تصویر فضایی هفته StarStuff: ابرهای ماژلانی - تکفارس 
تصویر فضایی هفته StarStuff: ابرهای ماژلانی - تکفارس 

تصویر فضایی هفته StarStuff: ابرهای ماژلانی

مجید سلیمانی
۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - 10:38
تصویر فضایی هفته StarStuff: ابرهای ماژلانی - تکفارس 

با مشاهده تصویر زیر ممکن است فکر کنید که نمای نزدیکی از اثر هنری معروف ونگوک را مشاهده می کنید ولی این تصویر، عکسی از ابرهای ماژلانی کوچک و بزرگ است که توسط تلسکوپ فضایی Plank ثبت شده است. ابرهای ماژلانی که دو تا از نزدیک ترین همسایگان ما هستند، فقط در نیم کره جنوبی زمین قابل مشاهده است. لکه قرمز و نارنجی رنگی  که در وسط تصویر مشاهده می کنید،ابر بزرگ ماژلانی است و ابر ماژلانی کوچک نیز به شکل ابر مثلثی شکل، در پایین سمت چپ تصویر مشاهده می کنید.

6769420-3x2-700x467

تلسکوپ فضایی Plank که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته و به فضا ارسال شده است، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به مطالعه آسمان در زمینه امواج ماکروویو و مادون قرمز پرداخته است.

تصویر فوق، غبارهای بین ستاره ای در ابرهای ماژلانی و بخشی از کهکشان راه شیری را نشان می دهد. این تصویر از طریق اکتشافات در زمینه تابش ماکروویو زمینه کیهانی (cosmic microwave background radiation) که حاصل از تابش حرارتی باقی مانده از انفجار بزرگ (Big Bang) است، بدست آمده است.

این تصویر شامل تعدادی کهکشان و همچنین ماده های بین ستاره ای در راه شیری است. قسمت بالایی تصویر، غبار بین ستاره ای در منطقه تشکیل شونده ی ستاره های بزرگ کهکشان راه شیری  را نشان می دهد. این منطقه به عنوان صورت فلکی Chameleon شناخته می شود و به صورت ترکیبی از رنگ های قرمز، نارنجی و زرد می باشد. رشته غباری عظیمی که به صورت ابر متراکم در صورت فلکی Chameleon قابل رویت هست نیز در بالا سمت چپ تصویر مشاهده می گردد.

اگر چه به نظر می رسد، بین ابرهای ماژلانی قسمتی از کهکشان راه شیری ما قرار دارد ولی با کهکشان ما تا ۳۰۰ سال نوری فاصله دارد و همسو با میدان مغناطیسی کهکشان ما است.

بخش پایینی سمت راست تصویر نیز یکی از ضعیف ترین مناطق تابش فرکانسی ماکروویو  است. رنگ آبی این منطقه نشان دهنده غلظت بسیار پایین غبار کیهانی است.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.