نگاهی کوتاه به تاریخچه ی ساعت های هوشمند - تکفارس 
نگاهی کوتاه به تاریخچه ی ساعت های هوشمند - تکفارس 

نگاهی کوتاه به تاریخچه ی ساعت های هوشمند

حامد عبدالّهی
۱۹ مهر ۱۳۹۴ - 11:22
نگاهی کوتاه به تاریخچه ی ساعت های هوشمند - تکفارس 

در حالی که همواره اعتقاد بر این بوده که ساعت های هوشمند ابزاری ضروری برای زندگی روزمره نمیباشند، این حقیقت که همواره در دهه اخیر این محصول در لیست کالاها قرار داشته و حداقل توانسته است بخشی از توجهات را به خود جلب کند غیر قابل انکار است.

به نظر میرسد اکنون زمان مناسبی است تا نگاهی مختصر به تاریخچه ساعت های هوشمند داشته باشیم تا تصویری مناسبی از نحوه تکامل بازار ساعت های هوشمند را به شما خوانندگان عزیز تکفارس ارائه دهیم.

Samsung SPH-WP10

اگر به سال ۱۹۹۹ میلادی بازگردیم، SPH-WP10 در اصل یک تلفن همراه کامل و البته زمخت در دست بود. نمایش ساعت در صورت نیاز، LCD مونوکروم و وجود میکروفون و اسپیکر از امکانات مهم این ساعت بود. وزن این ساعت ۵۰ گرم و دارای ضخامتی به میزان ۲cm بوده و ادعا شده بود که مدت زمان مکالمه آن در حدود ۹۰ دقیقه است.

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

IBM Watchpad

ساعت مورد نظر در سال ۲۰۰۱ ارائه شده و محصولی مشترک از دو کمپانی IBM و Citizen به منظور ماجراجویی بیشتر در نوع جدیدی از ابزار دسترسی به اطلاعات شخصی بود. استفاده ار لینوکس ۲٫۴، LCD با کیفیت  QVGA یعنی ۳۲۰x240 Pixel، رم ۸MB و ۱۶MB حافظه از امکانات این ساعت بود. این ساعت هوشمند شامل نرم افزار تقویم، بلوتوث، و شتاب سنج نیز بود که توجهات زیادی نیز در آن زمان به خود جلب کرد.

نگاهی کوتاه به تاریخچه ی ساعت های هوشمند - تکفارس 

Fossil Wrist PDA

Fossil Wrist PDA که در سال ۲۰۰۲ با یک پردازنده ۶۶MHz و صفحه نمایشی لمسی ۱۶۰x160 ارائه شد. بهره گیری از سیستم عامل  Palm ۴٫۱٫۲ ساعت با پورت اینفرارد، کیبورد مجازی و قابلیت تبادل اطلاعات با کامپیوتر ها از دیگر ویژگی های این ساعت بود.

2868866008719522

Microsoft SPOT series

این ساعت هوشمند نخستین بار در سال ۲۰۰۴ راهی بازار شد و در سال ۲۰۰۶ عرضه سری دوم آن آغاز شد و اطلاعاتی در باره قیمت لحظه ای سهام، تیتر خبرها، وضعیت ترافیک، نتایج مسابقات ورزشی و وضعیت آب و هوا را نشان میداد. با این وجود این ساعت ها دارای صفحه نمایشی بزرگ بودند و کاربران این ساعت ها  جهت دریافت این اطلاعات میبایست هزینه های اضافی پرداخت کنند. 900x900px-LL-088404ea_spot-watch_thumb25255B625255D

Sony-Ericsson MBW-150

ساعت MBW-150 در سال ۲۰۰۷ قدم به عرصه وجود گذاشت و این امکان را برای کاربران خود فراهم کرد تا بتوانند به صورت بی سیم به موسیقی پخش شده در گوشی Sony-Ericsson خود کنترل داشته باشند. صفحه نمایش OLED، نمایش ساعت و اطلاعلاتی مثل، فرد تماس گیرنده، ID/number و جزئیات موسیقی در حال پخش از امکانات این ساعت هوشمند بود. همچنین با داشتن چنین ساعتی شما میتوانستیذ ترک های موسیقی در حال پخش را عوض کرده و میزان صدا را تنظیم کنید. باید این نکته را هم اضافه کرد که نه تنها این ساعت مقاوم در برابر آب بود بلکه لرزش به هنگام زنگ خوردن گوشی نیز از قایلیت های این گوشی محسوب میشد.

sony-ericsson-mbw-150

LG GD910

این ساعت در روزهای آغازین سال ۲۰۰۹ ارائه شد و یک گوشی مچی با صفحه نمایش لمسی ۱٫۴ اینچی بود که توانایی تبدیل متن به گفتار را داشت. همچنین این ساعت توانایی ایجاد مکالمه تصویری و مجهز به برقراری ارتباط بلوتوث با کیفیت مناسب بود. در زیر نمونه ای از این ساعت قابل مشاهده است.

lg-gd910

Samsung S9110

ساعت دیگری که در سال ۲۰۰۹ روانه بازار شد  S9110 بود که اندکی از رقیب هم وطنش بزرگتر ودارای صفحه نمایش ۱٫۷۶ اینیچ بوده و با یک اسپیکر فون، اتصال بلوتوث و ویژگی تشخیص صدا ارائه شد و باید این نکته را متذکر شد که از هیچ گونه مکالمه تصویر یپشتیبانی نمیکند.

samsung-s9110 (1)

iPod Nano

در حالی iPod Nano در سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد و یک پخش کننده قوی محسوب میشد میتوانست به عنوان یک ساعت مچی حتی به باند هم متصل شود. صقحه نمایش زیبا و ۱٫۵ اینچی تمام لمسی با ابعاد ۲۴۰x240 مشخصات کلی این ساعت میباشد. با این حال هیچ یک از ویژگی های معمول ساعت های هوشمند در این ساعت وجود نداشت.

ipod-nano

WIMM watch

در سال ۲۰۱۱ بود که ساعتی با سیستم عامل اندروید و البته شایسته توجه، روانه بازار ساعت های هوشمند شد. این گوشی به ارتباط بلوتوثی و وایرلسی مجهز بود. هنگام اتصال این ساعت به گوشی ویبره آن نیز فعال شده و اطلاعات فرد تماس گیرنده ظاهر میگشت. نکته منفی این ساعت اندازه بیش از حد بزرگ آن بود.

wimm-watch

Motorola’s MotoACTV

این ساعت نیز محصول سال ۲۰۱۱ بود و با یک پردازنده قوی تر ۶۰۰MHz کار میکرد. gps، بلوتوث و رادیو هم از ویژگی های این ساعت بود. این ساعت میتوانست تعداد قدم ها، مسافت طی شده به هنگام دوچرخه سواری و ترید میل و نیز تعداد ضربان قلب صاحب خود را محاسبه کند. داشتن یک پخش کننده موسیقی هوشمند که موسیقی هایی مناسب با هر فعالیت را پیشنهاد میداد از جمله ویژگی های منحصر به فرد این ساعت بود.

motoactv

Metawatch Strata

این ساعت دومین نسل از ساعت های  Metawatch بود که در اواخر سال ۲۰۱۲ در دسترس خریداران قرار گرفت. صفحه LCD با کیفیت ۹۶x96 پیکسل، نشانگر ساعت با امکانات متنوع، اتصال بلوتوث و نمایش اعلان های گوشی بروی ساعت از امکانات این گوشی بود.

همچنین این ساعت به چند ویجت کاربردی مناسب مجهز شده است.metawatch-strata

I’m Watch

ساعت I’m Watch، که به معنی من ساعت هستم توسط کمپانی ایتالیایی i’m S.p.A عرضه شد. ساعتی که مبتنی بر سیستم عامل اندرویدی بوده و در سال ۲۰۱۲ به عرصه ساعت های هوشمند وارد شد. صفحه نمایش ۱٫۵۴ اینچی با ۲۴۰x240 پیکسل قابلیت دریافت تماس ها و اعلانات شبکه های اجتماعی را داشته و علاوه بر این ها صاحب خود را قادر میساخت که که از اخبار و وضعیت جوی مطلع شود،کنترل کاملی بر پخش موسیقی داشته باشد و بتواند به راحتی تصاویر را مشاهد و آنها را ذخیره کند. البته این ساعت از سال گذشته تولید نمیشود.

im-watch

Sony SmartWatch
این ساعت هوشمند در سال ۲۰۱۲، با صفحه نمایش لمسی ۱٫۳ اینچی،پنل OLED و بلوتوث نسخه ۳ راهی بازار ساعت های هوشمند شد و قادر بود با بسیاری از گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید کار کند. علاوه بر ارائه اعلان های بیشتر برنامه ها و خدمات گوناگون بر روی گوشی، اطلاعتی در باره شخص تماس گیرنده یا پیام ارسال شده میدهد و به وسیله آن میتوان کنترل کاملی بر روی موسیقی پخش شده در گوشی داشت. یکی از مهمترین مشخصه های این ساعت امکان دسترسی به شبکه های اجتماعی نظیر Facebook و Twitter بود. این ساعت توانست در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با نام های SmartWatch1 و SmartWatch2 نیز به بازار عرضه شود.

sony-smartWatch

Pebble

ساعت Pebble نیز از ساعت هایی بود که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. این ساعت که دارای کیفیت تصویر ۱۴۴×۱۶۸ پیکسل و بود و از یک LCD شفاف با سیستم عامل Pebble بهره میبرد. این ساعت به خوبی توانایی رقابت با ساعت های مبتنی بر android و ios را داشت. سنسور مغناطیس سنج، روشنایی محیط و شتاب سنج نیز در این ساعت قرار داشت. در سال جاری میلادی این ساعت با بدنه استیل و صفحه نمایش های متنوع وارد بازار شده است.

Pebble

Martian passport

ساعتی که در تصویر نیز مشاهده میکنید در سال ۲۰۱۳ توسط Martian طراحی شد. این ساعت شباهت زیادی به ساعت های کلاسیک داشته علاوه بر امکانات معمول این سال های ساعت های هوشمند مثل بلوتوث، نمایش اطلاعات تماس صفحه نمایش  OLED و … پورت کارت حافظه میکرو، شتاب سنج، مغناطیس سنج و کاهش نویز میکروفون نیز از دیگر امکانات آن میباشد.

martian-passport

Motorola Moto 360

ساعتی آندرویدی که مشاهده میکنید Moto 360 نام داشته و در سال ۲۰۱۴ با نمایشگری دایروی ۱٫۵۶ اینچی، دارای۳۲۰×۲۹۰ پیکسل، عرضه شد. نمایش اعلان ها توسط اتصال بلوتوثی هماهنگی کامل با برنامه EverNote از امکانات این ساعت میبباشد. از طرفی قدم شمار و شمارنده ضربان قلب نیز در این ساعت قراردارد. همچنین سری دوم این ساعت اخیرا وارد بازارهای جهانی گشته است.

moto360

LG G watch R

ساعت کمپانی LG در اواخر سال ۲۰۱۴، به عنوان جانشینی برای ساعت G Watch معرفی شد که اولین ساعت صفحه گرد هوشمند جهت تسخیر بازار بود. اندازه صفحه نمایش این ساعت ۱٫۳ اینچ و دارای صفحه نمایش از نوع OLED میباشد. نکته قابل توجه این ساعت پردازنده ۴۰۰ SoC اسنپدراگون میباشد. این ساعت همراه با فشار سنج، شتاب سنج، ژیروسکوپ و نمایشگر ضربان قلب بوده و نحوه اتصال آن به صورت بلوتوثی میباشد.ذکر این نکته نیز لازم است که پشتیبانی از Wi-Fi نیز بعد ها بدان اضافه شد.

lg-gwatch-r

Samsung Gear series

خط تولید سری Gear متعلق غول تکنولوژی کره ای یعنی سامسونگ است که شامل ساعت هایی با سیستم عامل اندروید میباشد. از جمله آن ها میتوان به Galaxy Gear، Tizen-Powerd Gear2، Gear 2 Neo و RTOS-running Gear اشاره کرد. مدل Geaer 2 این ساعت در ماه های اخیر روانه بازار شده و آخرین سری از این مدل است. این ساعت مجهز به سیستم عاملTizen است و در مدل های کلاسیک نیز عرضه شده است.

samsung-gear-s2

LG Watch Urbane

ساعت Watch Urbane کمپانی LG در اوایل سال جاری میلادی در کنگره جهانی موبایل عرضه شد و بسیار زیباتر از مدل های G Watch R میباشد و اولین ساعت تمام فلز با سیستم عامل اندروید میباشد.

این ساعت تقریبا تمام ویژگی های ساعت هوشمند را داراست و علاوه برا این ها ضخامت کم صفحه نمایش آن، بدنه فولادی ضد زنگ با پرداخت نقره ای یا طلایی و بند چرمی آن بر دلایل انتخاب آن توسط مشتری افزوده است.

lg-watch-urbane

The Apple Watch

در سپتامبر سال گذشته ساعت شرکت اپل با عنوان The Apple Watch معرفی شد و در  اوایل امسال بود که عرضه رسمی آن شروع شد. این ساعت در  دو اندازه ۳۸ و ۴۲ میلی متری در دسترس است و در حالی که نسخه پیشین آن با رزولوشن ۲۷۲x340 در دسترس بود، نسخه جدیدتر آن با رزولوشن ۳۹۰x312 پیکسل ارائه شد. این ساعت در سه کلاس sport، standard و Edition عرضه شد و از پردازنده Apple’s own S1 SoC بهره میبرد. ۵۱۲MB رم و ۸GB حافظه داخلی از ویژگی های منحصر به فرد این ساعت میباشد. این ساعت برنامه هایی در جهت تناسب اندام و حفظ سلامتی داشته و امکان اتصال به iPhone ها از طریق بلوتوث و Wi-Fi را داراست.

apple-watch

The Huawei Watch

این ساعت در کنگره جهانی موبایل معرفی شد. یک ساعت مبتنی بر سیستم عامل اندروید که توانایی رقابت با دیگر ساعت های اندرویدی و حتی ساعت های مبتنی ios را داراست. صفحه لمسیOLED با رزولوشن تصویر ۴۰۰x400 و قابلیت های اتصالی به طریق بلوتوث و WiFi از مشخصات این ساعت است. همچون ساعت Apple دارای رم به میزان ۵۱۲MB بوده و ۴GB حافظه ذخیره سازی دارد. نمایشگر ضربان قلب و فشار سنج نیز از امکانات این ساعت هوشمند است.

huawei-watch

ساعت هایی که در این قسمت به معرفی آن ها پرداختیم خلاصه ای از تاریخچه ی ۱۵ ساله ساعت های هوشمند بود. البته ساعت های دیگری نیز وجود دارند که از ۱۹۸۰ وجود داشته اند و آنها نیز جزو ساعت هایی با تکنولوژی به روز بوده اند. در ادامه این مقاله قصد داریم برخی دیگر از این ساعت ها را معرفی میکنیم.

Seiko Data-2000

در سال ۱۹۸۳ شرکت ژاپنی Seiko مدل Data-2000 خود را معرفی کرد. این ساعت توانایی نگهداری یادداشت ها و قرار ملاقات ها و نیز انجام محاسبات به عنوان ماشین حساب را داشت. کاربر میتواند توسط قرار دادن ساعت برروی کیبورد اطلاعات را بهطریق مغناطیسی وارد کند.

seiko-data-2000

Casio GMW-15

ساعت مورد نظر در سال ۱۹۸۹ با توانایی نشان دادن زمان طلوغ و غروب آفتاب، و اینکه آیا ماه کامل است یا نه، ارائه شد. همچنین توانایی مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق ۵۰ متری نیز از مشخصه های این ساعت بود.

casio-gmw-15

Casio VDB-1000

ساعت لمسی که در سال ۱۹۹۱ ارائه شد و دارای تصویر تمام گرافیکی بوده و شامل چندین برنامه از جمله بانک اطلاعاتی، اطلاعات مربوط به یادداشت ها، مخاطبین، ساعت جهانی به همراه رابط گرافیکی، ماشین حساب و صفحه کلید حساس  Roman بود.

casio-vdb-1000

Casio JC-11

این ساعت هم در سال ۱۹۹۱ ارائه شد که توانایی محاسبه کالری های سوخته شده توسط فرد، تعداد قدم های برداشته شده و نیز مسافت پیموده شده را نشان میداد.

casio-jc-11

Casio BP-400

ساعت که در تصویر مشاهده میکنید نیز در سال ۱۹۹۱ روانه بازار شد و توانایی به تصویر کشیدن ضربان قلب و نیز فشار خون را داشت.

casio-bp-400

Casio CMD-10

این ساعت قادر بود تا به عنوان کنترلwp-content/uploads/2015/10/casio_wmp1-400×300.jpg” alt=”casio_wmp1″ width=”400″ height=”300″ />

Casio WQV series

سری WQV در سال ۲۰۰۰ میلادی معرفی شد که اولین ساعت دیجیتال دارای یک دوربین و صفحه نمایشی با ۱۲۰x120 پیکسل بود و عکس هایی با ۰٫۰۳MP را ثبت میکرد. ساعت های دیگری که در این سری تولید شدند WQV-3 و WQV-10 و در سال ۲۰۰۱ روانه بازار شدند که به ترتیب شامل دوربین رنگی و صفحه نمایش رنگی بودند.casio-wqv

Casio GWS-900 G-Shock

محصول ارائه شده در سال ۲۰۰۴ دارای امکانی بود که به وسیله آن، شخص قادر بود مبلغ سوخت خود را پرداخت کند.

casio-gws-900

Casio MGC-10

MGC-10، که در سال ۲۰۰۶ ارائه شد ساعتی بسیار سرگرم کنندهبود. برای مثال این امکان را فراهم میکرد تا عددی که فرد بدان فکر میکند را حدس بزنید.

DSCF2047.0

نتیجه گیری 

در طی تاریخ ۲۵ ساله، ساعت های هوشمند راه بسیار طولانی رات طی نمودهاند تا به این نقطه برسند. اما سازندگان آنها باید برای افزودن گجت های این ساعت ها، علیرغم وجود ایده هایی بر روی کاغذ تلاش بیشتری کنند تا هم ایده های خود را عملی سازند و از طرفی رابط کاربری این ساعت ها بهبود یابد. با این وجود کمپانی هایی نظیز Apple، Samsung، LG و Motorola به سرعت در حال پیشرفت در ارائه محصولاتی به روزتر و هومشمند تر میباشند. باید منتظر بود و دید آینده چه نتیجه ای را برای ساعت های هوشمند رقم خواهد زد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید