روش هایی برای کاهش مصرف انرژی کامپیوتر های شخصی - تکفارس 
روش هایی برای کاهش مصرف انرژی کامپیوتر های شخصی - تکفارس 

روش هایی برای کاهش مصرف انرژی کامپیوتر های شخصی

یاشار فتحعلی زاده
۱۶ مهر ۱۳۹۴ - 15:20
روش هایی برای کاهش مصرف انرژی کامپیوتر های شخصی - تکفارس 

کامپیوتر های شخصی به عنوان یک دستگاه برقی پرمصرف محسوب نمی شوند، اما با عرضه تجهیزات پرقدرت و ساخت یک کامپیوتر رده بالا، مصرف انرژی این کامپیوتر ها نیز به مرور زمان افزایش یافته است. برای مثال اگر به کامپیوتر های قدیمی نگاهی بیاندازید نسبت به یک کامپیوتر رده بالای فعلی مصرفی ناچیز دارند. همین موضوع برای شرکت ها، ادارات و کارخانه ها تبدیل به یک موضوع مهم شده هنگام تعویض کامپیوتر های قدیمی با سیستم های جدید نگاهی به مصرف انرژی آن ها بیاندازند و سیستم هایی با مصرف کم برای کارمندان و کارکنان خود تهیه کنند. البته این موضوع می تواند برای شما نیز از اهمیت بالایی برخوردار باشد، زیرا با استفاده از روش هایی که به شما یاد خواهیم داد، می توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

روش های زیادی وجود دارد، تا با استفاده از آن ها سیستم شما انرژی کمتری مصرف کند. ما هم به شما چند نمونه از آن ها را خواهیم گفت.

از Screensaver استفاده نکنید

استفاده از Screensaver دیگر کار درستی نمی باشد. به جای این که از یک Screensaver استفاده کنید و در طول مدتی که از کامپیوتر خود استفاده نمی کنید، مانیتور شما در حال پخش Screensaver باشد، می توانید آن را به حالتی ویرایش کنید، که به صورت خود کار به حالت suspend یا تعلیق برود. در حالت تعلیق کافی است که ماوس خود را حرکت دهید و یا یکی از کلید های کیبورد را فشار دهید تا سریعا به محیط دسکتاپ بازگردید و نکته حائز اهمیت این است که با استفاده از این حالت، مانیتور شما انرژی ناچیزی مصرف می کند.

ximg_561196d64d901.png.pagespeed.ic.IFoiL9e6e5

ویرایش تنضیمات به حالتی که ویندوز بعد از چند دقیقه کار نکردن با سیستم عامل، مانیتور را خاموش کند نیز از جمله کار های مفید می باشد. اگر شما برای چند دقیقه با سیستم خود کار نکنید، صفحه نمایش شما به صورت خودکار خاموش خواهد شد. از جمله دیگر مسائلی که باید به آن رسیدگی کنید، میزان روشنایی مانیتور می باشد، در صورتی که میزان روشنایی مانیتور از اتاق شما بیشتر باشد، آن را کاهش دهید تا هم چشمان شما آسیب کمتری ببینند و هم انرژی کمتری مصرف کنید.

استفاده از حالت خواب و هایبرنیت(Hibernate)

شما نباید سیستم خود را همیشه روشن بگذارید. اما نیازی برای خاموش کردن آن وقتی می خواهید برای مدت کوتاهی از سیستم خود استفاده نکنید، ندارید. برای مثال یک استراحتی کنید و یا به دیگر کار های خود رسیدگی کرده و بعد به کار با سیستم خود بازگردید، در طول این مدت می توانید سیستم خود را به حالت خواب و هایبرنیت برده و بعد به پای سیستم خود بازگردید و کار خود را از قسمتی که آن را رها کرده بودید، ادامه دهید. شما می توانید در منوی استارت به جای خاموش کردن سیستم خود، آن را به حالت خواب یا هایبرنیت ببرید و یا سیستم خود را طوری ویرایش کنید که در صورت کار نکردن با سیستم به طور خودکار به حالت خواب برود.

در حالت خواب کامپیوتر شما تقریبا انرژی ناچیزی مصرف نمی کند و شما می توانید به دسکتاپ برگشته و تمام برنامه هایی که باز بودند را دوباره استفاده کنید. جالب است بدانید که این کار در عرض چند ثانیه اتفاق خواهد افتاد.

در حالت هایبرنیت، سیستم شما هیچ انرژی مصرف نمی کند، اما مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به همان حالتی که سیستم خود را رها کرده بودید، باز گردید. در هر صورت چیزی از کار هایی که در حال انجام آن ها بودید را از دست نمی دهید و همچنین نیازی به روشن نگه داشتن سیستم خود ندارید.

اگر دستگاه خود را همیشه برای دانلود بلند مدت روشن نگه می دارید، یا از برنامه هایی استفاده می کنید که برای پردازش نیاز به زمان زیادی دارند و در آن زمان دستگاه روشن باقی می ماند، می توانید از برنامه هایی استفاده کنید که این مدت زمان را هوشمندانه مدیریت کنند. برای مثال برنامه هایی وجود دارند مانند BitTorrent که می توانید با یک ویرایش ساده کاری کنید تا به محض دانلود فایل های مورد نیاز شما سیستم به صورت خودکار به حالت خواب یا هایبرنیت برود و یا کاملا خاموش گردد.

ximg_56119726e79c0.png.pagespeed.ic.7mAzOxhMe0

به جای HDD از یک SDD استفاده کنید

اگر هنوز از یک هارد درایو مکانیکی قدیمی استفاده می کنید، باید بدانید که این هارد درایو های قدیمی نسبت به تجهیزات مدرن و جدید نه تنها کندتر عمل می کنند و بلکه مصرف انرژی بیشتری نیز دارند. با استفاده از یک SDD به جای HDD شما کاری می کنید که عملکرد سیستم شما نه تنها بالاتر برود و از سرعت بهتری بهره ببرید، بلکه مصرف سیستم شما نیز تا حدودی کاهش خواهد یافت.

650x487xssd-vs-hdd.jpg.pagespeed.ic.VdfKKHA5KU

در خرید سخت افزار ها به مصرف انرژی آن ها توجه کنید

این موضوع تقریبا چیزی است که اکثر دارندگان کامپیوتر شخصی به آن کاملا بی توجه هستند، اما برای شرکت ها، ادارات و کارخانه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شما از سخت افزاری استفاده کنید که نسبت به یک مدل دیگر کمی انرژی بیشتر مصرف کند، به قدری که عملکرد سیستم برای شما اهمیت دارد، این موضوع شاید برای شما از اهمیتی برخوردار نباشد. آن قدر که حتی به میزان مصرف سخت افزار ها توجهی نداشته باشید، اما برای یک اداره که بیش از صد ها کامپیوتر در اختیار کارمندان خود قرار داده، همین مقدار ناچیز تبدیل به عدد و ارقامی سنگین می گردد و استفاده از مدلی که مصرف انرژی کمتری دارد، می تواند به کاهش هزینه ها کمک شایانی کند. اگر نیاز به یک کامپیوتر کم مصرف دارید، می توانید از CPU های نسل جدید استفاده کنید. به لطف CPU های نسل جدید مصرف کامپیوتر های مدرن کمتر شده است، اعداد و ارقام شما را فریب ندهد، سیستم های جدید دارای قابلیت ها ونرم افزار های هوشمندی هستند که مصارف انرژی را در لحظاتی که کمتر سیستم مورد استفاده قرار می گیرد و یا کار سبکی را انجام می دهید، به طور خودکار کاهش می دهند، تا هزینه ها کمتر گردند. البته در مورد کارت های گرافیکی رده بالا کاملا اوضاع فرق می کند و مصرف آن ها نسبت به کارت هایی با مدل پایینتر، فوق العاده بیشتر است. البته کسی که یک کارت برای مثال تایتان استفاده می کند، مصرف بیش از حد انرژی برای او مهم نیست، اما برای کسانی که می خواهند سیستمی با مصرف کم داشته باشند، بهتر است که از کامپیوتر های از پیش ساخته شده یا یک پارچه استفاده کنید. این کامپیوتر ها در اندازه کوچکتری بوده و اکثرا از مصرف انرژی کمتری بهره می برند. استفاده از یک SSD همانطور که گفته شد، به مصرف کمتر دستگاه کمک می کند. از جمله مسائل دیگر قرار دادن کامپیوتر در مسیر جریان هوای مناسب باعث می شود که کامپیوتر کمتر داغ کند و فن ها با سرعت کمتری کار کنند. خنک کردن سیستم همیشه از مسائلی بوده که در صورت رعایت این موضوع میزان مصرف سیستم شما کاسته خواهد شد.

650x487xintel-nuc.jpg.pagespeed.ic.L6JSN-qj_p

اگر علاقه دارید تا بدانید میزان مصرف انرژی سیستم شما در حال حاضر چقدر می باشد، می توانید با استفاده از دستگاه هایی مانند Kill a Watt که مخصوص سنجش میزان مصرف انرژی می باشند، مصرف انرژی سیستم خود را زیر نظر داشته باشید و میزان آن را با مصرف سخت افزار های جدید مقایسه کنید. این موضوع به شرکت ها و ادارات کمک می کند تا هزینه مصرفی انرژی را تا آن جا که می شود کمتر کرد.

ximg_5611933b3d4c0.png.pagespeed.ic.dwtT_MdQfO

امیدوارم مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.