از چه مدل کابل اترنت باید استفاده کرد؟ - تکفارس 
از چه مدل کابل اترنت باید استفاده کرد؟ - تکفارس 

از چه مدل کابل اترنت باید استفاده کرد؟

یاشار فتحعلی زاده
۱۰ مهر ۱۳۹۴ - 10:30
از چه مدل کابل اترنت باید استفاده کرد؟ - تکفارس 

تمام کابل های اترنت یکسان ساخته نشده اند. حتما از خود می پرسید تفاوت میان آن ها در چیست و کدام یک برای استفاده بهتر می باشد؟ خب بهتر است که ابتدا نگاهی به تفاوت های میان کابل ها بیاندازیم و سپس شما را در انتخاب یک کابل مناسب راهنمایی کنیم. کابل های اترنت به گروه هایی که در ابتدای آن ها از “cat” استفاده شده بر مبنای مشخصاتی که دارند، تقسیم شده اند. این گروه بندی ها به ما کمک می کند تا به راحتی کابل مورد نظر خود را شناسایی و با توجه به مصرف مورد نیاز خود از آن کابل استفاده کنیم. با ما همراه باشید تا به تفاوت های میان کابل های بدون محافظ، محافظ دار، رشته ای و یا تک کابلی را متوجه شوید.

تفاوت های فنی

تفاوت های فنی که میان کابل های اترنت وجود دارد، مانند تفاوت های فیزیکی نمی باشد، که به راحتی آن ها را بتوانید مشاهده کنید. بنابراین ابتدا به هر کدام از دسته بندی ها نگاهی می اندازیم تا ببینیم از چه مقدار سرعت و فرکانس پشتیبانی می کنند. در پایین یک چارت وجود دارد که در رابطه با کابل ها اطلاعات لازم را به ما می دهد.

41

همانطور که مشاهده می کنید هر چه اعداد دسته بندی کابل بالا می رود، سرعت انتقال دیتا و فرکانس Mhz کابل نیز افزایش می یابد. این موضوع تصادفی نیست، زیرا دسته بندی ها بر مبنای تست های مختلف انجام شده اند. البته آن چه که گفتیم به این معنی نیست که تجربه استفاده از این کابل ها مانند هم است. شما می توانید از کابل Cat-5 برای سرعت یک گیگابایتی استفاده کنید، در حالی که گفته شده نهایت تا سرعت ۱۰۰ مگابایتی را ساپورت می کند، ولی امکان دارد، که نتایج ضعیفی کسب کنید، البته نتیجه به کیفیت ساخت کابل نیز مربوط می باشد. این که از یک کابل Cat-6 استفاده کنید نیز به این معنی نیست که می توانید از یک شبکه با سرعت ۱ گیگابایت بهره ببرید، زیرا باید تمام ارتباطات شما از سرعت ۱ گیگابایتی پشتیبانی کنند و اگر یکی از ارتباطات سرعت پایینی داشته باشد، به ارتباطات دیگر نیز که از آن ارتباط استفاده می کنند، تاثیر مستقیم می گذارد.

کابل Cat-5 مورد تجدید نظر قرار گرفت و با کابل Cat-5e جایگزین شد. Cat-5e از نظر فیزیکی تغییری نکرده، اما از نظر فنی از تست های استاندارد بیشتری استفاده شده است، تا عملکرد این کابل افزایش یابد.

کابل Cat-6 نیز مورد تجدید نظر قرار گرفت و با Cat-6a جایگزین شد، که می تواند با فرکانس ۵۰۰Mhz ارتباط بر قرار کند که در مقایسه با فرکانس ۲۵۰Mhz کابل Cat-6 کیفیتی عالی می باشد. این کابل به شما اجازه می دهد که از سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه نیز فراتر بروید.

تفاوت های فیزیکی

خب سوالی که از خودمان بپرسیم این است که چطور فیزیک یک کابل می تواند از تداخل جلوگیری کرده و باعث افزایش سرعت شود؟ باید بگویم که این کار به وسیله پیچ خوردن سیم های درون کابل و ایزوله ساختن آن ها صورت می گیرد. تکنیک استفاده از پیچاندن کابل توسط گراهام بل در سال ۱۸۸۱ در کابل های تلفن استفاده شد. او متوجه شد که پیچاندن کابل در هر سه یا چهار قطب، باعث می شود که تداخل کمتر شود و پهنا نیز افزایش یابد. این تکنیک در تمام کابل های اترنت استفاده می شود تا تداخل میان کابل های داخلی و خارجی را از بین ببرد.

۲ تفاوت اصلی میان کابل های Cat-5 and Cat-6 وجود دارد. اولین در میزان پیچانده شدن کابل ها در هر سانتی متر می باشد و دیگری در ضخامت پوشش یا غلاف (عایق) آن ها است.

twist-comparison.png

پیچاندن کابل ها در دسته بندی های مختلف استانداردی ندارد، اما به طور معمول بین ۱.۵ تا ۲ پیچش در هر سانتی متر در کابل های Cat-5 و Cat-5e وجود دارد و بین ۳.۵ تا ۴ پیچش در هر سانتی متر نیز در Cat-6 و Cat-6a موجود می باشد. کافی است که به تصویر نگاهی بیاندازید تا متوجه شوید که در یک کابل سیم های آن که با رنگ های مختلف مشخص شده اند، از میزان پیچش متفاوتی برخوردار می باشند. میزان پیچش کابل ها نیز با توجه به کارخانه سازنده آن متفاوت می باشد.

خیلی از کابل های Cat-6 نیز از یک نایلون استفاده می کنند، که مانع تداخلات می گردد، البته با این که کابل های Cat-5 نیازی به این کار ندارند، بعضی از سازندگان از این نایلون ها در ساخت کابل Cat-5 نیز استفاده می کنند. با توجه به تست ها و استاندارد ها کابل های Cat-6 نیازی به نوار باریک ندارند. در تصویر بالا اگر نگاه بیاندازید کابل Cat-5e دارای یک نوار باریک می باشد، که دیگر کابل ها فاقد این نوار می باشند. با این که نوار باریک نایلونی مانع هر گونه تداخل میان سیم ها می شود، عایق یا غلاف ضخیم تر باعث می شود که از هر تداخل NEXT و AXT جلوگیری شود، که هر دو بر اثر افزایش فرکانس صورت می گیرند. در تصویر پایین کابل Cat-5e دارای نازک ترین عایق یا غلاف می باشد، اما در عوض آن از یک نوار باریک نایلونی استفاده می کند.

sheath-thickness.png

محافظ دار (STP) در برابر بدون محافظ (UTP)

بخاطر این که کابل های اترنت پیچانده شده اند، سازندگان سیم ها را محافظ دار می سازند تا از هر گونه تداخل میان کابل ها جلوگیری شود. کابل های بدون محافظ به راحتی برای کامپیوتر شما یا بر روی دیوار ها قابل استفاده هستند، اما برای فواصل دور یا مکان هایی که تداخل در آن ها زیاد می باشد، باید از کابل های محافظ دار استفاده کرد. مکان هایی مانند درون دیوار ها یا بیرون از منزل یا محل کار که نیاز به محافظت بیشتری دارند و باید از کابل های محافظ دار استفاده شود.

utp-stp

روش های زیادی وجود دارد تا از یک کابل اترنت محافظت کرد، اما به طور کلی از یک عایق برای محافظت از کابل به دور هر یک از سیم های داخل کابل کشیده می شود. این باعث می شود که حتی داخل کابل نیز از تداخل سیم ها جلوگیری شود.

stp-udp

سیم  تکی در برابر سیم رشته ای

حتما هنگامی که به سیم ها نگاهی انداخته اید، سیم های تکی و رشته ای را داده اید. سیم تکی و رشته ای به هادی مسی که در داخل عایق سیم قرار دارد، گفته می شود. سیم تکی از یک هادی مسی برای رسانای الکتریکی استفاده می کند، در حالی که سیم رشته ای از چند سری هادی مسی برای رسانای الکتریکی استفاده می کند. شاید دستگاه های مختلفی را دیده باشید که از این سیم ها در آن ها به کار رفته است، اما تا به حال از خود پرسیده اید، که تفاوت میان این دو سیم در چیست؟ اگر بخواهم پاسخی به این سوال شما بدهم، باید بگویم که در کل دو تفاوت اصلی میان این دو سیم وجود دارد.

solid-stranded.png

سیم های رشته ای از انعطاف پذیری بیشتری بهره می برند و می توان از آن ها در جاهایی که کاربر زیاد آن دستگاه را حرکت می دهد، استفاده کرد،تا احتمال قطع شدن کابل کمتر شود.

در طرف مقابل سیم های تکی آن چنان از انعطاف پذیری بالا برخوردار نیستند، ولی از مقاومت بیشتری بهره می برند، که برای نصب های دائمی ایده آل می گردند. از این کابل ها بیشتر برای داخل دیوار و بیرون از ساختمان و یا سازه ها استفاده می شود.

خب فکر می کنم حال یک علم کافی در زمینه کابل ها دارید و می توانید کابل مورد نظر خود را بسته به فعالیتی که دارید، انتخاب کنید. امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. می توانید ما را تلگرام دنبال کنید و همچنین نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.