خروشان | بررسی کارت گرافیک AMD Radeon R9 390X - تکفارس 
خروشان | بررسی کارت گرافیک AMD Radeon R9 390X - تکفارس 

خروشان | بررسی کارت گرافیک AMD Radeon R9 390X

حامد عبدالّهی
۸ مهر ۱۳۹۴ - 12:00
خروشان | بررسی کارت گرافیک AMD Radeon R9 390X - تکفارس 

 

با AMD R9 390X بیشتر آشنا شویم!

R9 390X جدیدترین کارت گرافیک مبتنی بر آخرین تکنولوژی شرکت AMD میباشد که از قیمت ۳۳۰ یورویی این کارت گرافیک مشخص است که برای جایگاه آن در بازار دقت ویژه ای شده است. چرا که قیمت بسیار کمتری از کارت گرافیک های Fury X و GTX 980 Ti  دارد که این به معنی کسب سهم بیشتری از بازار میباشد.

R9 390X از سخت افزاری قدیمی اما بهینه شده ای استفاده میکند و طراحی و تولید آن برای گرفتن جایگاه یکی از محبوب ترین کارت های گرافیک یعنی، GTX 980  میباشد.

 رونمایی از AMD Radeon R9 390X

 نامگذاری R9 390X مبتنی بر نام پرچمداران قبلی این شرکت میباشد، که نشان از سری R9 کارت های گرافیک دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که این کارت گرافیک در رده ی پایین تر از سری top-range، کارت گرافیک های این شرکت همچون Fury X میباشد. میتونا نتیجه گرفت که AMD، کارت های خود را با سخت افزار های قدیمی تر خود ارائه میدهد. در کارت گرافیک های ساخت AMD از معماری Graphics Core Next استفاده میشود که از سال ۲۰۱۱ وارد مجموعه کارت گرافیک های این شرکت شد. هسته Hawaii که در R9 290X نیز استفاده شد نیز بهبود یافته و با تغییر نام به Grenada در R9 390X به کار گرفته شده است.

 R9 390X همچنان از ۲،۸۱۶ پردازنده جریانی استفاده میکند. این پردازندها به صورت جداگانه در یونیت ها ۶۴ تایی قرار دارند و ۱۱ عدد از این یونیت های پردازشگر در کنار ۴ عدد از موتورهای سایه زن (Shader)، هسته را تشکیل میدهند. یک فرایند دستوری گرافیکی، بالای این دسته از پردازنده ها قرار داشته که دستورات را صادر میکند.

20150713140214-big

AMD با افزایش سرعت در بخش های خاصی از هسته، بهبود در عملکرد کارت گرافیک را فراهم کرده است. در واقع به سبب بهبود دمای کاری سرعت کلاک هسته از ۱,۰۰۰MHz به ۱,۰۵۰MHz ارتقا پیدا کرده و در عین حال توان مصرفی از ۲۹۰W به ۲۷۵W کاهش یافته است.

البته بر خلاف Fury X هیچ نشانی از نوآوری در پهنای باند بالا این کارت گرافیک دیده نمیشود، اما R9 390X از ۸GB حافظه GDDR5 استفاده میکند که دو برابر بیشتر از R9 290X است. این کارت در ۶,۰۰۰MHz، کلاک شده که سریعتر از کارت قبلی میباشد و در مجموع پهنای باندی به میزان ۳۴۸GB/sec ارائه میدهد. این میزان بیشتر از ۲۹۰X با  ۳۲۰GB/sec و GTX980 با  ۲۲۴GB/sec میباشد.

R9 390X دارای ۶٫۲ بیلیون ترانزیستور میباشد و یک فرایند تولید ۲۸nm دارد و کل کارت توانایی مدیریت بالاترین پهنای باند به میزان ۵,۹۱۴GFLOPs (عملیات شناور هر نقطه در ثانیه) که در حدود ۳۰۰GFLOPs بیشتر از R9290X میباشد.

R9 390X در حالی مقابل GTX980 انویدیا قرار گرفته که تقریبا ۵۰ یورو گرانتر می باشد. کارت انویدیا تنها دارای ۲,۰۴۸ پردازنده موازی است، اما هسته آن دارای کلاک  ۱,۱۲۶MHz میباشد که البته میتوان با بوست کردن، ۱۰۰MHz فرکانس بیشتری دریافت کرد. کارت Nvidia دارای نصف حافظه کارت AMD بوده و همانطور که در بالا دیدیم پهنای باند و GFLOPs کمتری نیز دارا است.

با این وجود، AMD در مصرف توان الکتریکی قافله را به Nvidia باخته است. معماری Maxwell بسیار موثرتر از سخت افزار AMD بوده و GTX 980 با مصرف ۱۶۵W در مصرف انرژی بهینه عمل میکند.

کارت AMD دارای پورت HDMI 1.4 میباشد که پاسخگوی بیشتر نیاز مصرف کننده ها است ولی برای ارائه کیفیت تصویر ۴K در سیگنال ۶۰Hz دچار مشکل خواهد گشت. در واقع این کمبود شما را مجبور میکند از پورت های نمایش اضافی تر استفاده کنید. همچنین این کارت توانایی ارائه کانال های صدای بیشتر برای کیفیت بهتر را ندارد. کارتی که ما بررسی کردیم سه فن دارد که کم هم صدا تولید نمیکند اما ویژیگی وجود دارد که به سبب آن، در حالت کم باری یا مواقعی که کارت گرافیک مورد استفاده قرار نمیگیرد فن ها خاموش شده و تولید صدا کاهش میابد.

لازم به ذکر این نکته است که این کارت گرافیک از پروتکل های معمول مثل : Mantle, Vulcan, DirectX 12 و … پشیبانی میکند.

ilP6CVneME4iL1N5-setting-fff-1-90-end-1000

نتایج و بررسی AMD Radeon R9 390X

حضور همزمان R9 390X و GTX 980 موجب ایجاد یکی از نزدیکترین رقابت ها بین این دو غول سازنده کارت های گرافیک شده است. به همین منظور ما از GTX 980 برای ارزیابی توانایی های R9 390X استفاده کرده ایم.

در مرحله اول ما قابلیت ۳DMark، این دو کارت گرافیک را مورد بررسی قرار دادیم. این تست بیشتر جنبه تئوری دارد و نشان داد که برتری های این دو کارت نسبت به یکدیگر با نوسان همراه میباشد. به گونه ای که در کیفیت تصویر ۱۰۸۰p، کارت گرافیک AMD عملکرد بهتری داشت، اما در رزولوشن ۲,۵۶۰x1,440) 2K)، کارت گرافیک Nvidia بهتر عمل نموده ولی در رزولوشن ۴K این R9 390X است که مجددا از رقیب خود پیشی میگیرد.

این رقابت تنگاتنگ در بازی Battlefield 4 هم ادامه دارد. R9 390X در ۱۰۸۰p دارای نرخ متوسط ۸۱ فریم بر ثانیه میباشد که در حدود ۵ فریم کمتر از GTX 980 میباشد اما کارت AMD در کیفیت ۱۴۴۰p به میزان یک فریم بیشتر از کارت گرافیک Nvidia تولید میکند و تنها فریم برتری خود در رزولوشن ۴K نیز حفظ میکند. این بررسی نشان داد که در کیفیت تصویر ۴K، به طور متوسط ۲۹fps تولیدی داریم که یه اندازه کافی مناسب اجرای بازی لذت بخش نمیباشد. این موضوع زمانی بیشتر آزار دهنده است که در برخی اوقات نرخ فریم تولیدی به ۲۳fps  نیز میرسد.

در بازی Batman، کارت گرافیک R9 390X در تمام رزولوشن های ذکر شده در بالا، پشت سر رقیب خود GTX 980 قرار میگیرد، به گونه ای که ۱۱۴fps، میزان فریم تولیدی R9 390X در رزولوشن ۱۰۸۰p، میباشد. این عدد به میزان ۷ فریم کمتر از میزان فریم ارائه شده توسط GTX 980  میباشد. اما در رزولوشون ۱۴۴۰p و ۲۱۶۰p این اختلاف به ۲ عدد میرسد ولی همچنان کمتر از فریم تولیدی GTX 980  مباشد.

محصول AMD، در هنگام اجرای بازی Crysis دست از تنبلی برداشته و در هر سه رزولوشن مورد بحث بالا عملکرد بهتری به اجرا گذاشته است. بهترین نتیجه نیز در کیفیت تصویر ۱۴۴۰p با ۵۴ فریم بر ثانیه به دست آمده که به میزان ۸ فریم بیشتر از کارت گرافیک Nvidia میباشد. t8GWZODduY9rwPnQ-setting-fff-1-90-end-1000

 

R9 390X، عملکرد خوب خود را در Metro:Last Light، Middle Earth Shadow of Mordor حفظ کرده است. این کارت در هر کدام از رزولوشن های ذکر شده بهتر عمل کرده به گونه ای که شکاف قابل توجهی در کیفیت ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p مشاهده میشود، و در کیفیت تصویر ۴K چندین فریم اختلاف نسبت به GTX 980 داریم.

بازی بعدی مورد بررسی ما Grand Theft Auto V میباشد، R9 390X به میزان ۸ فریم در ۱۴۴۰p و دو فریم در کیفیت تصویر ۴K کمتر از GTX 980 فریم تولید میکند.

آخرین ارزیابی نیز استفاده از بینچمارک Unigine میباشد، که فراز و نشیب در عملکرد هر دو کارت گرافیک مجددا قابل مشاهده است. در رزولوشن های  ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p کارت AMD  کندتر بوده و در کیفیت ۴K عملکرد بهتری را شاهد بودیم.

تا بدین جای کار شاهد عملکرد کم و بیش مناسبی از AMD بودیم ولی، همه چیز در مورد این کارت گرافیک خوب و ایده آل نیست. معماری Graphics Core Next، در کارایی موثر آوازه خوبی ندارد و این کارایی در برابر طراحی Maxwell شرکت Nvidia قابل دفاع نیست. از طرفی R9 390X در ماکزیمم توان خروجی خود به میزان ۴۱۰W انرژی مصرف میکند که بسیار بیشتر از مصرف ۲۷۳ واتی GTX 980 میباشد. این میزان مصرف حتی از مقدار مصرف انرژی GTX 980 Ti و Titan X نیز بیشتر است. و در یک نمایش ناامید کننده میزان مصرف آن حتی بیش از Fury X است. Fury X که بسیار کاراتر بوده و به میزان ۳۶۹W انرژی مصرف میکند.

این حد مصرف قطعا تأثیر زیادی در قبض برق ما مصرف کنندگان میگذارد و البته لازم به ذکر است که حتی در صورت اورکلاک نیز تأثیر قابل توجهی در عملکرد R9 390X متوجه نخواهید شد. علاوه بر این سازندگان ثالث را مجبور خواهند کرد تلاش بیشتری جهت کم کردن سطح صدای کارت گرافیک کنند که خود موجب افزایش وزن تجهیزات خنک کاری خواهد شد.

R9 390X ارزانتر از رقیب خود یعنی GTX 980 Nvidia میباشد و از طرفی عملکرد خوبی در اجرای بازی ها داشته که در این مورد از رقیب خود پیشی میگیرد. در مجموع کارت AMD در پنج بازی بهتر از کارت گرافیک Nvidia عمل کرده و تنها در سه بازی عرصه را به رقیب قدرتمند خود واگذار میکند. به صورت دقبق تر در کیفیت تصویر ۱۴۴۰p، این کارت در شش بازی از هشت عنوان ذکر شده عملکرد بهتری داشته است.

جدای از این گفته ها هنوز R9 390X توانایی متحیر کردن ما را دارد. این کارت بر اجرای عالی تمام بازی ها در رزولوشن ۱۰۸۰p فائق آمده ولی قدرت کافی برای اجرای بازی در کیفیت ۱۴۴۰p را داراست و به اندازه کافی قدرت این را دارد که از پس بازی ها در کیفیت ۴K برآید. با این وجود تنظیمات گرافیکی بازی های رده بالا میبایست جهت اجرا در چنین کیفتی تعدیل شوند تا تصاویر به صورت روان تری اجرا شوند.

 دیگر جنبه های AMD Radeon R9 390X که باید مورد توجه قرار گیرد

مدل Fury X توسط دیگر برندهای مهم در دسترس نیست و در نتیجه تغییراتی که کاربران انتظار آن را دارند محقق نخواهد شد ولی R9 390X کارت گرافیکی معمول با دسترس پذیری بیشتر بوده و انتخاب های کافی برای کاربرانی فراهم میکند که به دنبال تغییراتی در کارت گرافیک خود میباشند.

قیمت ها از حدود ۳۳۰ یورو برای این کارت گرافیک شروع میشوند که البته، کارت های دارای اورکلاک های متفاوت و تجهیزات خنک کاری بیشتر هزینه های مربوط به خود را دارد.

نسخه های بهینه سازی شده R9 390X از شرکت های MSI, Gigabyte, XFX و Sapphire در دسترس هستند و قیمت ها بسته به کلاک پردازنده بین ۱,۰۵۵MHz و ۱,۱۰۰MHz و نیز به سبب بهبود حافظه تا ۶,۱۰۰MHz بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ یورو متغییرند.20150713150841-big

 

برخی قیمت های ورژن های مختلف متفاوت از یکدیگر است. به عنوان مثال مدل ASUS دارای قیمتی در حدود ۳۶۰ یورو میباشد که همان سرعت طراحی شده توسط AMD را حفظ میکند اما خنک کننده DirectCU II را بدان اضافه کرده است و دو شرکت گیگابایت و ایسوس دارای مشخصه های متوسطی برای اورکلاک این کارت گرافیک میباشند.

با توجه به برندهای ارائه دهنده این کارت گرافیک، تغییراتی جهت بهبود عملکرد این کارت گرافیک نسبت به Fury X اعمال میشود، اما همچنان در برابر انتخاب های بیشتر موجود برای GTX 980، بازنده است.

صرف نظر از اینکه شما به دنبال چه نوع کارت گرافیکی هستید، هنگام خرید به مشخصات فیزیکی کارت گرافیکی خود دقت کنید. بسیاری از مدل های R9 390X فضای زیادی اشغال میکنند و باید به فضای اشغال شده توسط این کارت گرافیک در کیس خود توجه داشته باشید.

نتیجه گیری 

R9 390X برای گرفتن جایگاه GTX 980 طراحی شده و به خوبی از پس این کار برآمده است. این کارت تقریبا ۵۰ یورو از رقیب خود ارزانتر است و در اکثر بازی ها کمی سریعتر عمل میکند و در مواقعی که نسبت به رقیب خود کندتر عمل میکند، فاصله قابل توجهی دیه نمیشود.

این کارت برای کیفبت Full HD و ۲K به اندازه کافی قوی بوده و میتوان گفت تقریبا برای اجرای بازی های ۴K توانا میباشد. بسیاری از عناوین اجرای بازی در بیشترین کیفیت به خوبی اجرا شده و تصاویر در حد قابل قبولی روان میباشند.

R9 390X در عملکرد کلی مناسب بوده اما کاربران این نوع از کات گرافیک نباید صدا و گرمای زیاد تولیدی این کارت را نادیده بگیرند و چناچه این مسئله برای شما مهم است این کارت گزینه مناسبی برای خرید شما نخواهد بود.

تفاوت های کمی برای انتخاب هریک از R9 390 X و GTX 980 وجود دارد و تفاوت این دو کارت گرافیکی و فاصله آن ها به اندازه ای نیست که بتوان یکی ازآنها را به راحتی انتخاب کرد. ولی اگر برای شما صرفا سرعت کاری جدای از میزان گرما و صدای تولیدی مهم است کارت AMD  مناسب خرید بوده و نیاز شما را به خوبی برطرف میکند.

در همین حال، کارت گرافیک Nvidia به سبب مصرف کم انرژی و معماری متنوع تر خود توانسته از هز نظر تعادل را در کارت گرافیک خود حفظ کند.

نحوه ارزیابی عملکرد کارت های گرافیکی

در این بررسی ما ۸ بازی را بروی سیستمی با کارت گرافیک های AMD R9 390X، Nvidia GTX 980 و Nvidia GTX 970 اجرا کردیم. ۵ عدد از این بازی ها یعنی؛ Battlefield 4, BioShock Infinite, Crysis 3, Metro: Last Light و Batman: Arkham Origins دارای جزئیات گرافیکی نرمالی بوده و سه بازی دیگر که توانایی به چالش کشیدن بیشتر این سه کارت گرافیک را دارند عبارتند از: Middle Earth: Shadow of Mordor, Tomb Raider and Grand Theft Auto V.

با توجه به اینکه این R9 390X بدون زحمت زیادی این بازی ها را در کیفیت ۱۰۸۰p، به بهترین شکل اجرا میکند، ارزیابی ما شامل دو کیفیت تصویر ۱۴۴۰p و ۲۱۶۰p میباشد.

همچنین ما نمرات گرفته شده از بنچمارک ۳DMark Fire Strike و Unigine Heaven را ارائه کرده ایم. علاوه براین دمای حالت بیکاری و دمای تحت بار را نیز نشان داده ایم تا بدانید کدام کارت گرافیک خنک تر و باصرفه تر میباشد.

بررسی ما در سیستمی با مادربورد Asus X79-Deluxe، پردازنده Intel Core i7-4960X، رم ۱۶GB و حافظه ۱TB انجام شده است.

 

مزایای AMD R9 390X نسبت به GTX 980:

عملکرد بهتر نسبت به GTX 980

قیمت کمتر نسبت به رقیب هم رده خود در nVIDIA

شرکت های متنوع ارئه دهنده این مدل

مزایای GTX 980  نسبت به AMD R9 390X :

بیشتر بودن سرعت کلاک GTX 980

مصرف کمتر انرژی

معماری متنوع تر

مشخصات کلیدی: 

سرعت پردازنده  ۱,۰۵۰MHZ؛ ظرفیت حافظه ۸GB 6,000MHZ DD؛ دارای ۶٫۲ بیلیون ترانزیستور؛

۲٫۸۱۶ پردازنده جریانی، یک پین هشتایی و یک پین ۶ تایی جهت اتصال به رابط جریان برق؛ سازنده : AMD

شما میتوانید نتایج به دست آمده را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.همچنین جهت اطلاع قیمت هر کدام از قطعات بالا میتوانید به سایت  www.scan.co.uk مراجعه کنید.

 

3dmark

batrman

crysis

bf4

bioshock

unigine

metro

Heat-and-Power

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.