسورهایی است که فشارهای اعمالی به انگشتان را تشخیص می دهد و سپس این دست سیگنال های الکتریکی را برای شبیه سازی حس لامسه ایجاد می کند. در آزمایش مذکور داوطلب با چشمان بسته هم می توانست تشخیص بدهد که کدام یکی از انگشتان دست لمس شده است. این نشان دهنده دقت بالای این دست است.

و زمانی که تیم آزمایش کننده دو تا از انگشتان دست را فشار دادند، از داوطلب خواستند که بگوید کدام یکی از انگشتان دست اش لمس شده است. داوطلب قادر بود این تفاوت را تشخیص دهد و در جواب گفت که “یه نفر داره کلک میزنه!”

مدیر برنام Darpa، آقای جاستین سانچز (Justin Sanchez) گفت که در زمینه اندام های مصنوعی هنوز پیشرفت های زیادی وجود دارد اما برای برقراری حس طبیعی برای این اندام ها باید سیگنال های رفت و برگشتی وجود داشته باشند.

سانچز در ادامه گفت که:

برای ایجادحس لامسه، نیازمند برقراری اتصال سیمی بین دست مکانیکی به مغز است. این نوع اتصال نشان دهنده وجود پتانسیل بالا در استفاده از بیوتکنولوژی بدون درز با عملکرد نزدیک به طبیعی است.

فردی که برای آزمایش دست رباتیک داوطلب شد، به دلیل آسیب نخاعی به مدت یک دهه فلج بوده است، اما اکنون احساس یک دست واقعی را دوباره حس کرده است. وی بعد از آزمایش با این دست مصنوعی گفت: احساس واقعی و طبیعی را تجربه کردم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.