تماشاخانه: مقایسه آیپد مینی ۴ با آیپد مینی ۳ - تکفارس 
تماشاخانه: مقایسه آیپد مینی ۴ با آیپد مینی ۳ - تکفارس 

تماشاخانه: مقایسه آیپد مینی ۴ با آیپد مینی ۳

یاشار فتحعلی زاده
۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - 09:00
تماشاخانه: مقایسه آیپد مینی ۴ با آیپد مینی ۳ - تکفارس 

پس از معرفی آیپد مینی ۴ منتظر فرصتی بودم، تا آن را با آیپد مینی ۳ مقایسه کنم. اگر شما هم مانند بنده منتظر چنین لحظه ای بوده اید، باید به شما بگویم که آن لحظه فرا رسیده است و قصد دارم تا این دو تبلت را با هم مقایسه کنم. درست است که همه نگاه ها بر روی سری جدید گوشی های آیفون و همینطور غول بی شاخ و دم آیپد پرو با سخت افزار قدرتمندی که دارد، می باشد، اما باید گفت که تبلت آیپد مینی ۴ نیز مورد توجه کسانی قرار دارد، که می خواهند تبلتی با قیمت کمتر برای خود یا فرزندشان خریداری کنند. تنها سوالی که برای ما باقی مانده است، این است که تفاوت میان آیپد مینی ۴ با مدل قبلی خود یعنی آیپد مینی ۳ در چیست؟ خب ما هم پاسخ این سوال را به شما خواهیم داد. با ما همراه باشید، تا این تبلت ها را با هم مقایسه کنیم.

صفحه نمایش

اپل علاقه شدیدی به تعویض صفحات دستگاه های خود دارد، البته در مسیر درست. چیزی که در این آیپد برای ما جالب است، این است که صفحه نمایش آیپد مینی ۴ دست نخورده باقی مانده است و از همان صفحه ال سی دی Retina استفاده شده است، که قبلا در آیپد مینی ۳ مشاهده کرده بودیم. یک صفحه ۷.۹ اینچی که قبلا در آیپد مینی ۳ استفاده شده بود، حالا در آیپد مینی ۴ می توان آن را دید. رزولوشن نیز دست نخورده باقی مانده است. صفحه آیپد مینی ۴ دارای رزولوشن ۲,۰۴۸ در ۱,۵۳۶ می باشد. این رزولوشن شما را در حد یک رزولوشن ۴K به وجد نمی آورد، اما برای صفحه ای با این سایز، رزولوشن قابل قبولی می باشد. بنابراین نگران مشاهده ویدیو های خود و یا اجرای بازی های مورد علاقه تان نباشید.

ipad_mini_upright_home_screen_hero

دوربین

آیپد مینی ۳ دارای دوربین اصلی ۵ مگاپیکسلی بود که قابلیت های  iSight و وضوح تصویر ۱۰۸۰p داشت. دوربین سلفی یا دوربین جلوی آیپد مینی ۳ نیز یک دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی است، که برای گرفتن تصاویر سلفی و چت ویدیویی می توان از آن استفاده نمود.

در طرف دیگر میز، آیپد مینی ۴ قرار دارد. دوربین سلفی این تبلت دست نخورده و از همان دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی استفاده شده است، اما دوربین اصلی این تبلت شاهد یک آپگرید قابل قبول می باشد. اپل در آیپد مینی ۴ از یک دوربین با سنسور ۸ مگاپیکسلی استفاده کرده است. البته باید گفت که از این دوربین در تبلت iPad Air 2 نیز استفاده شده است.

قدرت چیپست

حال به یکی از سوالات اساسی می رسیم. آیا آیپد مینی ۴ از مدل قبلی خود سریع تر می باشد یا خیر. باید بگویم بله. در آیپد مینی ۳ از پردازشگری به نام A7 استفاده شد، که در سال ۲۰۱۳ ساخته شده بود. در آیپد مینی ۴ اما جریان فرق می کند و چیپست آن به روز شده و از یک چیپست A8 استفاده شده است. این چیپست جدید از معماری ۶۴ بیتی استفاده می کند. در تست ها گفته شده که این چیپست در حدود ۳۰ درصد عملکرد بهتری دارد و سریع تر کار می کند. همچنین در گرافیک نیز با پیشرفت سرعت ۶۰ درصدی رو به رو هستیم. در کل باید بگویم که این یک خبر خوب برای کسانی می باشد که قصد دارند این تبلت را خریداری کرده و از آن استفاده کنند. البته در نظر داشته باشید که اپل از برترین و قدرتمند ترین چیپست های خود به نام A9/A9x در سری جدید آیفون ها و آیپد پرو استفاده کرده است، بنابراین آیپد مینی ۴ بهترین عملکرد را میان دستگاه های IOS ندارد. با این حال باید گفت که با یک به روز رسانی عالی رو به رو هستیم.

maxresdefault

سنسور ها و ارتباطات بی سیم

در کل باید گفت که سنسور های دو تبلت مانند یک دیگر می باشند. از همان ژیروسکوپ و شتاب سنج در این تبلت استفاده شده، که در آیپد مینی ۳ استفاده شده بود. در هر دو از قابلیت های بلوتوث استفاده شده است، البته تفاوت در این است که در آیپد مینی ۴ از بلوتوث نسخه ۴.۲ استفاده شده است. در هر دو تبلت از وای-فای دوئل باند ۸۰۲.۱۱ استفاده شده است، اما تفاوت در این است که آیپد مینی ۳ از ۸۰۲.۱۱a/b/g/n ساپورت می کند ولی آیپد مینی ۴ از ac نیز پشتیبانی می کند. ۸۰۲.۱۱ac استاندارد جدیدی است، که با همه استاندارد های دیگر سازگاری دارد و به وای-فای اجازه می دهد، سریع تر و بهتر عمل کند. این استاندارد وقتی که بخواهیم از استریم با سرعت و کیفیت بالا استفاده کنید، قدرت خود را به شما نشان خواهد داد.

اندازه و وزن

اپل علاقه ی خاصی به باریک تر و سبک تر کردن دستگاه های نسل بعدی خود دارد و این بار هم توانسته تا آیپد مینی ۴ را باریک تر و سبک تر کند. وزن آیپد مینی ۴ بین ۰.۶۵ تا ۰.۶۷ پوند می باشد، در حالی که وزن آیپد مینی ۳ در حدود ۰.۷۳ تا ۰.۷۵ پوند است. در مورد ضخامت نیز باید گفت که از ۷.۵ میلی متر به ۶.۱ میلی متر کاهش یافته است.

12.10.04-iPadmini-4

قیمت

در مورد قیمت باید گفت که تفاوتی در قیمت این دو وجود ندارد. البته باید گفت که آیپد مینی ۳ دیگر ساخته نمی شود.  هر دو تبلت با قیمت ۳۹۹ دلار شروع شده و می توان مدل پایه آن ها با حافظه داخلی ۱۶ گیگابایت را به این قیمت خرید. البته گزینه های ۶۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی نیز وجود دارد، که قیمت مدل ۱۲۸ گیگابایتی به ۷۲۹ دلار نیز می رسد. رنگ بندی نیز در هر دو تبلت یکسان می باشد.

سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، تفاوت های تقریبا اندکی میان آیپد مینی ۳ و آیپد مینی ۴ وجود دارد و اگر یک آیپد مینی ۳ دارید، بهتر است که برای خرید آیپد مینی ۴ عجله نکنید. البته این موضوع میان خرید یک آیپد مینی ۳ یا آیپد مینی ۴ متفاوت می گردد، زیرا تفاوت ها به قدری به چشم خواهند آمد، که یک آیپد مینی ۴ را به عنوان گزینه مناسب انتخاب کنید. دوربین ۸ مگاپیکسلی، پردازشگر A8 که قدرت و سرعت را بالاتر می برد و امکانات دیگر باعث می شوند که میان آیپد مینی ۳ و آیپد مینی ۴، آیپد مینی ۴ انتخابی بهتر گردد.

امیدوارم از این قسمت از تماشاخانه لذت برده باشید و در آخر باید بگویم که می توانید یک ویدیو مقایسه از این دو تبلت را مشاهده کنید تا تصمیم بهتری برای خرید تبلت مورد علاقه خود بگیرید. از مشاهده ویدیو لذت ببرید.

دانلود ویدیو

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.